Gå til innhold

Mannen lader bilen til 100% og sier det gjør ingenting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en gammel Leaf og hver gang jeg besøker min nye flamme så insisterer han på at den skal lades til 100%.

Jeg har lært at 80% holder batteriet i live, og at bilen i hvert fall ikke skal stå en hel helg på 100%. Fullading er greiest når strømmen brukes kjapt.

Har han rett likevel? Hva er forklaringene og logikken bak det hele? Mange år siden sist jeg tenkte på det, har bare fulgt gamle vaner.

Anonymkode: 96d89...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sin bil da, den bestemmer jo du over:) Men uansett, du har rett: 

Du bør heller ikke lade batteriet opp 100 prosent dersom du kan unngå det. Det beste for batteriet er dersom du lader til 80 prosent og kjøre til det er 20 prosent igjen av effekten

 

https://www.dinside.no/motor/brukt-elbil-uten-rekkeviddeangst/69904474

Anonymkode: ab2b5...da9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, May 27, 2019 den 9.24, AnonymBruker skrev:

Det er sin bil da, den bestemmer jo du over:) Men uansett, du har rett: 

Du bør heller ikke lade batteriet opp 100 prosent dersom du kan unngå det. Det beste for batteriet er dersom du lader til 80 prosent og kjøre til det er 20 prosent igjen av effekten

 

https://www.dinside.no/motor/brukt-elbil-uten-rekkeviddeangst/69904474

Anonymkode: ab2b5...da9

Lader man el-bilen når det fremdeles står cirka 20 % igjen, så går man jo glipp av disse siste 20 prosentene hver gang mankal lade opp bilen igjen. I tillegg dkal aldri bilen lades opp til mer enn ÅTTI prosent heller? 

Hvilket betyr at man faktisk går glipp av til sammen  hele FØRTI prosent av batteriet, og elbil-elskere påstår fremdeles hardnakket at el-biler er så forbanna "fantastiske" og flotte...                                   

Anonymkode: d568b...9c5

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lader man el-bilen når det fremdeles står cirka 20 % igjen, så går man jo glipp av disse siste 20 prosentene hver gang mankal lade opp bilen igjen. I tillegg dkal aldri bilen lades opp til mer enn ÅTTI prosent heller? 

Hvilket betyr at man faktisk går glipp av til sammen  hele FØRTI prosent av batteriet, og elbil-elskere påstår fremdeles hardnakket at el-biler er så forbanna "fantastiske" og flotte...                                   

Anonymkode: d568b...9c5

Ikke redder de verden heller, men de tror det jo selv der de bruker 60% av kapasiteten ladet til maks 80% og det hovedsakelig på kullkraft.

Verden har blitt et snodig sted...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
På 29.5.2019 den 17.40, AnonymBruker skrev:

Lader man el-bilen når det fremdeles står cirka 20 % igjen, så går man jo glipp av disse siste 20 prosentene hver gang mankal lade opp bilen igjen. I tillegg dkal aldri bilen lades opp til mer enn ÅTTI prosent heller? 

Hvilket betyr at man faktisk går glipp av til sammen  hele FØRTI prosent av batteriet, og elbil-elskere påstår fremdeles hardnakket at el-biler er så forbanna "fantastiske" og flotte...                                   

Anonymkode: d568b...9c5

Haha, dette er helt vanlig! 😄 Tror det bare virker rart siden man henger fast i en fossil tankegang. Det er jo ikke som du går glipp av de 20 % med bensin du har igjen på tanken de gangene du ikke bruker opp hele tanken?

Vi er jo selvfølgelig elbil-elskere av en grunn... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at man ikke bør lade 100% opp gjelder jo for mobiler og andre duppeditter også, men der er det som regel innebygget at de stopper ladingen før 100% av seg selv (selv om det står 100% i displayet). 

Er det ikke noe sånn sperre i elbilen også? Det virker jo litt rart om man er nødt til å huske på å gå ut for å koble fra laderen i tide og utide? Ikke kunne sette på lading om man kommer seint hjem, for da må man stå opp midt på natten og koble fra?

