Gå til innhold

Hva vil det si for meg som Huawei-bruker at Google avslutter samarbeidet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du synes ståa i USA med Trump i spissen er så mye bedre? For eksempel så har de ikke en gang signert barnekonvensjonen. Står bra til med rettighetene der ja 👌🏼

Anonymkode: 4cb15...f80

USA er ikke et topp land, ingen land er det men den whataboutismen din blir bare ........

Sammenlign heller med andre land som har 1984 som lærebok

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Du synes ståa i USA med Trump i spissen er så mye bedre? For eksempel så har de ikke en gang signert barnekonvensjonen. Står bra til med rettighetene der ja 👌🏼

Anonymkode: 4cb15...f80

Er USA et diktatur som holder en million mennesker i konsentrasjonsleir for "omskolere" dem? USA er langt fra perfekt, men på ingen måte sammenliknbart med Kina.

Anonymkode: 54eaa...644

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Nå er Kina et land som lever som i boken 1984, det et det ikke mange andre land som gjør.

I Norge snakkes det om å fjerne bomringene, men erstatte med GPS.

Folk chipper seg (chip i hånda) som ID for praktisk talt alt.

Førerkortet skal bli digitalt (da må de vel endre navnet til førerrett).
(kanskje man ikke får kjøre bil uten chip snart...?)

Smartmobilene inneholder et reellt kaos i overvåkning som folk egentlig godtar, fordi de inngår kontrakt for hver app, men leser aldri betingelsene (fordi det tar minst en time lesning for å forstå noe av helheten).
Tjenesteleverandørene (APP-lev) har derfor en sinnsyk innsikt i mobilen, og kan overvåke sms/mms, filer, bilder osv.

Kontantene forsvinner, fordi bankene og maktfolket ønsker mer kontroll (mens de naturligvis argumenterer annerledes).
Vipps og annen elektronisk betaling presser seg frem pga folk uvitenhet om hva de går mot.

Vi har et pågående galskaps-prosjekt med innføring av 5G. Det skal monteres mange titusen flere celler/sendere enn dagens mobilnett består av og dette vil brukes til alt - inkludert tightere overvåkning. Dessuten er strålingen et problem som ulmer kraftig, men underkommuniseres av de som skal overvåke/kontrollere.
Selvkjørende biler skal utkonkurrere muligheten til å kjøre egen bil.

I Kina har det vært mye snakk om ansiktsgjenkjenning og rating av mennesker.
Tror du planene for sånt i Norge og Europa er helt fraværende?

 

Endret av slask
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fru Uperfekt said:

1) Gratulerer med ny tlf som gjør at kinesiske myndigheter kan overvåke deg

2) Du må påregne å ikke få oppdateringer på apper (unntaket er visstnok gpay og tilsvarende) 

Gmail/YouTube vil visstnok ikke lenger bli tilgjengelig

3) Vil anbefale deg i fremtiden å lese deg bedre opp før du kjøper en ny tlf O.l

Kinesiske, eller amerikanske, går vel ut på ett... 

Anonymkode: 867b9...5a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, slask skrev:

I Norge snakkes det om å fjerne bomringene, men erstatte med GPS.

Folk chipper seg (chip i hånda) som ID for praktisk talt alt.

Førerkortet skal bli digitalt (da må de vel endre navnet til førerrett).
(kanskje man ikke får kjøre bil uten chip snart...?)

Smartmobilene inneholder et reellt kaos i overvåkning som folk egentlig godtar, fordi de inngår kontrakt for hver app, men leser aldri betingelsene (fordi det tar minst en time lesning for å forstå noe av helheten).
Tjenesteleverandørene (APP-lev) har derfor en sinnsyk innsikt i mobilen, og kan overvåke sms/mms, filer, bilder osv.

Kontantene forsvinner, fordi bankene og maktfolket ønsker mer kontroll (mens de naturligvis argumenterer annerledes).
Vipps og annen elektronisk betaling presser seg frem pga folk uvitenhet om hva de går mot.

Vi har et pågående galskaps-prosjekt med innføring av 5G. Det skal monteres mange titusen flere celler/sendere enn dagens mobilnett består av og dette vil brukes til alt - inkludert tightere overvåkning. Dessuten er strålingen et problem som ulmer kraftig, men underkommuniseres av de som skal overvåke/kontrollere.
Selvkjørende biler skal utkonkurrere muligheten til å kjøre egen bil.

I Kina har det vært mye snakk om ansiktsgjenkjenning og rating av mennesker.
Tror du planene for sånt i Norge og Europa er helt fraværende?

 

Planene er der kanskje men vi er ikke kommet så langt at det er forsent å snu

Enig i at folk flest er dumme og ikke setter seg inn i ting, men det er fortsatt de av oss som klarer å tenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kinesiske, eller amerikanske, går vel ut på ett... 

Anonymkode: 867b9...5a5

Nopes ikke helt

Bare bruk litt tid til å lese deg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Bruker de ikke, en har faktisk alternativer.

Eneste Google jeg bruker er at jeg har en jailbreaket Pixel

 

Ja, så kan man spørre seg om alternativene er særlig gode da, men det blir en annen diskusjon.

Anonymkode: 64339...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg ville sendt inn reklamasjonssak med en gang. Det burde være greit å klare å argumentere for at manglende oppdateringer av Android er en vesentlig mangel. 

