Gå til innhold

Et eller ett???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Desperat etter hjelp!! Pleier alltid å le av andre som lurer på typiske skrivefeil, men nå sitter jeg her altså selv....

Skal bruke setningen "Et/ett helt år siden..." 

Hva er riktig? Et eller ett? Jeg klarer virkelig ikke bli enig med meg selv!

Anonymkode: 93c77...723

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du skal understreke at det er ett år og ikke to eller flere, bruker du ett. Ellers med en t.

Et helt år siden.  Ett år siden, eller var det to? 

Endret av Muskath
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du skal si, men det ser ut til at 'et' er rett her.

'Ett' brukes for å understreke antallet.

For eksempel. "Vi var her for et år siden".

"Hva? Er det bare ett år siden?"

Anonymkode: fe08b...62c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her!!

Okei, så hvis jeg skal si "Et/ett helt år siden jeg mistet noen.." Hva blir riktig? 

Jeg er virkelig helt blåst på dette området!!!

Anonymkode: 93c77...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett er et tallord. Det bruker du for å spesifisere antall. 

Et er en artikkel. 

I ditt tilfelle, er 'et' riktig. Du kan si 'et helt år siden', eller 'ett år siden'. 

Anonymkode: a5f94...3eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal i alle fall ikke bruke mer enn ett spørsmålstegn i trådtittelen.

Anonymkode: 6753d...703

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Trådstarter her!!

Okei, så hvis jeg skal si "Et/ett helt år siden jeg mistet noen.." Hva blir riktig? 

Jeg er virkelig helt blåst på dette området!!!

Anonymkode: 93c77...723

Du får trøste deg med at det er du ikke alene om. Det er utrolig mange som er helt blåst på det her på KG. Veldig mange her skriver konsekvent ett, uansett om det skal være et eller ett.

Anonymkode: 05cba...4db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Trådstarter her!!

Okei, så hvis jeg skal si "Et/ett helt år siden jeg mistet noen.." Hva blir riktig? 

Jeg er virkelig helt blåst på dette området!!!

Anonymkode: 93c77...723

Et helt år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2019 den 14.46, AnonymBruker skrev:

Du får trøste deg med at det er du ikke alene om. Det er utrolig mange som er helt blåst på det her på KG. Veldig mange her skriver konsekvent ett, uansett om det skal være et eller ett.

Anonymkode: 05cba...4db

På svensk er det slik, og påvirkningen derfra er stor. Så det vil ikke forundre meg om det i framtiden blir slik at «et» forsvinner og vi får «ett» både som tallord og artikkel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Så det vil ikke forundre meg om det i framtiden blir slik at «et» forsvinner og vi får «ett» både som tallord og artikkel

Jeg kan garantere at akkurat slik blir det ikke, for både tallord og artikler er blitt borte som ordklasser. "Et" og "ett" tilhører begge ordklassa determinativ, undergruppa kvantorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vox_populi skrev:

Jeg kan garantere at akkurat slik blir det ikke, for både tallord og artikler er blitt borte som ordklasser. "Et" og "ett" tilhører begge ordklassa determinativ, undergruppa kvantorer.

Nei, du kan faktisk ikke gi noen garantier for hvilke ordklasser man vil ha i fremtiden, det er faktisk ikke slik at dagens ordning nødvendigvis vil være gjeldende for alltid :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hedersbrukeren skrev:

Nei, du kan faktisk ikke gi noen garantier for hvilke ordklasser man vil ha i fremtiden, det er faktisk ikke slik at dagens ordning nødvendigvis vil være gjeldende for alltid 

Har jeg påstått det, da? Jeg sier bare at de aldri vil gå tilbake til den foreldede grammatikken som du holder deg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Vox_populi skrev:

Har jeg påstått det, da? Jeg sier bare at de aldri vil gå tilbake til den foreldede grammatikken som du holder deg til.

Nei, det kan du ikke garantere, da det ikke er du som bestemmer dette :)

Videre er det slik at, helt uavhengig av hva som er definert som ordklasse eller ikke, så har ikke ordene «tallord» og «artikkel» mistet sin tidligere betydning og falt ut av ordboka :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hedersbrukeren skrev:

1. Nei, det kan du ikke garantere, da det ikke er du som bestemmer dette
2. Videre er det slik at, helt uavhengig av hva som er definert som ordklasse eller ikke, så har ikke ordene «tallord» og «artikkel» mistet sin tidligere betydning og falt ut av ordboka

1. Nå er du barnslig. Det har aldri skjedd innen vitenskapene at man går tilbake til å benytte foreldet terminologi.

2. Det har du rett i. Dinosaurer som ikke evner å følge med, kommer nok til sin grav å holde seg til den eneste lærdommen de kjenner til: den de i sin tid lærte på skolen . Enkelte andre av oss legger vekt på å lære mer, samt være litt mer oppdatert enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2019 den 14.37, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her!!

Okei, så hvis jeg skal si "Et/ett helt år siden jeg mistet noen.." Hva blir riktig? 

Jeg er virkelig helt blåst på dette området!!!

Anonymkode: 93c77...723

I akkurat den sammenhengen kan begge deler være riktig. Tipset du fikk av @slutt om å oversette til engelsk kan ofte være nyttig:

«...one year since I lost someone..» 
« ...a year since I lost someone...» 
kan gi mening begge to. Det spørs, som en AB er inne på, om det viktiste er at det har gått akkurat ett år (da bruker du ett), eller om det viktigste er at du mistet noen for en tid tilbake (da bruker du et). 

Ett bruker du når du kan slenge på «eneste» etter ett: «Det har gått ett eneste år siden jeg mistet noen». 

Er du i tvil: bruk et. Det er oftere riktig å bruke et enn ett ;) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, Vox_populi skrev:

1. Nå er du barnslig. Det har aldri skjedd innen vitenskapene at man går tilbake til å benytte foreldet terminologi.

2. Det har du rett i. Dinosaurer som ikke evner å følge med, kommer nok til sin grav å holde seg til den eneste lærdommen de kjenner til: den de i sin tid lærte på skolen . Enkelte andre av oss legger vekt på å lære mer, samt være litt mer oppdatert enn som så.

1. Å, joda, det finnes eksempler på noe tilsvarende. Eksempelvis var det slik at ordene «mer» og «mere» var likestilte frem til 1938. Fra 1938 til 2005 var det kun «mer» som var tillatt, men så gikk man altså tilbake på dette, og man kan igjen benytte «mere». Ordet som ble ansett som foreldet er altså igjen akseptert. Ikke eksakt det samme, men noenlunde tilsvarende, og det er ellers som du sikkert vet slik at utviklingen i så mangt ikke alltid er lineært forbedrende. Av og til går man fra noe bra til noe dårligere, og skjønner senere at det som gjaldt tidligere var bedre, og omgjør beslutningen. Du kan ikke garantere at så ikke vil skje i dette tilfellet, selv om det sikkert er lite sannsynlig :)

2. Etter som jeg ikke nevnte noe om ordklasser i det første innlegget mitt i denne tråden, så er det naturligvis ikke feil å skrive det slik jeg gjorde, og i tillegg fornuftig, for det er liten tvil om at dette valget gjorde mitt synspunkt mer forståelig for alle enn om jeg skulle ha benyttet andre formuleringer :)

Og hele poenget med mitt innlegg var nettopp å se fremover, og vise til at språket er i utvikling og at det som er riktig i dag kanskje ikke er riktig en gang i fremtiden, så da blir denne delen av innlegget ditt fullstendig skivebom :)

Det eneste som fremstår som barnslig her er å prøve å briljere med sine sære kunnskaper om et uviktig tema ingen bryr seg om, gjennom å tro man har funnet det som viste seg å være en ikke-eksisterende feil hos en annen :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 Det var ETT år siden...    

Anonymkode: f4b43...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Det var ETT år siden...    

Anonymkode: f4b43...cc4

Men det kan også være et år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...