Anonymkode: 279a3...593

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.5.2019 den 17.40, AnonymBruker skrev:

Lader man el-bilen når det fremdeles står cirka 20 % igjen, så går man jo glipp av disse siste 20 prosentene hver gang mankal lade opp bilen igjen. I tillegg dkal aldri bilen lades opp til mer enn ÅTTI prosent heller? 

Hvilket betyr at man faktisk går glipp av til sammen  hele FØRTI prosent av batteriet, og elbil-elskere påstår fremdeles hardnakket at el-biler er så forbanna "fantastiske" og flotte...                                   

Anonymkode: d568b...9c5

Lade gjerne til 100% men ikke la den stå 100% fulladet over lang tid. Tilsvarende er det helt ok å kjøre batteriet bortimot tomt så lenge den da settes på lading igjen med en gang og ikke står tom over lengre tid. 

Når det er sagt er ikke 100% egentlig 100% på en Leaf. Det er ca. 90%, mer tillates man ikke å bruke av batteriet. Det er kun Tesla som tillater at man lader helt opp til egentlig 100%. Så det er på langt nær så kritisk på en Leaf som på en Tesla. Siden Teslaen har mye lengre rekkevidde blir det sjeldnere bruk for å lade helt opp til 100% på den. 

Tilsvarende er ikke 0% egentlig 0%, det er alltid en buffer i bunn som man ikke får bruke. Derfor får man bare utnytte ca. 21kWh av de 24kWh som Leaf-batteriet hadde som nytt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ladet bilen fullt, samme gjør vi ved lading av biler på jobb. Batteriet er like godt. Man trenger ikke bli helt hysterisk heller. 

Anonymkode: 7d200...1a5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det med at man ikke bør lade 100% opp gjelder jo for mobiler og andre duppeditter også, men der er det som regel innebygget at de stopper ladingen før 100% av seg selv (selv om det står 100% i displayet). 

Er det ikke noe sånn sperre i elbilen også? Det virker jo litt rart om man er nødt til å huske på å gå ut for å koble fra laderen i tide og utide? Ikke kunne sette på lading om man kommer seint hjem, for da må man stå opp midt på natten og koble fra?

Anonymkode: 279a3...593

Noen elbiler har softwarestyring av ladenivå, bl.a eldre Leaf (som det er snakk om her) og Teslaer. Andre, som f.eks BMW i3 har det ikke, men de bilene har som regel større marginer på toppen slik at man uansett ikke lader til like høy spenning. 

På laptopen min kan jeg definere dette selv, så den stopper på 80% om jeg ikke ber om noe annet. Det øker sannsynligvis batteriets levetid med mange år. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp dieselbil da slipper du å risikere å ødelegge batteriet, vrak søplabilen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid ladet bilen fullt, samme gjør vi ved lading av biler på jobb. Batteriet er like godt. Man trenger ikke bli helt hysterisk heller. 

Anonymkode: 7d200...1a5

Hvor gammel er elbilen da? Forskjellen mellom biler som normalt lades til 80% og de som alltid lades til 100% viser seg ikke etter 2-3 år. Etter 8-10 år kan man forvente en større forskjell i gjenværende kapasitet. Mulig man begynner å merke litt forskjell etter 5-6 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Geirfuglen skrev:

Haha, dette er helt vanlig! Tror det bare virker rart siden man henger fast i en fossil tankegang. Det er jo ikke som du går glipp av de 20 % med bensin du har igjen på tanken de gangene du ikke bruker opp hele tanken?

Jo, hvis jeg tanker når bilen min står på 20% og fyller opp til bare 80%, betyr det at jeg må fylle hver 60. mil, mot normalt etter 100 mil. Nå er jo 60 mil akseptabelt, da, i og med at det er tett mellom pumpene og tanking tar max 5 minutter.
Verre er det å bare kunne kjøre i 20 x 60% = 12 mil før snyltebilen krever langvarig oppladning. Det er i hvert fall en dårlig vits med mitt kjøremønster, der, bortsett fra noen småturer på 4 mil, kjøreturene som regel er på 25 mil og mer, sommer som vinter.

