Gå til innhold

Hvor lenge ammet du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Albbas
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som ammet på natten etter at dere startet å jobbe; var ikke det utrolig slitsomt? Hvordan klarte dere å fungere sånn noenlunde greit på jobb? Sikkert et dumt spørsmål, men dette er mitt første barn. TS

Anonymkode: 9ae8e...769

Jeg syns ikke det var slitsom, vi samsov, så jeg ammet og sov samtidig. 

1 minutt siden, Million said:

Jeg ammet i akkurat 11½ måned. Da var det stopp, og det var bare en liten melkeskvett som ble gitt på morgenen de siste ukene. Barnet var rett og slett ferdig, og ville heller ha annen og mer mettende mat. 

Kan skjønne at mødre med barn som har allergier etc, kanskje ammer ekstra lenge, men jeg kan egentlig ikke se vitsen med å tviholde på ammingen i to år normalt sett. De fleste sier det er pga "kosen", men det er da haugevis av andre måter å kose seg med barnet på enn å sitte med puppen ute og amme en to-tre år gammel unge.

Jeg ammet i 21 mnd, og skjønner ikke hvorfor du kaller det å "tviholde"? Vi måtte gå ganske systematisk til verks for å avvenne ammingen da, så vi tviholdt virkelig ikke på ammingen. Det er helt naturlig å amme toåringer (naturlig, som i fra naturens side - kulturelt varierer det jo fra kultur til kultur), så man trenger ikke tviholde på noe som helst for å få det til (med mindre barnet mister interessen før, men mange barn gjør altså ikke det). Jeg så ikke noe poeng i å avvenne tidligere når både jeg og barnet trivdes med ammingen. Hadde ammet lenger hadde jeg kunnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Du trenger ikke gi tilskudd om barnet spiser fast føde. Gir du grøt, er det melk i den også.

Jeg begynte i jobb da mini var 8 mnd, og det gikk helt fint å kutte dagammingen. Ammet om morgenen før jobb, npr jeg kom hjem (gikk en time tidligere ifbm ammefri), om kvelden, og om natten. Kuttet ut en amming som var midt på dagen. Så fikk jeg gradvis mindre melk, og mini ble mindre og mindre interessert, han foretrakk grøt og annen vanlig mat. Så å kutte en og en amming gikk litt av seg selv.

Anonymkode: da7b6...fb2

Men alle steder står det jo at hovedmat til baby skal være morsmelk eller mme første leveår? Så da må jeg vel gi noe mme  hvis jeg slutter amme ved 8 mnd Om grøt "teller" som mme er det jo supert, men hvor mye grøt må det gis for å dekke opp næring fra mme eller mm? 

Jeg begynte jobbe for en måned siden og sånn du gjorde er sånn jeg gjør det nå. Får to timer ammefri da, men bruker nesten to timer på reisevei til og fra. Så ammer om morgenen,så fort jeg kommer hjem fra jobb og på kvelden og et par ganger om natten. Baby får litt pumpa morsmelk, grøt, middagsmos, brødskiver, grønt og fruktmos og vann til maten i tillegg til at jeg ammer. Syntes det er vanskelig å vite hvor mye mat er nok,ungen vil jo liksom uansett ha pupp 🙈

Anonymkode: fa8dc...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bare, nei, men det er garantert langt høyere prosentandel over snittet interesserte enn ellers i befolkningen. Jeg også ble med i en ammegruppe for tips da jeg slet, men takket fort for meg da jeg så hvor mange ammenazier det var. 

Det er en ganske så grei regel: jo mer spesialisert en gruppe er, jo galere er folkene der.. 

Anonymkode: da7b6...fb2

Ja enn å være så gal at du ammer sitt barn til det dr 1-2 år.🙄🙄

Anonymkode: ea65c...70d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte i jobb da mini var 8 mnd, og det gikk helt fint å kutte dagammingen. Ammet om morgenen før jobb, npr jeg kom hjem (gikk en time tidligere ifbm ammefri), om kvelden, og om natten. Kuttet ut en amming som var midt på dagen. Så fikk jeg gradvis mindre melk, og mini ble mindre og mindre interessert, han foretrakk grøt og annen vanlig mat. Så å kutte en og en amming gikk litt av seg selv.

Anonymkode: da7b6...fb2

Sånn gjorde vi det også. Begynte å jobbe da han var 8 mnd, sluttet å amme på natt rundt 10 mnd. Først røk midt på dagen og så kvelden. Amming om morgenen holdt til han var ca 1,5. Uproblematisk for alle. 

Anonymkode: 0acb3...1ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett over året på begge to, da avvente de selv. Nattamminga var det siste som røk, men vi samsov så jeg ammet mer eller mindre i søvne. Skulle gjerne ammet litt lengre, men de bestemmer selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med første ammet jeg til ca 15 mnd. Da var han ikke interessert mer. Helt greit å slippe noe avvenning. Lillesøster er 10 mnd og hun er veldig puppegal. Ammes fortsatt 2-3 ganger på natt, som er ganske slitsomt, men orker ikke ta kampen enda. Hun hylgråter til hun får pupp og da vekker hun hele huset. Hun begynner i barnehagen til høsten, og tenker det er greit å runde av ammingen når hun nærmer seg 1,5 år. Pr nå går hun litt dårlig opp i vekt, vil ikke ha spesielt mye fast føde. Så tenker ammingen blir viktig en stund til. 

Anonymkode: 55ff6...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammet i 18 mnd, men de siste månedene var det kun av og til. Hadde så mye melk at jeg kunne sikkert ammet i tre år 🙈

Anonymkode: ded10...af4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammet min første i 18 måneder, ammer enda andremann på 16 måneder. Med den første var det barnet som ga uttryk for at det var nok nå, så det gikk veldig fint. Enda så er barnet på 16mnd avhengig av amming 3-4 ganger i løpet av dagen, ingenting på natt. Begynte i jobb da begge var ca 12-13 mnd, så det gikk veldig fint med tanke på nattesøvnen.

Anonymkode: 4c357...c87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammer fortsatt min datter som nå er 18 måneder.

Anonymkode: 21f61...88f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammet i 2,5 år og syns ikke det var stress i det hele tatt. Sunt for mor og barn, bra for barnets immunsystem. Det siste halve året var det kun om kvelden.

Jobbet fra hun var 6 mnd og pumpet det første halve året jeg jobbet etter permisjonen. Vet at mange syns amming er stress og vanskelig å kombinere med jobb, men det trenger ikke å være slik!

Anonymkode: 7db10...3e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk ikkje til å amma. Føler det som eit stort personlig nederlag. Barnet mitt er no 5.månader og eg er framleis ikkje ok med at det ikkje gjekk. Neste barn skal eg amma til det blir minst 3år! Neida. Veldig lenge, minst 15 månader. 

 

Anonymkode: 8f564...4d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsedirektoratet anbefaler minimum 1 år, WHO anbefaler minimum 2 år. Grunnen til at Norge har kortere anbefalinger handler rett og slett om at bruttonasjonalprodukt og samfunnsøkonomi er mer vektlagt enn folkehelse. 👎

Naturlig ammeslutt skjer et sted mellom 2,5-7 års alder, og gjennomsnittet på verdensbasis er 4,5 år. 

At noe ikke er vanlig betyr ikke at det ikke er både normalt og bra. Desverre er er folk i vesten mer preget av kultur enn natur, og folk får elendig hjelp og minimalt med informasjon, så alt for mange må gi opp prematurt. 😥

 

Jeg ammer fortsatt fireåringen, ingen slutt i sikte. Det har vært beinhard jobbing i perioder, men så vanvittig verdt det. 

https://podtail.com/no/podcast/foreldreradet/langtidsamming-med-jordmor-ina-landau-aasen/

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2015/mar/18/brazil-longer-babies-breastfed-more-achieve-in-life-major-study?fbclid=IwAR2g04sNwTundg_XMC_qZ4BExiZ0fAhqSG-J1HXrh8koI23V8C-LSEI72XI

Anonymkode: 37bdb...931

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fullammet 6-7 måneder, og ammet mye fram til ungen var ett år.  

Nattammet i ca 18 måneder, og avsluttet ammingen da barnet var 2 år. Fikk barnet bestemme, hadde jeg ammet lenger, men jeg følte meg veldig klar for å slutte da han var 2 år.

Det jeg synes er vanskelig å forstå er at morsmelk skal være den viktigste næringskilden for barnet fram til ett års alder. Man må vel amme ganske mye for å få det til, og jeg ammet ikke så mye da barnet fylte ett år.

Anonymkode: ccddf...baf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,5 år og 2,5 år. Her er det ikke jeg som har tviholdt på noe som helst, men jeg har heller ikke sett noen grunn til å avvenne bare «fordi». Det ble bare mindre og mindre og til slutt faset det ut. Særlig eldste hadde endel utfordringer som gjorde at hun trengte å die lenger, og da ble det sånn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammet første til hun var 9 mnd, andre til hun var 15 mnd. Tredjemann ammes fortsatt snart 9 mnd og ammer gjerne lenge til ennå hvis hun vil. Har sett for meg til 2 års alder hvis vi begge trives med det 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Førstemann ammet jeg i 10 mnd og hun sluttet av seg selv. 

Andremann ammet jeg til han var 21 mnd og her var det jeg som ikke orket mer. Var da 5 mnd på vei og i full jobb så kuttet tvert en dag. Det gikk overraskende bra. 

Nå ammer jeg tredjemann på 2 mnd og håper å kunne amme til kanskje 2 år?

Anonymkode: 4d501...6fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 måneder, 9 måneder, 5 måneder. 

Anonymkode: 223e7...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

13 måneder, 9 måneder, 5 måneder. 

Anonymkode: 223e7...23f

De sluttet selv 

Anonymkode: 223e7...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som ammet på natten etter at dere startet å jobbe; var ikke det utrolig slitsomt? Hvordan klarte dere å fungere sånn noenlunde greit på jobb? Sikkert et dumt spørsmål, men dette er mitt første barn. TS

Anonymkode: 9ae8e...769

Ammet en gang ved midnatt og en gang i fem-tiden da eg startet på jobb. Alt annet av oppvåkning måtte mannen ta seg av.. jeg sov med ørepropper.

Anonymkode: 97375...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...