Gå til innhold

Den store barnevogntråden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

mereo skrev (1 time siden):

Du kan jo løse det med «stå brett» som har sånn «sykkelsete».

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg tenker også at søskenbrett høres bedre ut. 

En 2,5-åring har ikke samme vognbehov som en nyfødt baby. Mest sannsynlig vil de ikke være synket i søvnritiner slik at det uansett er begrenset behov for å trille lengre sovetur med begge samtidig hvis man bare er en voksen. Kjedelig om de vekker og forstyrrer hverandre. 

Vi hadde samme aldersforskjell og brukte kanskje søskenvogn 2-3 ganger, og det var aldri en suksess. Tok stor plass, tung å trille med begge oppi, og barna trengte den nesten aldri samtidig. Søskenbrett eller yngste i bæreselen og eldste i vogna var best for oss de gangene jeg skulle ut med begge samtidig. 

Anonymkode: 8f526...0d4

Takk for innspill. Vi må ha en ekstra vogn uansett. 2-åringen sover i vogn i bhg, som vi må ta med til og fra hver dag. Ser ikke for meg at barnet sluttet med soving før det er nærmere 3 år, så vi har et godt år igjen med vognbehov for soving. Vi tenker ikke vogn for å synkronisere sovingen deres, rett og slett for transport 😅 Og vi velger jo nå å kvitte oss med søskenvognen, fordi den ikke passer oss. Skal derfor ha en singel-vogn.
Videre så er 2-åringen ekstremt lite villig til å gå selv og til å sitte så lenge på ståbrett med sete - det har vi prøvd. Barnet er klegg og sutrekopp deluxe og dersom vi ikke har vogn, vil det bare bli bært. Vi jobber med det, men kommer ikke til å slutte å ta med vogn på utflukter på en god stund, rett og slett for vår egen psyke sin skyld 😅 Kort fortalt, så trenger vi uansett en ny vogn til babyen, ettersom 2-åringen må ha sin vogn i bhg i ett års tid til.

Anonymkode: 37812...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som har tips om et søskenbrett som passer britax smile 3? Det er til en som er 2,5 år ved fødsel. Helst et brett man kan vippe opp, slik at det ikke er så i veien når det ikke er i bruk. 

Anonymkode: ee848...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for innspill. Vi må ha en ekstra vogn uansett. 2-åringen sover i vogn i bhg, som vi må ta med til og fra hver dag. Ser ikke for meg at barnet sluttet med soving før det er nærmere 3 år, så vi har et godt år igjen med vognbehov for soving. Vi tenker ikke vogn for å synkronisere sovingen deres, rett og slett for transport 😅 Og vi velger jo nå å kvitte oss med søskenvognen, fordi den ikke passer oss. Skal derfor ha en singel-vogn.
Videre så er 2-åringen ekstremt lite villig til å gå selv og til å sitte så lenge på ståbrett med sete - det har vi prøvd. Barnet er klegg og sutrekopp deluxe og dersom vi ikke har vogn, vil det bare bli bært. Vi jobber med det, men kommer ikke til å slutte å ta med vogn på utflukter på en god stund, rett og slett for vår egen psyke sin skyld 😅 Kort fortalt, så trenger vi uansett en ny vogn til babyen, ettersom 2-åringen må ha sin vogn i bhg i ett års tid til.

Anonymkode: 37812...e8b

Jeg ville sett på Britax Smile, den passer nesten alle kriteriene deres. Den er relativt lett, har god trillekomfort på de bruksområdene dere nevner, enkel å slå sammen (og kan gjøres med sittedelen på). Har flat (ikke "ergonomisk") liggestilling men du kan vippe opp fotbrettet. Veldig god plass under. 

Tror ikke bagdelen kan slås sammen, og kalesjen på bagdelen kunne også vært lengre (den på sittedelen er derimot veldig bra).  Om dere er veldig høye er det kanskje bedre med en vogn med teleskophåndtak heller enn med knekk, men det blir litt smak og behag. Håndtak med knekk er heller ikke veldig behagelig med søskenbrett, men høres ut som om det uansett ikke blir aktuelt for dere.

Vi var i en lignende situasjon, bortsett fra at de ikke sover i vogn i barnehagen her. Først hadde vi lillesøster i bæresele og storesøster i Britaxen, så kjøpte vi etterhvert også både ei reisetrille som storesøster satt bra i, og en dobbel sykkelvogn som kan brukes som søskenvogn ved behov også. Men den klassiske søskenvogna droppa vi. Lykke til!

Anonymkode: ab13e...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med erfaring med Talos s lux?

Anonymkode: c620f...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i byen, men har er lite parti med skogsti til barnehagen, noen som har vogn å anbefale på bakgrunn av dette?

Har tidligere hatt Britax smile og var veldig fornøyd, men den er litt for vinglete og kan lett tippe på ustø underlag. 

Anonymkode: 0f589...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.6.2024 den 21.14):

Jeg ville sett på Britax Smile, den passer nesten alle kriteriene deres. (...)

Tror ikke bagdelen kan slås sammen, og kalesjen på bagdelen kunne også vært lengre (den på sittedelen er derimot veldig bra).  (...)

Vi har Britax smile 5z og bagdelen kan slås sammen, det er i tillegg raskt og enkelt, tar kun 1 min. Kalesjen på bagdelen er også større enn på tidligere modeller. Vi har brukt vogna siden februar og kalesjen har hele tida gitt nok skygge 😊

Anonymkode: 49069...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har Britax smile 5z og bagdelen kan slås sammen, det er i tillegg raskt og enkelt, tar kun 1 min. Kalesjen på bagdelen er også større enn på tidligere modeller. Vi har brukt vogna siden februar og kalesjen har hele tida gitt nok skygge 😊

Anonymkode: 49069...c77

Så bra! Jeg har en eldre modell, fint at de har oppdatert disse tingene i nyere modeller 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 0.45):

Noen som har reklamert på vogn fordi den har blitt veldig solbleket? Vognen er ikke mer en 1 år gammel, og sittedelen har jo bare blitt brukt et halvt år, men er allerede veldig solbleket. Sort Britax smile . Noe vits å klage? 

Anonymkode: 3cadf...e11

Smør inn vogna med solkrem, så blir den ikke solbleket. Funker fjell 

Anonymkode: e798d...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spørsmål om valg av vogn - men prøver meg likevel… 

Er det noen som vet hva denne dingsen man fester sittedel (eller bilstoladapter i) på vår Babyjogger City Premier heter? Og gjerne også om den er mulig å bytte? 

Vogna må ha fått seg en smell i bagasjerommet og noe har knekt og havnet utenfor sporet, så nå er den ikke til å stole på lenger - men det er så ekstremt kjipt å måtte kaste den. 

IMG_7958.jpeg

IMG_7962.jpeg

IMG_7956.jpeg

Anonymkode: ac4ed...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om noen av utstyrsbutikkene som skal ha god rabatt på Emmaljungavogner snart ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vogntips; 

Får vinterbaby, bor på bøgda og trenger ei vogn til grus og snø. Når ungen blir større blir det mye pulk/sykkelvogn, men jeg vil ha ei god vogn til trilling det første halvannet året. 

Jeg og mannen er lange, vet at Emmaljunga nx90 (?) passer han, men jeg er ikke så fan av de, syns de ofte er tunge og massive. Men det skal jo være plass til både skinn, pose og barn. Og jeg antar at ungen blir raskt lang og bredskuldret.

Samtidig vil jeg ha både ergonomisk sittedel og mulighet for tilnærmet flat liggestilling når ungen ligger 😬

Anonymkode: 6407c...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Trenger vogntips; 

Får vinterbaby, bor på bøgda og trenger ei vogn til grus og snø. Når ungen blir større blir det mye pulk/sykkelvogn, men jeg vil ha ei god vogn til trilling det første halvannet året. 

Jeg og mannen er lange, vet at Emmaljunga nx90 (?) passer han, men jeg er ikke så fan av de, syns de ofte er tunge og massive. Men det skal jo være plass til både skinn, pose og barn. Og jeg antar at ungen blir raskt lang og bredskuldret.

Samtidig vil jeg ha både ergonomisk sittedel og mulighet for tilnærmet flat liggestilling når ungen ligger 😬

Ergonomisk og flat liggestilling er ikke kombinerbart. Du må da velge mellom flat eller ergonomisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vogntips; 

liten og nett vogn passer dårlig med valgene dine. Skal du ha en vogn som egner seg på grus og snø, må du opp i større størrelse. Emmaljunga nxt60 med nxt90 hjul kan passe kriteriene dine. Her kan du velge mellom ergonomisk eller flat sittedel. Bugaboo fox 5 har ergonomisk sittedel. Og kan bli "liten" i den forstand den kan bli liten.  TFK mono kan du ha bag som kan gjøres om til ergonomisk sittedel, men når barnet blir større må man gå over den flate sittedelen. Nå er det stor vogn da.

Anonymkode: 5a988...0da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger vogntips; 

Bør ikke kjøpe Emmaljunga nx90 da nei. For det første er det slett ikke så god plass i dem som man skulle tro. Bagen smal, så den passer kun til liten baby. Samme med sittedel, spesielt ergonomisk. Vi måtte bytte tidlig da vi hadde denne vognen, og vårt barn var helt normalt i størrelsen. I tillegg takler ikke hjulene snø. Klumper seg med èn gang på litt løs snø, og hjulene går ikke rundt, man må dytte/skli vognen bortover 🥵 Vil anbefale å sjekke ut vogn med lufthjul, f.eks Mountain buggy. Eneste minuset med denne er at man ikke kan ha sittedelen begge veier, men til gjengjeld mener jeg at den har alt annet...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (Akkurat nå):

Bør ikke kjøpe Emmaljunga nx90 da nei. For det første er det slett ikke så god plass i dem som man skulle tro. Bagen smal, så den passer kun til liten baby. Samme med sittedel, spesielt ergonomisk. Vi måtte bytte tidlig da vi hadde denne vognen, og vårt barn var helt normalt i størrelsen. I tillegg takler ikke hjulene snø. Klumper seg med èn gang på litt løs snø, og hjulene går ikke rundt, man må dytte/skli vognen bortover 🥵 Vil anbefale å sjekke ut vogn med lufthjul, f.eks Mountain buggy. Eneste minuset med denne er at man ikke kan ha sittedelen begge veier, men til gjengjeld mener jeg at den har alt annet...

Jeg er helt enig med at nxt90 er trang. Barnet her passet ikke oppi sittedelen med vinterpose etter 1,5år. Det ble for trangt over skulderne. Var ergonomisk sittedel. 

jeg har troa på mountain buggy, tfk mono med bag som kan gjøres om til ergo sittedel. Den er vendt mot den som triller. Ser også thule har kommet med en vogn som har 4 hjul. Thule urban glide 4. tror den kan gli godt på snø. 

Anonymkode: 5a988...0da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/25/2024 at 12:57 AM, AnonymBruker said:

Trenger vogntips; 

Min mann er høy (190 cm) og den eneste vogna så langt vi har prøvd, der han ikke sparker borti ramma på vogna, er Thule Urban glide 2. Veldig bra å trille med! Nesten uansett underlag.

Vi har en 3-4 år gammel utgave så det kan hende de har endret på noen ting siden sist, men det som er negativt med den er at kalesjen i hverken bagdel sportsdel er ikke like dyp som feks i babyjogger sin tilsvarende vogn. Men har inntrykk av at nyere utgave har bedre kalesje. I tillegg er selene mer knot å demontere en hos babyjogger. Vi har hatt vogner: Thule urban glide 2, Simo kombivogn, Babyjobber summit x3 og en slags britax smile.

Ville definitivt enten prøve vogna dere skal kjøpe og gå med den i passelig tempo eller hvis det ikke er mulig, spør butikkbetjeningen hvilken vogn er bra for lange ben 😄

Anonymkode: e315a...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tar gjerne i mot tips til vogner for lange babyer, hvor det må være plass til vognpose vinter. Får baby i slutten av oktober og alt tyder på at han blir lang. Jeg synes dimensjonene på de mest populære vognene er helt merkelige. Det skal både være plass til baby på kanskje 55 cm og en vinterpose. Den bør jo også passe mer enn et par måneder. 

I tillegg er det ønskelig at vognen er høy da vi begge er høye og har hjul som tåler vinterføre. 

Noen tips? 

Anonymkode: d4372...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt Maxi-Cosi Lila XP plus. Har ikke fått prøvd den på vinterføre enda, men har store hjul som kan låses, så det ser lovende ut. Vogna er høy og både baggen og sittedelen er tilpasset lange barn. Ulempen er at den tar stor plass i bilen hvis det er noe dere må ta hensyn til😊

Anonymkode: 3fed8...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro de aller fleste vogner har plass, du trenger ikke ekstra lang bagdel for lang baby 😊 Men generelt vil jeg anbefale Britax Smile. Den er lett, svært praktisk og har kjempegod svingradius. Passer fint i bagasjerommet på min lille Golf. Både bagdel og sittedel kan brukes lenge, men bagdel skal selvsagt ikke brukes mer når baby begynner å forsøke å sette seg opp, evt. når vektgrensa.

Anonymkode: cf5f8...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk baby i november og måtte ha vinterpose i bagdelen. Tror ikke det vil være et problem med plass til vinterpose i noen vogner. Med mindre dere kjøper en lang en beregnet for eldre barn, det er det ikke plass til. Vi brukte reflex bilstolpose i vogna til ca 5 mnd, brukte dyne en kort stund før vi gikk over til sportsdelen før 6 mnd. 

Ang vogn fungerte Thule urban glide 2 bedre på vinterføre enn alle mine venninners vogner. Synes dekkene er litt glatte bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...