Gå til innhold

Louis Poulsen ph5 lampe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Er det noen som har peiling på disse lampene? Har tenkt å kjøpe en brukt, men eldog mange forskjeølige farger. Har sett på en hvit i fargen «classic» med lilla detaljer. Hvordan vet jeg hvor gammel den er feks? Å hvordan vet jeg at det er original? 

Ser også at det finnes flere eldre versjoner som er hvit med blå inni. Er forvirret, så dersom noen har peiling på disse lampene så gi meg gjerne en heads up! 🙈😊

Anonymkode: 2c5e2...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner noen som har en gammel, hvit med blått inni, men om den også finnes i nyprodusert, vet jeg ikke.

Anonymkode: df94b...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får kjøpt den for 3000,- men synes det er litt vel billig når den koster nesten 7000,- i butikk? 

Anonymkode: 2c5e2...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg får kjøpt den for 3000,- men synes det er litt vel billig når den koster nesten 7000,- i butikk? 

Anonymkode: 2c5e2...6ee

Hvis den er gammel, er 3000 en forholdsvis høy pris.

Anonymkode: df94b...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis den er gammel, er 3000 en forholdsvis høy pris.

Anonymkode: df94b...935

Men jeg ser at akkurat denne fargen er i produksjon nå. Vet du hvor lenge den fargen har vært i produksjon?

Anonymkode: 2c5e2...6ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å være helt ekspert altså ; den originale versjonen er hvit med lilla detaljer og rød(?) inni. Denne produseres fortsatt, og prisen på en brukt ligger på rundt 3000 de fleste stedene jeg har sett. 

Det finnes dog flere nye varianter og fargekombinasjoner, og den nyeste er vel den som er hvit med en messingskjerm i midten. 

På mange Louise poulsen lamper følger det med en kode man kan registrere på en nettside slik at man på en måte registrerer når sen er fra etc vil jeg tro, men usikker på om dette gjelder de eldre modellene (tviler på det). 

Nydelig lampe, men gir IKKE godt lys til et spisebord med mindre det er et lite kjøkkenbord med to stoler. Jeg har den selv, så vet hva jeg snakker om...

Anonymkode: 0f79f...b71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten å være helt ekspert altså ; den originale versjonen er hvit med lilla detaljer og rød(?) inni. Denne produseres fortsatt, og prisen på en brukt ligger på rundt 3000 de fleste stedene jeg har sett. 

Det finnes dog flere nye varianter og fargekombinasjoner, og den nyeste er vel den som er hvit med en messingskjerm i midten. 

På mange Louise poulsen lamper følger det med en kode man kan registrere på en nettside slik at man på en måte registrerer når sen er fra etc vil jeg tro, men usikker på om dette gjelder de eldre modellene (tviler på det). 

Nydelig lampe, men gir IKKE godt lys til et spisebord med mindre det er et lite kjøkkenbord med to stoler. Jeg har den selv, så vet hva jeg snakker om...

Anonymkode: 0f79f...b71

Aha takk for bra svar!! Hm, den er vel kanskje mer pen å se på enn praktisk kanskje... 😅

Anonymkode: 2c5e2...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten å være helt ekspert altså ; den originale versjonen er hvit med lilla detaljer og rød(?) inni. Denne produseres fortsatt, og prisen på en brukt ligger på rundt 3000 de fleste stedene jeg har sett. 

Det finnes dog flere nye varianter og fargekombinasjoner, og den nyeste er vel den som er hvit med en messingskjerm i midten. 

På mange Louise poulsen lamper følger det med en kode man kan registrere på en nettside slik at man på en måte registrerer når sen er fra etc vil jeg tro, men usikker på om dette gjelder de eldre modellene (tviler på det). 

Nydelig lampe, men gir IKKE godt lys til et spisebord med mindre det er et lite kjøkkenbord med to stoler. Jeg har den selv, så vet hva jeg snakker om...

Anonymkode: 0f79f...b71

Men et spm til. Hva med de hvite med blå inni? Trodde de var enda eldre igjen...?

Anonymkode: 2c5e2...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men et spm til. Hva med de hvite med blå inni? Trodde de var enda eldre igjen...?

