Jump to content
AnonymBruker

Hvor lenge ammet du?

Recommended Posts

Måbarefåsiat...

Han var ca halvannet år. Da havnet jeg på sykehuset og det ble slutt på amming. 

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det jeg synes er vanskelig å forstå er at morsmelk skal være den viktigste næringskilden for barnet fram til ett års alder. Man må vel amme ganske mye for å få det til, og jeg ammet ikke så mye da barnet fylte ett år.

Enig. Allerede nå ved 8 mnds alder syntes jeg at baby bare dier korte "tårer" av gangen, og som regel 4-5 ganger om dagen og skjønner ikke at det skal være hovednæringen. Hun spiser ca 4 måltider fast føde om dagen og får vann til, så føler ammingen er mer kos og tilskudd, enn måltid med mat. 

Anonymkode: fa8dc...498

summerrain

Mitt barn er snart 2 år og får fortsatt pupp før leggetid 😊 hatt mye startproblemer med ammingen, så når det endelig ble koselig for oss ble det vanskelig å slutte. Tenkte jeg skulle amme til 18 mnd, ville amme det første halve året i barnehagen. 

Har gått veldig i perioder her da, frå 8-11mnd ammet jeg kun på natt, så kom den varme sommeren i fjor og barnet nektet mat og drikke. Kun pupp. Så da ble det plutselig mye pupp igjen fra 11-24/15mnd før det gikk ned til kun kveld etter det! 

Men jeg ammer ikke hver kveld da, kun når jeg er hjemme(logisk nok). Holder meg liksom ikke hjemme til leggetid pga amming lengre. 

AnonymBruker

3 måneder ammet jeg.

Anonymkode: bd5b2...b50

AnonymBruker
15 timer siden, Million skrev:

Jeg ammet i akkurat 11½ måned. Da var det stopp, og det var bare en liten melkeskvett som ble gitt på morgenen de siste ukene. Barnet var rett og slett ferdig, og ville heller ha annen og mer mettende mat. 

Kan skjønne at mødre med barn som har allergier etc, kanskje ammer ekstra lenge, men jeg kan egentlig ikke se vitsen med å tviholde på ammingen i to år normalt sett. De fleste sier det er pga "kosen", men det er da haugevis av andre måter å kose seg med barnet på enn å sitte med puppen ute og amme en to-tre år gammel unge.

Det er jo mange gode grunner til å amme litt lenger. Ved sykdom feks, så vil morsmelken inneholde antistoffer tilpasset barnets behov, og dermed supplere barnets immunforsvar. Tenk så greit å få den drahjelpen gjennom det første året i barnehagen. 

Selv ammet jeg i 11mnd. Mini mistet interessen, og siden jeg var gravid på nytt forsvant melken veldig fort. 

Anonymkode: 143b5...62f

AnonymBruker
17 timer siden, Albbas skrev:

Jeg syns ikke det var slitsom, vi samsov, så jeg ammet og sov samtidig. 

Jeg ammet i 21 mnd, og skjønner ikke hvorfor du kaller det å "tviholde"? Vi måtte gå ganske systematisk til verks for å avvenne ammingen da, så vi tviholdt virkelig ikke på ammingen. Det er helt naturlig å amme toåringer (naturlig, som i fra naturens side - kulturelt varierer det jo fra kultur til kultur), så man trenger ikke tviholde på noe som helst for å få det til (med mindre barnet mister interessen før, men mange barn gjør altså ikke det). Jeg så ikke noe poeng i å avvenne tidligere når både jeg og barnet trivdes med ammingen. Hadde ammet lenger hadde jeg kunnet. 

For deg var det ikke å «tviholde» for andre er det det. Jeg hadde måttet jobbe beinhardt om jeg skulle innsistert på å amme til 2 år. Folk er forskjellige.

Anonymkode: dfe43...b58

Annonse

Albbas
2 hours ago, AnonymBruker said:

For deg var det ikke å «tviholde» for andre er det det. Jeg hadde måttet jobbe beinhardt om jeg skulle innsistert på å amme til 2 år. Folk er forskjellige.

Nei, men de som ammer til barnet er 2 er som regel ikke dem som har måttet tviholde på det. 

AnonymBruker
16 minutter siden, Albbas skrev:

Nei, men de som ammer til barnet er 2 er som regel ikke dem som har måttet tviholde på det. 

Det er vel både og. 

Albbas
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel både og. 

Du mener det er mange som ammer toåringer som tviholder på ammingen, når verken mor eller barn egentlig vil? Men de kjemper seg gjennom av en eller annen idealistisk grunn? Det er vanlig, mener du? 

AnonymBruker

Nr 1: 10 mnd med amming. Nr 2: 6 mnd med amming. Nr 3: 11 mnd med amming :) 

Anonymkode: e7cf6...741

AnonymBruker

Jeg ammet til barna var hhv 15 og 13 mnd.

Fullammet 100% til 6 mnd, og introduserte annen mat ganske langsomt, så det gikk flere måneder før morsmelken ikke var hovednæringen lenger. Ga aldri mme.

I begge barselgruppene ble alle barna ammet (litt) ved 12 mnds alder, jeg var en av de som sluttet tidligst.

Anonymkode: af8c2...e32

AnonymBruker

16 mnd med nummer 1 (startet da i bhg, mistet melk og barnet viste ikke interesse mer)

11 mnd med nummer 2 ( startet i bhg og jeg jobbet, mistet melka gradvis...) 

Anonymkode: 0c3b9...488

AnonymBruker
2 timer siden, Albbas skrev:

Du mener det er mange som ammer toåringer som tviholder på ammingen, når verken mor eller barn egentlig vil? Men de kjemper seg gjennom av en eller annen idealistisk grunn? Det er vanlig, mener du? 

Ja, ser stadig det på ammehjelpsgruppen. Barnet på 20 mnd.  har «brystvegring» og mor fortviler. 

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ser stadig det på ammehjelpsgruppen. Barnet på 20 mnd.  har «brystvegring» og mor fortviler. 

Dette handler jo utelukkende om din mangel på kunnskap.. Tidligste tidspunkt for ekte selvavvenning er 2,5 år, normen er omtrent 4,5 år, og brystvegring er ikke uvanlig i perioder før dette. Særlig ses brystvegring i sammenheng med stramt tungebånd. 

For de som ønsker å amme til selvavvenning, vil brystvegring være et uønsket hinder for dette. Og da selvfølgelig noe man fortviler over. 🤷‍♀️ Heldigvis finnes det fora, f.eks på FB, der man kan få tips og støtte til å komme seg gjennom det, og forhåpentligvis få fortsette sin ammereise. ❤️

Det betyr ikke at det handler om idealisme, det handler da kun om at man ønsker å gi barnet det beste. Og for mange av oss er naturlig ammeslutt det beste.

Anonymkode: 37bdb...931

AnonymBruker

Jeg kan ikke si at jeg hverken fikk noe spørsnål om amming under graviditet eller at jeg tenkte noe på det under gravidteten. Da barnet kom så var det rett på puppen, ammingen gikk uten problemer og jeg tenkte egentlig ikke på noe tidspunkt annet enn at jeg vet det er normalt å amme mellom 6-12 måneder. Så med første så ammet vi i 18 måneder. 

Når jeg fikk andre så ble det ikke snakket om amming da jeg hadde ammet et barn før og det var problemfritt. Denne gangen var barnet virkelig motstridende til å slutte og jeg måtte bestemme meg for å slutte og stå i det. Da var barnet 2 år.

Aldri vært ammenazi, aldri møtt ammenazier, aldri brydd meg om andre ammer/ikke ammer, aldri hatt problemer med amming og har virkelig kun gjort det som passer for oss. 

Og jeg tenker at du gjør det som passer best for dere, også bryr du deg ikke om hva andre sier eller gjør. Det vil alltid være noen som synes det er ekkelt at du ammer et barn som er over 1 år eller du vil finne de som kritiserer deg for å ikke amme osv. Alle skal mene noe og svært få feier for egen dør, sånn er samfunnet. Nikk, smil og bry deg ikke.

Anonymkode: e0817...2e7

AnonymBruker

Min er 17 måneder og ammes fortsatt. Begynte i jobb ved åtte måneder og avvente først natt for fire måneder siden, men gikk overraskende fint å kombinere. De siste månedene har det vært morgen og før legging, i tillegg til en eller to ganger ekstra på dagtid i helger når vi har fri fra barnehage og jobb. Mye kos i ammingen nå, betyr mye for oss begge, og tenker ungen styrer dette litt selv innen rimelighetens grenser.

Anonymkode: 8c007...b59

AnonymBruker

Ammet 4 uker med hun eldste. 

Anmer fremdeles hun minste som nå er 8mnd. Nå er det hovedsakelig fordi det er mest lettvint og fordi hun ikke er så flink til å drikke av flaske (til tross for at hun får vann i flaske hver eneste dag). Vet ikke hvor mye lenger jeg kommer til å amme, men frem til hun er 12 mnd er nok max. 

Anonymkode: 48fa7...3e2