Gå til innhold

Hva vil det si for meg som Huawei-bruker at Google avslutter samarbeidet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en helt ny Huawei p30 fordi mannen i butikken mente dette var den beste telefonen man kan få. Det han ikke sa noe om var at Huawei tydeligvis har vært i konflikt med blant annet Google, og nå leser jeg at Google stenger døren. 

Kan noen fortelle en skikkelig amatør hva dette egentlig vil si for meg? Vil telefonen min bli ubrukelig? Jeg har kjøpt den på avbetaling fordi jeg er student så dette blir jo isåfall helt krise for meg. 

https://www.dinside.no/mobil/huawei-telefoner-mister-tilgangen-til-google-tjenester/71095076#_ga=2.33310206.1720827240.1558341239-29762993.1558341239

Anonymkode: 59588...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den kommer til å virke som før, men du vil kanskje ikke få sikkerhetsoppdateringer til Android. Man får uansett sikkerhetsfikser i så kort periode etter kjøp på Android at det blir ikke så stor forskjell.

Anonymkode: 54eaa...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det kommer til å ha noen innvirkning på oppdatering av apper. Leste at de ikke var sikker på hvordan det kom til å bli.

Hvis det ikke blir store endringer så kommer jeg til å beholde telefonen en stund, men kjipt om ting ikke kommer til å virke skikkelig. Jeg bruker jo ganske ofte google sine tjenester og apper.

Jeg kjøpte min telefon for under ett år siden og jeg hadde tenkt å beholde den i noen år, men får se hvilke innvirkninger dette får.

Anonymkode: 64339...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om det kommer til å ha noen innvirkning på oppdatering av apper. Leste at de ikke var sikker på hvordan det kom til å bli.

Hvis det ikke blir store endringer så kommer jeg til å beholde telefonen en stund, men kjipt om ting ikke kommer til å virke skikkelig. Jeg bruker jo ganske ofte google sine tjenester og apper.

Jeg kjøpte min telefon for under ett år siden og jeg hadde tenkt å beholde den i noen år, men får se hvilke innvirkninger dette får.

Anonymkode: 64339...1c5

1) Gratulerer med ny tlf som gjør at kinesiske myndigheter kan overvåke deg

2) Du må påregne å ikke få oppdateringer på apper (unntaket er visstnok gpay og tilsvarende) 

Gmail/YouTube vil visstnok ikke lenger bli tilgjengelig

3) Vil anbefale deg i fremtiden å lese deg bedre opp før du kjøper en ny tlf O.l

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det blir vanskelig å bruke Chromecast.

Anonymkode: ceeb2...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

1) Gratulerer med ny tlf som gjør at kinesiske myndigheter kan overvåke deg

2) Du må påregne å ikke få oppdateringer på apper (unntaket er visstnok gpay og tilsvarende) 

Gmail/YouTube vil visstnok ikke lenger bli tilgjengelig

3) Vil anbefale deg i fremtiden å lese deg bedre opp før du kjøper en ny tlf O.l

Jeg visste faktisk om det med overvåkingen da jeg kjøpte telefonen, men ble ikke veldig bekymret.

Vi som allerede har apper og sånt mister vel ikke tilgang, men appene blir kanskje ikke oppdatert. Sånn som jeg forstod det utfra artikkelen i HI.

Jeg hadde ikke tenkt å ha Huawei igjen etter denne telefonen siden det er flere ting jeg ikke er fornøyd med, men nå er det sånn jeg i hvert fall ikke vil ha Huawei igjen.

Anonymkode: 64339...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg visste faktisk om det med overvåkingen da jeg kjøpte telefonen, men ble ikke veldig bekymret.

Vi som allerede har apper og sånt mister vel ikke tilgang, men appene blir kanskje ikke oppdatert. Sånn som jeg forstod det utfra artikkelen i HI.

Jeg hadde ikke tenkt å ha Huawei igjen etter denne telefonen siden det er flere ting jeg ikke er fornøyd med, men nå er det sånn jeg i hvert fall ikke vil ha Huawei igjen.

Anonymkode: 64339...1c5

Det går under #3

Og det er alltid grunn til bekymring om en blir overvåket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Det går under #3

Og det er alltid grunn til bekymring om en blir overvåket.