Anonymkode: 2c5e2...6ee

Det kan godt hende det er den originale altså, er ikke helt ekspert som sagt🙈 jeg har bare hørt at Poul Henningsen designet den rød inni fordi han syntes moren så så pen ut i det varme røde lyset som stesrinlysene ga.. så jeg har alltid trodd det var den originale :) 

Anonymkode: 0f79f...b71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt hende det er den originale altså, er ikke helt ekspert som sagt🙈 jeg har bare hørt at Poul Henningsen designet den rød inni fordi han syntes moren så så pen ut i det varme røde lyset som stesrinlysene ga.. så jeg har alltid trodd det var den originale :) 

Anonymkode: 0f79f...b71

Ahhh, takk 😘

Anonymkode: 2c5e2...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på 3 tusen er helt standard for en PH5 fra rundt 70-tallet.

Om du vil tilbake til 1958 må du regne med å gi noe mer om lampen skal være i mint condition.

Skal du ha den selv? 

Anonymkode: 08230...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prisen på 3 tusen er helt standard for en PH5 fra rundt 70-tallet.

Om du vil tilbake til 1958 må du regne med å gi noe mer om lampen skal være i mint condition.

Skal du ha den selv? 

Anonymkode: 08230...d2e

Skal ha den selv ja. Men hvordan vet man hvor gammel den er? 🤷🏻‍♀️ Er det andre ting jeg burde vite ved et evt kjøp? Kunne jo selvsagt forhørt meg i en lampebutikk, men undersøker her først. Ser også st det er ulike priser på nett, men det er vel pga størrelsen. Er det to størrelser ("mini" og “standard"?

Anonymkode: 2c5e2...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, så skal det vel godt gjøres at det er kopi når det er de "riktige" fargene? 

Ts

Anonymkode: 2c5e2...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal ha den selv ja. Men hvordan vet man hvor gammel den er? 🤷🏻‍♀️ Er det andre ting jeg burde vite ved et evt kjøp? Kunne jo selvsagt forhørt meg i en lampebutikk, men undersøker her først. Ser også st det er ulike priser på nett, men det er vel pga størrelsen. Er det to størrelser ("mini" og “standard"?

Anonymkode: 2c5e2...6ee

Ja. Det er 2 størrelser.  "Mini" finner du her, og den normale finner du her.

Du må sammenlikne epler og epler her, altså samme størrelse sammenliknes med samme størrelse.

Du kan spørre Louis Poulsen kundeservice om de kan hjelpe med ca. år. Da må du ta bilde av lappen som du finner ett eller annet sted inne i lampen.

Det viktigste du må vite er at lampen er god stand og ikke mangler noen deler, at den fungerer slik den skal, eller om du må bytte noen deler for at den skal fungere. Skulle du trenger lenger ledning så selger Louis Poulsen stofftrukket ledning som replacement.

Prisen skal reflektere hvilken stand lampen er i, sjeldenheten av fargekombinasjonen, og til en viss grad også alder på lampen.

Anonymkode: 08230...d2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så skal det vel godt gjøres at det er kopi når det er de "riktige" fargene? 

Ts

Anonymkode: 2c5e2...6ee

Da er vi tilbake til lappen inne i lampen.

Anonymkode: 08230...d2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har den som er blå inni. Den har mannen arvet av sin far og han trodde den var 35/40 år 😊

Jeg synes den gir veldig fint lys over bordet, men vår pære er 100 w (150w?) og da har man ordentlig lys 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prisen på 3 tusen er helt standard for en PH5 fra rundt 70-tallet.

Om du vil tilbake til 1958 må du regne med å gi noe mer om lampen skal være i mint condition.

Skal du ha den selv? 

Anonymkode: 08230...d2e

ånei!! jeg fant en i mint ifjor på finn. 2000kr. Og var frem og tilbake før jeg tilslutt fant ut at jeg ikke visste om jeg ville ha den. Da var den altså såpass gammel?

Anonymkode: dc3c0...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2019 den 0.21, AnonymBruker skrev:

ånei!! jeg fant en i mint ifjor på finn. 2000kr. Og var frem og tilbake før jeg tilslutt fant ut at jeg ikke visste om jeg ville ha den. Da var den altså såpass gammel?

Anonymkode: dc3c0...d1a

Mint condition

Fargen mint er noe annet enn mint condition.

PH5 - historie

Anonymkode: f0506...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/19/2019 at 8:07 PM, AnonymBruker said:

Men et spm til. Hva med de hvite med blå inni? Trodde de var enda eldre igjen...?

Anonymkode: 2c5e2...6ee

Jeg antar at den jeg vet om ble kjøpt i forbindelse med at huset ble bygget på 70-tallet. For alt jeg vet, kan den ha blitt kjøpt brukt da, men tviler på det.

Anonymkode: df94b...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...