AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #1 Skrevet 22. mai 2019 Er medlem i en ammegruppe på Facebook, og ser til min store overraskelse at mange ammer til barnet er 1-2 år. Er det vanlig? Jeg er nybegynner på alt som angår babyer, og ble overrasket. Trodde det vanlige var 6-12 mnd. Anonymkode: 9ae8e...769
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #2 Skrevet 22. mai 2019 Det sier seg vel selv at de som er på en ammegruppe er over snittet opptatt av amming? Ville du sagt at medlemmene i en strikkegruppe var representative for hva som var normalt ang sttikking i befolkningen? Det er nok langt flere som avslutter ammingen rundt ett år enn to år. Anbefalingen er ett år + i Norge. Jeg ammet til han var ett. Ble mindre og mindre, både melk fra min side (etter jobbstarr) og interesse fra hans side. Anonymkode: da7b6...fb2 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #3 Skrevet 22. mai 2019 Tror ikke det bare er spesielt interesserte som er medlemmer i en slik gruppe. Jeg har ikke så stor interesse, men ble medlem for å få råd i forhold til ammeproblemer. Anonymkode: 9ae8e...769 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #4 Skrevet 22. mai 2019 Ammet 6 uker med første. 4 mnd, med nr 2 Anonymkode: ac3a0...043
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #5 Skrevet 22. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke det bare er spesielt interesserte som er medlemmer i en slik gruppe. Jeg har ikke så stor interesse, men ble medlem for å få råd i forhold til ammeproblemer. Anonymkode: 9ae8e...769 Ikke bare, nei, men det er garantert langt høyere prosentandel over snittet interesserte enn ellers i befolkningen. Jeg også ble med i en ammegruppe for tips da jeg slet, men takket fort for meg da jeg så hvor mange ammenazier det var. Det er en ganske så grei regel: jo mer spesialisert en gruppe er, jo galere er folkene der.. Anonymkode: da7b6...fb2 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #6 Skrevet 22. mai 2019 Ammet første i 20 måneder (21 kanskje?) og nr 2 i 18 mnd. Med begge følte jeg at akkurat 1 år var for tidlig å slutte, men nærmere 1,5 var slutt ganske lettvint, og gikk smertefritt, for oss. Anonymkode: 55a0b...0c2 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #7 Skrevet 22. mai 2019 Tror det er ganske vanlig å amme frem til barnet er 1 år. Fra ca 6 mnd alder får barnet også annen mat f.eks grøt, men ammes litt i tillegg. Jeg ammet mitt barn i 1,5 år (i tillegg til vanlig mat). Verdifullt og næringsrikt for barnet og masse nærhet og kos for begge to som man aldri får oppleve igjen. Ser absolutt ingenting negativt med det Anonymkode: 732e3...cee 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #8 Skrevet 22. mai 2019 Ammet i 1,5 år. Det siste halve året var det kun litt kveldsamming. Mellom 6 og 12 mnd ble det mindre amming da fast føde ble en større andel av matinntaket. Anonymkode: 19126...3ee 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #9 Skrevet 22. mai 2019 Lurer på det samme. Baby er 8 mnd nå og ganske stor, spiser fast føde med stor lyst og drikker av kopp og biter meg i puppen Jeg jobber fulltid så skulle gjerne kutta ut amming/pumping, ihvertfall på dagtid, for å gjøre ting litt lettere i hverdagen, men har ikke så lyst å begynne å styre med morsmelkerstatning (eller tilskudd heter det vel når de er over 6mnd). Så jeg får vel prøve holde ut litt til. Dere som har slutta amme før 12 mnd - hvordan gjorde dere det med tilskudd? Hvor mye fikk de og hvor ofte? Syntes ikke jeg finner så mye info om det. Anonymkode: fa8dc...498
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #10 Skrevet 22. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lurer på det samme. Baby er 8 mnd nå og ganske stor, spiser fast føde med stor lyst og drikker av kopp og biter meg i puppen Jeg jobber fulltid så skulle gjerne kutta ut amming/pumping, ihvertfall på dagtid, for å gjøre ting litt lettere i hverdagen, men har ikke så lyst å begynne å styre med morsmelkerstatning (eller tilskudd heter det vel når de er over 6mnd). Så jeg får vel prøve holde ut litt til. Dere som har slutta amme før 12 mnd - hvordan gjorde dere det med tilskudd? Hvor mye fikk de og hvor ofte? Syntes ikke jeg finner så mye info om det. Anonymkode: fa8dc...498 Du trenger ikke gi tilskudd om barnet spiser fast føde. Gir du grøt, er det melk i den også. Jeg begynte i jobb da mini var 8 mnd, og det gikk helt fint å kutte dagammingen. Ammet om morgenen før jobb, npr jeg kom hjem (gikk en time tidligere ifbm ammefri), om kvelden, og om natten. Kuttet ut en amming som var midt på dagen. Så fikk jeg gradvis mindre melk, og mini ble mindre og mindre interessert, han foretrakk grøt og annen vanlig mat. Så å kutte en og en amming gikk litt av seg selv. Anonymkode: da7b6...fb2 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #11 Skrevet 22. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det er ganske vanlig å amme frem til barnet er 1 år. Fra ca 6 mnd alder får barnet også annen mat f.eks grøt, men ammes litt i tillegg. Jeg ammet mitt barn i 1,5 år (i tillegg til vanlig mat). Verdifullt og næringsrikt for barnet og masse nærhet og kos for begge to som man aldri får oppleve igjen. Ser absolutt ingenting negativt med det Anonymkode: 732e3...cee Om det er kos. Det er ikke det for alle. Jeg hatet å amme. Småen har alltid kavet, revet og slitt og makket. Så det var utrolig godt å slippe det som for meg var noe dritt. Vi koser masse uten at det innebærer amming. Anonymkode: da7b6...fb2 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #12 Skrevet 22. mai 2019 7 måneder men skulle gjerne ammet lengre.. Håper jeg får ammet lillesøster til 1.5 år. Anonymkode: 27ef3...978
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #13 Skrevet 22. mai 2019 15 mnd. Da ville han ikke mer. De i ammehjelpsgruppen ville kalt det brystvegring og at man skulle fortsette å prøve, men jeg orket ikke krangle med en på 15 mnd. SÅ viktig var det ikke for meg. Anonymkode: dfe43...b58 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #14 Skrevet 22. mai 2019 Ammet førstemann til 18 mnd og neste til 24 mnd. Stakkars småttinger, det var kjipt for dem å måtte gi opp puppen 😅 håper det går lettere neste gang. Anonymkode: 377cf...c8c 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #15 Skrevet 22. mai 2019 Nr 1 i 13 mnd Nr 2 6 mnd Anonymkode: 1ffcd...e97
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #16 Skrevet 22. mai 2019 Dere som ammet på natten etter at dere startet å jobbe; var ikke det utrolig slitsomt? Hvordan klarte dere å fungere sånn noenlunde greit på jobb? Sikkert et dumt spørsmål, men dette er mitt første barn. TS Anonymkode: 9ae8e...769
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #17 Skrevet 22. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dere som ammet på natten etter at dere startet å jobbe; var ikke det utrolig slitsomt? Hvordan klarte dere å fungere sånn noenlunde greit på jobb? Sikkert et dumt spørsmål, men dette er mitt første barn. TS Anonymkode: 9ae8e...769 Det sluttet jeg med da jeg begynte på jobb. Men da var barnet 12 mnd. Anonymkode: 1ffcd...e97
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2019 #18 Skrevet 22. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dere som ammet på natten etter at dere startet å jobbe; var ikke det utrolig slitsomt? Hvordan klarte dere å fungere sånn noenlunde greit på jobb? Sikkert et dumt spørsmål, men dette er mitt første barn. TS Anonymkode: 9ae8e...769 Ja, det var slitsomt. Men det var det, eller høre på sår gråt i timesvis. Prøvde å avvenne i en uke, men fant ut at det ikke var verdt det. Fikk ikke sovet noe mer. Etter tre mnd i jobb begynte han endelig å godta bare kos, og sovnet igjen uten pupp. Anonymkode: da7b6...fb2
Lorieen Skrevet 22. mai 2019 #19 Skrevet 22. mai 2019 Ammet 10 mnd med første, 8 mnd med andre og 18 mnd med tredje.
Million Skrevet 22. mai 2019 #20 Skrevet 22. mai 2019 Jeg ammet i akkurat 11½ måned. Da var det stopp, og det var bare en liten melkeskvett som ble gitt på morgenen de siste ukene. Barnet var rett og slett ferdig, og ville heller ha annen og mer mettende mat. Kan skjønne at mødre med barn som har allergier etc, kanskje ammer ekstra lenge, men jeg kan egentlig ikke se vitsen med å tviholde på ammingen i to år normalt sett. De fleste sier det er pga "kosen", men det er da haugevis av andre måter å kose seg med barnet på enn å sitte med puppen ute og amme en to-tre år gammel unge. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå