Gå til innhold

Flytte fra Norge...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"Multikultur" betyr egentlig utslettelse av kulturer. Vår kultur forsvinner jo... Alle plassene blir helt like. Hvor enn du reiser vil alt være likt, uten egen kultur, er det sånn de venstreekstreme vil ha det?

Anonymkode: 1581a...d80

Det kommer ikke til å gå fordi mennesker har et behov for å føle tilhørelse. Det er like innebygget i oss som de andre instinktene.

Når man ikke føler tilhørelse, tror jeg det går slik som USA. Det er et faktum at indanenerne der har mye høyere forekomst av suicidalitet og depresjon. Veldig trist utvikling.

Anonymkode: b49c5...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alltid skummelt å flytte når motivasjonen er å flytte FRA noe, fremfor TIL noe. Du sier du vil bort fra Norge fordi du ikke føler tilhørighet her, men hvis du har bodd her hele livet og ikke føler det, hvordan skal du da få det til et annet sted? Du sier du skal integrere deg, men hvorfor ikke prøve ordentlig her i Norge først? 

Du kan jo forsøke å sette deg inn i politikk, studere noe som utvider horisonten og hjelper deg med å takle de endringene som skjer i samfunnet. Bli frivillig i en organisasjon, oppsøk nye miljøer og skaff deg hobbier som gir deg feste her hjemme. 

Jeg har bodd mange år i utlandet, så er ikke negativ til ideen, men tror at ro og tilhørighet dyrker du selv hvor enn du er. 

Anonymkode: 8801d...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
On 5/25/2019 at 5:56 AM, AnonymBruker said:

Hvor enn man går så ser man norske menn med thaidamer og innvanndrere overalt. Man hører masse ukjente språk og lurer på hvor man egentlig er?

Synes samfunnet er blitt så rotete og kaotisk. Alt skal være så politisk korrekt at man omtrent ikke tørr å si hva man tenker lenger.

Får sikkert dritt for dette, men JEG KAN IKKE NOE FOR AT JEG FØLER DET SLIK. Tro meg jeg har ikke noe imot andre kulturer, men jeg merker at jeg er mer sånn som liker monokulturer. Shoot me. Og nei jeg vil jo også være en innvandrer når jeg flytter, men jeg vil ihvertfall integrere meg så best som mulig, lære tradisjonene osv. Ikke dra med meg min kultur til deres land.

Anonymkode: b49c5...4ec

Jeg er norsk og bor i Skottland. Jeg kan love deg at det ikke er noe bedre her hvis du er redd for innvandrere. Tror du at skotske menn ikke blir sammen med thaidamer? Tror du at du ikke hører ukjente språk i Skottland?

Men jeg tror deg kunne vært sunt for deg å flytte til et annet land for å føle på hvordan det er å være innvandrer selv. Følelsen av at folk stemmer for Brexit fordi de vil ha deg ut av landet, få beskjed at man må lære seg å snakke bedre engelsk hvis har noen form for aksent. Det du lærer er at uansett hvor hardt du prøver å integrere deg, så er du innvandrer. Plutselig en dag så får du skikkelig lyst på Grandiosa istedenfor fritert pizza med eddik. Plutselig sitter du og ser ut av kontorvinduet på nordmennene som har tatt seg fri fra jobb for å gå i 17.-maitog i Edinburgh og føler trang til å ta på bunad for å vise frem hvor fin norsk nasjonaldrakt er til alle skottene i kilt, plutselig blir du småirritert over å måtte betale den jævla Council Tax-regninga - "sånt har vi ikke i Norge". I det øyeblikket du føler det, blir du en av de jævla innvandrerne som ønsker å dra med deg kulturen din til andre land. 

Det er ikke lett å flytte til et annet land. Uansett hvor mye du misliker Norge i dag, kan jeg nesten garantere at du vil føle en eller annen form for hjemlengsel.

