Gå til innhold

Den store barnevogntråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste vogner vil du kunne bruke. Baby bager er på de fleste vogner regnet til bruk opp til 6 mnd eller mer. 

Man trenger altså ikke en spesiell vogn med ekstra lang bag. Og str målinger er bare estimat. Fikk beskjed sist at baby var lang og stor - kom ut 50cm og 3600g. Altså helt normalt str baby selv om de helt fra UL sa det ble stor baby

Anonymkode: 4ea0b...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eilis skrev (1 time siden):

Vi fikk baby i november og måtte ha vinterpose i bagdelen. Tror ikke det vil være et problem med plass til vinterpose i noen vogner. Med mindre dere kjøper en lang en beregnet for eldre barn, det er det ikke plass til. Vi brukte reflex bilstolpose i vogna til ca 5 mnd, brukte dyne en kort stund før vi gikk over til sportsdelen før 6 mnd. 

Ang vogn fungerte Thule urban glide 2 bedre på vinterføre enn alle mine venninners vogner. Synes dekkene er litt glatte bare. 

Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg venter også vinterbarn slik som TS og er førstegangs, så det er en liten jungel dette med hva man trenger av utstyr synes jeg. Her jeg bor er det jevnt kaldt på vinterstid, ofte mellom 5 og 15 minus. Jeg ser du brukte en bilstolpose i vognen. Så man trenger altså ikke en egen pose til vogn og en til bilstol, men man kan bruke bilstolpose til alt? 

Ser at noen vognposer også har lammeskinn inni, men det er kanskje bedre med lammeskinn under posen?

Anonymkode: 26ea8...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn i slutten av oktober, ble kjent med veldig mange i permisjonstiden. Opplevde ikke at noen vokste ut av bag-delen på grunn av lengde altså. Man bytter jo til sittedel alt fra 3/4 mnd og utover. Vi måtte bytte ved 3,5mnd fordi baby nekta å ligge mer😅

Anonymkode: 84c61...621

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme situasjon som deg i fjor og veldig fornøyd med cybex priam.

Anonymkode: c9638...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg venter også vinterbarn slik som TS og er førstegangs, så det er en liten jungel dette med hva man trenger av utstyr synes jeg. Her jeg bor er det jevnt kaldt på vinterstid, ofte mellom 5 og 15 minus. Jeg ser du brukte en bilstolpose i vognen. Så man trenger altså ikke en egen pose til vogn og en til bilstol, men man kan bruke bilstolpose til alt? 

Ser at noen vognposer også har lammeskinn inni, men det er kanskje bedre med lammeskinn under posen?

Anonymkode: 26ea8...e5d

(Ikke den du siterte)

For vår del må vi ha en bilstolpose og vognpose. Syns en vinterpose blir for varm i bil, mens bilstolposen blir alt for kald til vogna her hvor vi bor (blir fort -20) 

 

Til trådens tema; vi har en ganske stor og tykk vinterpose, og har aldri hatt noe problem med å få plass til både den, skinn og baby nedi bagdelen. At det er en lang baby har ikke så mye å si, for SÅ mye lenger enn en «normal» baby er den vel ikke. Man bytter uansett til sittedel når barnet kan sette seg opp selv, så det er i de fleste tilfeller ikke veldig mange mnd man bruker bagdelen. 

Anonymkode: 1b7a3...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin i oktober og vi har kjøpt thule Urban glide. Jeg er ca 175 så ikke superhøy, men synes den er perfekt høyde og mye bedre enn feks bugaboo fox som er veldig populært her vi bor. Håndtaket kan justeres. Denne vogna har ekstra store hjul som jeg ser for meg er perfekt på litt dårlig vinterføre. Er aktiv og stort pluss er at man kan løpe med den når baby er stor nok for det. Vil anbefale å prøve i butikk. Litt større utstyrsbutikker har sikkert vinterposer i butikk nå også så man får testa. Eneste ulempen med vogna er at sittedelen kun er fremovervendt, men kjenner mange med samme vogn som sier at dette ikke har vært noe problem.

Anonymkode: 62ce6...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har termin i oktober og vi har kjøpt thule Urban glide. Jeg er ca 175 så ikke superhøy, men synes den er perfekt høyde og mye bedre enn feks bugaboo fox som er veldig populært her vi bor. Håndtaket kan justeres. Denne vogna har ekstra store hjul som jeg ser for meg er perfekt på litt dårlig vinterføre. Er aktiv og stort pluss er at man kan løpe med den når baby er stor nok for det. Vil anbefale å prøve i butikk. Litt større utstyrsbutikker har sikkert vinterposer i butikk nå også så man får testa. Eneste ulempen med vogna er at sittedelen kun er fremovervendt, men kjenner mange med samme vogn som sier at dette ikke har vært noe problem.

Anonymkode: 62ce6...c15

Aldri sett på fremovervendt sittedel som noe problem 

Anonymkode: 1b7a3...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Aldri sett på fremovervendt sittedel som noe problem 

Anonymkode: 1b7a3...e88

Det er vel det at det er viktig for baby å se ditt ansikt mens den utforsker verden. Ditt ansikt signaliserer trygghet i nye omgivelser. 
 

Vi var veldig fornøyd med Stokke trailz sin bag.

Anonymkode: 9ab8a...8fc

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tar gjerne i mot tips til vogner for lange babyer, hvor det må være plass til vognpose vinter. Får baby i slutten av oktober og alt tyder på at han blir lang. Jeg synes dimensjonene på de mest populære vognene er helt merkelige. Det skal både være plass til baby på kanskje 55 cm og en vinterpose. Den bør jo også passe mer enn et par måneder. 

I tillegg er det ønskelig at vognen er høy da vi begge er høye og har hjul som tåler vinterføre. 
 

Noen tips? 

Anonymkode: d4372...019

Sento pro 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjærring skrev (7 minutter siden):

Sento pro 

Jeg hadde sento pro til lang vinterbaby. Født november var 54cm, hadde vokst ut av bagdelen sin når han var 4måneder. I tillegg er vognen vanskelig på kram snø. Ingen av hjulene gikk rundt når snøen var kram, og satt seg fast dom store snøballer.

Jeg har inntrykk av at de fleste vognene og bagdelen er for korte til lang baby på vinteren da vinterposen tar stor plass også. 

Anonymkode: 53212...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tar gjerne i mot tips til vogner for lange babyer, hvor det må være plass til vognpose vinter. Får baby i slutten av oktober og alt tyder på at han blir lang. Jeg synes dimensjonene på de mest populære vognene er helt merkelige. Det skal både være plass til baby på kanskje 55 cm og en vinterpose. Den bør jo også passe mer enn et par måneder. 

I tillegg er det ønskelig at vognen er høy da vi begge er høye og har hjul som tåler vinterføre. 
 

Noen tips? 

Anonymkode: d4372...019

Du trenger strengt tatt ikke vinterpose. Her brukte vi ikke det før vi byttet til sittedel.

Lammeskinn og dyne fungerer helt topp i bagdelen. Jeg savnet aldri pose.

Anonymkode: 09f43...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det ikke er problem med en oktoberbaby, august hadde vært mer utfordrende mtp størrelse. 

Anonymkode: eabb7...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd med vår bugaboo fox. Baby var 51 cm i februar, nå er han snart fem måneder og lang gutt på 69 cm, om han strekker ut bena blir bagdelen akkurat til han nå og vi bør bytte snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg venter også vinterbarn slik som TS og er førstegangs, så det er en liten jungel dette med hva man trenger av utstyr synes jeg. Her jeg bor er det jevnt kaldt på vinterstid, ofte mellom 5 og 15 minus. Jeg ser du brukte en bilstolpose i vognen. Så man trenger altså ikke en egen pose til vogn og en til bilstol, men man kan bruke bilstolpose til alt? 

Ser at noen vognposer også har lammeskinn inni, men det er kanskje bedre med lammeskinn under posen?

Anonymkode: 26ea8...e5d

Anbefaler å ha en til bilstol og en til vogn. Stress å skulle få både baby og bilstolpose inn og ut av bilen når du er ute å skal overføre til og fra vogn feks. 

Anonymkode: 89a7c...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 14.01):

Ikke meningen å kuppe tråden, men jeg venter også vinterbarn slik som TS og er førstegangs, så det er en liten jungel dette med hva man trenger av utstyr synes jeg. Her jeg bor er det jevnt kaldt på vinterstid, ofte mellom 5 og 15 minus. Jeg ser du brukte en bilstolpose i vognen. Så man trenger altså ikke en egen pose til vogn og en til bilstol, men man kan bruke bilstolpose til alt? 

Ser at noen vognposer også har lammeskinn inni, men det er kanskje bedre med lammeskinn under posen?

Anonymkode: 26ea8...e5d

Ja går bare godt med bilstolpose i vogna. Vi brukte det fordi vi hadde to stk. Måtte kjøpe ny pose da mini gikk over til sportsdelen på vogna da, fordi bilstolposen ble for kort da mini var 5-6 mnd. Jeg ville hatt en pose i bilstolen og egen i vogn, så slipper man flytte posen i mellom. Vognpose får du kjøpt med forlengerdel, så når den er for liten kan man glide på en lengre del. Kan ikke bruke forlengerdel i bilstolen, det er det ikke plass til. 

Anbefaler at du ser etter bilstolpose til bilen og vognpose med forlengerdel (som kan glides av/på) til vogn ☺️ 

Brukte lammeskinn under posen.

Obs husk at babyer ikke skal sove ute når det er -10 og lavere 

Edit: har et tips til. Posene har ulik rygg, noen har borrelås slik at det er lett å flytte posen fra en vogn til en annen. Hvis det ikke er borrelås tar det litt tid å flytte posen i mellom. Hos oss flytter vi sommerposen i mellom vanlig vogn og sykkelvogn, sykt snoopt med borrelås da

Endret av Eilis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen konkrete tips her, men alltid vanskelig å spå, vi hadde en helt gjennomsnittlig nyfødt, nå ved 7 mnd er han blitt skikkelig lang og tung.

Vi har en bugaboo donkey mono, den har ikke gigantisk bagdel, men han fikk greit plass likevel frem til han ble 5 mnd (men ikke sjans til å ha babynest + baby oppi på slutten, og noen vintervognpose ville det nok heller ikke vært plass til. Men gikk fint de første 3 mnd).

De fleste bagdeler holder bare til 9 kg, vår veide mer enn det før han ble 5 mnd, så vi måtte uansett bytte da, og jeg kjenner mange som byttet før det av andre grunner, så jeg ville vært mer opptatt av at sittedelen kan vendes mot deg og kan legges flatt, slik at du kan bytte hvis bagen blir liten litt tidlig.

Anonymkode: 0fd84...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For 18 år siden var det Buggaboo og Stokke alle ville ha. 

Trenger en god, stabil vogn som er god i bakker med is og snø - bor på en bakketopp.

Hvilken vogn er den beste nå?

Anonymkode: 8bb67...4ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thule Urban Glide er nok best til ditt formål. 

 

Anonymkode: 1caa5...ec9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thule urban glide eller Emmaljunga. Var ikke den populær for 18 år siden??

Anonymkode: 7003f...544

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmajunga er en sinke av en vogn. Med hjul som ikke er svingbare fremstår den som kjøpt i 1997. Velg bugaboo. Beste vognene! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...