Gå til innhold

Sparken etter to uker.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er litt enklere å si opp noen i prøvetiden enn etterpå. MEN du skal kalles inn til drøftelses møte før endelig avgjørelse om oppsigelse kommer. Oppsigelsen skal være skriftlig. Så har ikke dette skjedd er du fortsatt ansatt og skal ha lønn som vanlig selv om du ikke er på jobb.

Dette gjelder uansett prøvetid eller ikke. Oppsigelsen er ellers ugyldig.

Hvis du måtte gå på dagen har du blitt avskjediget, det skal det være heftig gode grunner til for å si det mildt. 

Vil si du evt. har en enkel sak om erstatning😀

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Loff77 skrev:

Det er litt enklere å si opp noen i prøvetiden enn etterpå. MEN du skal kalles inn til drøftelses møte før endelig avgjørelse om oppsigelse kommer. Oppsigelsen skal være skriftlig. Så har ikke dette skjedd er du fortsatt ansatt og skal ha lønn som vanlig selv om du ikke er på jobb.

Dette gjelder uansett prøvetid eller ikke. Oppsigelsen er ellers ugyldig.

Hvis du måtte gå på dagen har du blitt avskjediget, det skal det være heftig gode grunner til for å si det mildt. 

Vil si du evt. har en enkel sak om erstatning😀

Og før drøftelsesmøtet skal man få bedre opplæring, man skal få utvidet prøvetiden sin hvis det ikke er avtalt mer enn seks mnd osv..

I praksis er oppsigelsesvernet så og si det samme som ved fast ansattelse, og jeg blir skremt av å se at det er flere som tror at "prøvetid" er det samme som "fritt vilt".

Anonymkode: fa1ae...c9b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Mariss@68 skrev:

Hvordan kan du si dette? 

Fordi det er sant?

Anonymkode: 95723...9d2

AnonymBruker
Skrevet

Man kan sies opp med 2 ukers varsel i prøvetiden, jo. Så det er helt innafor lovverket, og det fremgår helt sikkert i trådstarters arbeidskontrakt også. 

Anonymkode: a0678...55a

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan sies opp med 2 ukers varsel i prøvetiden, jo. Så det er helt innafor lovverket, og det fremgår helt sikkert i trådstarters arbeidskontrakt også. 

Ikke uten tingene jeg listet opp i innlegget over her nei! De formelle kravene til oppsigelse fra AML gjelder også i prøvetid

selvfølgelig  kan man sies opp, men man må ha grunn, drøftelsesmøte og skriftlig oppsigelse

Endret av Loff77
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Her er eneste forskjell på prøvetid/ikke prøvetid:

I prøvetiden er det altså saklig grunn til oppsigelse, dersom det er mangler ved arbeidstakers:

1. tilpasning til arbeidet (for eksempel hvordan man innordner seg på arbeidsplassen, og de rutiner mv som gjelder)
  2. faglige dyktighet (om arbeidstaker virkelig har eller klarer å anvende de faglige kvalifikasjoner som er nødvendige for stillingen)
  3. pålitelighet (for eksempel punktlighet med tanke på oppmøtetid, og generell etterrettelighet)

Disse oppsigelsesgrunnene skiller seg fra det ordinære oppsigelsvernet som gjelder i et løpende arbeidsforhold

Dersom arbeidsgiver skal gå til oppsigelse i prøvetid, er fremgangsmåten den samme som ved de ordinære oppsigelsessaker  – eller sagt på en annen måte: en prøvetidsoppsigelse er ordinær oppsigelse med en noe lavere terskel for saklig oppsigelsesgrunn.

Dette betyr for det første at det skal gjennomføres   drøftelsesmøte på vanlig måte. Videre må selve oppsigelsesbrevet fylle lovens formkrav.

Ferdig snakka??

Endret av Loff77
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hallo, slutt å kommenter om ting du ikke kan noe om. Det er IKKE mulighet for å si opp noen med to ukers varsel i lovverket helt ut av det blå, og hvis det fremgår slik i TS sin arbeidskonktrat er den i strid med lovverket, og det vil ikke gjelde.

Les om arbeidsrett og sett deg ordentlig inn i arbeidsmiljøloven før du uttaler deg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt i telefon yrker. 

To ukers prøvetid for å se om det funker eller ei. 

Og det var nok ikke ubegrunnet at du måtte gå. En sak har alltid to sider. 

Anonymkode: ea22e...ebc

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

My god! Har du lest over her eller???

Arbeidsmiljøloven gjelder alle yrker i hele Norge, selv i det mystiske telefon-yrket

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er du fagorganisert? Hvis ikke meld deg inn. Dette er akkurat den type sak de kunne hjulpet deg med. Godt å ha en sterk partneri ryggen når slike ting skjer i arbeidslivet.

Anonymkode: b02fc...9d8

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og før drøftelsesmøtet skal man få bedre opplæring, man skal få utvidet prøvetiden sin hvis det ikke er avtalt mer enn seks mnd osv..

I praksis er oppsigelsesvernet så og si det samme som ved fast ansattelse, og jeg blir skremt av å se at det er flere som tror at "prøvetid" er det samme som "fritt vilt".

Man er å anse som fast ansatt også under prøvetid.

