-jk- Skrevet 9. juli 2019 #41 Del Skrevet 9. juli 2019 11 timer siden, Vox_populi skrev: Ja, uten sammenligning i det hele tatt (tatt i betraktning et normalt antall passasjerer i begge). For luftkvaliteten i byene er 100 elbiler bedre enn én dieselbuss. Bussen sliter også mer på veien enn 1000 elbiler. Dieselbusser er greit på bygda, men i byene er jeg glad man er på vei over til elbusser. Ikke bare for luftkvaliteten, men også for støynivået og komforten for de ombord. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 9. juli 2019 #42 Del Skrevet 9. juli 2019 20 timer siden, -jk- skrev: Et batteri tar absolutt ingen skade av å være dårlig balansert, så ingenting ødelegges. Det er kun snakk om en midlertidig nedgang i rekkevidden. Derfor jeg skrev "ødelegger", ikke ødelegger. Fant ikke et bedre ord😬 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 9. juli 2019 #43 Del Skrevet 9. juli 2019 (endret) Jeg trodde at det kun gjalt ved hurtiglading. Selv lader jeg uansett til 100 % hver gang jeg har anledning til det. Orker ikke være hysterisk. Jeg har også en litt gammel elbil, så vil utnytte rekkevidden til det maksimale. Endret 9. juli 2019 av Tibbie 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 10. juli 2019 #44 Del Skrevet 10. juli 2019 På 9.7.2019 den 18.58, Tibbie skrev: Jeg trodde at det kun gjalt ved hurtiglading. Selv lader jeg uansett til 100 % hver gang jeg har anledning til det. Orker ikke være hysterisk. Jeg har også en litt gammel elbil, så vil utnytte rekkevidden til det maksimale. Nei, det er to forskjellige ting. Det er ikke mer skadelig å hurtiglade til 100% enn å saktelade til 100%, men hurtiglading går SVÆRT tregt over 90% (og ganske tregt over 80%) så det blir ganske dyrt å hurtiglade til 100% siden man betaler for tiden. I tillegg vil man irritere vettet av evt. neste person i ladekøen om man står 45 minutter ekstra for å få de siste 10%. Det er ikke regnet for å være god kutyme for å si det slik... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #45 Del Skrevet 10. juli 2019 14 minutter siden, -jk- skrev: Nei, det er to forskjellige ting. Det er ikke mer skadelig å hurtiglade til 100% enn å saktelade til 100%, men hurtiglading går SVÆRT tregt over 90% (og ganske tregt over 80%) så det blir ganske dyrt å hurtiglade til 100% siden man betaler for tiden. I tillegg vil man irritere vettet av evt. neste person i ladekøen om man står 45 minutter ekstra for å få de siste 10%. Det er ikke regnet for å være god kutyme for å si det slik... Nettop derfor det er så himla bra at vi kan velge hva vi vil kjøpe, så slipper vi disse egoistene som skal sinke ladekøen, eller at det i verste fall er kun èn lader som fungerer😂😂😂😂 Og nei, du trenger ikke å komme noe forbud mot bensin/diesel, etter 2025 kjører fortsatt alle det de selv ønsker😂😂😂👍👍👍 Anonymkode: e0161...478 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 11. juli 2019 #46 Del Skrevet 11. juli 2019 På 9.7.2019 den 9.49, -jk- skrev: Bussen sliter også mer på veien enn 1000 elbiler. For noe TØV... F.eks en 2-tonns tesla sliter mer på veien enn en 2-tonns bil.. Ene og alene pga dreimoment... Hard aksellerasjon og hard bremsing sliter dekk. (Og vei) (Ja, tyngde sliter også, men 1000 2-tonns biler sliter VESENTLIG mer enn 1 buss) Makan til løgn. Slutt å spre slik propaganda.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2019 #47 Del Skrevet 11. juli 2019 Vi ladet alltid vår Leaf fullt, batteriet scoret bra på målingene på service. Med den eldste modellen var det ikke noe alternativ, greit å komme seg tur/retur jobb på vinteren 😛 Men nå solgte vi den da den var 5 år, så aner jo ikke hvordan det vil slå ut etter 8-10 år. Anonymkode: b80d4...fd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 11. juli 2019 #48 Del Skrevet 11. juli 2019 2 timer siden, AndreasBR skrev: For noe TØV... F.eks en 2-tonns tesla sliter mer på veien enn en 2-tonns bil.. Ene og alene pga dreimoment... Hard aksellerasjon og hard bremsing sliter dekk. (Og vei) (Ja, tyngde sliter også, men 1000 2-tonns biler sliter VESENTLIG mer enn 1 buss) Makan til løgn. Slutt å spre slik propaganda.. TØI og Veivesenet er uenig med deg:https://www.aftenposten.no/norge/i/nxE5/Bare-de-tunge-kjoretoyene-odelegger-norske-veierhttps://www.faktisk.no/faktasjekker/xVq/tesla-bilene-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien Veislitasjen er proporsjonal med akselvekten i 4.potens. En buss med 8,5 tonns akselvekt sliter dermed 1000 ganger så mye på veien som en Tesla med 1,5 tonns akselvekt. Dreiemoment har nøyaktig null betydning (vel, ikke for dekkslitasjen ;)) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå