Gå til innhold

Laktose fri melk


sadia

Anbefalte innlegg

Hei melk som det står laktose fri på fra Tine. Kan den drikkes av de som har melkeallergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, melkeallergi er noe annet enn laktoseintoleranse. Melken inneholder fremdeles melkeprotein som er det de reagerer på. Prøv soya, havre eller mandelmelk :)

Anonymkode: ef2db...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, melkeallergi er noe annet enn laktoseintoleranse. Melken inneholder fremdeles melkeprotein som er det de reagerer på. Prøv soya, havre eller mandelmelk :)

Anonymkode: ef2db...baa

Takk det var bra jeg spurte før jeg drakk den laktose fri melken som mannen min kjøpte til meg 😊

Så jeg kan kun drikke havre eller mandelmelk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sadia skrev:

Takk det var bra jeg spurte før jeg drakk den laktose fri melken som mannen min kjøpte til meg 😊

Så jeg kan kun drikke havre eller mandelmelk? 

Seriøst? Du er allergisk mot melk men klarer ikke lese på kartongen at den inneholder melk? Eller vet forskjell på melkeallergi og laktoseintoleranse? 

Anonymkode: 3df20...202

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jadzia skrev:

Havre, mandel, soya og ris er vel de som er på markedet. 

Og kokos og cashew. 

Anonymkode: 6fa0c...273

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du fått påvist melkeallergi, og ikke fått informasjon forskjellen mellom melkeallergi og laktoseallergi, og at du da må holde deg unna alt med melk? :klo:

Anonymkode: add41...676

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Du er allergisk mot melk men klarer ikke lese på kartongen at den inneholder melk? Eller vet forskjell på melkeallergi og laktoseintoleranse? 

Anonymkode: 3df20...202

Dessverre ekstremt mange som ikke skjønner at det er forskjell på laktosefritt og melkefritt. Til og med helsepersonell har jeg måtte oppleve å fortelle om dette til. Det hjelper ikke at produsenter merker produkter i vilden sky heller. Nesten alt melkefritt er merket laktosefritt, men ikke melkefritt.Er man helt fersk i gamet, kan det være en tung og bratt lærevei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jadzia skrev:

Dessverre ekstremt mange som ikke skjønner at det er forskjell på laktosefritt og melkefritt. Til og med helsepersonell har jeg måtte oppleve å fortelle om dette til. Det hjelper ikke at produsenter merker produkter i vilden sky heller. Nesten alt melkefritt er merket laktosefritt, men ikke melkefritt.Er man helt fersk i gamet, kan det være en tung og bratt lærevei.

Takk endelig er det noen som forstår meg. Vi fikk beskjed for 3 dager siden at babyen har melkeallergi som som gjør at jeg må holde unna melk og melkeprodukter og matretter som inneholder meieri produkter. Siden jeg ammer han. Så jeg er helt ny i gamet. Prøver å være nøye men det er ikke så lett😖

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sadia skrev:

Takk endelig er det noen som forstår meg. Vi fikk beskjed for 3 dager siden at babyen har melkeallergi som som gjør at jeg må holde unna melk og melkeprodukter og matretter som inneholder meieri produkter. Siden jeg ammer han. Så jeg er helt ny i gamet. Prøver å være nøye men det er ikke så lett😖

Hvis baby ikke tåler kumelk tåler den vel ikke din melk heller uansett hva slags kosthold du har?

Anonymkode: 1d4c8...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis baby ikke tåler kumelk tåler den vel ikke din melk heller uansett hva slags kosthold du har?

Anonymkode: 1d4c8...ab1

Nei det stemmer ikke. Har aldri hørt dette før. Han hr fått min melk helt siden fødsel når er han snart 7 mnd. Introduserte  fast føde ved 6 mnd alder. Etter det d fant vi ut at han har melkeallergi

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ikke har fått tilbud om det, så kan du be fastlege om henvisning til ernæringsfysiolog. Ikke så viktig mens barnet er så lite kanskje, men de vokser snart og ventetidene pleier å være lange. 

Om ikke reglene er endret, så kan dere få melkefri melkeerstating på blå resept, opp til barnet er 3 år. Som f.eks kan brukes til grøt osv etterhvert. Ikke alle apotek har det inne, men de kan skaffe melkeerstning som ikke er basert på melk (eller soya), det finnes. Selges som pulver til flaske, men ment å brukes i mat generelt etterhvert som barnet blir større.

Usikker på hvor oppdatert denne siden er nå, men her lærte jeg det meste da jeg ble kasta inn i dette - http://www.utenmelk.no/

Denne er fra helsemyndighetene, og ser bra ut - https://helsenorge.no/sykdom/astma-og-allergi/matallergi/Mat-og-melkeallergi

 

Om erstatningsprodukter:
- soya er en vanlig kryssallergi med melk. Det kan være lurt å unngå soyaprodukter som melkeerstatning.
- ris kan gi opphopning av miljøgifter. Risprodukter som melkeerstatning er generelt ikke anbefalt til barn under 6 år.

I praksis har det betydd at vi for det meste bruker havrebaserte erstatningsprodukter, og noe mandelmelk :)

Kilde - samt mer god info:
https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/mat-og-matoverfolsomhet/utredning-og-behandling-/

 

Praktisk tips - jeg startet med å fokusere på naturlig melkefrie matvarer. Det er lettere å forholde seg til det som er ja-mat, enn å tenke på alt det andre. Frukt, grønnsaker, rent kjøtt, fisk, kylling. Salt og pepper.

