Gå til innhold

Er dette et helseskadelig kosthold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jente på 25 her. Normalvektig, men har ikke i mot å gå ned noen kg. 

Jeg sliter en del med kostholdet, jeg har ikke gode vaner på å spise sunn mat, og jeg tyr så å si alltid til veldig lette løsninger. Jeg spiser så å si akkurat det samme hver eneste dag. 

Den siste måneden har kosten min bestått av en grandiosa og enten en japp, new energy eller troika. Dette gir et daglig inntak på omtrent 1500-1700 kcal, og jeg har gått ned i vekt på dette kostholdet. Jeg føler meg i grei form, og jeg synes jo at maten jeg spiser er god, men er det helseskadelig å spise sånn i lengden? 

Anonymkode: 62f59...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du får ikke i deg alle vitaminene du trenger og kan utvikle vitaminmangel. Vitaminmangel gjør deg syk. For eks om du ikke får i deg nok jern kan du bli gradvis slappere og mer sliten og ikke orke noe særlig

Anonymkode: 0ddcd...722

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du i deg mye: salt, sukker, mettet fett og bearbeidet kjøtt (avhengig av hvilken pizza). Dette er stikk i strid med anbefalingene om å kutte ned på samtlige av de overnevnte. Økt risiko for alt i fra kreft til trange blodårer, og som AB over her sier vil mangelsykdommer oppstå ved dette kostholdet. ikke bare jern - men spes vitamin C for eksempel. Det fine er at risikoen for kreft og hjerte-karsykdommer synker når man begynner å spise annerledes :) 

Du mangler mye fiber, magre meieriprodukter, frukt og grønnsaker og bær, omega 3- og 6-fettsyrer osv.. Ville prøvd å bytte ut litt og litt av denne maten med andre ting.
Hvis du synes det er stress å lage egen mat er det mange ting du får kjøpt ferdig som er sunnere - feks fiskekaker, grov pasta og ferdig salatblanding eller bare noe brokkoli du kan koke osv.. Fiskegrateng, pytt i panne-poser fra frysedisken, osv.. Unn deg da en sjokolade etterpå hvis det er noe du trenger for at det ikke skal bli uoverkommelig å endre vaner. Drikk vann som tørstedrikk, det er i alle fall ikke "stress å lage" :)  Er også mye ferdig i varm-disk på meny feks som du kan legge litt salat ved siden av og vips - har du en ok middag. Hvis du bare er vant til å spise én gang om dagen pluss sjokolade kan du jo smøre noen skiver dagen før og ha i kjøleskapet sånn at det er "fort gjort" å få i deg mer enn en middag. Hvis du har større andel grønnsaker vil du måtte spise et høyere volum for å oppnå samme kalorimengde. 
Om ikke annet ville jeg lagt til litt grønnsaker - ta heller en halv pizza og ha salat ved siden av, spis en frukt i løpet av dagen og prøv å få inn i alle fall ett måltid eller to til hvis du spiser mindre pizza. Håper noe av dette er overkommelig! 

Anonymkode: 0a8c1...984

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er enda ung og har mest sannsynlig ikke fått barn enda så kroppen din fungerer enda på det kostholdet. Men dersom du fortsetter så kommer du til å utvikle vitamin og mineralmangel som kan føre til mange forskjellige sykdommer. Det du nevner du spiser inneholder for det meste "tomme kalorier", dvs feil type karbohydrater. Kostholdet ditt mangler fett og proteiner. Ved å fortsette med å spise som du gjør kommer du til å mangle/mangler allerede, jern, jod, magnesium, sink, selen, vitamin A,C, D, E, K, folat,K2, B12 etc.  Med andre ord det meste.

Du går ned i vekt fordi du mest sannsynlig er såpass aktiv at du forbrenner mer enn de 1600-1700 kalorier du får i deg via det du får i deg.

Å spise sunt er ikke så vanskelig egentlig, spesielt ikke hvis du er alene og ikke har andre å ta hensyn til. Tom Fjordland er bedre enn Grandiosa. Håper du tar tak i dette så du ikke angrer i ettertiden.