Men Skottland er virkelig et fantastisk land å bo i. Jeg bor i sentrum av Edinburgh, hvor det er veldig multikulturelt, men også en nydelig skotsk kultur. Det multikulturelle er en del av kulturen her, og forståelse for at folk er annerledes er sterk i Edinburgh, og det er det jeg elsker ved byen. Men det er også ting som er tøft her. Lønnene er lave. Living wage er 8,21 pund i timen, rundt 90 kroner. Dette er ekstremt vanlig. Alle jeg kjenner som jobber som servitør, bartender, resepsjonist, billettkontrollør og alle andre slags jobber du ikke trenger høy utdanning til, får denne lønnen. Dette er rundt 14 000 i mnd etter skatt. Med council tax, blir ikke husleie her spesielt billigere enn i Oslo. Hvis du har utdanning, konkurrerer du om jobb med folk fra hele Europa, så det kan også være tøft når man flytter hit.
Det er mye fattigdom her. Det er tøft. Jeg har ikke sett fattigdom på dette nivået i Norge før, altså vanlige familier med to voksne og barn som virkelig sliter med å få endene til å møtes hver måned. 

Jeg sier ikke at du ikke skal flytte, men ikke regn med å forlate Norge og finne et bedre sted.

 

Regner forresten med at du vet hva som skjer politisk i UK og Skottland akkurat nå? Hvis Boris Johnson blir statsminister, kan det godt være jeg flytter herfra, så kos deg med det.

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/24/2019 at 9:30 PM, AnonymBruker said:

Da lurer jeg på, hvor vanskelig er det å flytte til et annet sted? Akkurat nå tenker jeg kanskje Skottland, men vet ikke helt... Det er jo ikke bare å pakke sakene å dra avgårde.. Men tror jeg kunne følt en slags indre ro der.

Det er ikke lett, men flytter man til et land man forstår språket så vil man automatisk gjøre ting litt lettere for seg. Jeg har flyttet fra Norge flere ganger så langt i mitt liv. Flyttet "hjem" igjen også, men tror ikke det skjer igjen. Føler litt som deg at jeg ikke passer inn, og faktisk ikke er ønsket heller. Jeg klarer bare ikke å knekke koden for å få et lykkelig liv i Norge. Det er utfordrende i landet jeg bor også, men forskjellene fra Norge er ikke enormt store, men fortsatt store nok til at jeg får en annen ro i kroppen og hodet. 

Om jeg blir her resten av livet aner jeg ikke, men akkurat nå anser jeg det som mere sannsynlig at jeg flytter til et annet land, kanskje til og med en annen verdensdel, enn at jeg flytter til Norge. Med mindre jeg hadde funnet kjærligheten, for da kunne jeg vært villig til å flytte mange steder, inkludert Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du i første omgang skal spare en del penger og reise rundt i verden? Det er få, om ingen, land hvor man har det bedre og enklere enn i Norge. Hvis du vil ha ærlige mennesker og få innvandrere er kanskje Island et godt valg. Flere østeuropeiske land har også få innvandrere. Hva slags utdanning har du? Det er veldig avgjørende på om du må snu på hver krone eller kan leve et behagelig liv i utlandet.

Anonymkode: b0c97...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som stemmer FRP krisemaksimerer når de andre vinner. SV krisemaksimerer når når vi vinner. Faktum er at alt i alt har alle det veldig bra. Vi går til valg på hvordan vi kan FORBEDRE Norge. Vi har mange fattige og mange problemer, men alt i alt ligger vi bra an. Uansett hva du tror på, så tror jeg mediadekningen har skremt skiten av deg. For alle som styrer(eller skal styre) er helt vanlige folk.

Anonymkode: 0f5df...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har følt på mye av samme som deg. Norge er ikke for meg. Flyttet ut i for 6 år siden, og har ikke sett meg tilbake.

