AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #21 Skrevet 8. juli 2019 Noen vil bare ikke forstå/argumentere oppegående. Anonymkode: 96d89...ad3 4
lintilla Skrevet 8. juli 2019 #22 Skrevet 8. juli 2019 Sånne spørsmål gir ofte like mange svar som deltakere i diskusjonen. Det vi kan si med en gang er at du iallefall ikke gjør noe feil med å bare lade til 80%, med mindre det medfører begrensninger i hverdagen selvfølgelig. Jeg har hatt elbil siden Think dagene og mye har skjedd siden den gang. Da måtte man jevnlig fylle vann på batteriene, og hver gang man ladet maks så fordampet noe av vannet, så da var det viktig med tidsur for å ikke lade mer enn man måtte. Når jeg kjøpte 1. generasjons Leaf var selger klar på "lad når du kan ikke når du må", men samtidig sa Nissan maks 2 hurtigladinger i uken. Når mine foreldre kjøpte en 2. generasjon leaf var det "lad til 80%", men hurtiglad så ofte du vil. Som andre har vært inne på så er ikke 100% faktisk 100%, og 0 er ikke 0, som regel har produsenten lagt inn en buffer, sånn at når batteriet gravdvis blir dårligere så vil den spise litt av bufferen slik at rekkevidden oppleves jevn lengre. Enkelte produsenter, som Tesla, lar deg deg lade oppmot faktisk 100% om du spesifikt ber om det, men det kommer med en advarsel om at dette ikke bør gjøres for ofte. Uansett, det "alle" er enige om er at å la bilen bli stående med 100% lading er skadelig. Hvor lenge bilen skal stå før det er skadelig, ja det diskuteres det mye om. Jeg har en tanke om at de som har designet bilene har bedre peiling enn meg, og regner med at de har tatt sine forholdsregler. Så jeg opererer fremdeles med "lad når du kan", det skal jo være så enkelt med elbil. Eneste unntaket er om jeg skal reise bort og ikke bruke dem på en stund, da lar jeg være å lade dem helt opp, hvis jeg husker det. Jeg har nå tre elbiler i heimen, den eldste er 8 år og alltid blitt fulladet, ikke merket noe dårligere rekkevidde på den. 4
Gjest Audiot Skrevet 8. juli 2019 #23 Skrevet 8. juli 2019 Hvis du har e-Golf eller e-Up "ødelegger" du faktisk batteriet ditt om du ikke lader til 100% med AC lader titt og ofte. Selv om bilen sier 100% oppladet batteri tilsvarer det bare 88% på e-up og e-golf. De bilene utfører kun celle balansering når du lader fra 80-100% med ac lading. Så har du e-up eller e-golf som har fått noe dårligere rekkevidde kan du prøve å sette ladehastigheten til minimum og lade fra så nære 0% som mulig til 100% inntil 5 ganger med ac laderen med "kladden" på, da blir alle cellene balansert optimalt.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #24 Skrevet 8. juli 2019 Vet ikke hvordan det er med en gammel leaf, men i de aller fleste el-biler i dag ligger det en sperre i elektronikken som automatisk bare utnytter 80% av batteriet. Så når man har ladet tilsynelatende fullt så har man i realiteten ikke det. Anonymkode: 0bcf8...e82
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #25 Skrevet 8. juli 2019 @lintilla, supert innlegg, tusen takk! Også takk til alle andre som gadd å svare. Vi har nå blitt enige om å lade til 80% i hverdagen, med mindre vi skal langt neste dag. Anonymkode: 96d89...ad3 1
Vox_populi Skrevet 8. juli 2019 #26 Skrevet 8. juli 2019 På 2.6.2019 den 13.56, Geirfuglen skrev: Igjen; du henger fast i en fossil tankegang. Det som er det fine med å ha el, er jo at man slipper å fylle. Når jeg parkerer Teslaen etter jobb, plugger jeg den bare til laderen, og så er den klar til morgenen. Null stress, trenger aldri å forholde meg til å måtte stoppe på en bensinstasjon. Så dette blir et ikke-problem når du går over til el. Man tenker ikke på hvor mye man har igjen på samme måte, man setter den som regel bare til lading når man er ferdig med den for dagen. Du bruker altså personbil til jobb i stedet for å benytte et miljøvennlig framkomstmiddel. Deg om det. Jeg tviler ikke på at det er behagelig, og det er vel det viktigste for elbilister. Jeg bruker ikke bil i det daglige; derimot kjører jeg med ujevne mellomrom lange turer, f. eks. dagsturer på 80 mil eller 2-dagstur på 2 x 60 mil. Opp og ned i fjellterreng, på asfalt- og grusveier. Til mitt bruk er altså elbil et helt ubrukelig leiketøy. Og grunnen er ikke at jeg "henger fast i en fossil tankegang". Det er elbilens prestasjoner som er for dårlige til mitt bruk, ikke min tankegang. Kommer det en modell med 100 mils rekkevidde og det er tett med 5-minutters ladestasjoner, så er elbilen blitt konkurransedyktig for meg.
