Gå til innhold

Hvordan ble du kvitt hormonelt akne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har normale hormonnivåer og regelmessig menstruasjon men får hormonelt akne. Hva hjalp dere? 

Anonymkode: aafac...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg var det Diane p-piller som hjalp.

Anonymkode: 563f7...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde virkelig alt, men det roet seg ikke før jeg ble henvist til Tetracyclin. Dette får kun de mest plagete der ingen andre ting har fungert. Det er tross alt antibiotika som jeg anbefaler deg å holde deg unna så lenge som mulig (grunnet resistens). Du kan selvfølgelig prøvde deg på basiron 10%, men da ville jeg ha vasket fjeset GRUNDIG før påsmøring. 

Anonymkode: ab156...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde virkelig alt, men det roet seg ikke før jeg ble henvist til Tetracyclin. Dette får kun de mest plagete der ingen andre ting har fungert. Det er tross alt antibiotika som jeg anbefaler deg å holde deg unna så lenge som mulig (grunnet resistens). Du kan selvfølgelig prøvde deg på basiron 10%, men da ville jeg ha vasket fjeset GRUNDIG før påsmøring. 

Anonymkode: ab156...b64

Jeg gikk på Tetracyclin. Kvisene holdt seg borte så lenge jeg gikk på kuren. De kom tilbake etterpå. 

Straks jeg er ferdig med graviditeten og deretter amming så skal jeg rett på Isotetrinoin, det er absolutt siste utvei når ingenting annet har funket.

Anonymkode: 1670c...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på Yasminelle i to måneder og begynner å merke litt forbedring. Har tidligere gått på to lange kurer isotretinoin som dempet det verste, men problemene kom dessverre tilbake hos meg.  (kvinne, 24)

Anonymkode: b5a2d...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydd opp i kostholdet først. 

Hadde selv mye kviser i ungdommen, og nå har min datter har fått voldsomt kviseutbrudd. 

Hun er heldigvis gammel nok til å forstå dette med kosthold. 

Hun drikker alovera juice hver morgen, drikker mindre melk og melkeprodukter. Også kuttet ut gluten. 

Viktig å få kontroll på både hormoner og magen. Har du mye mage og tarmproblemer? Gjenspeiles ofte i huden..

Kvisene til datteren min har avtatt veldig mye allerede

Hold deg unna sukker og raske karbo og, spis mer grønnsaker og sunne fettkilder

Anonymkode: 72549...796

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kuttet ut ALL melk for 1, 5 år siden, gikk fra å ha sikkert 30 akne til enhver tid til 1-2 rundt mensen. 

Anonymkode: d8ee8...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det hjelper å kutte ut melk og melkeprodukter. Det er mye hormonoer i melk og kan derfor gi mye akne. 

Anonymkode: 45d71...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kuttet ut ALL melk for 1, 5 år siden, gikk fra å ha sikkert 30 akne til enhver tid til 1-2 rundt mensen. 

Anonymkode: d8ee8...6b0

Hvor lang tid tok det fra du kuttet ut til du så merkbar forskjell? Kuttet du ut alle meieriprodukter eller bare melka?

Anonymkode: d800a...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et bra kosthold med lite melkeprodukter, lever også en sunn og aktiv livsstil. Men jeg sliter fortsatt med hormonell akne på haken. Når en stor kvise forsvinner så popper det opp tre nye. Eneste som har funka for meg er yasmin p-piller, men måtte slutte for jeg tåler ikke å gå på hormoner. Humøret mitt blir helt crazy bananas. Problemet er ikke stort nok til at jeg føler at hudlege må til, men det er ganske sjenerende med 2-3 byller på haken til enhver tid som 30 åring. Så slenger meg på denne tråden. Vet hvor kjipt det er 😞

Anonymkode: 2571e...313

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på tre runder med tetracyclin, de hjalp bare mens jeg var på kuren. Hadde ikke lyst til å begynne på isotretinoin så ble satt på Diane. Huden min er 99% perfekt nå. Har bare to tre småkviser når jeg har mensen. 

Anonymkode: 83a5f...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TETRALYSAL. Neste gang kvisene kommer skal jeg starte på ISO. Skal bli kvitt problemet en gang for alle!

Anonymkode: 21ff4...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fins ikke bevis for at mindre melk i kostholdet reduserer kviser, bare at veldig nye melk i kosten hos tenåringer kan gi svakt forhøyet forekomst av kviser. Altså ingen grunn til å legge om kosten. 

For meg hjelper hormonprevensjon mot kviser, jeg gikk på p-ring. Gleder meg veldig til å kunne begynne på prevensjon igjen for å si det sånn, her kom kvisene for fullt når jeg sluttet med ringen for å bli gravid. 

Anonymkode: 66224...f87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TETRALYSAL. Neste gang kvisene kommer skal jeg starte på ISO. Skal bli kvitt problemet en gang for alle!

Anonymkode: 21ff4...51b

Hvis du er heldig. Søsteren min gikk på ISO så mange ganger at hudlegen tilslutt sa at hun ikke kunne gå flere runder på det. 

Anonymkode: 83a5f...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle!!! Ingen som har prøvd zelna gel eller clindamycin her?

Anonymkode: aafac...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid tok det fra du kuttet ut til du så merkbar forskjell? Kuttet du ut alle meieriprodukter eller bare melka?

Anonymkode: d800a...c24

Kutta ut ALLE meieriprodukter i 2 mnd, huden ble bedre allerede dag 3, etter 3 mnd hadde jeg helt glatt og ren hud bortsett fra et par mensen kviser. Etter to måneder begynte jeg å prøve meg ut på hvor mye medieprodukter jeg kunne spise før kvisene kom tilbake, for meg er det et stykke kake i bursdag, kroneis nå og da osv. Så jeg må ikke leve fullstendig melkefritt, men jeg gjør det mesteparten av tiden. 

Jeg slet ekstremt og legen anbefalte flere antibiotikakurer før jeg kutta ut melken, han hadde selv aldri trodd det skulle bli så bra.

Anonymkode: d8ee8...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forsvant når jeg kuttet ut melk.

Skulle ønske legen min hadde anbefalt å sjekke kostholdet istedenfor å skrive ut masse resepter. Kunne unngått mye arr.

Kan få litt av sukker/usunn mat, men det er kun sånne overfladiske kviser.

 

Anonymkode: 23e80...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niactil Elixir 4%

Dyr, men drøy krem. Slet med akne i 7-8 år, og følte jeg prøvde alt. Etter ca 2 mnd med denne kremen, ble jeg mye bedre. Får av og til en til to små-kviser ved mensen, ellers har jeg ingen plager. (Før hadde jeg store byller på hele haka.)

Anonymkode: 3bde4...9e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Niactil Elixir 4%

Dyr, men drøy krem. Slet med akne i 7-8 år, og følte jeg prøvde alt. Etter ca 2 mnd med denne kremen, ble jeg mye bedre. Får av og til en til to små-kviser ved mensen, ellers har jeg ingen plager. (Før hadde jeg store byller på hele haka.)

Anonymkode: 3bde4...9e2

Takk!!! den inneholder niacimide som er bra for kviser. skal prøve denne:)

Anonymkode: aafac...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...