Gå til innhold

Den store barnevogntråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 hours ago, AnonymBruker said:

Min erfaring er at vendbar sittedel er gull verdt det første året. Har mange venninner som har Babyjogger city elite feks, og ingen av barna der likte vogn noe særlig. Generelt alle jeg kjenner med barn som "ikke liker vogn", har hatt rene fremovervendte vogner. Samtidig er både Thule og city elite veldig gode vogner, så du kan jo gå for en vendbar i starten, og så selge den og kjøpe Thule sin senere? Jeg har nok litt vogndilla, men vi har totalt hatt 6 vogner på halvannet år. Alle gode til hver sin bruk. Hvis du kjøper brukt og selger videre, så er det ikke helt miljøkatastrofe heller. 

Bakovervendt er ikke bare for syns skyld heller. Det er viktig for små barn å kunne se foreldrene sine i ukjente omgivelser. Selv om barnet er nysgjerrig og titter rundt, så vil du fort merke at blikket søker mor eller far ganske mange ganger i løpet av en trilletur. Alt som er nytt og litt skummelt må de få bekreftet via omsorgspersoner at er trygt. Dessuten er det utrolig koselig å prate med barnet sitt etterhvert som det blir eldre. Jeg elsker Trailz til det formålet, for barnet sitter så høyt oppe, og vi får en veldig fin kontakt mens vi er på vei hjem fra barnehage feks. Da kan vi øve på nye ord, peke, og tulle litt. 

Anonymkode: a93b2...7af

Takk for godt svar! Høres riktig ut for meg det du skriver, så da får vi heller kjøpe en brukt joggevogn til pappapermen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som vet når Stokke kommer med 2020 modell? Ser det er tilbud på blant annet Stokke Trailz frem til juni. Hadde håpet de kom med litt andre farger enn de som er nå :)

Anonymkode: e1d4b...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Noen som har et vogntips?

Får høstbaby.. Og LENGE siden siste barn. Trenger en vogn som er solid , og skal trilles mest på asfalt/ skogstier. Vil ha fire hjul. Ønsker i hovedsak en kombivogn , men det er ikke så farlig.. Hadde simo kombo sist, og var for så vidt fornøyd, men syntes den var litt tung...

Ellers vil jeg at sportsdelen skal være vendbar og kunne legges helt ned. 

Samboeren min totalnekter i tillegg at vi kjøper en vogn i 10.000 klassen. Har fått "prutet " meg opp til 7000 som maks. Kan ev. Titte etter en dyrere brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen har vært og tittet på vogner, og han som har sagt at han ikke bryr seg noe særlig hadde plutselig mange meninger 😉 Favoritten min er Stokke Trailz, hovedsakelig pga at du har barnet så nær deg, men jeg har hørt at dempingen ikke er så god på denne vognen? Uansett liker ikke mannen stilen i det hele tatt, den ser "plastic fantastic" ut sier han. 

Favoritten hans er Emmaljunga Super Viking, og jeg merker jo selv at dette er en vogn med mye bedre demping, men syns barnet ligger så lavt. Og bagen virker litt liten? Erfaringer?

Finnes det andre vogner enn Stokke som har bagen festet høyt? 

Og så lurer jeg på en litt mer generell ting. Mange vogner har veldig små, svingbare hjul foran og helt vanlige, store hjul bak. Hvilken funksjon har det egentlig at hjulene er så små? 

Anonymkode: ad32a...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å kjøpe bugaboo fox. Den er dyr, kjenner på det, men jeg likte den veldig godt! Lett og fin å håndtere. Jeg er veldig glad i aktivitet og går tur, og vet at den vognen kommer til å bli mye brukt. Tenker også at vognen kan gå i arv, derfor investerer vi nå og håper vi er fornøyd med valget og kan bruke den senere til evt barn nr2 :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer med Easywalker Harvey 2? Synes den ser både nett og fin ut, samtidig som jeg liker at bag og sittedel kan justeres i høyden, så man kan få barnet tett på. Men det virker ikke som om det er blant de mest populære vognene, så finner ikke noe særlig om de, tester, erfaringer osv, på nett. Er jo en lavere prisklasse enn bogaboo, stokke osv også, vet ikke hvor mye det har å si for kvaliteten, er førstegangs :)

Anonymkode: 585fb...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med Easywalker Harvey, den er ganske ny, men kikket på den i butikken da ene som jobbet der var så veldig begeistret. Den har jo forhøyer til bagen (og sittedelen?), men med denne på så var bare bagen 1-2 cm høyere enn på Emmaljunga Super Viking, så den er veldig lav uten forhøyeren. Vi har Emmaljungaen som favoritt, eneste vi stusser på er at vi syns barnet blir liggende litt lavt. 

Anonymkode: ad32a...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen kan komme med råd, tips, negative og positive tilbakemeldinger :)

Desemberbaby. Har følgende kriterier: 

- Må være lett å slå sammen, ta liten plass i bagasjerom 

- Må kunne sette på adapter til bilstol 

- God demping 

- Hjulene må tåle østlandsvinter 

- må kunne vendes fremover og bakover

Bor i enebolig og har planer om å bruke kun sportsdel fra 6 mnd, så størrelse på bag og vekt er ikke så relevant :) 

Har vurdert Babyjogger Premier og Britax smile 2. Skal kjøpe brukt, så derfor jeg planlegger tidlig :fnise: til første barn brukte jeg Emmaljunga, første og siste gang. Hadde også en Babyjogger city mini som jeg ELSKET, denne vil jeg kjøpe på nytt ved ferier etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Mrs Robinson skrev:

 

Har vurdert Babyjogger Premier og Britax smile 2. Skal kjøpe brukt, så derfor jeg planlegger tidlig :fnise: til første barn brukte 

Hei

Vi kjøpte Britax smile 2, har vært fornøyd, den er liten og ganske smal kommer inn på selv de gamleste trikkene i oslo og går og fin på grus-stier :-) lett å snu frem eller bakover, fin å styre osv - og mini på to sitter fortsatt fint i sports delen

 

men - hjulene har punktert flere ganger (både foran og bak) og det er ikke verdens største kurv under - men det har gått greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i de mer moderne vognene som Stokke Trailz, Buggaboo Fox og Emmaljunga NTX90. Er ikke låst i disse, men er ganske bestemt på svingbare framhjul. Mannen derimot kunne tenkt seg en klassisk Emmaljunga eller lignende og syns favorittene mine er stygge. Han kan gå med på svingbare fra hjul, men betingelsen er at de er relativt store og ikke "handlevognhjul" (noe jeg forsåvidt er enig i). En betingelse for begge er god demping da vi går mye på turstier. Forslag til vogn som er en fin blanding av moderne og klassisk?

Anonymkode: ad32a...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har endt på en TFK joggster adventure 2, det er en joggevogn med mulighet for å modifisere bagdelen til foreldrevendt sittedel. Denne kan brukes frem til ca 18 måneder, og man kan når som helst bytte til den vanlige forovervendte sittedelen som tåler opp til 35 kilo. Med adapter kan man også sette på bilsete. 

Har inngått noen kompromisser, for eksempel har den ikke så høy plassering av bag/sittedel som vi egentlig ønsket, som feks Stokke Trailz har, og den er ikke den peneste vogna (i mine øyne). Synes feks Joolz og Easywalker Harvey var mye penere vogner. Samtidig så fikk vi en god vogn for både by og terreng, som er lett å slå sammen og tar ganske liten plass. Og, siden vi bor på begrenset plass, var kanskje det viktigste plusset at vi ikke trengte å kjøpe en egen joggevogn til pappapermen, siden denne kan brukes begge veier med den smarte bagdelen. 

Så er det bare å håpe at vi blir fornøyde når babyen kommer! Takk for all hjelp her inne 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Noen som har hatt både emmaljunga og britax, og kan si litt om forskjellen?
Har sett på nettet på Emmaljunga edge duo og britax smile 2, go next å go big 2. Var på en barnebutikk og testa ut egde duo både med og uten svinghjul, og må si at den med svinghjul var veldig ubehagelig å trille. Men teutunia med svinghjul var bedre.

Det er så mange å velge mellom, og så store prisforskjeller.. første barn.

Noen som har noen anbefalinger ellers? Skal gå mest på grus og asfalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, prettylittlemisfit skrev:

Hei!

Noen som har hatt både emmaljunga og britax, og kan si litt om forskjellen?
Har sett på nettet på Emmaljunga edge duo og britax smile 2, go next å go big 2. Var på en barnebutikk og testa ut egde duo både med og uten svinghjul, og må si at den med svinghjul var veldig ubehagelig å trille. Men teutunia med svinghjul var bedre.

Det er så mange å velge mellom, og så store prisforskjeller.. første barn.

Noen som har noen anbefalinger ellers? Skal gå mest på grus og asfalt. 

Vi har både emmaljunga edge duo og britax smile 2. Foretrekker helt klart britax. Den er nett, lett å ha med seg i bil/bære opp trapper, lett å manøvrere på ulike underlag (går også mest på asfalt og grus), og man får mye vogn for pengene. Fordelen med edge duo er at bagdelen er litt større, den har integrert myggnetting og den har litt bedre demping. Men for meg er den for stor og klumpete å bruke i det daglige, så den brukes kun til dagsoving, mens britax er trillevogna. 

Anonymkode: d33ae...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har både emmaljunga edge duo og britax smile 2. Foretrekker helt klart britax. Den er nett, lett å ha med seg i bil/bære opp trapper, lett å manøvrere på ulike underlag (går også mest på asfalt og grus), og man får mye vogn for pengene. Fordelen med edge duo er at bagdelen er litt større, den har integrert myggnetting og den har litt bedre demping. Men for meg er den for stor og klumpete å bruke i det daglige, så den brukes kun til dagsoving, mens britax er trillevogna. 

Anonymkode: d33ae...b10

Tusen takk for svar 😊

Vet du om det går an å feste på adapter/overgang til maxi cosi bilstol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, prettylittlemisfit skrev:

Tusen takk for svar 😊

Vet du om det går an å feste på adapter/overgang til maxi cosi bilstol?

Ja, vi har det til britax

Anonymkode: d33ae...b10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Noen med Babyzen Yoyo Liggedel? Fornøyd med den og hvor lenge kunne den brukes?

Har vogna og sittedelebæn, men vurderer å kjøpe liggedelen også til ferie som skal brukes til baby på 3-4 mnd.

Synes den ser litt lav ut med liggedel, hva er deres erfaringer? 😊

Anonymkode: f3a7f...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei eksperter! Når kjøper dere vogn? Kjøper man tidlig i graviditeten pga. et godt tilbud så går jo garantien ut mye raskere enn hvis du drøyer.. Tenker dere på slikt, eller er det lite man får igjen på garanti uansett? Er vår første, og vognen blir ny fra butikk denne gangen 😊🙏🏼 

Anonymkode: 459bd...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvaslags vogn anbefales når man skal bære den opp trapper hver dag?

Anonymkode: 58872...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...