Gå til innhold

Behandling for introvert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor lage nye ord for noe som alltid har eksistert, nemlig innadvendt og utadvendt? Før disse nye ordene kom så hørte jeg aldri noen klage over sin innadvendthet eller utadvendthet, noen var mer stille enn andre og det var helt ok. Nå går folk rundt og snakker om hvor INTROVERTE de er som om det er en diagnose. 

Anonymkode: 2eb61...4ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 21.5.2019 den 13.05, AnonymBruker skrev:

Ja, jævla irriterende at man aldri blir kvitt det. positivt er det heller ikke å ha det

Anonymkode: 5cf14...d3b

Det er ikke noe man har, det er noe man er. Noen trives godt alene, mens andre liker å ha mye folk rundt seg. Ingenting hokus pokus med det. 

Anonymkode: 2eb61...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her de også blandet innadvent med introvert, og utadvent med ekstrovert.

Jeg er for eksempel ekstrovert. Jeg trives aller best sammen med folk, jeg får masse energi av det. Etter en hel dag med å ha vært med folk føler jeg at batteriet er fulladet og ja, er full av energi. Å være alene derimot tapper meg for energi. Jeg blir sløv, lat, kjeder meg og rastløs. Jeg har ingen behov for alenetid, liker å være omgitt av folk så mye som mulig. Jeg kunne aldri i livet ha bodd alene f.eks.

Men jeg er allikevel ikke den som snakker høyest, tar ordet hele tiden og gjør mest ut av meg.

Ambiverter liker å veksle mellom å være partyløve og være med masse folk, og alenetid med en bok eller en serie. 

Så introverter får overskudd av alenetid, ekstroverter får overskudd av å være rundt folk. Ambiverter ligger et sted mellom disse og trenger variasjon. 

 

Anonymkode: ccfd2...5e2

Jeg tror mer på en førsteamanuensis sine tolkninger om dette enn dine.

Anonymkode: 48aeb...463

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2019 at 4:15 PM, AnonymBruker said:

For meg hjelper det mye å kjenne folkene. Jo bedre jeg kjenner dem, jo mindre sliten blir jeg.

Til store arrangementer med masse ukjente folk pleier jeg å prøve å få til noen små pauser. Er det f.eks. en middag er jeg førstemann til å begynne å hjelpe til, jeg ordner veldig gjerne med oppvasken/går for å kjøpe en liten ting som er glemt/rører i sausen. Er det et jobbarrangement kan jeg være kjempeinteressert i å lese infoposteren/programmet for dagen. I verste fall stikker jeg meg unna på do en liten stund.

Og beskrivelsen over får meg sikkert til å høres kjemperar ut, men jeg har faktisk øvd meg opp til å bli ganske god på smalltalk, så dette er for å få noen små, diskrete pusterom.

Anonymkode: 59efe...bab

Dette gjør jeg og, men har vært helt ubevisst fra min side! Men det er absolutt for å få et pusterom. 

Noe som hjelper for meg er å bare ha en avtale på en dag, og ha noen dager innimellom helt uten planer.

Skal jeg i en bursdag eller noe annet som er litt mer "krevende", så gjør jeg minst mulig hele dagen. Optimalt sett går jeg ikke ut, men er bare hjemme, spiser en god mat og slapper maks av. Da har jeg mye mer overskudd når kvelden kommer.

En annen ting jeg gjør er å komme tidlig, ofte førstemann. Det er både for å få snakket med verten, men også for å ha en unnskyldning til å gå tidligere enn de andre. Jeg er veldig A-menneske, og den kombinasjonen med introvert gjør at jeg ofte er helt ferdig lenge før de andre. 

Anonymkode: 0ac91...78c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...