Gå til innhold

Hvordan teller dere uker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis noen spørr hva sier dere? Om du er 12+3 sier dere da at dere er 12 uker eller at dere er 13 uker. 

På disse sidene og podcastene. Når det står uke 13 eller på appene. Er det da etter 13+0 eller etter 12+0? Hører på denne uke for uke podcasten. Men litt usikker på om jeg skal høre på uke 12 eller uke 13 når jeg er 12+3. 

Beklager om det er litt forvirrende men er førstegangs så er nytt for meg. 

 

 

Anonymkode: 78cf5...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg er 14+5 sier jeg at jeg er 14 uker på vei. 

Keep it simple :) Ikke vits å si man er lengre på vei enn man er :)

Anonymkode: a6014...834

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier uke 12, da man ikke har fullført 13 uker :)

Anonymkode: 86ac6...f19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg si et jeg er 12 på vei eller i uke 13.

Anonymkode: b8000...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger et sånt syvdagerssystem.

Anonymkode: bc180...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er 12+3 sier jeg uke 12. Det er fullgått som er interessant, ikke hvor mange uker du snart er på vei. Jeg synes det virker tåpelig å si uke 13. Selv om jeg skjønner hvor det kommer fra, så virker det som man prøver å skryte på seg en ekstra uke fordi det er stas, akkurat som en unge som er «nesten 9 år». Sier du uke 13 til helsepersonell, tolker de det som 13+0 til 13+6. 

Ingen som sier at de er i sitt tjuefemte år om de bare er fylt 24?

Anonymkode: 7c438...e48

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger av hvordan jeg blir spurt. Hvis noen spør "hvor langt er du på vei?", svarer jeg 12 uker. Hvis de derimot spør "hvilken uke er du i nå?", svarer jeg i uke 13. Sistnevnte er det som regel andre gravide eller nybakte mammaer som spør. 

Anonymkode: c9ec3...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er 12+3 sier jeg uke 12. Det er fullgått som er interessant, ikke hvor mange uker du snart er på vei. Jeg synes det virker tåpelig å si uke 13. Selv om jeg skjønner hvor det kommer fra, så virker det som man prøver å skryte på seg en ekstra uke fordi det er stas, akkurat som en unge som er «nesten 9 år». Sier du uke 13 til helsepersonell, tolker de det som 13+0 til 13+6. 

Ingen som sier at de er i sitt tjuefemte år om de bare er fylt 24?

Anonymkode: 7c438...e48

Ja enig egentlig. Men folk sier så mye forskjellig. Foreløpig har jeg sagt 12 uker. Da forholder jeg meg til det. Frem til 13+0. På nett står det litt forskjellig noen sier fullgåtte uker og andre skriver uken man er i. Så ble litt usikker på hva jeg skal forholde meg til. Men det viktigste er hva helsepersonell forholder seg til. 

Da er jeg 12 uker 👶. Ts

Anonymkode: 78cf5...7d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du er 12+3 sier jeg uke 12. Det er fullgått som er interessant, ikke hvor mange uker du snart er på vei. Jeg synes det virker tåpelig å si uke 13. Selv om jeg skjønner hvor det kommer fra, så virker det som man prøver å skryte på seg en ekstra uke fordi det er stas, akkurat som en unge som er «nesten 9 år». Sier du uke 13 til helsepersonell, tolker de det som 13+0 til 13+6. 

Ingen som sier at de er i sitt tjuefemte år om de bare er fylt 24?

Anonymkode: 7c438...e48

Applaus! Kunne ikke sagt det bedre selv :)

 

jeg tror appen "preglife" gjør at mange blir forvirra og gjør det vanskeligere enn det er 🙈🙈

Anonymkode: a6014...834

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke verre enn å tenke hva man ville sagt første uken. 0 uker eller 1 uke på vei 

Anonymkode: b8000...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke verre enn å tenke hva man ville sagt første uken. 0 uker eller 1 uke på vei 

Anonymkode: b8000...48b

Men man sier jo aldri første uka, da er man jo ikke en gang faktisk gravid, da har man bare mensen 😂

Tenk heller hva sier om barnet ditt da. Man sier jo ikke at en baby mellom nyfødt-12 mnd er ett år. Kaller man en 5 mnd baby 1 år blir jo det helt feil. Samme med uker på baby, en baby er 4 uker når det er over 4 uker siden den ble født. Så da er man ikke 13 uker gravid før det er gått minst 13 uker siden første dag i sist mens.  

