AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #1 Del Skrevet 25. mai 2019 Det står jo stadig vekk noe i mediene om miljøet og klimaet, og at det havner så så mye plast i havet hvert år. Det som det ikke står noe om, er hvordan all denne plasten havner der. I hvertfall ikke som jeg har klart å få med meg! F.eks, McDonald's har kuttet ut plastsugerør til fordel for pappsugerør (som forøvrig er helt ubrukelige!). Jeg bare klarer ikke i min villeste fantasi å se for meg at det tiltaket der kommer til å hjelpe miljøet noe som helst, eller å få ned plastmengden i havet. Det eneste det tiltaket der fører til, er irriterte kunder som får papp i drikka si. Jeg klarer liksom ikke å se helt sammenhengen der? Men uansett, tilbake til spørsmålet: Hvordan havner all plasten i havet? Anonymkode: 16fb4...3cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #2 Del Skrevet 25. mai 2019 Alle land, spesielt utenfor vesten, bruker elver og havet som sin personlige søppeldynge. Folk gir en lang F i klimaet. Kommer jo til himmelen i det neste liv vet du. Anonymkode: 2fe24...dca 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikken Skrevet 27. mai 2019 #3 Del Skrevet 27. mai 2019 Havner det på bakken, havner det i havet. Alt som havner på baken vil, hvis det ikke plukkes opp selvsagt, bli vasket av via regn (før eller siden, selv om det i utgangspunktet ligger langt til fjells) føres til et større eller mindre vassdrag. Alle vassdrag leder før eller siden til havet. Stort mer komplisert er det ikke. En reduksjon i plastforbruket vil selvsagt hjelpe miljøet, ikke glem at det ikke bare er forbruket av plasten som er et problem, men også produksjonen av plasten. Dersom plasten havner på deponi (altså ikke gjenvinnes eller forbrennes) vil den brytes ned til mikroplast, gå i sigevannet fra deponi og deretter ledes ut til respipienten (og i sin tur ledes ut i havet). Det er faktisk helt essensielt å redusere plastforbruket vårt - og jo - alle monner drar! Det verste med akkurat dette er jo at det faktisk er vi som ender opp med plast i maten vi spiser, det finnes nå undersøkelser som viser at plasten brytes ned til nanopartikler som ikke bare tas opp av dyr i havet, men som faktisk kan tas opp av planter også. Til syvende og sist går det bare ut over oss selv. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goodolddays Skrevet 28. mai 2019 #4 Del Skrevet 28. mai 2019 På 25.5.2019 den 3.20, AnonymBruker skrev: Det står jo stadig vekk noe i mediene om miljøet og klimaet, og at det havner så så mye plast i havet hvert år. Det som det ikke står noe om, er hvordan all denne plasten havner der. I hvertfall ikke som jeg har klart å få med meg! F.eks, McDonald's har kuttet ut plastsugerør til fordel for pappsugerør (som forøvrig er helt ubrukelige!). Jeg bare klarer ikke i min villeste fantasi å se for meg at det tiltaket der kommer til å hjelpe miljøet noe som helst, eller å få ned plastmengden i havet. Det eneste det tiltaket der fører til, er irriterte kunder som får papp i drikka si. Jeg klarer liksom ikke å se helt sammenhengen der? Men uansett, tilbake til spørsmålet: Hvordan havner all plasten i havet? Anonymkode: 16fb4...3cc Det har jo pågået over veldig lang tid! Og vi må jo starte et sted,selvom det kommer til at ta lang lang lang tid, til det første plast som blev kastet i havet,vil opløse sig helt.Du må tenke,hvem vet,kanskje 150-200 år. Det denne tankegang som vi sliter med,det skal vere nu eller her. På et tidspunkt må vi jo tømme søppelen hjemme, den er ikke bundløs!!