Gå til innhold

Kake til 100 års dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Min tipp oldemor fyller 100 år neste uke og vi skal feire dagen hennes med å gå en (bitte)liten fjelltur, ca 10 minutt, og avslutte den lange turen vår på en gammel seter hun tidligere har bodd på. 

I anledningen har jeg sakt jeg kan bake kake, og jeg ønsker å lage en kake jeg ikke har bakt før og som imponerer et bursdagsbarn som har bakt uendelig mye kake oppigjennom 

Anonymkode: 412ad...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da kan det være lurt å bake den kaken en gang i forveien, slik at du ikke roter det til når du skal bake den til selskapet. Bare slik at det er sagt. 

Hvorfor ikke bare bake favorittkaken til tippoldemoren din? Hun vil nok sette mer pris på det enn en kake som ser fin ut men som kanskje ikke smaker noe særlig. Hennes smak er jo også ulik din. En god marsipankake eller bløtkake som er vakkert dekorert vil jo uansett falle i smak. De fleste eldre liker ikke når det blir for mye eller for søtt, og de spiser ikke så mye heller. Så jeg ville heller prøvd å imponere med en pent dekorert, vanlig kake. 

Anonymkode: 1cff1...4ae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Min tipp oldemor fyller 100 år neste uke og vi skal feire dagen hennes med å gå en (bitte)liten fjelltur, ca 10 minutt, og avslutte den lange turen vår på en gammel seter hun tidligere har bodd på. 

I anledningen har jeg sakt jeg kan bake kake, og jeg ønsker å lage en kake jeg ikke har bakt før og som imponerer et bursdagsbarn som har bakt uendelig mye kake oppigjennom 

Anonymkode: 412ad...521

Gratulerer til oldemoren din! 
Håper hun holder helt til dagen sin! 
Tror du hun mestrer de 10minuttene?
En for andre, bitteliten tur kan være utrolig vanskelig å mestre for 100åringer.

Anonymkode: 8e3dc...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan det være lurt å bake den kaken en gang i forveien, slik at du ikke roter det til når du skal bake den til selskapet. Bare slik at det er sagt. 

Hvorfor ikke bare bake favorittkaken til tippoldemoren din? Hun vil nok sette mer pris på det enn en kake som ser fin ut men som kanskje ikke smaker noe særlig. Hennes smak er jo også ulik din. En god marsipankake eller bløtkake som er vakkert dekorert vil jo uansett falle i smak. De fleste eldre liker ikke når det blir for mye eller for søtt, og de spiser ikke så mye heller. Så jeg ville heller prøvd å imponere med en pent dekorert, vanlig kake. 

Anonymkode: 1cff1...4ae

Stemmer for denne!
Bløtkake er favoritten i den eldre garden. 
Somregel har de tannproteser og nedsatte smaksløker og problemer med å tygge både marsipan og andre klumper. 
Så en enkel bløtkake som ser innbydende ut og først og fremst SMAKER FORTREFFELIG må være nr.1 for en meget aldrende person.

Anonymkode: 8e3dc...970

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer til oldemoren din! 
Håper hun holder helt til dagen sin! 
Tror du hun mestrer de 10minuttene?
En for andre, bitteliten tur kan være utrolig vanskelig å mestre for 100åringer.

Anonymkode: 8e3dc...970

Noen 100 åringer er svært spreke, men kan godt hende tippoldemoren hennes sitter i rullestol, og at turen er mulig å gå for rullestolbrukere også. Der er nok svært, svært få 100 åringer (jeg holder en knapp på ingen) som klarer å gå en 10 minutters lang tur men. 

Anonymkode: 1cff1...4ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen 100 åringer er svært spreke, men kan godt hende tippoldemoren hennes sitter i rullestol, og at turen er mulig å gå for rullestolbrukere også. Der er nok svært, svært få 100 åringer (jeg holder en knapp på ingen) som klarer å gå en 10 minutters lang tur men. 

Anonymkode: 1cff1...4ae

Jeg tipper familien vet hvor sprek eller ikke sprek denne dama er, jeg, og kan ta vurderingen selv. 

Jeg har kjent fire personer som har fylt hundre i mitt liv, og selv om en av dem var svært skrøpelig og døde bare et par uker etter hundreårsdagen, var de tre andre spreke og hadde hatt null problem med å gå en 10-minutters tur. En av dem pleide å kjøre (jada, hun kjørte fremdeles) til sentrum og gå i butikker og på kafé med venninner flere ganger i uka, en pleide å ut på sykkeltur daglig og den siste dama klipte til og med sin egen plen med manuell gressklipper til hun var over hundre. 

 

Anonymkode: ae57d...466

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper familien vet hvor sprek eller ikke sprek denne dama er, jeg, og kan ta vurderingen selv. 

Jeg har kjent fire personer som har fylt hundre i mitt liv, og selv om en av dem var svært skrøpelig og døde bare et par uker etter hundreårsdagen, var de tre andre spreke og hadde hatt null problem med å gå en 10-minutters tur. En av dem pleide å kjøre (jada, hun kjørte fremdeles) til sentrum og gå i butikker og på kafé med venninner flere ganger i uka, en pleide å ut på sykkeltur daglig og den siste dama klipte til og med sin egen plen med manuell gressklipper til hun var over hundre. 

 

Anonymkode: ae57d...466

Så klart. Er da vell ingen her som benekter det....? 

Anonymkode: 1cff1...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver sommer møtes vi på denne seteren og har opparbeidet oss mulighet til å kjøre helt inn til uteplassen og døren, slik at man uansett funksjonsnivå får kommet seg til seteren om man ønsker.

Tippoldemor er sprek for alderen, og klarer hun ikke turen så er det ikke verre enn at hun setter seg i en bil og blir kjørt. Hun sier selv at hun klarer å gå disse 10 minuttene i fjellet, og vi har både biler og firehjulinger som kan kjøre henne dersom hun ikke orker å gå hele veien. 

 

vi bestiller marsipan kake, og bløtkake skal bestemor lage. Derfor ønsker jeg noe annet😊 Vi blir ca 50 stk i selskapet

Anonymkode: 412ad...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bløtkake med marsipanlokk var det beste våre "eldre" på begge sider kunne få. 

Mokkakake var også en stor favoritt, det er en type sjokoladekake. 

Noen likte også Verdens beste. 

Eventuelt en kringlekake, med glassur. 

Men "moderne" ting som sjokoladekake, ostekake med mer var ikke kaker... Men er nok dette resten av selskapet vil sette størst pris på. 

Anonymkode: ef45b...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for en god gammeldags eplekake med krem til :) 

Anonymkode: ae57d...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...