Anonymkode: a6014...834

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er fryktelig forvirrende, så jeg holder meg til det jordmor sier. Altså hvis jeg i følge jordmor er 12+3 sier jeg 12. De gravid uke-for-uke sidene jeg leser på bruker også denne måten å telle. Alt annet lager bare kluss i hodet. I tillegg holder jeg en viss peiling med omtrent hvor mange måneder det er igjen til termin, så jeg svarer ofte det om noen spør hvor langt jeg er kommet.

Det er uansett ikke sååå nøye, for folk bryr seg egentlig ikke så nøye om nøyaktig hvor langt man er kommet. De som virkelig bryr seg er mer opptatt av når termin er, og selv det er et ganske usikkert tall å basere seg på. Jeg vil ihvertfall være overrasket om baby kommer på termindato, og de to kommende bestemødrene er bare uenige i om baby kommer en uke før eller en uke etter termin (helt sikkert, for det gjorde de med første:klaske:).

Anonymkode: 31889...5b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/24/2019 at 9:04 PM, AnonymBruker said:

Men man sier jo aldri første uka, da er man jo ikke en gang faktisk gravid, da har man bare mensen 😂

Tenk heller hva sier om barnet ditt da. Man sier jo ikke at en baby mellom nyfødt-12 mnd er ett år. Kaller man en 5 mnd baby 1 år blir jo det helt feil. Samme med uker på baby, en baby er 4 uker når det er over 4 uker siden den ble født. Så da er man ikke 13 uker gravid før det er gått minst 13 uker siden første dag i sist mens.  

Anonymkode: a6014...834

Det var et tankekspeinent. Jeg ville sagt jeg var i første uke og jeg ville sagt at barnet var 0 år, men i sitt første 

Anonymkode: b8000...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/24/2019 at 10:40 PM, AnonymBruker said:

Jeg synes dette er fryktelig forvirrende, så jeg holder meg til det jordmor sier. Altså hvis jeg i følge jordmor er 12+3 sier jeg 12. De gravid uke-for-uke sidene jeg leser på bruker også denne måten å telle. Alt annet lager bare kluss i hodet. I tillegg holder jeg en viss peiling med omtrent hvor mange måneder det er igjen til termin, så jeg svarer ofte det om noen spør hvor langt jeg er kommet.

Det er uansett ikke sååå nøye, for folk bryr seg egentlig ikke så nøye om nøyaktig hvor langt man er kommet. De som virkelig bryr seg er mer opptatt av når termin er, og selv det er et ganske usikkert tall å basere seg på. Jeg vil ihvertfall være overrasket om baby kommer på termindato, og de to kommende bestemødrene er bare uenige i om baby kommer en uke før eller en uke etter termin (helt sikkert, for det gjorde de med første:klaske:).

Anonymkode: 31889...5b0

Så bestemødrene diskuterer om ungen blir prematur eller på overtid? Termin er uke 37-42.

Anonymkode: b8000...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var et tankekspeinent. Jeg ville sagt jeg var i første uke og jeg ville sagt at barnet var 0 år, men i sitt første 

Anonymkode: b8000...48b

Går du rundt å sier at «jeg er 27 år, men i mitt 28.?? 😅

Anonymkode: 02390...6c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bestemødrene diskuterer om ungen blir prematur eller på overtid? Termin er uke 37-42.

Anonymkode: b8000...48b

«Termindatoen» er èn dag. Og leser du innlegget du siterer en gang til så skjønner du vel at de snakker om en uke før eller etter den datoen? 

Når folk spør deg om når du har termin, svarer du fra «1.juni til 7.juli» eller sier du den datoen du har fått som termindato? 

Anonymkode: 02390...6c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...