Gå til innhold

Theresa May går av


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

On 5/27/2019 at 5:56 AM, Druid said:

Vel, parlamentet gikk jo til det skrittet å fjerne det alternativet under voteringene, så det var nok ikke noe større alternativ for to år siden enn idag.

Men hard brexit har plutselig blitt mye mer sannsynlig; de har brukt opp mulighetene for utsettelse. Og jeg ser ingen mulighet for at det blir ny folkeavstemming på så kort tid. 

De trenger ett nytt parlament som ikke er tre-veis deadlock, hvis de skal komme noe sted.

Og EU har vært veldig rimelig. England har fått så god avtale som EU har råd til, hvis resten skal ha en fremtid. Og de har ikke vunnet noe på utsettelsene. Strengt tatt burde april utsettelsen vært den endelige. Men oktober er det ingen bønn for EU heller, da MÅ England ut, hvis de ikke har trukket utmeldelsen.

Strengt talt så sa du tidligere at det ikke kommer til å bli en utsettelse og du tok 100% feil. Du tar feil igjen. Tusk var villig til å gi UK en lenger utsettelse. Oktober er definitivt ikke den endelige datoen, brexit kan teoretisk sett bli utsatt i mange år.

Jeg ser to muligheter som kan skje
1. Konservative samler seg rundt no-deal brexit. Boris Johnsson blir valgt og han drar til Brussel og får ingen resultater. Han sier at hvis parlimentet ikke stemmer for hans avtale så blir det hard brexit i oktober. De sier fortsatt nei. Noen dager før UK skal forlate EU så truer parlimentet om å reversere brexit og Boris Johnsson ber om en ny utsettelse. Hvis EU eller Boris sier nei, så reverserer de brexit.

2. Konservative klarer ikke å samle seg og det blir holdt nyvalg med en gang eller etter noen måneder med rot. Dette er mer sannsynlig enn et nytt brexit valg, fordi å holde et seriøst valg med "no-deal" er for farlig. Da vil høyresiden bli delt mellom tories og brexit party, og EU-vennlige partier vil vinne valget. De vil da kunne reversere brexit.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎27‎.‎05‎.‎2019 den 20.14, ElinX0Xpoliti skrev:

Kanskje, men ser ut som politikerne saboterer Brexit og media tar det som om faktiske naziser som ønsker å forlate EU region. Rent praktisk for industri og fiske så er Brexit en klar fordel, for papir rike, spekulanter og politikere så er det ren tap.

Det er forsent nå Brexit er stemt på og stemme en gang til kommer til føre til et helt klart mandat.   

Vi får se, men jeg tror ikke Brexit vil være en klar fordel for industri, fiske eller annen eksport industri som er sterkt knyttet opp mot EU. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Slaskete Maskot skrev:

WTO er en avtale som alle verdens land følger som gjør at alle får like rettigheter innen handel, så WTO er en gunstig måte å forlate EU på. Storbritannia etter forlatt EU kan handle med 85% av verden istedet for å bli knyttet til Eu's føderalisme som ikke tillater andre land å inngå egne handelsavtaler.

Ja, man kan handle over WTO, men det gir likevel ikke samme fordeler som det interne EU markedet. Handler man over WTO, så må man regne med full tollbehandling, man må regne med inspeksjon av varer som ikke samsvarer med EU standarder osv. Det kan være en stor logistisk bakdel.

Misforstå meg rett, jeg skulle gjerne sett at avhengigheten av EU, som blir en stadig større byråkratisk mastodont (som på lang sikt kan true verdiskapning, slik store byråkratiske organisasjoner ender opp med å gjøre), men spesielt lett å ikke benytte seg av det interne handelsmarkedet i EU blir det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Camlon skrev:

Strengt talt så sa du tidligere at det ikke kommer til å bli en utsettelse og du tok 100% feil. Du tar feil igjen. Tusk var villig til å gi UK en lenger utsettelse. Oktober er definitivt ikke den endelige datoen, brexit kan teoretisk sett bli utsatt i mange år.

Jeg ser to muligheter som kan skje
1. Konservative samler seg rundt no-deal brexit. Boris Johnsson blir valgt og han drar til Brussel og får ingen resultater. Han sier at hvis parlimentet ikke stemmer for hans avtale så blir det hard brexit i oktober. De sier fortsatt nei. Noen dager før UK skal forlate EU så truer parlimentet om å reversere brexit og Boris Johnsson ber om en ny utsettelse. Hvis EU eller Boris sier nei, så reverserer de brexit.

2. Konservative klarer ikke å samle seg og det blir holdt nyvalg med en gang eller etter noen måneder med rot. Dette er mer sannsynlig enn et nytt brexit valg, fordi å holde et seriøst valg med "no-deal" er for farlig. Da vil høyresiden bli delt mellom tories og brexit party, og EU-vennlige partier vil vinne valget. De vil da kunne reversere brexit.

Vel, det var en stor overraskelse at EU valgte å gi dem ytterligere utsettelse, for det skaper en haug konstitusjonelle problemer for valget som nettopp har vært. Og det sier litt om hvor mye EU ønsker Storbritannia skal revurdere sin utmeldelse. Problemet er at dette håpet er en fantasi. Det ville kreve ett nyvalg og en ny parlamentarisk behandling og strengt tatt en ny folkeavstemning, og det klarer ikke Storbritannia før 31 oktober. 

31.oktober  er ikke en tilfeldig gitt dato, Den er satt til siste dag for dagens Europakommisjon. I praksis betyr det at Storbritannia  "detter" ut av EU av rent formelle årsaker. Grunnen til at Tusk ikke fikk godkjenning for lenger utsettelse, er nettopp fordi han formelt ikke kan gi det. Og Tusk har mindre og mindre støtte i EU for en positiv linje ; det vokser ett stadig større krav i EU om at man bør sette foten ned. Slik sett kan Boris være akkurat det Storbritannia trenger til å provosere fram en utkastelse. Det ble brukt nesten ett døgn for å gi May den siste utsettelsen, og den var offentlig kritisert i pressen etterpå fra de som hadde gjort vedtaket og der hele ansvaret ble dumpet på Tusk.   

Hvis konservative klarer samle seg rundt No-deal, kommer brexit til å skje i sommer. Da kan parlamentet styres med en avstemning. Om den blir no-deal eller deal handler mer om tilfeldigheter. Men problemet idag er at det er en tredeling i parlamentet, og med en gang man kan styre det mot to-deling, vil man kunne få resultater. 

Jeg skal ærlig innrømme at sjangsen for at Brexit blir reversert, har økt etter at Parlamentet tok større kontroll over dagsordenen, og at sjangsen for no-deal brexit har økt signifikant. Men dette strekkingen av det politiske spillet, har også forbedret muligheten for at avtalen blir undertegnet. 

Fra en utenforstående som snart setter seg på flyet hjem etter å ha flyttet rundt 5 milliarder ut fra øyene, må jeg si at de antagelig er best tjent med en brexit. En reversering nå er egentlig for sent. Det som må bygges opp igjen vil koste for mye. Ikke minst tillit, noe som var tynnslitt lenge før denne diskusjonen kom opp i første omgang.

Men jeg misunner dem ikke det politiske kaoset som kommer til å sette igang etter at brexit tilhengerene begynner å skjønne hva de har valgt og hva suverenitet koster. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Den første avstemningen i valget som avgjør hvem som blir Storbritannias neste statsminister er over. Tidligere utenriksminister Boris Johnson fikk hele 114 av de totalt 313 stemmene. Det var soleklart flest, og faktisk ni stemmer mer enn hva en må ha i den siste avstemningsrunden for å være sikret å bli en av de to endelige kandidatene. Nest flest fikk nåværende utenriksminister Jeremy Hunt med 43 stemmer. (VG)

Det ser ut til at Boris Johnson vil bli en av de to endelige kandidatene som de rundt 124.000 medlemmene av Det konservative partiet til slutt vil stemme over. Dette skjer den 22. juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2019 den 6.56, Capt. Obvious skrev:

Ja, man kan handle over WTO, men det gir likevel ikke samme fordeler som det interne EU markedet. Handler man over WTO, så må man regne med full tollbehandling, man må regne med inspeksjon av varer som ikke samsvarer med EU standarder osv. Det kan være en stor logistisk bakdel.

Prøver du å si at Kina har vansker med å handle med EU land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, bananbøy skrev:

Prøver du å si at Kina har vansker med å handle med EU land?

Jupp, tror du Kina kjøper Volvo og Saab for at de er snille og trenger vestlig teknologi?

Kina har noen fordeler på sin side, siden de slipper å forholde seg til internasjonal økonomi internt.

Men i det markedet de ønsker å være, sliter de som alle andre handelsmakter i forhold til EU.

Si meg, hva tror du EU handler om? Det er økonomisk handelskontroll for å hindre problemene med WTO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Druid skrev:

Jupp, tror du Kina kjøper Volvo og Saab for at de er snille og trenger vestlig teknologi?

Kina har noen fordeler på sin side, siden de slipper å forholde seg til internasjonal økonomi internt.

Men i det markedet de ønsker å være, sliter de som alle andre handelsmakter i forhold til EU.

Si meg, hva tror du EU handler om? Det er økonomisk handelskontroll for å hindre problemene med WTO.

Ja da de har nok veldig problemer med å handle med EU land, når de selger deg en 5 kroners vare med gratis frakt...

Oppkjøp av vestelige merker handler utelukkende om merkevare verdi. Det har absolutt ingen ting med handelsavtaler å gjøre.

Endret av bananbøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
1 hour ago, NordicViking said:

Den første avstemningen i valget som avgjør hvem som blir Storbritannias neste statsminister er over. Tidligere utenriksminister Boris Johnson fikk hele 114 av de totalt 313 stemmene. Det var soleklart flest, og faktisk ni stemmer mer enn hva en må ha i den siste avstemningsrunden for å være sikret å bli en av de to endelige kandidatene. Nest flest fikk nåværende utenriksminister Jeremy Hunt med 43 stemmer. (VG)

Det ser ut til at Boris Johnson vil bli en av de to endelige kandidatene som de rundt 124.000 medlemmene av Det konservative partiet til slutt vil stemme over. Dette skjer den 22. juli.

Jeg håper virkelig at han fikk så mange stemmer fordi han er så presis i hva han står på, litt som Brexit Party. Det er ikke sikkert det var flere som var for Brexit enn mot Brexit i EU-valget, men det var så enkelt for de som var for det å stemme Brexit Party. De andre delte stemmene mellom ulike partier. Boris Johnson er jo kjent, de som vil ha en rask no-deal vil alle stemme på ham. Forhåpentligvis blir det mer jevnt fordelt med færre kandidater.

Er det jeg håper på. Litt dritt å bo i Storbritannia for tiden. Jeg bor i Edinburgh, der svært få stemte Brexit og Brexit Party i forhold til resten av UK, så man føler at ting ikke er så ille når man snakker med folk på gata, men tendensene er veldig skumle. Var i Stoke-on-Trent for en stund siden, og der var det sterke Brexit-vibber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg klarer bare ikke skjønne hva de skal gjøre med Irland. Det har vært en Catch-22 i hodet mitt fra begynnelsen av. De kan ikke ha grense i havet, for da vil ikke DUP støtte dem, og siden Tories ikke har flertall i parliament, er de nødt til å ha DUPs støtte for å gjøre noe som helst, men de kan heller ikke bryte Good Friday Agreement og sette opp grensekontroller mellom Irland og Nord-Irland igjen.

Uten en skikkelig avtale, og selv da, klarer jeg ikke å skjønne hvordan i verden det skal finnes en løsning, unntatt å bryte avtalen med IRA, liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, bananbøy skrev:

Ja da de har nok veldig problemer med å handle med EU land, når de selger deg en 5 kroners vare med gratis frakt...

Oppkjøp av vestelige merker handler utelukkende om merkevare verdi. Det har absolutt ingen ting med handelsavtaler å gjøre.

Ja, det er ett problem for Kina at handelsbalansen deres er basert på råvarer, direkte import og høye subsidier. For at handelen deres skal gi noe verdi, må de komme høyere i økosystemene. 

Og for ikke å bli slått ut i EU, må de gjøre som alle andre land som driver handel med EU, sikre at de tilfredsstiller EU sine krav. For Kinas voksende bilproduksjon betyr det det samme som for Japan, USA og snart UK : minst 20% av kostverdien av den samlede produksjonen må komme fra innen EU. 

Og det er derfor man er så avventende til de endelige avtalene melllm EU og UK: finnes det noen mulighet å redde opphavsinvesteringene som er gjordt i UK, eller går de og industriarbeidsplassene tapt. Foreløpig ser det dårlig ut, med unntak av Nissan Leaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...