Klarer du å skaffe deg en jobb før du drar, så er det det aller beste. Da hjelper som oftest arbeidsplassen din med opphold- og arbeidstillatelse. Veldig mange land i verden har slike ordninger. Det er ikke bare-bare å forflytte seg rundt på denne planeten, og selv vi nordmenn er ikke velkomne mange steder.

Anonymkode: 1b20a...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/27/2019 at 9:43 AM, AnonymBruker said:

Kanskje du i første omgang skal spare en del penger og reise rundt i verden? Det er få, om ingen, land hvor man har det bedre og enklere enn i Norge. Hvis du vil ha ærlige mennesker og få innvandrere er kanskje Island et godt valg. Flere østeuropeiske land har også få innvandrere. Hva slags utdanning har du? Det er veldig avgjørende på om du må snu på hver krone eller kan leve et behagelig liv i utlandet.

Anonymkode: b0c97...57a

For min del var det det stikk motsatte som var grunnen til at jeg flytter. Liker man ikke innvandrere så er det jo veldig rart å bli enn invandrer selv, er det ikke?

Anonymkode: 1b20a...d27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/26/2019 at 6:21 AM, Linaria said:

Jeg er norsk og bor i Skottland. Jeg kan love deg at det ikke er noe bedre her hvis du er redd for innvandrere. Tror du at skotske menn ikke blir sammen med thaidamer? Tror du at du ikke hører ukjente språk i Skottland?

Men jeg tror deg kunne vært sunt for deg å flytte til et annet land for å føle på hvordan det er å være innvandrer selv. Følelsen av at folk stemmer for Brexit fordi de vil ha deg ut av landet, få beskjed at man må lære seg å snakke bedre engelsk hvis har noen form for aksent. Det du lærer er at uansett hvor hardt du prøver å integrere deg, så er du innvandrer. Plutselig en dag så får du skikkelig lyst på Grandiosa istedenfor fritert pizza med eddik. Plutselig sitter du og ser ut av kontorvinduet på nordmennene som har tatt seg fri fra jobb for å gå i 17.-maitog i Edinburgh og føler trang til å ta på bunad for å vise frem hvor fin norsk nasjonaldrakt er til alle skottene i kilt, plutselig blir du småirritert over å måtte betale den jævla Council Tax-regninga - "sånt har vi ikke i Norge". I det øyeblikket du føler det, blir du en av de jævla innvandrerne som ønsker å dra med deg kulturen din til andre land. 

Det er ikke lett å flytte til et annet land. Uansett hvor mye du misliker Norge i dag, kan jeg nesten garantere at du vil føle en eller annen form for hjemlengsel.

Men Skottland er virkelig et fantastisk land å bo i. Jeg bor i sentrum av Edinburgh, hvor det er veldig multikulturelt, men også en nydelig skotsk kultur. Det multikulturelle er en del av kulturen her, og forståelse for at folk er annerledes er sterk i Edinburgh, og det er det jeg elsker ved byen. Men det er også ting som er tøft her. Lønnene er lave. Living wage er 8,21 pund i timen, rundt 90 kroner. Dette er ekstremt vanlig. Alle jeg kjenner som jobber som servitør, bartender, resepsjonist, billettkontrollør og alle andre slags jobber du ikke trenger høy utdanning til, får denne lønnen. Dette er rundt 14 000 i mnd etter skatt. Med council tax, blir ikke husleie her spesielt billigere enn i Oslo. Hvis du har utdanning, konkurrerer du om jobb med folk fra hele Europa, så det kan også være tøft når man flytter hit.
Det er mye fattigdom her. Det er tøft. Jeg har ikke sett fattigdom på dette nivået i Norge før, altså vanlige familier med to voksne og barn som virkelig sliter med å få endene til å møtes hver måned. 

Jeg sier ikke at du ikke skal flytte, men ikke regn med å forlate Norge og finne et bedre sted.

 

Regner forresten med at du vet hva som skjer politisk i UK og Skottland akkurat nå? Hvis Boris Johnson blir statsminister, kan det godt være jeg flytter herfra, så kos deg med det.

