Gå til innhold

Den store barnevogntråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lifeisgood skrev (På 5.7.2022 den 16.17):

Bagasjerommet i bilen er 332 liter. Vi vet ikke så mye om vogner, men bagasjerommet vårt er relativt lite i hvert fall. Derfor lurte jeg på om det var noen som hadde erfaring med barnevogn i hyundai kona.

Ellers ønsker vi en vogn som kan brukes i lengre tid, så lang tid barnet har bruk for vogn. Er det kombivogn som er best da kanskje?

Ellers at den er god og trille. Ønsker at en kan feste bilstol på (noe som også skal kjøpes utifra hvilken vogn vi velger). Greit om det er plass til noe handleposer under kanskje. Regulerbart håndtak..

Det er et lite bagasjerom, ja. Vi har 660 liter og vår vogn (Britax Go Big 2) tar ca. 2/3 av plassen, føles det som. Så jeg ville tro alle de "store" vognene utgår, som Emmaljunga NXT90, brukt Stokke Trailz o.l. Dere burde dra i en barnevognsbutikk og prøve noen av de mindre vognene i bagasjerommet, f.eks. Britax Smile 3. Da får dere også en feel på hvor enkel vognen er å legge sammen - selv om de fleste vogner kan føles knotete å legge sammen første gang man gjør det, så best å prøve en tre-fire ganger.

Når det gjelder kombivogner så finnes det nesten ikke på markedet lengre, så det ville jeg i alle fall ikke hatt som kriterium. Nesten alle vogner er duovogner nå, m.a.o. har de én liggedel (bagdel) og én sittedel (sportsdel). Noen bruker samme ramme, f.eks. Bugaboo, men det er likevel to separate deler.

Anonymkode: dcc8e...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er egentlig forskjell mellom Bugaboo Buffalo og Fox? Har fått tilbud om å kjøpe en brukt Buffalo billig, men den er jo ikke i salg lenger så får ikke prøvd den.

Anonymkode: 2bfbd...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er egentlig forskjell mellom Bugaboo Buffalo og Fox? Har fått tilbud om å kjøpe en brukt Buffalo billig, men den er jo ikke i salg lenger så får ikke prøvd den.

Anonymkode: 2bfbd...00d

Fox er nettere. Buffalo var egentlig bedre egnet for norske forhold etter min mening, men ville aldri kjøpt en nå. Det er lenge siden de gikk ut av produksjon. 

Anonymkode: dcc8e...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Fox er nettere. Buffalo var egentlig bedre egnet for norske forhold etter min mening, men ville aldri kjøpt en nå. Det er lenge siden de gikk ut av produksjon. 

Anonymkode: dcc8e...5a9

Du sier kanskje noe der. Jeg er førstegangs, så vil jo ha en vogn som kan brukes i mange år fremover, man får vel ikke tak i reservedeler lenger kanskje. 

Anonymkode: 2bfbd...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/5/2022 at 4:17 PM, Lifeisgood said:

Bagasjerommet i bilen er 332 liter. Vi vet ikke så mye om vogner, men bagasjerommet vårt er relativt lite i hvert fall. Derfor lurte jeg på om det var noen som hadde erfaring med barnevogn i hyundai kona.


Ellers ønsker vi en vogn som kan brukes i lengre tid, så lang tid barnet har bruk for vogn. Er det kombivogn som er best da kanskje?

Ellers at den er god og trille. Ønsker at en kan feste bilstol på (noe som også skal kjøpes utifra hvilken vogn vi velger). Greit om det er plass til noe handleposer under kanskje. Regulerbart håndtak..

Svigers har Kona og får ikke plass til vår med bag (Britax Smile 3 - har ikke testet med sportsdel) eller svoger sin vogn (Emmaljunga et eller annet).

Anonymkode: 60f90...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmaljunga NXT90 select - er den virkelig så stor at den kan brukes som sovevogn hjemme og i barnehagen lenge? Vi har en annen gammel Emmaljunga som sovevogn nå, men lurer på om den begynner å bli litt knapp i størrelsen til vårt storvokste 15 mnd gamle barn 🙈

Evt har vi tilgang på en Stokke Trailz, vil den kunne holde lenge?