-jk- Skrevet 8. juli 2019 #28 Skrevet 8. juli 2019 5 timer siden, Audiot skrev: Hvis du har e-Golf eller e-Up "ødelegger" du faktisk batteriet ditt om du ikke lader til 100% med AC lader titt og ofte. Selv om bilen sier 100% oppladet batteri tilsvarer det bare 88% på e-up og e-golf. De bilene utfører kun celle balansering når du lader fra 80-100% med ac lading. Så har du e-up eller e-golf som har fått noe dårligere rekkevidde kan du prøve å sette ladehastigheten til minimum og lade fra så nære 0% som mulig til 100% inntil 5 ganger med ac laderen med "kladden" på, da blir alle cellene balansert optimalt. Et batteri tar absolutt ingen skade av å være dårlig balansert, så ingenting ødelegges. Det er kun snakk om en midlertidig nedgang i rekkevidden. 1
-jk- Skrevet 8. juli 2019 #29 Skrevet 8. juli 2019 4 timer siden, Vox_populi skrev: Du bruker altså personbil til jobb i stedet for å benytte et miljøvennlig framkomstmiddel. Deg om det. Jeg tviler ikke på at det er behagelig, og det er vel det viktigste for elbilister. Jeg bruker ikke bil i det daglige; derimot kjører jeg med ujevne mellomrom lange turer, f. eks. dagsturer på 80 mil eller 2-dagstur på 2 x 60 mil. Opp og ned i fjellterreng, på asfalt- og grusveier. Til mitt bruk er altså elbil et helt ubrukelig leiketøy. Og grunnen er ikke at jeg "henger fast i en fossil tankegang". Det er elbilens prestasjoner som er for dårlige til mitt bruk, ikke min tankegang. Kommer det en modell med 100 mils rekkevidde og det er tett med 5-minutters ladestasjoner, så er elbilen blitt konkurransedyktig for meg. Ja, om du må kjøre 60-80 mil i strekk uten stopp duger ikke elbil. Men det er et ganske sært bruksmønster da. Jeg har ca. 35 mils rekkevidde på min men lengste tur uten stopp siste år var på 164km i følge statistikken. Da har jeg kjørt 30.000km det året, og ikke pendlet til jobb med bil. Så det blir en del dager med mye kjøring. 1
Illuminatum Skrevet 8. juli 2019 #30 Skrevet 8. juli 2019 4 timer siden, Vox_populi skrev: Du bruker altså personbil til jobb i stedet for å benytte et miljøvennlig framkomstmiddel. Deg om det. Jeg tviler ikke på at det er behagelig, og det er vel det viktigste for elbilister. Jeg bruker ikke bil i det daglige; derimot kjører jeg med ujevne mellomrom lange turer, f. eks. dagsturer på 80 mil eller 2-dagstur på 2 x 60 mil. Opp og ned i fjellterreng, på asfalt- og grusveier. Til mitt bruk er altså elbil et helt ubrukelig leiketøy. Og grunnen er ikke at jeg "henger fast i en fossil tankegang". Det er elbilens prestasjoner som er for dårlige til mitt bruk, ikke min tankegang. Kommer det en modell med 100 mils rekkevidde og det er tett med 5-minutters ladestasjoner, så er elbilen blitt konkurransedyktig for meg. Så du mener at en dieselbuss er mer miljøvennlig enn en elbil? 1
Vox_populi Skrevet 8. juli 2019 #31 Skrevet 8. juli 2019 5 minutter siden, Illuminatum skrev: Så du mener at en dieselbuss er mer miljøvennlig enn en elbil? Ja, uten sammenligning i det hele tatt (tatt i betraktning et normalt antall passasjerer i begge).