Anonymkode: 385d8...03c

AnonymBruker
Skrevet

Her er eneste forskjell på prøvetid/ikke prøvetid:

I prøvetiden er det altså saklig grunn til oppsigelse, dersom det er mangler ved arbeidstakers:

1. tilpasning til arbeidet (for eksempel hvordan man innordner seg på arbeidsplassen, og de rutiner mv som gjelder)
  2. faglige dyktighet (om arbeidstaker virkelig har eller klarer å anvende de faglige kvalifikasjoner som er nødvendige for stillingen)
  3. pålitelighet (for eksempel punktlighet med tanke på oppmøtetid, og generell etterrettelighet)

Disse oppsigelsesgrunnene skiller seg fra det ordinære oppsigelsvernet som gjelder i et løpende arbeidsforhold

Dersom arbeidsgiver skal gå til oppsigelse i prøvetid, er fremgangsmåten den samme som ved de ordinære oppsigelsessaker  – eller sagt på en annen måte: en prøvetidsoppsigelse er ordinær oppsigelse med en noe lavere terskel for saklig oppsigelsesgrunn.

Dette betyr for det første at det skal gjennomføres   drøftelsesmøte på vanlig måte. Videre må selve oppsigelsesbrevet fylle lovens formkrav.

Ferdig snakka??

Takk!

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Endelig etter 4 år kom drømmejobben min som var relevant til min utdannelse og jeg fikk den! Den fredagen gikk jeg til sjefen med oppsigelsen og sa at jeg kommer ikke på mandag, jeg driter i om du tar feriepengene, men meg ser du ikke mer.

Må ha vært tidenes beste følelse 😀

Anonymkode: 42e5a...d79

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er å anse som fast ansatt også under prøvetid. 

Ja, jeg skrev det mest for å få skille mellom prøvetid og ...  etter prøvetid.

Gjest Loulu
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var 6 måneders prøvetid og de sa at det kunne være vanskelig i starten, altså de 3 første ukene. Jeg fikk sparken etter 12 dager grunnet at jeg hadde fof lav score, og det ville de ikke ha noe av på et kundesenter

Spurte lederne om opplæring i dette, men de ignorerte det helt

Skrevet (endret)
18 timer siden, Tøytigern skrev:

Nei, det er ikke en selvfølge at man går på jobb med migrene. Da vet du ikke hva ekte migrene er.

Jo det er en selvfølge fordi man er ny og har lyst å vise seg fra sin beste side. Man kan heller ikke bruke egenmelding den første tiden, så dersom man er syk må man ha sykemelding. Det er i tillegg en selvfølge at man møter opp i god tid før vakten begynner. Du får ikke kred fra arbeidsgiver for disse tingene. Heller ikke at du tar ekstravakter. 

Til Ts. Svært leit å miste jobben. Se på det som en læringsprosess. Det kommer til å gå bedre neste gang. 

Endret av Kvalitet
Gjest Loulu
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det jeg mistenkte ja. De to bedriftene skulle fått låst dørene for lengst!

Grunnen til at jeg hadde angst osv. mens jeg jobbet der var fordi du visste aldri om det gikk rykter om deg, "ledere" baksnakket ansatte, hvor høyt du kom i systemet kom an på trynefaktor og hvor god venn du var med "leder" (jeg setter leder i anførselstegn for det opplegget der er ikke mye ledere!)

Jeg kunne sitte i bilen på parkeringsplassen foran jobb og bare måtte snu og dra hjem, jeg klarte ikke gå inn. Kom meg ikke ut av bilen. Jeg lette etter grunner nesten hver dag for å være hjemme, var ikke jeg syk var det aå ille at jeg håpet barnet var sykt 😕

En gang jeg var sykmeldt i en uke ble jeg tatt i møte når jeg kom tilbake. Da ble jeg "nedgradert" som straff. Jeg var så forbanna at jeg gråt og skalv. 

Da barnet mitt ble alvorlig sykt og lå på isolat i 4 døgn himlet sjefen med øynene da jeg fortalte at jeg måtte være borte noen dager.

Endelig etter 4 år kom drømmejobben min som var relevant til min utdannelse og jeg fikk den! Den fredagen gikk jeg til sjefen med oppsigelsen og sa at jeg kommer ikke på mandag, jeg driter i om du tar feriepengene, men meg ser du ikke mer.

Du skal være enormt glad du faktisk fikk sparken derfra selvom det er sårt nå!

Anonymkode: e92c7...417

Så sant

Lederne var 22 år gamle jenter som sladra til sjefen hvis de f.eks ikke likte måten du satt på, eller hvis du gikk enda en gang for å ta deg en kopp kaffe :("

Skrevet
12 minutter siden, Loulu skrev:

Det var 6 måneders prøvetid og de sa at det kunne være vanskelig i starten, altså de 3 første ukene. Jeg fikk sparken etter 12 dager grunnet at jeg hadde fof lav score, og det ville de ikke ha noe av på et kundesenter

Spurte lederne om opplæring i dette, men de ignorerte det helt

Les over her, de kan si deg opp med feks. grunn 2 i prøvetiden. Men det skal drøftes først med deg og så skal oppsigelsen komme skriftlig. Så skal du jobbe ut de 14 dagene. 

Du har en meget god sak her til å få dekket noen ukers lønn selv uten advokat. Ta kontakt og si att du vurderer å gå til sak pga de feilene som er gjort. Henvis til noen av paragrafene i AML. Er de lure tilbyr de deg noen ukers etterlønn😀

• Liker 1
Gjest Loulu
Skrevet

Les over her, de kan si deg opp med feks. grunn 2 i prøvetiden. Men det skal drøftes først med deg og så skal oppsigelsen komme skriftlig. Så skal du jobbe ut de 14 dagene. 

Du har en meget god sak her til å få dekket noen ukers lønn selv uten advokat. Ta kontakt og si att du vurderer å gå til sak pga de feilene som er gjort. Henvis til noen av paragrafene i AML. Er de lure tilbyr de deg noen ukers etterlønn😀

Kunne du sendt meg linken ellernoe? 

Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem 

Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Og hvorfor er denne tråden lagt under sexualitet. ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...