Husk å unngå å si tull som at du ikke får Google Play eller Gmail. Det vil bare føre til avsporinger. 

Jeg ville argumentert med at programvareoppdateringer er forventet av flagskipstelefoner/premiumtelefoner, at mangelen av android Q fører til at du får et betydelig dårligere produkt enn du hadde grunn til å forvente og at manglende sikkerhetsoppdateringer utgjør en stor ulempe og en betydelig risiko for deg. 

https://itavisen.no/2019/05/10/her-er-huawei-sin-liste-over-hvem-som-far-android-q-forst/ <- Hvis du har kjøpt telefonen etter denne eller lignende oppslag har du større grunn til å reklamere.

Det haster med å klage: https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/pass-pa-klagefristen-ved-feil-eller-mangler/ Så send inn reklamasjon med en eneste gang. Jeg lurer på om forbrukerrådet kan være interessert i å finansierere en rettssak for å avklare denne problemstillingen (det er snakk om enorme summer, og mange personer som er påvirket.

Jeg vil også påpeke at Huawei og Google ikke har noen konflikt. USA og Kina er i handelskrig, og USA har forbydd selskaper å gjøre forettninger med Huawei.

I tillegg er det bak må å kjøpe telefon på avbetaling. Med mindre du får gratis finansiering eller en fantastisk forsikringsordning billig. Du bør nok kjøpe en billig telefon når du får pengene tilbake eller prisavslag. Jeg ville nok gått for heving med mindre de tilbyr betydelig prisavslag. 

Husk å formulere klagene godt, og legge fram saken på en god måte. Det er nesten 100% sikkert at butikken avslår reklamasjonen, så da må du klage videre. Forbrukerrådet kan hjelpe deg med dette. 

Takk for nyttig innlegg. Hvis man ser bort fra avsporing om kjøp av telefon på avbetaling. 

Anonymkode: 59588...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

1) Gratulerer med ny tlf som gjør at kinesiske myndigheter kan overvåke deg

2) Du må påregne å ikke få oppdateringer på apper (unntaket er visstnok gpay og tilsvarende) 

Gmail/YouTube vil visstnok ikke lenger bli tilgjengelig

3) Vil anbefale deg i fremtiden å lese deg bedre opp før du kjøper en ny tlf O.l

Ikke om man bruker det via nettleser og ikke egne apper heller? 🤔 Har ikke Huawei selv men en venninne har og hun er litt stressa... Kjøpte den for bare noen uker siden...

Jeg har gått og vurdert en Huawei telefon en stund, men da sparte jeg vist de pengene 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det blir langvarig så blir det vel som med Microsoft telefonen. Appene slutter og virke. Når bank, vips og togbilletter slutter å virke, ny tlf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Emblja skrev:

Og jeg som er så fornøyd med p20 :(



 

Dette er jo perfekt for deg. Nå får du hevet kjøpet om et halvt år når ny toppmodell kommer. 

Slike situasjoner er jo det beste som finnes. Da har du spart masse penger på å ha gratis telefon i et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Haha. Når Huawei nektet å spionere for usa en tid tilbake og det finnes ingen beviser for at de spionerer for kina og de blir utestengt mer eller mindre fordi de ikke adlydet usa. 🤣 Fin verden vi lever i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Dette er jo perfekt for deg. Nå får du hevet kjøpet om et halvt år når ny toppmodell kommer. 

Slike situasjoner er jo det beste som finnes. Da har du spart masse penger på å ha gratis telefon i et år.

Kan jeg det selv om jeg kjøpte den sommeren ifjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte meg en helt ny Huawei p30 fordi mannen i butikken mente dette var den beste telefonen man kan få. Det han ikke sa noe om var at Huawei tydeligvis har vært i konflikt med blant annet Google, og nå leser jeg at Google stenger døren. 

Kan noen fortelle en skikkelig amatør hva dette egentlig vil si for meg? Vil telefonen min bli ubrukelig? Jeg har kjøpt den på avbetaling fordi jeg er student så dette blir jo isåfall helt krise for meg. 

https://www.dinside.no/mobil/huawei-telefoner-mister-tilgangen-til-google-tjenester/71095076#_ga=2.33310206.1720827240.1558341239-29762993.1558341239

Anonymkode: 59588...9ad

For deg vil det ikke bety noe. Det er kun framtidige modeller som sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Nopes ikke helt

Bare bruk litt tid til å lese deg opp.

Begge er anklaget for spionering på vegne av landene; USA er avslørt til å ha gjordt det og har ikke tatt NOEN som helst konsekvenser, på tross av at det er konstitusjonelt kriminelt og skulle resultert i riksrettssak mot Barac Obama. 

Kritikken av Huawei er basert på lovhjemmel, men er begrenset av teknologi. Du er mer utsatt for USA spionering enn kinesisk spionering pr idag på Huawei utstyr.

Huawei er villig til å gi garantier mot kinesisk spionering. Vil Google gi garantier mot USA? De har tabbet seg ut før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Emblja skrev:

Kan jeg det selv om jeg kjøpte den sommeren ifjord?

Så lenge det ikke er mer enn fem år siden. Men forbrukerrådet sier jo at man ikke har grunnlag ennå, at man må vente til det kommer oppdateringer man ikke får.

Sykt dette kommer til å bli dyrt for elektronikkjedene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...