Jump to content
AnonymBruker

Gjeldsordning

Recommended Posts

AnonymBruker

Hvordan går jeg frem for å søke gjeldsordning? Hvor stor sjanse er det for at jeg får hjelp trur dere? 2miljon i forbruksgjeld, ca 480 i årsinntekt men mister jobben min i oktober.  

Og var så vennlig og hold dere til spørsmålene.  Hvordan situasjonen oppstått ønsker jeg ikke å gå inn på. 

Anonymkode: ec89b...f45

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vil tro du har stor sjans for å få det, men er usikker mtp at du blir arbeidsledig.

Jeg søkte om gjeldsordning for tre år siden og jeg lå i grenseland og fikk det ikke. Da hadde jeg 550.000 i kreditt og forbruksgjeld, og en inntekt på ca 400.000. Jeg tok med alt jeg hadde av papirer og hadde møte med en gjeldsrådgiver i NAV som gikk gjennom alt sammen. Hun ordnet også med alt som hadde med søknad til gjeldsordning da jeg hadde null peiling på det. Finnes sikkert andre måter å søke på også, men tror at å ringe NAV er en grei start. Lykke til:)

Anonymkode: c5162...840

AnonymBruker

Har du tatt opp noe ny gjeld nå nylig? 

Du kan ikke ha ny gjeld og du må være varig ute av stand til å betjene gjelden du har.

Anonymkode: d06b1...a64

AnonymBruker

Hvordan er egentlig det der med å ha tatt opp ny gjeld mtp gjeldsordning? Mange tar jo opp ny gjeld i et forsøk på å komme ajour med den allerede for store gjelden som de har. 

Anonymkode: cce46...49c

AnonymBruker

Sannsynligvis en tulletråd. Forbruksgjelden er uhyre høy og TS svarer ikke på innlegg. Typisk tråd for å provosere.

Anonymkode: e8692...728

AnonymBruker

Du må først prøve å få en frivillig gjeldsordning. Der kan økonomisk rådgiver i Nav hjelpe deg. Be om en time, ta med all info du har om alt, og de setter opp et forslag. Hvis kreditorene sier nei, så må du søke offentlig gjeldsordning via namsmannen. 

Anonymkode: 5f120...a8a

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligvis en tulletråd. Forbruksgjelden er uhyre høy og TS svarer ikke på innlegg. Typisk tråd for å provosere.

Du vet at ikke alle sitter på KG hele døgnet eller?

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at ikke alle sitter på KG hele døgnet eller?

Ja. Hva har det med saken å gjøre?

Anim92
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh.. så du forventer at TS, som startet tråd for 3 timer siden bare skulle sitte pal og vente på svar??

🤦‍♀️

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går jeg frem for å søke gjeldsordning? Hvor stor sjanse er det for at jeg får hjelp trur dere? 2miljon i forbruksgjeld, ca 480 i årsinntekt men mister jobben min i oktober.  

Og var så vennlig og hold dere til spørsmålene.  Hvordan situasjonen oppstått ønsker jeg ikke å gå inn på. 

Start med å kontakte Nav. Du må først tilby utenomrettslig gjeldsordning, og få avslag på denne, før namsmannen kan vurdere tvungen. Gjelden bør ikke være nyere enn to år. Så i stedet for å refinansiere, er det lurere å la alt forefalle, om man tror man fyller kriteriene for gjeldsordning. 

Siden du mister jobben din vil det nok være vanskelig å få til noen gjeldsordning før du har fått ny jobb. Det er et varighetsprinsipp innunder dette, i hovedsak må du være varig ute av stand til å betjene gjelden din. På varig bruker namsmenn alt fra 7-10-15 år. 10-15 år er det vanlige. 

Anonymkode: 00c81...c91

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Start med å kontakte Nav. Du må først tilby utenomrettslig gjeldsordning, og få avslag på denne, før namsmannen kan vurdere tvungen. Gjelden bør ikke være nyere enn to år. Så i stedet for å refinansiere, er det lurere å la alt forefalle, om man tror man fyller kriteriene for gjeldsordning. 