 

Man blir overvåket av tjenester som Facebook og Google også.

Anonymkode: 64339...1c5

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Fru Uperfekt said:

1) Gratulerer med ny tlf som gjør at kinesiske myndigheter kan overvåke deg

2) Du må påregne å ikke få oppdateringer på apper (unntaket er visstnok gpay og tilsvarende) 

Gmail/YouTube vil visstnok ikke lenger bli tilgjengelig

3) Vil anbefale deg i fremtiden å lese deg bedre opp før du kjøper en ny tlf O.l

Bedre med Apple så USA kan overvåke deg i stedet 👌🏼👌🏼

Anonymkode: 4cb15...f80

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina er et farlig diktatur. 

Anonymkode: da904...1b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kina er et farlig diktatur. 

Anonymkode: da904...1b5

Ja, det er det.
Kanskje nesten like farlig som norsk, europeisk, amerikansk diktatur.
Hvor dumme folk er, som igjen avhenger av hvor statsindoktrinert folk er - avgjør hvordan folk opplever et diktatur.
Folk som biter på det korrumperte statsapparatets mange løgner tror gjerne at de har full frihet mens det motsatte er tilfellet.

Og mens en del har 100% kunnskap om hva slags klamme hender som hele tiden former oss og styrer samfunnet med jernhånd, så er det en del i mellomskiktet som begynner å våkne opp til realitetene og ønsker å gjøre noe med det.

 

Endret av slask
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte meg en helt ny Huawei p30 fordi mannen i butikken mente dette var den beste telefonen man kan få. Det han ikke sa noe om var at Huawei tydeligvis har vært i konflikt med blant annet Google, og nå leser jeg at Google stenger døren. 

Kan noen fortelle en skikkelig amatør hva dette egentlig vil si for meg? Vil telefonen min bli ubrukelig? Jeg har kjøpt den på avbetaling fordi jeg er student så dette blir jo isåfall helt krise for meg. 

https://www.dinside.no/mobil/huawei-telefoner-mister-tilgangen-til-google-tjenester/71095076#_ga=2.33310206.1720827240.1558341239-29762993.1558341239

Anonymkode: 59588...9ad

Jeg ville sendt inn reklamasjonssak med en gang. Det burde være greit å klare å argumentere for at manglende oppdateringer av Android er en vesentlig mangel. 

Husk å unngå å si tull som at du ikke får Google Play eller Gmail. Det vil bare føre til avsporinger. 

Jeg ville argumentert med at programvareoppdateringer er forventet av flagskipstelefoner/premiumtelefoner, at mangelen av android Q fører til at du får et betydelig dårligere produkt enn du hadde grunn til å forvente og at manglende sikkerhetsoppdateringer utgjør en stor ulempe og en betydelig risiko for deg. 

https://itavisen.no/2019/05/10/her-er-huawei-sin-liste-over-hvem-som-far-android-q-forst/ <- Hvis du har kjøpt telefonen etter denne eller lignende oppslag har du større grunn til å reklamere.

Det haster med å klage: https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/pass-pa-klagefristen-ved-feil-eller-mangler/ Så send inn reklamasjon med en eneste gang. Jeg lurer på om forbrukerrådet kan være interessert i å finansierere en rettssak for å avklare denne problemstillingen (det er snakk om enorme summer, og mange personer som er påvirket.

Jeg vil også påpeke at Huawei og Google ikke har noen konflikt. USA og Kina er i handelskrig, og USA har forbydd selskaper å gjøre forettninger med Huawei.

I tillegg er det bak må å kjøpe telefon på avbetaling. Med mindre du får gratis finansiering eller en fantastisk forsikringsordning billig. Du bør nok kjøpe en billig telefon når du får pengene tilbake eller prisavslag. Jeg ville nok gått for heving med mindre de tilbyr betydelig prisavslag. 

Husk å formulere klagene godt, og legge fram saken på en god måte. Det er nesten 100% sikkert at butikken avslår reklamasjonen, så da må du klage videre. Forbrukerrådet kan hjelpe deg med dette. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, abrasiveRefraction said:

Husk å formulere klagene godt, og legge fram saken på en god måte. Det er nesten 100% sikkert at butikken avslår reklamasjonen, så da må du klage videre. Forbrukerrådet kan hjelpe deg med dette. 

Forbrukerrådet hjelper deg ikke med en dritt i teknisk kompliserte spørsmål, da er du nødt til å bruke rettssystemet. Du kan overbevise dem ved å leie inn en fagekspert, men hva er vitsen med det når ikke avgjørelsene deres har noen rettslig tyngde? Det eneste du oppnår ved å gå til Forbrukerrådet i slike saker er å kaste bort et halvt år på å vente på svar.

Dagens Huawei-brukere vil fortsatt ha tilgang til Google Play, og vil derfor fortsatt få oppdateringer av apper og kunne installere nye.

Anonymkode: 54eaa...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir overvåket av tjenester som Facebook og Google også.

Anonymkode: 64339...1c5

Bruker de ikke, en har faktisk alternativer.

Eneste Google jeg bruker er at jeg har en jailbreaket Pixel

 

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forbrukerrådet hjelper deg ikke med en dritt i teknisk kompliserte spørsmål, da er du nødt til å bruke rettssystemet. Du kan overbevise dem ved å leie inn en fagekspert, men hva er vitsen med det når ikke avgjørelsene deres har noen rettslig tyngde? Det eneste du oppnår ved å gå til Forbrukerrådet i slike saker er å kaste bort et halvt år på å vente på svar.

Dagens Huawei-brukere vil fortsatt ha tilgang til Google Play, og vil derfor fortsatt få oppdateringer av apper og kunne installere nye.

Anonymkode: 54eaa...644

Forbrukerrådet har mulighet til å finansiere rettssaker i prinsipielt interessante saker.

Dette er ikke et teknisk komplisert spørsmål. 

Forbrukerklageutvalget kommer med rettskraftige avgjørelser kostnadsfritt. Innboforsikring kan dekke juridisk bistand i noen tilfeller. Jeg har aldri tapt en reklamasjonssak, butikkene gir seg stort sett før det går til FKU.

De vil ikke ha tilgang til Android Q, noe som de hadde grunn til å forvente når de kjøpte telefonen. Det er en vesentlig mangel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bedre med Apple så USA kan overvåke deg i stedet 👌🏼👌🏼

Anonymkode: 4cb15...f80

Har ikke Apple 

Er ikke slik at enten har en Huawei eller så har en apple

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte meg en helt ny Huawei p30 fordi mannen i butikken mente dette var den beste telefonen man kan få. Det han ikke sa noe om var at Huawei tydeligvis har vært i konflikt med blant annet Google, og nå leser jeg at Google stenger døren. 

Kan noen fortelle en skikkelig amatør hva dette egentlig vil si for meg? Vil telefonen min bli ubrukelig? Jeg har kjøpt den på avbetaling fordi jeg er student så dette blir jo isåfall helt krise for meg. 

https://www.dinside.no/mobil/huawei-telefoner-mister-tilgangen-til-google-tjenester/71095076#_ga=2.33310206.1720827240.1558341239-29762993.1558341239

Anonymkode: 59588...9ad

Du beholder telefonen slik den er nå, derimot kommer det ingen flere oppdateringer på operativsystemet. Men app'er o.l. oppdateres i google play appen og vil derfor ikke bli ett problem. Nye huaweiere vil derimot ikke få google play, chrome o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, slask skrev:

Ja, det er det.
Kanskje nesten like farlig som norsk, europeisk, amerikansk diktatur.
Hvor dumme folk er, som igjen avhenger av hvor statsindoktrinert folk er - avgjør hvordan folk opplever et diktatur.
Folk som biter på det korrumperte statsapparatets mange løgner tror gjerne at de har full frihet mens det motsatte er tilfellet.

Og mens en del har 100% kunnskap om hva slags klamme hender som hele tiden former oss og styrer samfunnet med jernhånd, så er det en del i mellomskiktet som begynner å våkne opp til realitetene og ønsker å gjøre noe med det.

 

Nå er Kina et land som lever som i boken 1984, det et det ikke mange andre land som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Nå er Kina et land som lever som i boken 1984, det et det ikke mange andre land som gjør.

Du synes ståa i USA med Trump i spissen er så mye bedre? For eksempel så har de ikke en gang signert barnekonvensjonen. Står bra til med rettighetene der ja 👌🏼

Anonymkode: 4cb15...f80

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...