Gå til innhold

Hvor hardt er studiet i psykologi profesjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg kom inn i Tromsø for 5 år siden, men sa nei da jeg endelig hadde fått en fulltidsjobb og visste at jeg ikke ville klare å fullføre det. Dessuten blir jeg vinterdeprimert. 
Jeg fullførte videregående og har ca 4.5 i snitt med alderspoeng og fhs. Jeg satt oppe om nettene for å jobbe med oppgaver og klarte nesten ikke holde meg våken på skolen. klarte å få en 6'er på vitnemålet da.
Jeg kjenner en nå som er veldig skoleflink, men selv han sliter på studiet. Han har gått om igjen noen år på samme nivå nå, og vurderer å gå en annen vei. 
Så hvor hardt er dette studiet? lønner det seg for ei som ikke er skoleflink? eller blir det å sikte for høyt?

Anonymkode: c0d3e...c79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, man kommer ikke inn om man ikke er skoleflink. Det er over 6 i snitt for å komme inn nå.

Anonymkode: 78e33...5f2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, man kommer ikke inn om man ikke er skoleflink. Det er over 6 i snitt for å komme inn nå.

Anonymkode: 78e33...5f2

Stiller meg bak dette.

Hva er det som gjør at du har lyst til å ta det studiet? Kanskje det finnes alternative utdannelser som allikevel kan føre til jobber som passer dine ønsker..? mange som ønsker å bli psykolog som ikke vet om hvilke andre muligheter som finnes.

Anonymkode: e038b...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg kom inn i Tromsø for 5 år siden, men sa nei da jeg endelig hadde fått en fulltidsjobb og visste at jeg ikke ville klare å fullføre det. Dessuten blir jeg vinterdeprimert. 
Jeg fullførte videregående og har ca 4.5 i snitt med alderspoeng og fhs. Jeg satt oppe om nettene for å jobbe med oppgaver og klarte nesten ikke holde meg våken på skolen. klarte å få en 6'er på vitnemålet da.
Jeg kjenner en nå som er veldig skoleflink, men selv han sliter på studiet. Han har gått om igjen noen år på samme nivå nå, og vurderer å gå en annen vei. 
Så hvor hardt er dette studiet? lønner det seg for ei som ikke er skoleflink? eller blir det å sikte for høyt?

Anonymkode: c0d3e...c79

Han du kjenner, går han årsstudiumet eller er han inne på profesjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fjeud skrev:

Han du kjenner, går han årsstudiumet eller er han inne på profesjon?

han er inne på profesjon. 

Anonymkode: c0d3e...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, man kommer ikke inn om man ikke er skoleflink. Det er over 6 i snitt for å komme inn nå.

Anonymkode: 78e33...5f2

jeg kom inn i Tromsø, men takket nei da jeg visste det var dødfødt.
jeg bare lurer på om det var dumt. jeg hadde vært nesten ferdig utdannet nå dersom jeg hadde valgt det. Men tror ikke jeg hadde klart meg gjennom det uansett. 

Anonymkode: c0d3e...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og med tanke på at han som er såpass skoleflink sliter.

Anonymkode: c0d3e...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det liksom som skal være vanskelig? Generelt lave strykprosenter på slike studier. Vanskelig å få A, ja. Men nødvendig? Absolutt ikke. 

Anonymkode: 20ad8...a2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går i Bergen og vært vant med toppkarakterer fra vgs, men vil si det er et mer krevende studie enn jeg forventer, med veldig mye lesing og pugging. Vet mange tar årsstudium i et år for å finne ut hva de vil, og flere av de har droppet ut siden studiet er så krevende. Må begynne tidlig i semesteret med lesing for å henge med og gjøre det bra.

Anonymkode: 04199...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt ved siden av profesjonsstudent på lesesal, og de har høyt lesetrykk. Hun pløyde gjennom rundt 40 sider pensum hver skoledag, i tillegg til oppgaver. De 40 sidene skal læres, ikke blas gjennom som et ukeblad.

Anonymkode: 293ab...134

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var aldri skoleflink. På magisk vis kom jeg inn på klinisk master i utlandet, som gjør at jeg nå kan bli psykolog. Det krever litt, men er du interessert i det går det fint. Metode er litt vanskelig, men man klarer fint å stå, og flesteparten har ikke skjønt statistikken etter å ha tatt faget uansett :) Jeg tror det er fryktelig oppskrytt at det er så vanskelig. Du må klare å lese litt, men vanskelig er det ikke. Hvis du sliter med å stå opp, kan du fint jobbe på natta med psykologi, stiller mindre krav til oppmøte på forelesninger enn mange andre studier. 

Anonymkode: 2d5ba...06b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Satt ved siden av profesjonsstudent på lesesal, og de har høyt lesetrykk. Hun pløyde gjennom rundt 40 sider pensum hver skoledag, i tillegg til oppgaver. De 40 sidene skal læres, ikke blas gjennom som et ukeblad.

Anonymkode: 293ab...134

Skal sies at det alltid er noen flinke piker på hvert studium som sitter på lesesalen fra 8-4. Disse vil jeg ikke generalisere til resten av pupulasjonen av psykologistudenter 

Anonymkode: 2d5ba...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal sies at det alltid er noen flinke piker på hvert studium som sitter på lesesalen fra 8-4. Disse vil jeg ikke generalisere til resten av pupulasjonen av psykologistudenter 

Anonymkode: 2d5ba...06b

Man er vel ikke flink pike bare fordi man vil litt over stå? Forstå metoden og statistikken? Jeg gikk selv et studie som krevde lange dager for å henge med, og ofte halve søndagen med.

Anonymkode: 293ab...134

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selve studiet er ikke så krevende, det er mest mas med å komme inn, fordi poengkravet er så høyt. Veldig populært studie, men jeg tror mange ikke vet hva jobbhverdagen består i. Sett deg inn i dette før du vurderer om studiet er noe for deg. Om du vil studere psykologi er det også mulig å ta bachelor. Da slipper du pasientkontakt. 

Anonymkode: 0d636...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye pensum - på engelsk, forskningsrapporter, oppgaver... Du må forstå pensum, ikke bare lese det. Mange aspekter, fra biologisk psykologi til abnormal psykologi... Det krever mye ja. 

Anonymkode: c5f29...086

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min går psykologi profesjon nå, og synes det er helt overkommelig. Kombinerer det med 30-40% ekstrajobb og synes hun har mye tid til overs sammenlignet med vgs. I perioder før innleveringer og eksamener jobber hun selvfølgelig mye med stoffet, men ellers leser hun jevnt og trutt noen timer hver dag og følger forelesninger. Trives på studiet og synes stoffet er spennende, det har nok mye å si. I tillegg har hun nok en fordel i det at hun har gått et år på vgs i England og det språklige ikke er noe problem. Det kan ellers være en stor overgang å skulle skrive akademiske tekster på engelsk.

Hun er en del av en gjeng studenter, der to har sluttet i løpet av det første året, men resten holder koken og gir uttrykk for at de har havnet på riktig hylle selv om noen av dem synes det er tøft.

Anonymkode: 16f57...a08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fjeud
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min går psykologi profesjon nå, og synes det er helt overkommelig. Kombinerer det med 30-40% ekstrajobb og synes hun har mye tid til overs sammenlignet med vgs. I perioder før innleveringer og eksamener jobber hun selvfølgelig mye med stoffet, men ellers leser hun jevnt og trutt noen timer hver dag og følger forelesninger. Trives på studiet og synes stoffet er spennende, det har nok mye å si. I tillegg har hun nok en fordel i det at hun har gått et år på vgs i England og det språklige ikke er noe problem. Det kan ellers være en stor overgang å skulle skrive akademiske tekster på engelsk.

Hun er en del av en gjeng studenter, der to har sluttet i løpet av det første året, men resten holder koken og gir uttrykk for at de har havnet på riktig hylle selv om noen av dem synes det er tøft.

Anonymkode: 16f57...a08

Det er ingen krav om at akademiske tekster skal være på engelsk med unntak av på phd nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fjeud skrev:

Det er ingen krav om at akademiske tekster skal være på engelsk med unntak av på phd nivå.

Du har sikkert rett i det, men de oppgavene jeg har fått lese har vært på engelsk. Men når du sier det nevnte hun at det var enklere å skrive engelsk pga pensum og fagbegreper, så da er det kanskje valgfritt?

Anonymkode: 16f57...a08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye lesing og pensum som skal bearbeides og lange dager. Hvis du har interesse og anlegg for faget, samt er villig til å ofre mye tid på studiet, er det overkommelig. 

Anonymkode: fb39d...52e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fjeud skrev:

Det er ingen krav om at akademiske tekster skal være på engelsk med unntak av på phd nivå.

I noen fag kan undervisningen være på engelsk og med forelesere som ikke kan norsk. Vet ikke om det er tilfellet her, da. 

Anonymkode: 27143...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...