Anonymkode: 892cf...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Emmaljunga NXT90 select - er den virkelig så stor at den kan brukes som sovevogn hjemme og i barnehagen lenge? Vi har en annen gammel Emmaljunga som sovevogn nå, men lurer på om den begynner å bli litt knapp i størrelsen til vårt storvokste 15 mnd gamle barn 🙈

Evt har vi tilgang på en Stokke Trailz, vil den kunne holde lenge?

Anonymkode: 892cf...000

Vi fikk beskjed at den nyeste modellen (2022) er blitt litt lengre enn tidligere modeller. 

Anonymkode: f86a4...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Emmaljunga NXT90 select - er den virkelig så stor at den kan brukes som sovevogn hjemme og i barnehagen lenge? Vi har en annen gammel Emmaljunga som sovevogn nå, men lurer på om den begynner å bli litt knapp i størrelsen til vårt storvokste 15 mnd gamle barn 🙈

Evt har vi tilgang på en Stokke Trailz, vil den kunne holde lenge?

Anonymkode: 892cf...000

Vi hadde Stokke Trailz til eldste. Han sov i den til han fylte tre år. Da var han 102 cm, så han var lang for alderen. Så den burde det i alle fall gå fint med.

Men jeg tror det samme gjelder NXT90, det er jo den største modellen. 

Anonymkode: dcc8e...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har Uppababy Vista V2 og er fornøyd med den? Virker som den store ulempen er at bag-/sittedel rett og slett er litt små?

Anonymkode: 2bfbd...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Noen som har Uppababy Vista V2 og er fornøyd med den? Virker som den store ulempen er at bag-/sittedel rett og slett er litt små?

Anonymkode: 2bfbd...00d

Vi er fornøyde, men har ikke et langt barn. Bagdelen passet fint fram til vi byttet til sittedel ved 5-6 mnd. Han er bare 1,5 år, så jeg vet ikke hvor lenge den vil vare. Han har mye å gå på enda. 

Den blir liten sammenslått sammenlignet med samme type vogner av andre merker, enkel å slå opp/igjen, har diiiger kurv, barnet sitter høyt i den, enkelt å justere sittestilling, både sittedelen kan enkelt snus begge veier. Fungerer greit på ulikt terreng. Stor og god kalesje, både på ligge- og sittedelen. Kalesjen på sittedelen kan dras opp på ramma så sittedelen varer litt lenger.

Vi diskuterte lenge hvilken vogn vi skulle ta med på (bil)ferie i år, og landet på Vistaen. Veldig fornøyd med valget.

Det eneste jeg har å utsette på den er at regntrekket til sittedelen ikke er noe særlig. Skulle gjerne hatt ett som man trekker over føttene. 

Anonymkode: a3961...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi er fornøyde, men har ikke et langt barn. Bagdelen passet fint fram til vi byttet til sittedel ved 5-6 mnd. Han er bare 1,5 år, så jeg vet ikke hvor lenge den vil vare. Han har mye å gå på enda. 

Den blir liten sammenslått sammenlignet med samme type vogner av andre merker, enkel å slå opp/igjen, har diiiger kurv, barnet sitter høyt i den, enkelt å justere sittestilling, både sittedelen kan enkelt snus begge veier. Fungerer greit på ulikt terreng. Stor og god kalesje, både på ligge- og sittedelen. Kalesjen på sittedelen kan dras opp på ramma så sittedelen varer litt lenger.

Vi diskuterte lenge hvilken vogn vi skulle ta med på (bil)ferie i år, og landet på Vistaen. Veldig fornøyd med valget.

Det eneste jeg har å utsette på den er at regntrekket til sittedelen ikke er noe særlig. Skulle gjerne hatt ett som man trekker over føttene. 

Anonymkode: a3961...132

Takk for svar, det stemmer stort sett med mitt inntrykk 😊 Har lest noen steder at den ikke varer så lenge for større barn, men det finnes vel løsninger på det også. Kan man feste separat regntrekk, kanskje?

Anonymkode: 2bfbd...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar, det stemmer stort sett med mitt inntrykk 😊 Har lest noen steder at den ikke varer så lenge for større barn, men det finnes vel løsninger på det også. Kan man feste separat regntrekk, kanskje?

Anonymkode: 2bfbd...00d

Jeg regner med at et universalt regntrekk vil fungere fint. Vi har ikke giddet å kjøpe bare. Det som følger med er ikke ubrukelig, bare litt upraktisk hvis man har fotbrettet i en annen stilling enn «rett fram», liksom. 

Vogna er forresten ganske stiv i understellet, antar at det er fordi den kan bygges om til søskenvogn. Jeg var skeptisk, men liker det godt etter å ha brukt vogna i 1,5 år. Prøvde en Bugaboo Fox nylig, og den virker mye mindre stødig. Kan absolutt være smak og behag altså. 

Anonymkode: a3961...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.7.2022 den 20.30):

Svigers har Kona og får ikke plass til vår med bag (Britax Smile 3 - har ikke testet med sportsdel) eller svoger sin vogn (Emmaljunga et eller annet).

Anonymkode: 60f90...c47

Får vognen med sportsdel inn i bagasjerommet 😊

Anonymkode: 8b947...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/3/2022 at 8:25 PM, EXIA said:

Hei😊Kan noen tipse om en god vogn som er lett å legge sammen og ta med på buss, kjøpesenter og lignende?Barnet er ett år.

Vi har Uppababy vista 2, den er veldig lett å legge sammen. Funker også bra på kollektivt, kjøpesenter osv synes jeg. Men har ikke erfaring med andre vogner da :) Men syntes den var lettest å legge sammen og slå opp igjen av de vi testet i butikk. 

Anonymkode: 61a24...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/13/2022 at 7:28 PM, AnonymBruker said:

Noen som har Uppababy Vista V2 og er fornøyd med den? Virker som den store ulempen er at bag-/sittedel rett og slett er litt små?

Anonymkode: 2bfbd...00d

Vi er fornøyde men har lite å sammenlikne med da. Bag passer fremdeles til helt gjennomsnittlig jente 4,5 mnd. Tror bag er like stor som de andre populære modellene som fox3, ntx90 osv? Den er ganske stiv som annen bruker sier, merker det er lite demping på den og synes nok den funker best på ganske rett underlag. Men er generelt fornøyd, lett å trille, veldig stor kurv under, lett å slå sammen, lett å ta bag av og på understellet, god solskjerm osv :) Kan ta av hjulene også for å få plass i små bagasjerom. 

Anonymkode: 61a24...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Vi er fornøyde men har lite å sammenlikne med da. Bag passer fremdeles til helt gjennomsnittlig jente 4,5 mnd. Tror bag er like stor som de andre populære modellene som fox3, ntx90 osv? Den er ganske stiv som annen bruker sier, merker det er lite demping på den og synes nok den funker best på ganske rett underlag. Men er generelt fornøyd, lett å trille, veldig stor kurv under, lett å slå sammen, lett å ta bag av og på understellet, god solskjerm osv :) Kan ta av hjulene også for å få plass i små bagasjerom. 

Anonymkode: 61a24...ded

Kan legge til at den kanskje ikke er best for noen med veldig lange bein.. mannen synes han iblant kommer borti kurven når han går selv med styret helt dratt ut. Tror feks Ntx90 har mer justering av styret. Men igjen - vet ikke helt hvordan dette varierer på vognene.. 

Anonymkode: 61a24...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi har Uppababy vista 2, den er veldig lett å legge sammen. Funker også bra på kollektivt, kjøpesenter osv synes jeg. Men har ikke erfaring med andre vogner da :) Men syntes den var lettest å legge sammen og slå opp igjen av de vi testet i butikk. 

Anonymkode: 61a24...ded

Tusen takk for tips😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan man bruke fox 2 og 3 kalesjer på fox 1 vogner? 

Anonymkode: 3154b...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kan man bruke fox 2 og 3 kalesjer på fox 1 vogner? 

Anonymkode: 3154b...81c

Ja. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (Akkurat nå):

Ja. 😊 

Nei,  nå var jeg litt rask på avtrekkeren 😅 

tror kanskje ikke kalesjene til fox 2 og 3 passer til 1. 🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...