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #5 Del Skrevet 28. mai 2019 Tenk bare på glitter. Så vanlig, uten at noen tenker over det. Finnes i sminke, teatersminke for barn, for voksne, for dansere etc. Etterpå går disse glitterdekte menneske og vasker av seg glitteret i dusjen eller i vasken, og de bittesmå glitterpartiklene (mikroplast) skylles ned i avløpet og renner videre ut i havet. Der blir microplasten spist av levende vesener og forsøpler havet og dreper fisk og andre som spiser det ved en feil. Anonymkode: 0ac38...9a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #6 Del Skrevet 28. mai 2019 Mesteparten av klærne våre inneholder mikroplast, og for hver gang de vaskes slippes mikroplast i havet. Ble skremt da jeg så hva som har skjedd med Great Barriere Reef.. er utrolig trist hvordan vi mennesker ødelegger naturen - livsgrunnlaget for både oss, dyrene og insektene. Verden vil jo bestå, men menneskeheten har nok gravd sin egen grav. Jeg håper bare ikke barnet mitt må gå gjennom den verste tiden. At vi har litt lenger tid før det virkelig går ille (og menneskeheten rett og slett blir utrydda). Anonymkode: 87183...158 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #7 Del Skrevet 28. mai 2019 90%, hvis ikke mer, kommer fra 9 elver i Asia og Afrika. At vi ikke får drikke av ordentlige sugerør på McDonalds har ingenting å si for klimaet. Anonymkode: 7dc58...4fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #8 Del Skrevet 28. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 90%, hvis ikke mer, kommer fra 9 elver i Asia og Afrika. At vi ikke får drikke av ordentlige sugerør på McDonalds har ingenting å si for klimaet. Anonymkode: 7dc58...4fd Altså, i de landene så kjører de store lastebillass med plast og annen søppel og dumper rett i elva, ute av syne ute av sinn, også havner det i sjøen. Anonymkode: 7dc58...4fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2019 #9 Del Skrevet 28. mai 2019 14 minutter siden, AnonymBruker said: Tenk bare på glitter. Så vanlig, uten at noen tenker over det. Finnes i sminke, teatersminke for barn, for voksne, for dansere etc. Etterpå går disse glitterdekte menneske og vasker av seg glitteret i dusjen eller i vasken, og de bittesmå glitterpartiklene (mikroplast) skylles ned i avløpet og renner videre ut i havet. Der blir microplasten spist av levende vesener og forsøpler havet og dreper fisk og andre som spiser det ved en feil. Anonymkode: 0ac38...9a1 Nå kan man heldigvis få miljøvennlig glitter hvis man er litt bevisst. Anonymkode: 1924a...7e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet 26. januar 2020 #10 Del Skrevet 26. januar 2020 På 25.5.2019 den 3.20, AnonymBruker skrev: Det står jo stadig vekk noe i mediene om miljøet og klimaet, og at det havner så så mye plast i havet hvert år. Det som det ikke står noe om, er hvordan all denne plasten havner der. I hvertfall ikke som jeg har klart å få med meg! F.eks, McDonald's har kuttet ut plastsugerør til fordel for pappsugerør (som forøvrig er helt ubrukelige!). Jeg bare klarer ikke i min villeste fantasi å se for meg at det tiltaket der kommer til å hjelpe miljøet noe som helst, eller å få ned plastmengden i havet. Det eneste det tiltaket der fører til, er irriterte kunder som får papp i drikka si. Jeg klarer liksom ikke å se helt sammenhengen der? Men uansett, tilbake til spørsmålet: Hvordan havner all plasten i havet? Anonymkode: 16fb4...3cc Stort sett all plast i havet kommer fra tre/fire elver i India/ østen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #11 Del Skrevet 28. januar 2020 På 28.5.2019 den 20.28, AnonymBruker skrev: Nå kan man heldigvis få miljøvennlig glitter hvis man er litt bevisst. Anonymkode: 1924a...7e6 Men når noe er miljøvennlig må man sjekke nøye. Mange bruker ordet miljøvennlig om produktet inneholder resirkulert plast, men det vil jo fortsette å strø like mye mikroplast. F.eks. stormberg, som kaller seg miljøvennlige, men så tilsetter 20 % resirkulert plast i ullundertøyet sitt, sånn at det bare blir umulig å vaske det uten å spre mikroplast. Men ja, det finnes glitter uten plast nå heldigvis. Bare les nøye på både klær og pleieprodukter, ikke stol blindt på en merking om «miljøvennlig» eller «økologisk» eller «organisk» eller «bærekraftig». Anonymkode: fe318...17e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2020 #12 Del Skrevet 3. februar 2020 Men når man kaster plast i restavfallet (eller sorterer det for seg selv der det gjelder), så blir det jo gjenvunnet? Hvorfor er et egentlig så galt å bruke og kaste plast i Norge da? Anonymkode: edb6a...577 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #13 Del Skrevet 10. februar 2020 Denne artikkelen er riktignok tre år gammel, men jeg antar det stemmer fortsatt. Hvis vi hadde brukt noen av kronene våre til å hjelpe u-land med avfallshåndtering tror jeg mye kunne vært gjort: https://www.dagbladet.no/nyheter/ti-elver-star-for-90-prosent-av-all-plast-som-fraktes-med-elver-ut-i-havet/69083437 Anonymkode: 4de0a...ed8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #14 Del Skrevet 10. februar 2020 På 3.2.2020 den 16.44, AnonymBruker skrev: Men når man kaster plast i restavfallet (eller sorterer det for seg selv der det gjelder), så blir det jo gjenvunnet? Hvorfor er et egentlig så galt å bruke og kaste plast i Norge da? Anonymkode: edb6a...577 Det er det egentlig ikke. Men man tenker kanskje at alle monner drar eller noe slikt. Anonymkode: 4de0a...ed8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 10. februar 2020 #15 Del Skrevet 10. februar 2020 Den havner der fordi noen kaster den der! Plasten er jo ikke problemet, men at den blir kastet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #16 Del Skrevet 11. februar 2020 Jobber i avfallsbransjen!👋 Hva lurer dere på? Anonymkode: 0da62...97a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #17 Del Skrevet 25. februar 2020 På 10.2.2020 den 15.52, AnonymBruker skrev: Denne artikkelen er riktignok tre år gammel, men jeg antar det stemmer fortsatt. Hvis vi hadde brukt noen av kronene våre til å hjelpe u-land med avfallshåndtering tror jeg mye kunne vært gjort: https://www.dagbladet.no/nyheter/ti-elver-star-for-90-prosent-av-all-plast-som-fraktes-med-elver-ut-i-havet/69083437 Anonymkode: 4de0a...ed8 Og hverm er det som står bak all plasten som kommer ut i disse elevene? Jo, det er vesten som kildesorterer og selger avfallet sitt til u-land for håndtering. Hele plast resirkuleringen er en bløff som har pågått i 30 år. Anonymkode: 72b75...cc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #18 Del Skrevet 25. februar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hverm er det som står bak all plasten som kommer ut i disse elevene? Jo, det er vesten som kildesorterer og selger avfallet sitt til u-land for håndtering. Hele plast resirkuleringen er en bløff som har pågått i 30 år. Anonymkode: 72b75...cc4 Du er sikkert veldig opptatt av chemtrails og sånn og? Plasten vi kildesorterer blir ikke eksportert til India som dumper det i en elv fra en lastebil, det er enkelt for oss som har jobbet i avfallsbransjen å se. Plasten her komprimeres og pakkes i firkantballer. Vel er de dumme nedi disse landene, men de åpner da ikke ballene før de tømmer dem i elven! Anonymkode: 20b7a...fdd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #19 Del Skrevet 25. februar 2020 Bruke mindre plast, typisk politisk korrekt svar. Man må se det store bildet, hva problemet er. Jo, fattige land uten systemer for renovasjon. Jeg har tro på at vi kunne fint ryddet opp MYE av det som flyter på havet om vi ville. Bygge fartøy som gjorde denne jobben, så må man hjelpe de som holder på med å dumpe alt på sjøen. Anonymkode: 62d41...005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2020 #20 Del Skrevet 25. februar 2020 Slik håndteres avfall i mange land med lite utviklet infrastruktur. I Norge havner veldig lite av vår søppel i havet og naturen fordi vi har gode systemer som tar hånd om søppelet vårt og vi har søppelplasser som er flinke til å begrense unødvendig utslipp i havet og naturen. Anonymkode: ad8de...718 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå