Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg jobber som sykepleier på et sykehjem og har hatt jobbhelg (nattevakter). Er gravid i uke 23. Natt til idag starten verk i kroppen, og en intens hoste. Fikk knapt sovet etter endt vakt og feberen har steget utover ettermiddag kveld. Føler meg ganske dårlig. 

Saken er at fire av våre pasienter har fått lungebetennelse i løpet av denne helga. Det er ikke tatt baktus av noen form, men tre av dem har måtte starte på intravenøs antibiotika behandling. 

Nå er jeg plutselig redd for at dette kan være smittsom lungebetennelse. Klarer ikke å tenke helt klart, men bør jeg kontakte lege allerede i morgen? Kan jo være en ufarlig influensa og. Fosteret tåler vel greit at mor er syk i andre trimester?? 

Anonymkode: 0e64a...713

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uff, hysteriske gravide ... Kanksje du bare skal sykmelde deg resten av svangerskapet?

Anonymkode: f9a35...d9e

Skrevet

Ring legevakt nå med en gang. De kan fortelle deg om du kan vente til i morgen eller skal inn idag.

• Liker 3
Skrevet

Fosteret tåler vanligvis fint at man er syk. Men jeg synes likevel du skal ta kontakt med lege og fortelle det du sier her. Om ikke annet så blir du beroliget. 

God bedring!

• Liker 1
Skrevet

Høy feber er i hvertfall ikke bra, så ta paracet og drikk nok. Hadde nok også kontaktet legen imorgen. Blir du mye dårligere utover kvelden hadde jeg tatt kontakt med legevakt. Er det lungebetennelse så er det uansett greit å få hjelp fortest mulig 😊

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, hysteriske gravide ... Kanksje du bare skal sykmelde deg resten av svangerskapet?

Vennligst fortell meg hva som var hysterisk med dette innlegget? Har ikke vært sykemeldt enda, nå har jeg forøvrig friperiode så du trenger ikke bekymre deg for meg 😊

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Ulven skrev:

Ring legevakt nå med en gang. De kan fortelle deg om du kan vente til i morgen eller skal inn idag.

Orker simpelthen ikke å sitte på et venterom på legevakten i kveld. Jeg klarer meg nok greit over natten. Litt usikker på hvordan det er med antibiotika i forhold til gravide. Vet at urinveisinfeksjon alltid skal behandles. 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Fosteret tåler vanligvis fint at man er syk. Men jeg synes likevel du skal ta kontakt med lege og fortelle det du sier her. Om ikke annet så blir du beroliget. 

God bedring!

Takk! Ja, kan ta en telefon for å få veiledning i morgen tidlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Anjatapinjata skrev:

Høy feber er i hvertfall ikke bra, så ta paracet og drikk nok. Hadde nok også kontaktet legen imorgen. Blir du mye dårligere utover kvelden hadde jeg tatt kontakt med legevakt. Er det lungebetennelse så er det uansett greit å få hjelp fortest mulig 😊

Leste om at feberen var mest skadelig i første trimester. Har tatt Paracet nå, og merker at feberen synker. Det er jo et godt tegn. Takk for svar 😊

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vennligst fortell meg hva som var hysterisk med dette innlegget? Har ikke vært sykemeldt enda, nå har jeg forøvrig friperiode så du trenger ikke bekymre deg for meg 😊

Du fremsto som en typisk hysterisk gravid. Det var alt :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så det at jeg skrev et innlegg her inne for å høre om erfaringer rundt sykdom hos gravide gjør meg hysterisk? Interessant, men du har lov å ha din mening. Og takk for ditt konstruktive bidrag 😁

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha, er det en gang i livet man skal være hysterisk, og ekstra påpasselig, så er det når mam har et levende vesen inni seg :)

Anonymkode: db87c...0d1

• Liker 3
Skrevet

Det er vanlig at eldre på sykehjem kan få lungebetennelse som sekundærsykdom, pga alder, svekket almenntilstand osv. Det trenger absolutt ikke være smittsom lungebetennelse. Influensa er ikke helt i sesong nå. Det er nok mye mer sannsynlig at du har fått et uskyldig men plagsomt forkjølelsesvirus med hoste. Går mye av det nå på våren. Når man er gravid har man mer væske i kroppen og slimhinner hovner lettere opp. Foster tar ikke skade av at du får luftveissykdom, men det passer jo aldri å bli syk da. Så lenge du ikke har høy feber kan du helt sikkert se dette an. Er det lungebetennelse lurer man ikke på om man orker å vente på venterommet, da er man såpass syk at man bare oppsøker legehjelp uansett. God bedring! Drikk masse og ta vare på deg selv :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går fint å ringe legevakten, da slipper du venterom, med mindre de ønsker deg inn. Og hvis legevakten ønsker deg inn er det kanskje greit å dra. Sånn hvis du er veldig bekymret og trenger råd før legen åpner i morgen tidlig. 

Anonymkode: f767b...6cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lungebetennelse smitter sjelden, unntaket er atypisk lungebetennelse. Men da er klinikken også noe annerledes, sjelden feber og lav CRP-stigning.

Hvis det er influensa kan du få Tamiflu hvis du kontakter legen i morgen (innen 48 timer etter debut). Ifølge helsenorge er du i risikosonen hvis det er influensa, som gravid over uke 12. Ring fastlegen og be om råd i morgen hvis du fortsatt er dårlig/evt er verre. Influensa er ikke i sesong nå, men vi har likevel hatt noen få pasienter med det den siste tiden. 

Anonymkode: 4198f...aad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg jobber som sykepleier på et sykehjem og har hatt jobbhelg (nattevakter). Er gravid i uke 23. Natt til idag starten verk i kroppen, og en intens hoste. Fikk knapt sovet etter endt vakt og feberen har steget utover ettermiddag kveld. Føler meg ganske dårlig. 

Saken er at fire av våre pasienter har fått lungebetennelse i løpet av denne helga. Det er ikke tatt baktus av noen form, men tre av dem har måtte starte på intravenøs antibiotika behandling. 

Nå er jeg plutselig redd for at dette kan være smittsom lungebetennelse. Klarer ikke å tenke helt klart, men bør jeg kontakte lege allerede i morgen? Kan jo være en ufarlig influensa og. Fosteret tåler vel greit at mor er syk i andre trimester?? 

Hadde tatt kontakt med fastlege for crp- og lpk-måling og en vurdering. Dersom høy feber ville jeg kontaktet legevakten, gravide bør ikke ha høy temperatur over lang tid. 

Det er slitsomt å være gravid blant syke, jobber på sykehus og kjente på frykten for å bli smittet hver dag. En ting er folk på offentlig transport og i samfunnet som smitter, men i et akuttmottak vil man samle alle de syke på ett sted hvor kun et fåtall isoleres på forhånd med mistanke om smitte. 

Anonymkode: 327bf...494

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle. Våkna med 39,5 i feber idag, klarer knapt å fote meg. Fikk legetime kl 09:30- heldigvis kan søsteren min kjøre meg bort. Oppdaterer etterpå

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høy CRP, lavt blodtrykk og høy puls. Metningen var og litt påvirket. Legen ville ha meg inn på sykehuset en tur for intravenøs behandling 😫 altså, dette svangerskapet har vært fullt av dårlige overraskelser- og dette blir min andre innleggelse. ( har kun vært innlagt i forbindelse med fødsel før dette) 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høy CRP, lavt blodtrykk og høy puls. Metningen var og litt påvirket. Legen ville ha meg inn på sykehuset en tur for intravenøs behandling 😫 altså, dette svangerskapet har vært fullt av dårlige overraskelser- og dette blir min andre innleggelse. ( har kun vært innlagt i forbindelse med fødsel før dette) 

Høres ut som du har fått deg en skikkelig infeksjon. Masse god bedring! Håper du får et fint svangerskap framover 😊

Anonymkode: 327bf...494

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...