Gå til innhold

Mat til 6mnd baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gir dere deres 6mnd gamle baby utenom amming? Her ble vi anbefalt en porsjon grøt av helsesøster. Kommer selvsagt til å følge anbefaling. Baby følger kurven sin. Men er nysgjerrig på hva andre som ammer gir og gjerne hvorfor :) 

Anonymkode: 65518...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begynte med smaksprøver ved 4 mnd,først grøt, så grønt og frukt, så middagsmos og så brødskiver. 

Ved 6 mnd spiste hun grøt og mos av frukt og grønt, begynte med middag etter 6 mnd. Fikk vann til maten ellers amma jeg omtrent som før. 8 mnd nå og spiser ca 4 måltider fast føde og 4-5 amminger. 

Er vel ikke noen grunn til hvorfor hun spiser forskjellig utover at det er fint å spise litt forskjellig :) grøt er fint fordi det er tilsatt jern og hun liker det godt og det metter nok litt. Av frukt og grønt liker hun best gulrot, erter, pære, mango, bær men det meste går ned på høykant. 

Anonymkode: 9ea15...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også! Hs snakka bare om å trappe sakte opp til en porsjon grøt, og så opp til to porsjoner til sjekken hos hs rundt 7 mnd.

Ikke før i går leste jeg at man bør/kan gi vann til. Jeg har vært så fornøyd med at babyen gjerne drikker morsmelk etter grøt, var litt redd for at det skulle bli mindre melk i brystene ved fast føde.

Jeg lurer litt på annen mat da. Skal vi bare gi smaksprøver på alt mulig i lang tid? Hs sa ingenting om det.

Starta med mild havregrøt, nå har vi prøvd grøt med sviske/eple også. Er det greit med bringebærsmak og greier? Synes de med all mulig frukt i høres mer dessert ut... men det er bare med ulike fruktsmaker, og en godnatt-grøt i butikken jeg sjekka.

Anonymkode: a952b...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stort sett gitt havregrøt, liker godt den fra Semper. Men vår jo mye frukt utenom. 

Jeg ville absolutt gitt smaksprøver på annet enn bare grøt ja!  De må jo bli vant til ulike smaker, konsistenser,farger,lukter!  :) 

Vi er litt late på kjøkkenet så i tillegg til at vi gir det som passer seg av det vi lager til oss selv til baby, kjøper vi en god del glass og poser med både frukt og grønt og middag (gir selvfølgelig posene i skål med skje!). Da får baby smakt på mye forskjellig, også ting vi voksne ikke spiser så mye av :)

 

Anonymkode: 9ea15...62f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er snart 7 mnd. Hun får grøt, brødskiver med leverpostei eller makrell i tomat. Til middag spiser hun laks med poteter og gulrøtter, lapskaus, potetmos, grønnsaksmos osv. Jeg bruker både hvitløk, pepper, og ulike krydder i maten. Men ikke krydder med salt i så klart. Er lurt å gi babyen tilsvarende smaker som dere voksne spiser, slik at overgangen til "vanlig mat" ikke blir for stor når dere skal spise felles middager.

Gi små porsjoner, og gjerne sviskemos som dessert innimellom. Det hjelper på fordøyelsen. Er også lurt å blande morsmelk i maten hvis du ammer. Melken gjør maten lettere fordøyelig. Du kan f. eks. koke potet og gulerøtter, og mos det sammen med morsmelk. 

Mitt tips er å ikke starte med for mye søte matvarer som banan, frukpurè osv. Barn foretrekker søte smaker, og det kan da bli vanskeligere å få barnet til å like mat som ikke er søt. Gi heller mer grønnsaker er mott tips. 

Mat er morsom. Bare å prøve seg frem! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i brødskiver. Nekter å mates med skje

Anonymkode: ebad8...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...