Gå til innhold

Behandling for introvert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det en behandling som gjør at man ikke blir totalt utslitt av å være sosial? 

Elsker å være sosial og jeg koser meg når jeg er med folk, skulle ønske jeg ikke ble så tappet for energi etterpå...

Ingenting som kan redusere det? 

Anonymkode: 57cdc...b1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Introvert er ikke en sykdom men et personlighetstrekk.

Anonymkode: 0e690...a1b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Introvert er ikke en sykdom men et personlighetstrekk.

Anonymkode: 0e690...a1b

Ja, jævla irriterende at man aldri blir kvitt det. positivt er det heller ikke å ha det

Anonymkode: 5cf14...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det må da finnes en kur på dette? Har og denne diagnosen eller tilstanden.

Anonymkode: a82a9...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det må da finnes en kur på dette? Har og denne diagnosen eller tilstanden.

Anonymkode: a82a9...8fd

Det er ikke en diagnose 🤦‍♀️

Anonymkode: d99f9...5d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke behandling når man er introvert, det er en helt normal ting mange mennesker er. 

Uansett om noen skal ha behandling så er det de utadvendte, makan til slitsomme mennesker.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nevnt, det er ikke en diagnose eller en lidelse, det er et personlighetstrekk. Noen får masse energi av å være rundt folk, andre blir tappet for energi. Sånn er det bare. Men kanskje det går an å bygge opp toleransen litt? Gjøre at man holder ut lenger rundt folk før man blir sliten. Hjelper det å være med mindre folk? Er det enkelte folk som tapper deg for energi fortere enn andre? Tror definitivt at man kan bygge opp en slags toleranse, men man kan altså ikke «helbredes», ettersom det bare er slik man er og det er ikke en sykdom.

Anonymkode: ccfd2...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen kur, men man kan jobbe med å regulere følelser i sosiale settinger så du ikke tapper energi så fort og finne grenser på hva som er mest slitsomt i relasjonene. Som introvert tror jeg det med grenser og det å si fra er veldig viktig. Ta en pause når man trenger det feks. 

Anonymkode: e9ea1...82e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du elsker å være sosial og rundt andre, er du ikke introvert.

Anonymkode: 48aeb...463

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du elsker å være sosial og rundt andre, er du ikke introvert.

Anonymkode: 48aeb...463

Kan man vel være. Introvert vil ikke si at man ikke liker å være med folk, det er bare det at introverter trenger mer alenetid etterpå for å liksom lade opp batteriene igjen. De blir fortere tappet for energi.

Anonymkode: ccfd2...5e2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjelper det mye å kjenne folkene. Jo bedre jeg kjenner dem, jo mindre sliten blir jeg.

Til store arrangementer med masse ukjente folk pleier jeg å prøve å få til noen små pauser. Er det f.eks. en middag er jeg førstemann til å begynne å hjelpe til, jeg ordner veldig gjerne med oppvasken/går for å kjøpe en liten ting som er glemt/rører i sausen. Er det et jobbarrangement kan jeg være kjempeinteressert i å lese infoposteren/programmet for dagen. I verste fall stikker jeg meg unna på do en liten stund.

Og beskrivelsen over får meg sikkert til å høres kjemperar ut, men jeg har faktisk øvd meg opp til å bli ganske god på smalltalk, så dette er for å få noen små, diskrete pusterom.

Anonymkode: 59efe...bab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du elsker å være sosial og rundt andre, er du ikke introvert.

Anonymkode: 48aeb...463

her blander du introvert med innadvent. man kan godt være utadvent og introvert. og det er her mange sliter nettopp fordi de ønsker å være sosiale men de orker ikke.

Anonymkode: 77df6...697

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bare lære seg til å forsvinne litt inn i seg selv av og til når det byr seg en mulighet. Snike seg til en liten pause av og til. Smette ut og ta seg fem minutter for seg selv på trappa og slike ting. Jeg er blitt dreven på det der, men det er jeg nødt til hvis jeg ikke skal gå fra vettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke men folk på kg er sååå gode på fremmedord. :smilbla: 

Anonymkode: 6c7e6...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

her blander du introvert med innadvent. man kan godt være utadvent og introvert. og det er her mange sliter nettopp fordi de ønsker å være sosiale men de orker ikke.

Anonymkode: 77df6...697

Introvert betyr nettopp innadvendt:

https://snl.no/introvert

Anonymkode: 48aeb...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man vel være. Introvert vil ikke si at man ikke liker å være med folk, det er bare det at introverter trenger mer alenetid etterpå for å liksom lade opp batteriene igjen. De blir fortere tappet for energi.

Anonymkode: ccfd2...5e2

Nei:

Er du introvert, ekstrovert eller ambivert?

  • Introverte

Lader batteriene alene, indre dialog. Lytter og observerer mer enn de prater, unngår sosialisering om mulig. Har ofte færre, men nære venner

  • Ambiverte

Sosialt fleksible, vet når de skal snakke og når de skal lytte, tilpasser seg situasjonen, intuitive. Ønsker både nære venner og et større nettverk.

  • Ekstroverte

Oppsøker andre mennesker og sosiale stimuli. Tar ordet, og liker oppmerksomhet. Ubevisst assosierer andre folk med belønning.

Kilde: Eva Langvik, førsteamanuensis ved NTNU.

Anonymkode: 48aeb...463

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei:

Er du introvert, ekstrovert eller ambivert?

  • Introverte

Lader batteriene alene, indre dialog. Lytter og observerer mer enn de prater, unngår sosialisering om mulig. Har ofte færre, men nære venner

  • Ambiverte

Sosialt fleksible, vet når de skal snakke og når de skal lytte, tilpasser seg situasjonen, intuitive. Ønsker både nære venner og et større nettverk.

  • Ekstroverte

Oppsøker andre mennesker og sosiale stimuli. Tar ordet, og liker oppmerksomhet. Ubevisst assosierer andre folk med belønning.

Kilde: Eva Langvik, førsteamanuensis ved NTNU.

Anonymkode: 48aeb...463

Her de også blandet innadvent med introvert, og utadvent med ekstrovert.

Jeg er for eksempel ekstrovert. Jeg trives aller best sammen med folk, jeg får masse energi av det. Etter en hel dag med å ha vært med folk føler jeg at batteriet er fulladet og ja, er full av energi. Å være alene derimot tapper meg for energi. Jeg blir sløv, lat, kjeder meg og rastløs. Jeg har ingen behov for alenetid, liker å være omgitt av folk så mye som mulig. Jeg kunne aldri i livet ha bodd alene f.eks.

Men jeg er allikevel ikke den som snakker høyest, tar ordet hele tiden og gjør mest ut av meg.

Ambiverter liker å veksle mellom å være partyløve og være med masse folk, og alenetid med en bok eller en serie. 

Så introverter får overskudd av alenetid, ekstroverter får overskudd av å være rundt folk. Ambiverter ligger et sted mellom disse og trenger variasjon. 

 

Anonymkode: ccfd2...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ambiverter liker å veksle mellom å være partyløve og være med masse folk, og alenetid med en bok eller en serie. 

Så introverter får overskudd av alenetid, ekstroverter får overskudd av å være rundt folk. Ambiverter ligger et sted mellom disse og trenger variasjon. 

 

Anonymkode: ccfd2...5e2

Så de som kaller seg utadvendte introverter er egentlig ambiverter?

 

Anonymkode: 53f6d...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så de som kaller seg utadvendte introverter er egentlig ambiverter?

 

Anonymkode: 53f6d...769

Nei, de er utadvendte introverter. Dette med introvert/ekstrovert handler om hva som gir en mest energi, og hva som tapper en for energi. For en introvert er det å være alene som gir en overskudd, mens for en ekstrovert er det å være blant folk som gir overskudd. Introverter har mer behov for alenetid - ekstroverter har mer behov for selskap. Ambiverter klarer seg like godt med begge deler og trives gjerne best med en variasjon mellom selskap og alenetid. Begge deler går fint for dem.

Utadvendt vs innadvendt går mer på adferd tenker jeg. Utadvendte folk byr på seg selv, er gjerne pratsomme, gjør litt ut av seg. Innadvendte er mer sjenerte, stille, holder seg litt for seg selv, er ikke de som gjør mest ut av seg selv, lytter mer en enn de prater, osv.

Så følgelig kan man være innadvendt men trives godt blant folk likevel og får energi av det. Og man kan være utadvendt men ha en del behov for alenetid, altså en utadvendt introvert. Min mor er veldig slik - hun har masse venner, er pratsom, blir lett kjent med andre folk, sosial og ikke redd for å ta ordet, men hun har mye behov for å være for seg selv og blir veldig sliten etter å ha vært med folk. Stort behov for alenetid.  

Ambiverter kan da også være utadvendte eller innadvendte. :) 

 

Anonymkode: ccfd2...5e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe genetisk det å være introvert kontra det å være ekstrovert. 

Å "behandles" handler nok litt om å ikke la seg definere av begreper ("jeg er så introvert") og å ikke kjenne at det er en sjøl som skal holde alt i gang når en er ute sammen med folk. Litt som ekstroverte må kjenne på at livene deres har mening sjøl om de ikke er midt i folkehopen hele tiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...