Gå til innhold

Hva synes dere om festdrakt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke råd til bunad, men har funnet en fin festdrakt jeg kunne tenke meg. Men er litt redd for at folk ser ned på de med bare festdrakt.

Så hva tenker dere?

Anonymkode: 7a7a8...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange fine festdrakter. Bekymre deg ikke for det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Mange fine festdrakter. Bare pass på at de er ordentlig sydd og ikke ser "billige" ut.

Anonymkode: 08797...3d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Helt normalt med festdrakt, ingen som ser ned på deg om du bruker det.

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mange kommentarer om at jeg var fin i festdrakten :) Tenkte litt som deg men valgte å gi faen i hva andre måtte mene å brukte festdrakt i år. Følte meg fin i den å kommer til å bruke den mange flere år :)

Anonymkode: 00de1...491

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mange kommentarer om at jeg var fin i festdrakten :) Tenkte litt som deg men valgte å gi faen i hva andre måtte mene å brukte festdrakt i år. Følte meg fin i den å kommer til å bruke den mange flere år :)

Anonymkode: 00de1...491

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har blitt like normal som bunad, jeg bryr meg ikke :) 

Anonymkode: 7aef4...b1c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre, da blir det nok en festdrakt på meg. 

Anonymkode: 7a7a8...e24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hat du eller noen av dere andre link? Jeg er også på utkikk etter en fin festdrakt🙂

Anonymkode: 035ea...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke forskjell ;) 

Anonymkode: 14563...d9a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du ikke tenke på! Jeg leser mye om alle disse menneskene som er kritiske ril både det ene og det andre, men hvem er de egentlig? Jeg har aldri møtt noen av de i hvert fall. Selv fikk jeg bunad til konfirmasjonen, men om jeg ikke hadde det hadde jeg gått for festdrakt. Finnes jo så mange fine 😊 

Anonymkode: 142ea...68e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG ville ikke ha hatt det, men det skal ikke stoppe DEG! 😉

Folk skal gå i det de ønsker , og jeg hadde aldri dømt/eller sett ned på en, uansett klesvalg!

Anonymkode: d1f50...036

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt greit med festdrakt, finest mange pene. Eneste som irriterer meg er at enkelt kaller det bunad, noe det ikkje er. 

Anonymkode: 7cf49...c99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns de er fine til barn. Ikke på voksne. Eller altså, det er jo ikke stygge, det er jo fine kjoler, men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bare bruker en vanlig kjole?

Anonymkode: 7258d...6e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke ned på festdrakt, selv om jeg ikke er stor fan. Men syntes ikke de skal pyntes med bunadsølv.  De som syr sin egen, er utrolig kult! Det å sy sin egen er nok ikke for alle, så de som skaper sin egen i samme stil og med inspirasjon fra bunad er jeg stor fan av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, veeeldig mange av de kunne nesten gått inn i kategorien "Bunad". Bunad er bunad, for de har en tilhørighet til et område.

De som syntes alle festdrakter er stygge hadde vel ikke likt sin egen bunad om den ikke var bunad, og fordi det er en bunad som er din så er det den fineste i landet? Neh... 

Alle festdrakter er ikke fine, men det er ikke alle bunader heller. Vet om 5 fine når jeg ser liste over alle i Norge. Av festdrakter har jeg sett flere fine. Festdrakter finnes ikke kun på sparkjøp, som mange tror ;)

Anonymkode: b67f9...37a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Fjollefyr skrev:

Jeg ser ikke ned på festdrakt, selv om jeg ikke er stor fan. Men syntes ikke de skal pyntes med bunadsølv.  De som syr sin egen, er utrolig kult! Det å sy sin egen er nok ikke for alle, så de som skaper sin egen i samme stil og med inspirasjon fra bunad er jeg stor fan av. 

Hvorfor ikke ha bunadsølv? Det finnes jo så mange typer. 

Anonymkode: b67f9...37a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg aldri hatt en festdrakt, det blir som en kopi av en bunad og blir litt som å gå med en fake merkeveske. Det bryr meg ingenting om andre gjør det, men jeg kunne aldri tenkt meg det selv. Da ville jeg heller valgt å gå med en flott kjole, synes det er mye penere. 

Anonymkode: eaec7...f28

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns de er fine til barn. Ikke på voksne. Eller altså, det er jo ikke stygge, det er jo fine kjoler, men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bare bruker en vanlig kjole?

Anonymkode: 7258d...6e2

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig ville jeg aldri hatt en festdrakt, det blir som en kopi av en bunad og blir litt som å gå med en fake merkeveske. Det bryr meg ingenting om andre gjør det, men jeg kunne aldri tenkt meg det selv. Da ville jeg heller valgt å gå med en flott kjole, synes det er mye penere. 

Anonymkode: eaec7...f28

Dette. 

Det er absolutt ikke sånn at jeg synes alle burde ha bunad, eller ser ned på dem som ikke har det, men det ser langt bedre ut med en vanlig, pen kjole enn en sånn "juksebunad" - jeg innrømmer at jeg synes at det er litt patetisk. :sjenert:

Anonymkode: edaec...a62

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad er opprinnelig kjoler som er brodert og satt sammen av ulike fine materialer man hadde i skuffene. Først under nasjonalromantikken prøvde man å finne noen "sammenheng" mellom sted og mønstre. Det var helt vanlig å sette sammen et forkle fra farmor med en stakk fra oldemor på andre siden av landet. Så bestemte husfliden seg for at de skulle bestemme hva som var "ekte bunader". Dette kunne de ta mye penger for å selge. Deretter har prisene flydd til himmels! 

Jeg har selv en vestlandsdrakt.det er ikke en bunad, men basert på tidligere mønstre (akkurat som bunaden), og koster det samme som bergensbunaden. 

Anonymkode: eefa7...d12

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...