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #32 Skrevet 8. juli 2019 On 5/27/2019 at 11:13 AM, AnonymBruker said: Har en gammel Leaf og hver gang jeg besøker min nye flamme så insisterer han på at den skal lades til 100%. Jeg har lært at 80% holder batteriet i live, og at bilen i hvert fall ikke skal stå en hel helg på 100%. Fullading er greiest når strømmen brukes kjapt. Har han rett likevel? Hva er forklaringene og logikken bak det hele? Mange år siden sist jeg tenkte på det, har bare fulgt gamle vaner. Anonymkode: 96d89...ad3 Jeg har en Leaf kjøpt 2012 og som regel lader 100%. Vanlig lading, veldig skjelden hurtiglading. Akkurat nå har tapt kun 1/12 kapasitet. Etter 7 år! Lading til 100% er helt ok. Anonymkode: 18c51...a81 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #33 Skrevet 8. juli 2019 Svaret på spørsmålet står i instruksjonsheftet til bilen din, men nei du bør ikke lade Leaf over 80% hvis du ikke har behov for det. Andre biler kan man derimot gjøre det. F.eks. i3 som faktisk skal stå i laderen med 100% batteri over tid. Til tross for at den har 0% vampire drain. Anonymkode: b1354...f68
Illuminatum Skrevet 8. juli 2019 #34 Skrevet 8. juli 2019 1 time siden, Vox_populi skrev: Ja, uten sammenligning i det hele tatt (tatt i betraktning et normalt antall passasjerer i begge). 0 utslipp vs??? Normalt passasjerantall på bussen jeg vanligvis tar er 4-5. Elbil slår bussen her i alle fall 1
Gjest Geirfuglen Skrevet 8. juli 2019 #35 Skrevet 8. juli 2019 6 timer siden, Vox_populi skrev: Du bruker altså personbil til jobb i stedet for å benytte et miljøvennlig framkomstmiddel. Deg om det. Jeg tviler ikke på at det er behagelig, og det er vel det viktigste for elbilister. Jeg bruker ikke bil i det daglige; derimot kjører jeg med ujevne mellomrom lange turer, f. eks. dagsturer på 80 mil eller 2-dagstur på 2 x 60 mil. Opp og ned i fjellterreng, på asfalt- og grusveier. Til mitt bruk er altså elbil et helt ubrukelig leiketøy. Og grunnen er ikke at jeg "henger fast i en fossil tankegang". Det er elbilens prestasjoner som er for dårlige til mitt bruk, ikke min tankegang. Kommer det en modell med 100 mils rekkevidde og det er tett med 5-minutters ladestasjoner, så er elbilen blitt konkurransedyktig for meg. Jeg bor på bygda, det finnes ikke kollektivtransport her.
Vox_populi Skrevet 8. juli 2019 #36 Skrevet 8. juli 2019 1 time siden, Illuminatum skrev: 0 utslipp vs??? Normalt passasjerantall på bussen jeg vanligvis tar er 4-5. Elbil slår bussen her i alle fall Det stemmer ikke at elbiler har "null utslipp". Da er man på NRK-nivå. Saken er mye mer komplisert enn som så. Snyltebiler er miljømessig gunstige på noen punkter, det motsatte på andre punkter.
jabx Skrevet 9. juli 2019 #37 Skrevet 9. juli 2019 På 29.5.2019 den 17.40, AnonymBruker skrev: Lader man el-bilen når det fremdeles står cirka 20 % igjen, så går man jo glipp av disse siste 20 prosentene hver gang mankal lade opp bilen igjen. I tillegg dkal aldri bilen lades opp til mer enn ÅTTI prosent heller? Hvilket betyr at man faktisk går glipp av til sammen hele FØRTI prosent av batteriet, og elbil-elskere påstår fremdeles hardnakket at el-biler er så forbanna "fantastiske" og flotte... Anonymkode: d568b...9c5 Du kan lade over 80% hvis du skal på langtur, men det bør ikke stå med høy lading over lang tid.
jabx Skrevet 9. juli 2019 #38 Skrevet 9. juli 2019 På 29.5.2019 den 17.44, A-hunter skrev: Ikke redder de verden heller, men de tror det jo selv der de bruker 60% av kapasiteten ladet til maks 80% og det hovedsakelig på kullkraft. Verden har blitt et snodig sted... Elbiler alene redder ikke verden, men de bidrar til det. Kullkraft? Selv på kullkraft er det mer miljøvennlig enn giftige fossilbiler. 1
jabx Skrevet 9. juli 2019 #39 Skrevet 9. juli 2019 På 31.5.2019 den 23.39, BMW 5-serie 535D skrev: Kjøp dieselbil da slipper du å risikere å ødelegge batteriet, vrak søplabilen Problemet er at du har en giftbil som dessuten har masse deler som pleier å ta kvelden ganske raskt.
Gjest Geirfuglen Skrevet 9. juli 2019 #40 Skrevet 9. juli 2019 6 timer siden, Vox_populi skrev: Det stemmer ikke at elbiler har "null utslipp". Da er man på NRK-nivå. Saken er mye mer komplisert enn som så. Snyltebiler er miljømessig gunstige på noen punkter, det motsatte på andre punkter. Sakligheten er på topp, ser jeg. Å kalle det snyltebil.. Skjønner ikke hvorfor man ikke bare kjøper en selv hvis man er så misunnelig. Elbilen kommer uansett bedre ut totalt. Selv om det er mer klimautslipp knyttet til å produsere den, skal den ikke være lenge på veien før den er bedre enn en fossilbil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå