Gå til innhold

Tror dere krybbedød

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tror dere krybbedød er naturens måte å rydde opp i “svake” individer på ? 

Anonymkode: eae92...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei!

Legger du barnet på magen og den gulper mye og ikke kan flytte hodet, så handler ikke det om at barnet er mindre bra.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, saltvann skrev:

Nei!

Legger du barnet på magen og den gulper mye og ikke kan flytte hodet, så handler ikke det om at barnet er mindre bra.

Dette er ikke krybbedød.

Anonymkode: 9c8e2...fc6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere krybbedød er naturens måte å rydde opp i “svake” individer på ? 

At det er en slags «sen» abort på en måte? Ja kanskje, man vet vel ikke helt årsaken til krybbedød..

Anonymkode: af79d...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker ikke på der babyene blir kvalt i eget oppkast, tenker mer på de tilfellene der man finner babyen død, og obduksjonen heller ikke kan finne en grunn. 

TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, saltvann skrev:

Nei!

I dette tilfelle dør barnet av kvelning. Definisjonen på krybbedød er vel nettopp at dødsårsaken er ukjent. 

Anonymkode: a50c9...af5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det tenker jeg ikke. Tenker mer at det er en umoden kropp som lettere «trigges» til å slutte å puste, om det gir noen mening.

Vi vet ikke årsaken til alle tilfellene av krybbedød, tror det er mye tilfeldigheter. Sett bort fra de tilfellene der der er ytre faktorer, som overoppheting eller liggestilling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror krybbedød har en grunn, en liten hjerneskade eller defekt i hjernen som går utover pustemekanismen. Kan også være underutviklet hjerne som ikke helt er i stand til å håndtere visse situasjoner som f.eks en kortvarig pustestopp. Alle dør under soving og pusten forandres under søvn og alt skal liksom gå automatisk ikke sant. Om man har en ukjent og uklar hjerneskade, så kan man slutte å puste fordi noe går galt i hodet også dør man. Det er jo ingen barn som har sittet oppreist også deiser de rett i bakken og dør på et blunk uten grunn. Jeg tror de bare rett og slett slutter å puste, uten forvarsel, uten kvelning eller noe sånt. Liggestilling har mye å si på pusten, liggeunderlag som påvirker liggestillingen kan påvirke pusting. Selv overoppheting kan føre til pustebesvær. Derfor tror jeg det det er pust/lunger og hjerne som er nøkkelen. Alle råd som gis og som funker for å minske sjansen, har alle noe med pusten å gjøre. 
Hvorfor det skjer hos noen og ikke alle og hvorfor det er vanskelig å oppdage vet jeg ikke. Om det er et lite anfall med ville signaler fra hjernen som gjør at barnet slutter å puste brått og for lenge kan være et alternativ, eller krampe, eller bare et kortvarig svikt. Det kan være snakk om et kort signal fra hjernen som gjør at barnet slutter å puste også klarer det ikke å "innhente" seg også dør de av det. Mange har søvnapnè for eksempel hvor det da er flere sekunder med pustestopp iløpet av natten. Det er krevende for både hjerne og kropp hos et voksent menneske, det kan være noe lignende som skjer hos barn, men både hjerne og lunge er så underutviklet at de få sekundene med pustestopp vil føre til død. Det kan være enten hjerneskade, underutviklet hjerne/lunger eller noe lignende som er det underliggende til søvnapnè hos babyer, og disse få sekundene med pustestopp vil føre til at de dør.

Svaret ligger i hjerne og/eller lunger, tror jeg. At det er noe der som ikke legger igjen spor som kan oppdages av prøver og undersøkelser før og etter dødsfall. Det kan være noe kortvarig som skjer (som slag, kramper, anfall osv) som kun gir pustestopp og ikke noe andre synlige bevis på hjerne eller lunge i ettertid. At kroppen er rett og slett så svak og underutviklet at et såpass kort "anfall" er dødelig og at det er noe kanskje mange babyer opplever under utviklingen men de overlever uten skader eller bevis på at det skjer. 
Det er mine teorier ihvertfall. 

Anonymkode: 7b5d2...5ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å presisere. Det finnes diagnosen søvnapnè hos spedbarn (vet om et primaturt barn som hadde det). Det jeg snakker om er et lignende anfall som skjer én gang og at banet da dør av det. Ikke et kronisk problem som blir oppdaget og barnet får behandling for det. Dersom et barn har denne diagnosen og dør av det, så klassifiserer det ikke som krybbedød. Jeg snakker da altså om et lignende anfall som skjer en gang som fører til død og det blir ikke oppdaget noen bevis for det. Og grunnen til dette "anfallet" er at noe skjer i hjernen, at hjernen hikker på en måte og slutter å sende signaler om at barnet må puste, og at grunnen til at det skjer kan være en underutvikling eller skade/sykdom i hjernen som også kan trigges av ytre ting slik som temperatur og/eller liggestilling. 

Anonymkode: 7b5d2...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...