Anonymkode: 97d77...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2019 den 17.40, AnonymBruker skrev:

Lader man el-bilen når det fremdeles står cirka 20 % igjen, så går man jo glipp av disse siste 20 prosentene hver gang mankal lade opp bilen igjen. I tillegg dkal aldri bilen lades opp til mer enn ÅTTI prosent heller? 

Hvilket betyr at man faktisk går glipp av til sammen  hele FØRTI prosent av batteriet, og elbil-elskere påstår fremdeles hardnakket at el-biler er så forbanna "fantastiske" og flotte...    

Dette gjelder også mobiltelefoner...

Du trenger ikke, men for å ha et batteri som varer lengst, så er det den lureste måten.

Anonymkode: 2a8f7...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På noen elbiler kan man stille inn slik at den stopper å lade på en valgfri prosent. Så hvis du bare vil ha 80% og det er mulig på din bil å stille inn, så kan du jo bare gjøre det😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
4 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Kjøp dieselbil da slipper du å risikere å ødelegge batteriet, vrak søplabilen

Kjøp sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, DEN NAKNE GARTNER skrev:

Kjøp sykkel.

Herregud nei.. Slikt hører hjemme i skogen og på egnede baner.. 
Har ingenting på veien å gjøre... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AndreasBR said:

Herregud nei.. Slikt hører hjemme i skogen og på egnede baner.. 
Har ingenting på veien å gjøre... 

:hoho:

Anonymkode: 6faed...f14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, hvis jeg tanker når bilen min står på 20% og fyller opp til bare 80%, betyr det at jeg må fylle hver 60. mil, mot normalt etter 100 mil. Nå er jo 60 mil akseptabelt, da, i og med at det er tett mellom pumpene og tanking tar max 5 minutter.
Verre er det å bare kunne kjøre i 20 x 60% = 12 mil før snyltebilen krever langvarig oppladning. Det er i hvert fall en dårlig vits med mitt kjøremønster, der, bortsett fra noen småturer på 4 mil, kjøreturene som regel er på 25 mil og mer, sommer som vinter.

Anonymkode: 97d77...daf

Men det er ditt kjøremønster.

De fleste dager kjører jeg max 2 mil, en til to ganger i uka kjører jeg ca 8 mil. 

Fok er forskjellige, og har ulike behov. 

Anonymkode: 5f828...14b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
På 1.6.2019 den 0.15, AnonymBruker skrev:

Jo, hvis jeg tanker når bilen min står på 20% og fyller opp til bare 80%, betyr det at jeg må fylle hver 60. mil, mot normalt etter 100 mil. Nå er jo 60 mil akseptabelt, da, i og med at det er tett mellom pumpene og tanking tar max 5 minutter.
Verre er det å bare kunne kjøre i 20 x 60% = 12 mil før snyltebilen krever langvarig oppladning. Det er i hvert fall en dårlig vits med mitt kjøremønster, der, bortsett fra noen småturer på 4 mil, kjøreturene som regel er på 25 mil og mer, sommer som vinter.

Anonymkode: 97d77...daf

Igjen; du henger fast i en fossil tankegang. Det som er det fine med å ha el, er jo at man slipper å fylle. Når jeg parkerer Teslaen etter jobb, plugger jeg den bare til laderen, og så er den klar til morgenen. Null stress, trenger aldri å forholde meg til å måtte stoppe på en bensinstasjon. Så dette blir et ikke-problem når du går over til el. Man tenker ikke på hvor mye man har igjen på samme måte, man setter den som regel bare til lading når man er ferdig med den for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På Sunday, June 02, 2019 den 11.56, Geirfuglen skrev:

Igjen; du henger fast i en fossil tankegang. Det som er det fine med å ha el, er jo at man slipper å fylle. Når jeg parkerer Teslaen etter jobb, plugger jeg den bare til laderen, og så er den klar til morgenen. Null stress, trenger aldri å forholde meg til å måtte stoppe på en bensinstasjon. Så dette blir et ikke-problem når du går over til el. Man tenker ikke på hvor mye man har igjen på samme måte, man setter den som regel bare til lading når man er ferdig med den for dagen.

Er du virkelig nødt til å lade Tesla hver eneste dag? 

Snakk om elendig kvalitet altså!                      

Anonymkode: d568b...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...