Gå til innhold

Fikk sparken etter to uker.


Gjest Loulu

Anbefalte innlegg

Gjest Loulu

Jeg er ei 19 år gammel jente som fikk sparken i prøveperioden min fordi de mente at jeg hadde så dårlig kundeservice score, og fordi jeg syntes musikken de spilte mens jeg  satt på telefonen med en kunde var for høy. 

Fikk også vite i intervjuet at de tre første ukene er de vanskeligste, og det tar tid før man setter seg inn i alt av programmer. 

Jeg gjorde alt jeg kunne for å beholde jobben, for det var alt jeg hadde. 

Jeg møtte opp hver dag, femten minutter før selvom jeg hadde migrene eller vondt i halsen, jeg tok i tilegg  ekstra helgevakter. 

Kan også si at jeg sliter en del psykisk, men klarte å legge det bak meg da jeg var på jobb. 

Jeg trodde jeg gjorde en bra jobb, fordi jeg ikke hadde hørt noe om at jeg gjorde det såpass dårlig på testene og scorene som jeg gjorde før den dagen jeg fikk sparken. 

Jeg følte også selv at det var noe av det tekniske som jeg ville lære mer av, fordi jeg hadde ikke det helt på stell, men lederne ignorerte forespørselen min. 

Var heller ingen som sa hei til meg da jeg møtte opp, følte meg rett og slett ignorert av teamlederne, men jobben var min inntektkilde, og jeg ville så gjerne beholde den. 

Er det lov å gi en person sparken etter to uker fordi man ikke får til alt med en gang? 

Vær så snill og ikke si noe frekt eller stygt. 

Har det veldig vanskelig nå fordi jeg trodde endelig at livet mitt skulle bli bra. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva står det i kontrakten din?

Anonymkode: 62efe...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde med meg da jeg var 18-19, litt annerledes situasjon da. Jeg ble redd og tenkte det samme som deg osv. Men forstå etterhvert at det var det beste som hadde skjedd meg i livet.  

Anonymkode: ec9e8...0ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loulu
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva står det i kontrakten din?

Anonymkode: 62efe...e25

Det står tett oppfølging og veiledning  de første 2 første månedene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke helt stuerent ut... 

Anonymkode: 6fd68...373

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du fagorganisert? I så tilfelle ta kontakt med din fagforening. Du kan og sjekke om det finnes gratis legale tjenester der du bor. 

Eventuelt en advokat innen arbeidsrett.  Selv om det er prøveperiode er det en del lover og regler arbeidsgiver må forholde seg til. 

Anonymkode: a95a5...ba8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en useriøs ungdomsbedrift....ikke ta det tungt at du ikke jobber der mer

Anonymkode: e0d8b...358

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle hatt en advarsel først. Du skal bli gitt mulighet til å rette opp i det de mener du gjør feil. Spør noen av de andre som jobber der hvordan de oppfatter dette? Det høres ikke mye seriøst ut.

Anonymkode: ecfdd...ea6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loulu
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en useriøs ungdomsbedrift....ikke ta det tungt at du ikke jobber der mer

Anonymkode: e0d8b...358

Da blir der rett på NAV, og det er veldig kjipt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt kontakt med arbeidstilsynet? Eventuelt LO?

Anonymkode: 31f05...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loulu
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du tatt kontakt med arbeidstilsynet? Eventuelt LO?

Anonymkode: 31f05...cac

Jeg har kontaktet arbeidstilsynet, men vet ikke om det er bra nok 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2019 den 23.25, Loulu skrev:

Jeg er ei 19 år gammel jente som fikk sparken i prøveperioden min fordi de mente at jeg hadde så dårlig kundeservice score, og fordi jeg syntes musikken de spilte mens jeg  satt på telefonen med en kunde var for høy. 

Fikk også vite i intervjuet at de tre første ukene er de vanskeligste, og det tar tid før man setter seg inn i alt av programmer. 

Jeg gjorde alt jeg kunne for å beholde jobben, for det var alt jeg hadde. 

Jeg møtte opp hver dag, femten minutter før selvom jeg hadde migrene eller vondt i halsen, jeg tok i tilegg  ekstra helgevakter. 

Kan også si at jeg sliter en del psykisk, men klarte å legge det bak meg da jeg var på jobb. 

Jeg trodde jeg gjorde en bra jobb, fordi jeg ikke hadde hørt noe om at jeg gjorde det såpass dårlig på testene og scorene som jeg gjorde før den dagen jeg fikk sparken. 

Jeg følte også selv at det var noe av det tekniske som jeg ville lære mer av, fordi jeg hadde ikke det helt på stell, men lederne ignorerte forespørselen min. 

Var heller ingen som sa hei til meg da jeg møtte opp, følte meg rett og slett ignorert av teamlederne, men jobben var min inntektkilde, og jeg ville så gjerne beholde den. 

Er det lov å gi en person sparken etter to uker fordi man ikke får til alt med en gang? 

Vær så snill og ikke si noe frekt eller stygt. 

Har det veldig vanskelig nå fordi jeg trodde endelig at livet mitt skulle bli bra. 

 

Nei, det er ikke lov å gi sparken sånn uten videre. Du skulle ha blitt advart sånn at du hadde mulighet til å forbedre det de mente du scorte lavt på. Du skal ha mottatt tre skriftlige advarsler før du kan få sparken. Men hvis du ikke er organisert, så er det ikke sikkert du kommer så langt med det. Og vær også obs på at hvis du melder dette videre, så skjer en av to ting: 1. Du kommer ingen vei med det, og du kaster bort unødvendig tid og energi, eller 2. Du får tilbake jobben, men sannsynligheten for at det blir noe trivelig å være der etterpå er veldig liten. Så jeg ville nok heller sett meg om etter en ny jobb.

Anonymkode: 19894...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke lov å gi sparken sånn uten videre. Du skulle ha blitt advart sånn at du hadde mulighet til å forbedre det de mente du scorte lavt på. Du skal ha mottatt tre skriftlige advarsler før du kan få sparken. Men hvis du ikke er organisert, så er det ikke sikkert du kommer så langt med det. Og vær også obs på at hvis du melder dette videre, så skjer en av to ting: 1. Du kommer ingen vei med det, og du kaster bort unødvendig tid og energi, eller 2. Du får tilbake jobben, men sannsynligheten for at det blir noe trivelig å være der etterpå er veldig liten. Så jeg ville nok heller sett meg om etter en ny jobb.

Anonymkode: 19894...8ca

Er du sikker på dette med 3 advarsler når det er prøvetid? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ikke ta det som et personlig nederlag ts. Jeg hadde jobb som telefonselger når jeg var på den alderen. For meg gikk det bra i starten, og veldig dårlig etter hvert. Man får så mange nei, man får kjeft, rare forespørsler og ekle samtaler. Jeg var psykisk syk på den tiden, og denne jobben gjorde meg verre etter en stund. Vet ikke om du satt på salg da, eller noe annet. 

Kanskje er dette bra, så du kan søke en annen jobb. Kan en annen jobb være bedre for deg når du har det vanskelig? Har du vurdert barnehage, sykehjem eller lignende? 

Anonymkode: 0b689...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Loulu
På 26.5.2019 den 11.22, AnonymBruker skrev:

Prøv å ikke ta det som et personlig nederlag ts. Jeg hadde jobb som telefonselger når jeg var på den alderen. For meg gikk det bra i starten, og veldig dårlig etter hvert. Man får så mange nei, man får kjeft, rare forespørsler og ekle samtaler. Jeg var psykisk syk på den tiden, og denne jobben gjorde meg verre etter en stund. Vet ikke om du satt på salg da, eller noe annet. 

Kanskje er dette bra, så du kan søke en annen jobb. Kan en annen jobb være bedre for deg når du har det vanskelig? Har du vurdert barnehage, sykehjem eller lignende? 

Anonymkode: 0b689...761

Ja, kunder som kjefter og klager på dårlig dekning, jeg merket at jeg ble psykisk dårligere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2019 den 10.16, Frostrose skrev:

Er du sikker på dette med 3 advarsler når det er prøvetid? 

Tre advarsler eller ikke, oppsigelse ut ifra det ts beskriver høres uansett ut som en ugyldig oppsigelse.

 

0CFBC05C-5D75-42FF-99B8-0301047F733C.jpeg

Anonymkode: 19894...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det telefonsalg denne jobben? 

Anonymkode: 87d1f...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ikke ta det så tungt :) Noen arbeidsgivere er veldig vanskelige og kanskje de "ser" mer ved deg enn du selv gjør? Kanskje de så at dette ikke var jobben for deg. Og dette med at de ikke sa hei.. Sa du hei først?

Uansett, så var det ikke riktig av dem å gi deg sparken på den måten. Men søk ny jobb også skal du se at du er heldig etterhvert :) 

Anonymkode: 76ae8...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...