Mange gode poenger! 

Jeg har bodd i et vesteuropeisk land i 12 år nå, jeg snakker språket flytende, men jeg er og blir en innvandrer merker jeg. Spesielt nå etter å ha fått barn merker jeg veldig godt kulturforskjellene, måten man omgås og oppdrar barn, skolesystemene, forventningene. Å oppdra barna "på norsk" er faktisk veldig forskjellig fra den lokale kulturen, man kan ikke ta for gitt at lokalbefolkningen aksepterer de forskjellene og min erfaring nå er at langt fra alle gjør det, ikke er de redd for å klage på det heller...

Jeg husker også enda godt den gangen en nabo kallte meg jæval utlending. Det var rart, jeg hadde ikke forventa det faktisk. 

Anonymkode: 2120c...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2019 den 6.21, Linaria skrev:

Jeg er norsk og bor i Skottland. Jeg kan love deg at det ikke er noe bedre her hvis du er redd for innvandrere. Tror du at skotske menn ikke blir sammen med thaidamer? Tror du at du ikke hører ukjente språk i Skottland?

Men jeg tror deg kunne vært sunt for deg å flytte til et annet land for å føle på hvordan det er å være innvandrer selv. Følelsen av at folk stemmer for Brexit fordi de vil ha deg ut av landet, få beskjed at man må lære seg å snakke bedre engelsk hvis har noen form for aksent. Det du lærer er at uansett hvor hardt du prøver å integrere deg, så er du innvandrer. Plutselig en dag så får du skikkelig lyst på Grandiosa istedenfor fritert pizza med eddik. Plutselig sitter du og ser ut av kontorvinduet på nordmennene som har tatt seg fri fra jobb for å gå i 17.-maitog i Edinburgh og føler trang til å ta på bunad for å vise frem hvor fin norsk nasjonaldrakt er til alle skottene i kilt, plutselig blir du småirritert over å måtte betale den jævla Council Tax-regninga - "sånt har vi ikke i Norge". I det øyeblikket du føler det, blir du en av de jævla innvandrerne som ønsker å dra med deg kulturen din til andre land. 

Det er ikke lett å flytte til et annet land. Uansett hvor mye du misliker Norge i dag, kan jeg nesten garantere at du vil føle en eller annen form for hjemlengsel.

Men Skottland er virkelig et fantastisk land å bo i. Jeg bor i sentrum av Edinburgh, hvor det er veldig multikulturelt, men også en nydelig skotsk kultur. Det multikulturelle er en del av kulturen her, og forståelse for at folk er annerledes er sterk i Edinburgh, og det er det jeg elsker ved byen. Men det er også ting som er tøft her. Lønnene er lave. Living wage er 8,21 pund i timen, rundt 90 kroner. Dette er ekstremt vanlig. Alle jeg kjenner som jobber som servitør, bartender, resepsjonist, billettkontrollør og alle andre slags jobber du ikke trenger høy utdanning til, får denne lønnen. Dette er rundt 14 000 i mnd etter skatt. Med council tax, blir ikke husleie her spesielt billigere enn i Oslo. Hvis du har utdanning, konkurrerer du om jobb med folk fra hele Europa, så det kan også være tøft når man flytter hit.
Det er mye fattigdom her. Det er tøft. Jeg har ikke sett fattigdom på dette nivået i Norge før, altså vanlige familier med to voksne og barn som virkelig sliter med å få endene til å møtes hver måned. 

Jeg sier ikke at du ikke skal flytte, men ikke regn med å forlate Norge og finne et bedre sted.

 

Regner forresten med at du vet hva som skjer politisk i UK og Skottland akkurat nå? Hvis Boris Johnson blir statsminister, kan det godt være jeg flytter herfra, så kos deg med det.

👏

Sjeldent godt innlegg. Takk!

Anonymkode: b8b04...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...