Så begynte jeg å lære om hvilke matvarer som inneholder melk. Husk, les innholdsfortegnelser nøye i starten. Det kan være tilsatt melk, melkepulvere, kasein, myse i div. matvarer en ikke helt ville trodd.  Alle de ordene er forresten andre ord for melk - skriv ut liste fra utenmelk.no og ha i lommeboka. 

Det er litt jobb i starten, men det går seg fort til altså - nå tenker jeg knapt over dette i hverdagen :) Lykke til med den lille ❤️ 

 

 

Anonymkode: 2d43e...d8a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved melkeallergi kan man ikke innta noe laget med melk, er da ikke så vrient å forstå. 

Anonymkode: 1ebce...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ved melkeallergi kan man ikke innta noe laget med melk, er da ikke så vrient å forstå. 

Anonymkode: 1ebce...e1f


Det er veldig, veldig vanlig å tro at laktosefritt og melkefritt er synonyme ord og betyr det samme - selv helsepersonell har påstått dette til meg. 

 

Anonymkode: 2d43e...d8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om dere ikke har fått tilbud om det, så kan du be fastlege om henvisning til ernæringsfysiolog. Ikke så viktig mens barnet er så lite kanskje, men de vokser snart og ventetidene pleier å være lange. 

Om ikke reglene er endret, så kan dere få melkefri melkeerstating på blå resept, opp til barnet er 3 år. Som f.eks kan brukes til grøt osv etterhvert. Ikke alle apotek har det inne, men de kan skaffe melkeerstning som ikke er basert på melk (eller soya), det finnes. Selges som pulver til flaske, men ment å brukes i mat generelt etterhvert som barnet blir større.

Usikker på hvor oppdatert denne siden er nå, men her lærte jeg det meste da jeg ble kasta inn i dette - http://www.utenmelk.no/

Denne er fra helsemyndighetene, og ser bra ut - https://helsenorge.no/sykdom/astma-og-allergi/matallergi/Mat-og-melkeallergi

 

Om erstatningsprodukter:
- soya er en vanlig kryssallergi med melk. Det kan være lurt å unngå soyaprodukter som melkeerstatning.
- ris kan gi opphopning av miljøgifter. Risprodukter som melkeerstatning er generelt ikke anbefalt til barn under 6 år.

I praksis har det betydd at vi for det meste bruker havrebaserte erstatningsprodukter, og noe mandelmelk :)

Kilde - samt mer god info:
https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/mat-og-matoverfolsomhet/utredning-og-behandling-/

 

Praktisk tips - jeg startet med å fokusere på naturlig melkefrie matvarer. Det er lettere å forholde seg til det som er ja-mat, enn å tenke på alt det andre. Frukt, grønnsaker, rent kjøtt, fisk, kylling. Salt og pepper.

Så begynte jeg å lære om hvilke matvarer som inneholder melk. Husk, les innholdsfortegnelser nøye i starten. Det kan være tilsatt melk, melkepulvere, kasein, myse i div. matvarer en ikke helt ville trodd.  Alle de ordene er forresten andre ord for melk - skriv ut liste fra utenmelk.no og ha i lommeboka. 

Det er litt jobb i starten, men det går seg fort til altså - nå tenker jeg knapt over dette i hverdagen :) Lykke til med den lille ❤️ 

 

 

Anonymkode: 2d43e...d8a

Tusen takk for så mye info. Jeg skal gå gjennom begge linkene du har lagt ut 😊 jeg visste at myse har noe med melk å gjøre men visste ikke hva kasein er. Så takk igjen 😊😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sadia skrev:

Takk endelig er det noen som forstår meg. Vi fikk beskjed for 3 dager siden at babyen har melkeallergi som som gjør at jeg må holde unna melk og melkeprodukter og matretter som inneholder meieri produkter. Siden jeg ammer han. Så jeg er helt ny i gamet. Prøver å være nøye men det er ikke så lett😖


En liten hurtiginnføring :) 

laktose = melkesukker (det en lager brunost/prim av), og de som reagerer på det mangler/har lite av et bestemt stoff (enzym) i tarmen som skal bryte ned sukkeret, så det kan fordøyes. Det sukkeret blir heller mat for bakterier i magen, og de blir oppblåste, diare osv.

melkeallergi = kasien, eller melkeprotein (det en lager hvitost/ost av). En allergisk reaksjon hvor immunsystemet tar feil og reagerer på melkeprotein som om det skulle være f.eks et virus/bakterie kroppen må kvitte seg med.

 

I det som er merket laktosefritt, så har de brutt ned mesteparten av melkesukkeret på forhånd, sånn at de som har for lite enzymer selv kan spise/drikke det likevel, uten å få problemer.

Men er en allergisk så er det både andre deler av melken en reagerer på, og andre systemer i kroppen som reagerer, så laktosefritt er som oftest ikke trygt. En må se etter at det er helt melkefritt :)

Anonymkode: 2d43e...d8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, sadia skrev:

Tusen takk for så mye info. Jeg skal gå gjennom begge linkene du har lagt ut 😊 jeg visste at myse har noe med melk å gjøre men visste ikke hva kasein er. Så takk igjen 😊😊


Bare hyggelig :) Er noen nye ord å lære seg, de færreste vet dette før en må forholde seg til det. Men det kommer til å gå fint :) 

Den linken fra helsenorge er antakelig mest oversiktlig å begynne med, sånn basisinfo å starte med. 

 

Anonymkode: 2d43e...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...