 

Anonymkode: aed66...a1d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du i deg mye: salt, sukker, mettet fett og bearbeidet kjøtt (avhengig av hvilken pizza). Dette er stikk i strid med anbefalingene om å kutte ned på samtlige av de overnevnte. Økt risiko for alt i fra kreft til trange blodårer, og som AB over her sier vil mangelsykdommer oppstå ved dette kostholdet. ikke bare jern - men spes vitamin C for eksempel. Det fine er at risikoen for kreft og hjerte-karsykdommer synker når man begynner å spise annerledes :) 

Du mangler mye fiber, magre meieriprodukter, frukt og grønnsaker og bær, omega 3- og 6-fettsyrer osv.. Ville prøvd å bytte ut litt og litt av denne maten med andre ting.
Hvis du synes det er stress å lage egen mat er det mange ting du får kjøpt ferdig som er sunnere - feks fiskekaker, grov pasta og ferdig salatblanding eller bare noe brokkoli du kan koke osv.. Fiskegrateng, pytt i panne-poser fra frysedisken, osv.. Unn deg da en sjokolade etterpå hvis det er noe du trenger for at det ikke skal bli uoverkommelig å endre vaner. Drikk vann som tørstedrikk, det er i alle fall ikke "stress å lage" :)  Er også mye ferdig i varm-disk på meny feks som du kan legge litt salat ved siden av og vips - har du en ok middag. Hvis du bare er vant til å spise én gang om dagen pluss sjokolade kan du jo smøre noen skiver dagen før og ha i kjøleskapet sånn at det er "fort gjort" å få i deg mer enn en middag. Hvis du har større andel grønnsaker vil du måtte spise et høyere volum for å oppnå samme kalorimengde. 
Om ikke annet ville jeg lagt til litt grønnsaker - ta heller en halv pizza og ha salat ved siden av, spis en frukt i løpet av dagen og prøv å få inn i alle fall ett måltid eller to til hvis du spiser mindre pizza. Håper noe av dette er overkommelig! 

Anonymkode: 0a8c1...984

Pizza har jo alle de fem matgruppene. Du får frukt, grønnsaker, kjøtt, meieri og kornprodukter i en kompakt pakke. Tomat er en genial frukt som også er en grønnsak, i tillegg har den vitamin C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Pizza har jo alle de fem matgruppene. Du får frukt, grønnsaker, kjøtt, meieri og kornprodukter i en kompakt pakke. Tomat er en genial frukt som også er en grønnsak, i tillegg har den vitamin C.

Litt tomatpuré er ikke nok til å dekke anbefalingene om en halv kilo frukt, grønnsaker og bær om dagen. Hundre gram med tomatpuré dekker ikke vitamin C-behovet engang. Det er også svært viktig å variere hvilke grønnsaker og frukter man spiser for at polyfenolene skal virke optimalt sammen og beskytte mot feks kreft. Skjønner at du skriver for å provosere, og det kan jeg ikke nekte deg, men jeg vil ikke la det stå ubesvart at pizza framstilles som en perfekt "næringshimmel". Det er tull. ;) 

Anonymkode: 0a8c1...984

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt tomatpuré er ikke nok til å dekke anbefalingene om en halv kilo frukt, grønnsaker og bær om dagen. Hundre gram med tomatpuré dekker ikke vitamin C-behovet engang. Det er også svært viktig å variere hvilke grønnsaker og frukter man spiser for at polyfenolene skal virke optimalt sammen og beskytte mot feks kreft. Skjønner at du skriver for å provosere, og det kan jeg ikke nekte deg, men jeg vil ikke la det stå ubesvart at pizza framstilles som en perfekt "næringshimmel". Det er tull. ;) 

Anonymkode: 0a8c1...984

Et halvt kilo? Det hørtes utrolig mye ut. Jeg tror ikke jeg spiser et halvt kilo mat på en dag en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kostholdet kan du leve på til du blir pensjonist og enda lenger så lenge du får i deg nok D vitamin fra sola. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, abrasiveRefraction said:

Pizza har jo alle de fem matgruppene. Du får frukt, grønnsaker, kjøtt, meieri og kornprodukter i en kompakt pakke. Tomat er en genial frukt som også er en grønnsak, i tillegg har den vitamin C.

En bit appelsin har c vitamin, det betyr ikke at du får alt du trenger av c vitamin om det er det eneste du spiser. la meg gjette, du er tjukk, har dårlig kondis, drikker mye øl og spiser mye pizza? Noen rundt deg har uttrykt bekymring for at du skal få hjerteinfarkt

Anonymkode: 0ddcd...722

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes det er stress å lage mat vil jeg anbefale å gå over til Fjordland mens du prøver å lære mer om matlaging. Det er faktisk ganske grei næring i det.

Anonymkode: d46a4...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du bare et stort måltid per dag da? 

Anonymkode: 52775...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du synes det er stress å lage mat vil jeg anbefale å gå over til Fjordland mens du prøver å lære mer om matlaging. Det er faktisk ganske grei næring i det.

Anonymkode: d46a4...7ca

Jeg har ikke mikrobølgeovn..

 

 

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Spiser du bare et stort måltid per dag da? 

Anonymkode: 52775...4bc

Ja, og så spiser jeg sjokoladen litt senere..

 

 

10 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, du får ikke i deg alle vitaminene du trenger og kan utvikle vitaminmangel. Vitaminmangel gjør deg syk. For eks om du ikke får i deg nok jern kan du bli gradvis slappere og mer sliten og ikke orke noe særlig

Anonymkode: 0ddcd...722

Jeg tar forresten et par vitaminbjørner om dagen, det må da hjelpe litt? 

Anonymkode: 62f59...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke mikrobølgeovn..
Ja, og så spiser jeg sjokoladen litt senere..
Jeg tar forresten et par vitaminbjørner om dagen, det må da hjelpe litt? 

Anonymkode: 62f59...068

Du fikk et veldig fint, utfyllende svar fra anonym984 over her om hvordan du gradvis kan forbedre kostholdet ditt uten at det blir for uoverkommelig. Jeg skjønner at du håpet på tilbakemelding om at kostholdet ditt er greit som det er, men det er jo ikke det, og det ser du kanskje selv også. Mange av forslagene over kan gjennomføres helt uten mikrobølgeovn, så gjør deg selv en tjeneste og legg ned et minimum av innsats for egen helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke micro for å varme opp Fjordland. Holder med en kjele og vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være trolling. Til og med ungene mine skjønner at et kosthold bestående av kun pizza og sjokolade er skadelig i lengden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jente på 25 her. Normalvektig, men har ikke i mot å gå ned noen kg. 

Jeg sliter en del med kostholdet, jeg har ikke gode vaner på å spise sunn mat, og jeg tyr så å si alltid til veldig lette løsninger. Jeg spiser så å si akkurat det samme hver eneste dag. 

Den siste måneden har kosten min bestått av en grandiosa og enten en japp, new energy eller troika. Dette gir et daglig inntak på omtrent 1500-1700 kcal, og jeg har gått ned i vekt på dette kostholdet. Jeg føler meg i grei form, og jeg synes jo at maten jeg spiser er god, men er det helseskadelig å spise sånn i lengden? 

Anonymkode: 62f59...068

Det er jo folk med din type kosthold som utvikler masse av sykdommer etter hvert....lykke til med både det ene og det andre...

Anonymkode: 19e48...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Pizza har jo alle de fem matgruppene. Du får frukt, grønnsaker, kjøtt, meieri og kornprodukter i en kompakt pakke. Tomat er en genial frukt som også er en grønnsak, i tillegg har den vitamin C.

Du får masse tilsetningstoffer som er skadelig og ikke bra i lengden...

Anonymkode: 19e48...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleng på brus og chips også så er det perfekt.

Anonymkode: 1e5d5...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får masse tilsetningstoffer som er skadelig og ikke bra i lengden...

Anonymkode: 19e48...c4b

Nevn et tilsettningsstoff i grandiåsa som ikke er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...