Gå til innhold

Gjeldsordning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må, som nevnes her, kontakte kommunal gjeldsrådgiver i første omgang. Denne vil gå gjennom gjelden og tilby kreditorene en frivillig nedbetalingsavtale. Dersom en eller flere kreditorer motsetter seg dette, kan offentlig gjeldsordning vurderes. Dette betinger at du vurderes å være varig ute av stand til å betjene gjelden. Ved mye forbruksgjeld klarer man som regel ikke å betjene rentene engang. Videre må gjelden ikke være for ny, dvs ikke være tatt opp i løpet av de siste tre årene. Det gjøres individuelle vurderinger i hver sak. En gjeldsordning varer normalt i 5 år. I denne tiden kan det skje mye både mht jobbsituasjon og familie, og det er derfor helt vanlig at en gjeldsordningsavtale må endres en eller flere ganger i løpet av perioden. 

Anonymkode: be6b6...7a4

Ok, takk for svar men jeg har allerede kun livsoppholdsats at leve på så noen avtale med de  kreditorene som ikke allerede gått til inkasso er uaktuelt uansett.  

Anonymkode: ec89b...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må kreditorene informeres om at du ikke har noen betalingsevne pr dags dato. I en gjeldsordning forventes det at man utnytter sitt inntektspotensiale, hvilket vil si at du må være aktiv arbeidssøker, evt søke om de ytelsene du kan ha krav på hos NAV. 

Anonymkode: be6b6...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, takk for svar men jeg har allerede kun livsoppholdsats at leve på så noen avtale med de  kreditorene som ikke allerede gått til inkasso er uaktuelt uansett.  

Anonymkode: ec89b...f45

Om du ikke har noe som helst å tilby kreditorer, så vil dem ikke akseptere frivillig gjeldsordning. Aksepterer dem en gjeldsordning hvor du ikke har noe som helst å tilby så aksepterer dem jo at dem ikke skal få noe som helst. Da vil dem heller vente og la beløpene fortsette rente seg opp, for å så hente inn penger i det du får jobb og har noe å gi dem. 
Frivillig gjeldsordning er avhengig at du kan tilby noe, og at kreditorer aksepterer avtalen du tilbyr dem. 

Anonymkode: bf092...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvor er logikken i at man må ha jobb?

Logikken er at man skal yte maksimalt av sitt inntjeningspotensial for å ha mest mulig å tilby kreditorene.

Anonymkode: 2f8a0...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og var så vennlig og hold dere til spørsmålene.  Hvordan situasjonen oppstått ønsker jeg ikke å gå inn på. 

Vær forberedt på å måtte opplyse om det til namsmannen ved en eventuell søknad.

Anonymkode: 2f8a0...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarte ikke å betjene all gjeld med jobb så jeg klarer det overhode ikke uten jobb. En del gjeld er allerede gått til namsmann så jeg har allerede lønnstrekk på 12000.

Lønnstrekket vil naturligvis falle bort ved eventuelt inngått gjeldsordning. Det som eventuelt overstiger det som med nødvendighet trengs for å forsørge deg og din husstand vil da fordeles på dine kreditorer.

Anonymkode: 2f8a0...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar men jeg har allerede kun livsoppholdsats at leve på så noen avtale med de  kreditorene som ikke allerede gått til inkasso er uaktuelt uansett.  

Forsøk på utenrettslig gjeldsordning har mer eller mindre kun blitt en formalitet i nyere tid, hvor de fleste av søkerne har forbruksgjeld.

Eier du noe av verdi? Bolig, bil etc?

Anonymkode: 2f8a0...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forsøk på utenrettslig gjeldsordning har mer eller mindre kun blitt en formalitet i nyere tid, hvor de fleste av søkerne har forbruksgjeld.

Eier du noe av verdi? Bolig, bil etc?

Anonymkode: 2f8a0...9bc

Hva mener du med det? 

Eier ingenting nei.

Anonymkode: ec89b...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med det? 

Jeg mener at få eller ingen kreditorer er villige til å godta en utenrettslig gjeldsordning når størsteparten av gjelden er forbruksgjeld. Iallfall ikke den kreditoren som har et løpende utleggstrekk i den størrelsesorden som du beskriver.

Ihht. til gjeldsordningsloven er det et krav at man skal gjøre egenforsøk selv eller ved hjelp av kommunal gjeldsrådgiver. Dette er man ikke like streng på lenger, da den moderne tids gjengse gjeldsordningssøker normalt sett har en annen type gjeld enn den søkeren loven ble laget for.

Mye tid og ressurser blir kastet bort både hos NAV og namsmyndighetene gjennom søknader og forslag som aldri vil bli godtatt.

Anonymkode: 2f8a0...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte i flere år å få til en ordning ang min gjeld. Gjeldsordning fikk jeg først når jeg fikk fast jobb, jeg jobbet lenge via adecco og det var ikke nok, det måtte være fast ansettelse.

Jeg ble også sykemeldt under gjeldsordningen og da hadde jeg ikke betalingsevne, så jeg betalte ikke noe.

Kriteriene for gjeldsordning vet jeg dessverre ikke, men ny gjeld er nok ikke noe sjakktrekk. Dette var ikke noe tema for meg da jeg hadde betalingsanmerkninger og gammel gjeld som hadde forfulgt meg lenge.

Uansett så er det verdt å forsøke, ta kontakt med NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarte ikke å betjene all gjeld med jobb så jeg klarer det overhode ikke uten jobb. En del gjeld er allerede gått til namsmann så jeg har allerede lønnstrekk på 12000.

Så hvor er logikken i at man må ha jobb?

Anonymkode: ec89b...f45

Det må være en mental påkjenning å leve med så mye gjeld. Hvordan går det med deg oppi det her? Jeg har ca 35000 kr i gjeld på kredittkort, og det stresser meg litt. Så mye gjeld som du beskriver her, og i tillegg miste jobben, det må være slitsomt. Lønnstrekkordningen blir jo en fattigdomsfelle, uansett hvor mye du jobber. Ja, du burde virkelig spørre nav om hjelp. Kontakt de du kan kontakte. 

Stoppet du aldri opp, underveis? Det er vanskelig å forstå hvordan det kunne bli så mye gjeld?

 

Anonymkode: 45c6a...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det må være en mental påkjenning å leve med så mye gjeld. Hvordan går det med deg oppi det her? Jeg har ca 35000 kr i gjeld på kredittkort, og det stresser meg litt. Så mye gjeld som du beskriver her, og i tillegg miste jobben, det må være slitsomt. Lønnstrekkordningen blir jo en fattigdomsfelle, uansett hvor mye du jobber. Ja, du burde virkelig spørre nav om hjelp. Kontakt de du kan kontakte. 

Stoppet du aldri opp, underveis? Det er vanskelig å forstå hvordan det kunne bli så mye gjeld?

 

Anonymkode: 45c6a...9b0

Det er en stor påkjenning ja. Jeg var i et forhold over 12år med en spillegal psykisk syk mann. Det er forklaringen på 90% av gjelden.  

Anonymkode: ec89b...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2019 den 16.01, AnonymBruker skrev:

Hvordan går jeg frem for å søke gjeldsordning? Hvor stor sjanse er det for at jeg får hjelp trur dere? 2miljon i forbruksgjeld, ca 480 i årsinntekt men mister jobben min i oktober.  

Og var så vennlig og hold dere til spørsmålene.  Hvordan situasjonen oppstått ønsker jeg ikke å gå inn på. 

Anonymkode: ec89b...f45

Forkkar h v o r f o r det ble slik, snakk gjerne med psykolog for å få skriftlig ned hva dette har kostet deg psykisk 

Anonymkode: d489e...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.5.2019 den 17.38, AnonymBruker skrev:

Forkkar h v o r f o r det ble slik, snakk gjerne med psykolog for å få skriftlig ned hva dette har kostet deg psykisk 

Anonymkode: d489e...657

Hva skal psykologen gjøre med gjelden min?

Anonymkode: ec89b...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...