Siden du mister jobben din vil det nok være vanskelig å få til noen gjeldsordning før du har fått ny jobb. Det er et varighetsprinsipp innunder dette, i hovedsak må du være varig ute av stand til å betjene gjelden din. På varig bruker namsmenn alt fra 7-10-15 år. 10-15 år er det vanlige. 

Jeg klarte ikke å betjene all gjeld med jobb så jeg klarer det overhode ikke uten jobb. En del gjeld er allerede gått til namsmann så jeg har allerede lønnstrekk på 12000.

Så hvor er logikken i at man må ha jobb?

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde litt annet å gjøre,  beklager!

Gjelden er reell den dessverre. 

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarte ikke å betjene all gjeld med jobb så jeg klarer det overhode ikke uten jobb. En del gjeld er allerede gått til namsmann så jeg har allerede lønnstrekk på 12000.

At du selvfølgelig skal gjøre opp mest mulig for deg.

Anonymkode: d06b1...a64

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Logikken er at en gjeldsordning fungerer sånn at du betaler feks 10.000 i mnd (bare et eksempel, aner hvilket beløp det vil være snakk om). Det beløpet betaler man i 5 år, og etter 5 år er man gjeldsfri uavhengig av hvor mye som står igjen. Men man må regne med at alt som står igjen etter at husleie og livsopphold er betalt må gå til gjeldsordning. Så det at du har fast inntekt de neste 5 årene er helt vesentlig for å få til ordningen. Men du har jo god tid på deg til å få ny jobb da.

AnonymBruker
3 timer siden, Anim92 skrev:

Eh.. så du forventer at TS, som startet tråd for 3 timer siden bare skulle sitte pal og vente på svar??

🤦‍♀️

Nei.

Anim92
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Ifølge dine kommentarer; jo.

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Logikken er at en gjeldsordning fungerer sånn at du betaler feks 10.000 i mnd (bare et eksempel, aner hvilket beløp det vil være snakk om). Det beløpet betaler man i 5 år, og etter 5 år er man gjeldsfri uavhengig av hvor mye som står igjen. Men man må regne med at alt som står igjen etter at husleie og livsopphold er betalt må gå til gjeldsordning. Så det at du har fast inntekt de neste 5 årene er helt vesentlig for å få til ordningen. Men du har jo god tid på deg til å få ny jobb da.

Ja, sånn sett.. tenkte ikke sånn. Men jeg har allerede kun husleie og livsoppholdsats så det blir ikke forskjell i hva jeg har i måneden om jeg får gjeldsordning eller ikke. 

AnonymBruker
1 time siden, Anim92 skrev:

Ifølge dine kommentarer; jo.

Ok.

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Logikken er ikke at du må ha jobb, men at du må ha en varig situasjon. Arbeidsledighet kalles midlertidig situasjon. Hadde du blitt syk og ufør så hadde du hatt en varig situasjon. Hadde du fått fast jobb med lavere inntekt hadde det vært en varig situasjon. Namsmannen kan ikke vite om du plutselig om to år får en svært godt betalt jobb, ergo vet de ikke om din økonomiske situasjon er varig. 

AnonymBruker

Du må, som nevnes her, kontakte kommunal gjeldsrådgiver i første omgang. Denne vil gå gjennom gjelden og tilby kreditorene en frivillig nedbetalingsavtale. Dersom en eller flere kreditorer motsetter seg dette, kan offentlig gjeldsordning vurderes. Dette betinger at du vurderes å være varig ute av stand til å betjene gjelden. Ved mye forbruksgjeld klarer man som regel ikke å betjene rentene engang. Videre må gjelden ikke være for ny, dvs ikke være tatt opp i løpet av de siste tre årene. Det gjøres individuelle vurderinger i hver sak. En gjeldsordning varer normalt i 5 år. I denne tiden kan det skje mye både mht jobbsituasjon og familie, og det er derfor helt vanlig at en gjeldsordningsavtale må endres en eller flere ganger i løpet av perioden. 

Anonymkode: be6b6...7a4