Gå til innhold

Erfaring med keto-dietten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tviler ikke på at dere som sier dere la på dere alt etter en kort stund snakker sant, men jeg lurer på hvorfor...

Ble det til at dere skulle ta igjen alt det tapte og det ble for mye? Er det slik at dere til vanlig spiser mange karbohydrater?

Jeg er overbevist om at noen klarer seg fint uten karbohydrater og andre vil slite skikkelig. Og når man spiser intuitivt vil man finne riktig strategi for seg selv. Bortsett fra sjokolade da.... Det er noe "alle" vil ha, og "ingen" har godt av. :)

Anonymkode: 2da99...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tviler ikke på at dere som sier dere la på dere alt etter en kort stund snakker sant, men jeg lurer på hvorfor...

Ble det til at dere skulle ta igjen alt det tapte og det ble for mye? Er det slik at dere til vanlig spiser mange karbohydrater?

Jeg er overbevist om at noen klarer seg fint uten karbohydrater og andre vil slite skikkelig. Og når man spiser intuitivt vil man finne riktig strategi for seg selv. Bortsett fra sjokolade da.... Det er noe "alle" vil ha, og "ingen" har godt av. :)

Anonymkode: 2da99...db0

Forskning viser at de aller fleste som klarer holde seg til en diett går ned i vekt. Det spiller ingen rolle hva dietten er. Nøkkelen her er egentlig at folk spiser mindre eller kutter ut kaloriverstinger. Folk spiser generelt for mye kalorier i løpet av en dag uten at de er klar over det selv. Når man går lavkarbo kutter man ut hvetebakst og godteri. Mye er gjort allerede da. 

Når man da slutter på dietten går man tilbake til gamle vaner og går opp i vekt igjen. Fordi man spiser for mye, eller spiser mye av kaloririke matvarer. 

Anonymkode: de0b0...840

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med lavkarbodiett. Jeg er såpass aktiv at jeg fint er ketogen på 75-100 gram karbohydrat om dagen. Men jeg har også dårlige erfaringer med lavkarbo, der jeg kun endte opp med først å ha en diett der jeg følte meg forferdelig (men ble tynn) og deretter smalt opp i vekt igjen. Generell lavkarbo, med lavt innslag av mettet fett og mye grønnsaker derimot, det gir meg god og jevn energi, og etter den første uka koster det meg overhodet ingenting. 

Det betyr (beklager keto-fundamentalister der ute) at for langsiktig suksess på lavkarbo bør man droppe ting som 

  • ost
  • bearbeidet kjøtt (pølser, bacon ++)
  • For mye fete meieriprodukter.

Og det betyr at man må spise MYE grønnsaker. Fet fisk. Holde seg mest til sunne fettkilder som olivenolje, avocadoolje og liknende (pass på omega 3/6/9 fordelingen, mye planteolje er forferdelig) og i utgangspunktet legge fundamentalt om måten man spiser på. Ikke bare grille ost i mikrobølgeovnen, spise pølser uten tilbehør og egg og bacon til frokost hver dag.

Problemet er at en del ketodietter baserer seg på matvarer som folk tradisjonelt gjerne overspiser på i utgangspunktet. Masse bacon, ost, salt mat, fløtedesserter med sukrin, atkinsbarer +++ Så går man ned noen kilo først når glykogenlagrene tømmes, så går man ned noen kilo til fordi man ble motivert av den initielle vektnedgangen, men så blir man matlei, diettlei, føler seg ekkel på grunn av all den usunne maten man spiser og så er det bom stopp. 

Når man da slipper opp på karbohydratene igjen, ender man opp med å fort komme , og man har gjerne aldri gått bort fra modellen mat = trøst og overspising og da har man det gående. 

Anonymkode: 3bba8...533

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskning viser at de aller fleste som klarer holde seg til en diett går ned i vekt. Det spiller ingen rolle hva dietten er. Nøkkelen her er egentlig at folk spiser mindre eller kutter ut kaloriverstinger. Folk spiser generelt for mye kalorier i løpet av en dag uten at de er klar over det selv. Når man går lavkarbo kutter man ut hvetebakst og godteri. Mye er gjort allerede da. 

Når man da slutter på dietten går man tilbake til gamle vaner og går opp i vekt igjen. Fordi man spiser for mye, eller spiser mye av kaloririke matvarer. 

Anonymkode: de0b0...840

Ja, det viktigste er sikkert å få selvinnsikt i hvorfor man la på seg i utgangspunktet. Det er ikke alltid så lett. Jeg har stor tro på at å spise naturlig er den beste måten å legge om til lavkarbo uten å få for mange negative effekter. Jo, noen kan helt sikkert trives på ekstremdietter som carnivore f.eks. Men vi er forskjellige hva vi tåler... 

Anonymkode: 2da99...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar på dette, så noen la ut noe om det på denne tråden for 2 timer siden :) 

Virker som at alle som har prøvd denne dietten i en periode, og som gir seg  (naturligvis, er ikke optimalt å aldri få spise kake osv. for resten av livet) går opp all vekten. Nesten som jojoslanking, og kanskje enda verre? 

Finnes det ingen måte å gå tilbake til å få kunne spise litt mer naturlige karbohydrater (frukt og grønnsaker, ikke nødvnedigivsi massevis av søtsaker) uten å gå opp i vekt?

 

Endret av Issamdoctor27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Issamdoctor27 said:

Da har jeg fått svar på dette, så noen la ut noe om det på denne tråden for 2 timer siden :) 

Virker som at alle som har prøvd denne dietten i en periode, og som gir seg  (naturligvis, er ikke optimalt å aldri få spise kake osv. for resten av livet) går opp all vekten. Nesten som jojoslanking, og kanskje enda verre? 

Finnes det ingen måte å gå tilbake til å få kunne spise litt mer naturlige karbohydrater (frukt og grønnsaker, ikke nødvnedigivsi massevis av søtsaker) uten å gå opp i vekt?

 

De fleste grønnsaker kan du spise kilovis av hver dag uten å legge på deg. 1 kilo brokkoli har ca 300 kcal. Det er veldig mye mat. Det er ikke der overvekten kommer fra. Overvekten kommer fra fløte, ost, yoghurt, for mange brødskiver med eller uten dårlig pålegg, sukker i sauser og annen mat, "kaffesukker", for stor porsjon pasta (når man spiser spagetti for eks), ketchup/ dressing/ rømme/ salsa. Osv. Grønnsakene i seg selv er ikke et probelm. Noen mener poteter er dårlige, men jeg tror ikke poteten er verstingen heller. Det er mange andre syndere man kan ta før man går på poteten. Skal sies at jeg mener det er ernæringsmessig dårlig å kun spise poteter som grønnsak til et måltid. Det burde alltid være brokkoli, blomkål og/ eller gulrøtter til middag i tillegg til potet. Da begrenser det seg hvor mye potet man orker spise uansett

Anonymkode: de0b0...840

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Issamdoctor27 skrev:

Da har jeg fått svar på dette, så noen la ut noe om det på denne tråden for 2 timer siden :) 

Virker som at alle som har prøvd denne dietten i en periode, og som gir seg  (naturligvis, er ikke optimalt å aldri få spise kake osv. for resten av livet) går opp all vekten. Nesten som jojoslanking, og kanskje enda verre? 

Finnes det ingen måte å gå tilbake til å få kunne spise litt mer naturlige karbohydrater (frukt og grønnsaker, ikke nødvnedigivsi massevis av søtsaker) uten å gå opp i vekt?

 

Jeg holdt meg lenge, altså mange år. Grunnen til at jeg la om var at jeg ikke klarte å slutte å gå ned i vekt og jeg ble alt for tynn. Når jeg ble syk/hjemme så ble det mye mindre aktivitet, alt for mye mat (ser det i ettertid), og en svært aktiv vinklubb. I tillegg var mine venninner mye større enn meg så jeg ble blind. Og selv gikk jeg bare i elastiske klær pga smerter og vekten ble ødelagt. Så mister litt kontroll. Men jeg anbefaler lavkarbo, for de det passer for. Flott for å få hormoner i balanse, mer stabilt blodsukker og mer energi, for å nevne noe. :) Jeg er tilbake og har ikke noe søtsug lengre.

Anonymkode: 2da99...db0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2019 den 20.16, Prøver18 skrev:

Gått ned 13,6 kg siden 20. Februar. 

Nå har jeg gått ned 28 kg. 2 kg igjen 😁

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Prøver18 skrev:

Nå har jeg gått ned 28 kg. 2 kg igjen 😁

Wow, det er jo supert.😅 4 kilo her, og har minst 10 kilo til.😋

Anonymkode: a9616...bf5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Issamdoctor27 skrev:

Da har jeg fått svar på dette, så noen la ut noe om det på denne tråden for 2 timer siden :) 

Virker som at alle som har prøvd denne dietten i en periode, og som gir seg  (naturligvis, er ikke optimalt å aldri få spise kake osv. for resten av livet) går opp all vekten. Nesten som jojoslanking, og kanskje enda verre? 

Finnes det ingen måte å gå tilbake til å få kunne spise litt mer naturlige karbohydrater (frukt og grønnsaker, ikke nødvnedigivsi massevis av søtsaker) uten å gå opp i vekt?

 

Ikke optimalt å ikke få spise kake? Man kan jo fint skeie ut i bursdager osv. om man ønsker det. Det er jo uansett noe man ikke bør spise for ofte - det gjelder jo alle. Det er jo snakk om en livsstilsendring, ikke en diett. Det er jo derfor man går opp igjen hvis man går tilbake til gamle spisevaner, som gjorde en overvektig i utgangspunktet. Det har ingenting med dette kostholdet å gjøre at man går opp igjen hvis man begynner å spise den gamle kosten - det er de gamle spisevanene årsaken til.

Jo-jo-slanking er aldri optimalt, uansett. Man kan nok fint tilføye litt mer karbo igjen når målet er nådd, eller finne ut hvor mye man "tåler". Ellers finnes det så mange gode oppskrifter på kaker o.l som er lavere på karbohydrater, som ikke påvirker blodsukkeret negativt - og som faktisk smaker kjempegodt. :) 

Anonymkode: a9616...bf5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble svært syk, og gikk opp nøyaktig 400 gr, hver uke, selv om jeg gjorde alt riktig. Og har hørt om andre med samme erfaringer. Jeg gikk da heller over til Fedon lignende kosthold. Da skal du spise mer karbohydrater, og sunt fett, da gikk jeg ned 32 kg på 9 mnd, og da spiste jeg god sunn mat, og var mett hele tiden. 

Anonymkode: 1b91b...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

keto er veldig effektivt. Men personlig liker jeg lavkarbo best fordi jeg er altfor glad i frukt, og fokuserer på høy protein, middels fett og lavkarbo

Anonymkode: b8d0c...955

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer langt med å kutte ut ting som ris, pasta, poteter, brød, mel, korn osv. 

Anonymkode: b8d0c...955

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk ned 25 kg på 9 måneder for 11 år siden og har spist LCHF siden og holdt vekta. Så mange positive sider med dette kostholdet. Jeg kan spise meg mett på god mat, trenger ikke å telle kalorier, magen fungerer mye bedre, har mer energi, bedre effekt av treningen, sover bedre, finere hud, stabilt humør, mindre menssmerter, mindre mensblødninger, 

For de som sier at de har gått opp igjen, så vil jeg bare sitere Einstein som sa at galskap er å gjøre det samme om og om igjen og forvente forskjellig resultat. Hvis dere gikk opp i vekt med å spise på en måte, hvorfor forventer dere at det ikke skal skje igjen? LCHF er en livsstil, ikke en midlertidig kur. Selvfølgelig går dere opp igjen når dere går tilbake til det kostholdet dere gikk opp i vekt på.

Og til de som påstår at det ikke betyr noe hvilken diett man bruker bare man holder seg til det, så er det bullshit. Lavkarbo er bevist å fungere mye bedre og gi sunnere resultater. Dere tenker på den studien motstanderne liker å dra opp hver gang det er snakk om noe sånt, og det er tydelig at motstanderne ikke har lest studien en gang. I den studien slanket lavkarbogruppa seg i 3 måneder (og fikk spise så mye de ville), og så ble de bedt om å øke karbohydratene til vekta stagnerte. Lavfettgruppa ble bedt om å redusere kcal og slanket seg i 2 år. Etter to år var de ca like. Altså:
Lavfettgruppa sultet seg i 2 år for å ta igjen lavkarbogruppa som kun slanket seg i 3 måneder med å spise seg mette! 
Jommen sa jeg "spiller ingen rolle hvilken diett man velger". ;) 

Anonymkode: 75d3c...ab8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gikk ned 25 kg på 9 måneder for 11 år siden og har spist LCHF siden og holdt vekta. Så mange positive sider med dette kostholdet. Jeg kan spise meg mett på god mat, trenger ikke å telle kalorier, magen fungerer mye bedre, har mer energi, bedre effekt av treningen, sover bedre, finere hud, stabilt humør, mindre menssmerter, mindre mensblødninger, 

For de som sier at de har gått opp igjen, så vil jeg bare sitere Einstein som sa at galskap er å gjøre det samme om og om igjen og forvente forskjellig resultat. Hvis dere gikk opp i vekt med å spise på en måte, hvorfor forventer dere at det ikke skal skje igjen? LCHF er en livsstil, ikke en midlertidig kur. Selvfølgelig går dere opp igjen når dere går tilbake til det kostholdet dere gikk opp i vekt på.

Og til de som påstår at det ikke betyr noe hvilken diett man bruker bare man holder seg til det, så er det bullshit. Lavkarbo er bevist å fungere mye bedre og gi sunnere resultater. Dere tenker på den studien motstanderne liker å dra opp hver gang det er snakk om noe sånt, og det er tydelig at motstanderne ikke har lest studien en gang. I den studien slanket lavkarbogruppa seg i 3 måneder (og fikk spise så mye de ville), og så ble de bedt om å øke karbohydratene til vekta stagnerte. Lavfettgruppa ble bedt om å redusere kcal og slanket seg i 2 år. Etter to år var de ca like. Altså:
Lavfettgruppa sultet seg i 2 år for å ta igjen lavkarbogruppa som kun slanket seg i 3 måneder med å spise seg mette! 
Jommen sa jeg "spiller ingen rolle hvilken diett man velger". ;) 

Anonymkode: 75d3c...ab8

Leser om folk som har gjort dietten i flere måneder, synes dere ikke det er vanskelig? Å måtte begrense seg for hva man kan spise og ikke, er så mye man ikke kan spise. Blir ikke det vanskelgi? spesielt over lengre tid.

Skal være ærlig å si at jeg prøver dette med hovedmål å gå ned noen 10 kilo, men vet ikke om jeg kan gjøre det for resten av livet. Er det håp igjen for oss? kommer vi til å gå opp hver eneste kilo?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Issamdoctor27 skrev:

Leser om folk som har gjort dietten i flere måneder, synes dere ikke det er vanskelig? Å måtte begrense seg for hva man kan spise og ikke, er så mye man ikke kan spise. Blir ikke det vanskelgi? spesielt over lengre tid.

Skal være ærlig å si at jeg prøver dette med hovedmål å gå ned noen 10 kilo, men vet ikke om jeg kan gjøre det for resten av livet. Er det håp igjen for oss? kommer vi til å gå opp hver eneste kilo?

Se for deg at du plutselig finner ut at du er allergisk mot matvare X, som du vanligvis spiste masse av og brukte som ingrediens i masse mat. Et praktisk eksempel for eksempel egg, melk eller mel. I starten ville du nok brukt ganske mye tid på å tenke hva som du kunne spise, sjekke innholdsfortegnelser, kave med nye oppskrifter. Sakte men sikkert vil det å gjøre matvalg uten denne ingrediensen gå nesten av seg selv. 

Sånn er det med å spise lavkarbo også. Det er en ganske bratt oppoverbakke de første ukene, men etter hvert blir man godt trent i hva som er greit og ugreit og hva som passer en selv. Alt blir en vane, og fort nok lærer du deg å gjøre justeringer tilpasset din nye livsstil. Går du inn i det med en innstilling om at dette er noe du bare skal gjøre for en kortere periode derimot, da blir det bare tull.

Og her er et tips til: dropp all kunstig søtning. Det å lære seg av at alt skal smake kjempesøtt hele tiden er det jeg anser som en av de viktigste tingene som skal til på langsiktig lavkarbosuksess. Det tar ikke lang tid før smaksløkene omstiller seg. 

Anonymkode: 3bba8...533

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gikk all in januar 2016 - da jeg måtte ned 7 kg for mageplastikk(løs hud)for å få penest resultat.

Starta med ketose første to ukene. , og gikk over til lavkarbo etterpå.

Raste ned 1,5 kg allerde første uka. Jeg gikk fra 70kg til 63 på  2mnd 

Ja det funker, men man må hele tida preppe mat og være i forkant -planlegge måltider .Og hvis man ikke er nøye på å spise regelmessig, nok og drikke nok vann blir man lol i kroppen . Svimmel , hodepine og ekkel smak i munnen.

Nå det er sagt så var det positive sidene at jeg følte mer energi (etter dag 4-5) kroppen føltes "lettere"  når jeg ikke åt pasta, brød osv.Og kjekt med raske resultater , å se at kiloene renner av.

Jeg skal påan  igjen nå snart , da kg sniker seg på fort igjen når man faller inni gamle uvaner .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Og til de som påstår at det ikke betyr noe hvilken diett man bruker bare man holder seg til det, så er det bullshit. Lavkarbo er bevist å fungere mye bedre og gi sunnere resultater. Dere tenker på den studien motstanderne liker å dra opp hver gang det er snakk om noe sånt, og det er tydelig at motstanderne ikke har lest studien en gang. I den studien slanket lavkarbogruppa seg i 3 måneder (og fikk spise så mye de ville), og så ble de bedt om å øke karbohydratene til vekta stagnerte. Lavfettgruppa ble bedt om å redusere kcal og slanket seg i 2 år. Etter to år var de ca like. Altså:
Lavfettgruppa sultet seg i 2 år for å ta igjen lavkarbogruppa som kun slanket seg i 3 måneder med å spise seg mette! 
Jommen sa jeg "spiller ingen rolle hvilken diett man velger". ;) 

Anonymkode: 75d3c...ab8

Du kan finne mange studier på at ulike kosthold gjør at mennesker mister vekt. Det er ikke snakk om 1 studie som tok for seg mange kosthold. Leser du om plantebasert (vegansk) kosthold vil du finne at 1. de har lavere BMI i snitt enn andre og 2 de som går over til et plantebasert kosthold mister vekt. Du kan finne lignende vekttap resultater når det gjelder paleo, periodisk fasting, lavfett med mer.  

Så lenge mennesker klarer kvitte seg med uvanene sine går de selvsagt ned i vekt. Man trenger ikke sulte for det heller. Man trenger ikke spise mye fett for å være mett. Jeg gikk selv over til plantebasert og forsøkte ikke miste vekt, men jeg mistet magefett selv om jeg ikke trente mer enn vanlig. Det er ikke noe magisk her, jeg spiser mindre bakst (ferdigboller, kake, hvitt brød og pasta osv) enn før. Mer av maten er kalorifattig som for eks mye grønnsaker til nesten hvert eneste måltid. 

Anonymkode: de0b0...840

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2020 den 19.40, Issamdoctor27 skrev:

Leser om folk som har gjort dietten i flere måneder, synes dere ikke det er vanskelig? Å måtte begrense seg for hva man kan spise og ikke, er så mye man ikke kan spise. Blir ikke det vanskelgi? spesielt over lengre tid.

Skal være ærlig å si at jeg prøver dette med hovedmål å gå ned noen 10 kilo, men vet ikke om jeg kan gjøre det for resten av livet. Er det håp igjen for oss? kommer vi til å gå opp hver eneste kilo?

Jeg synes ikke det er vanskelig i det hele tatt. Det blir en vane, og når du føler seg så mye bedre, så vil du fortsette å føle deg så bra. Og så hjelper det å se på det positive. Fett gjør maten så utrolig mye mer smakfull, og man kan spise seg mett på denne gode maten!
 
De aller fleste begrenser hva de spiser uansett. De fleste spiser ikke godteri hver dag selv om de hadde hatt lyst på det hver dag. Veldig mange tror at bacon er usunt for eksempel og spiser det derfor veldig sjelden.
 
Det er ikke mye håp for deg dessverre hvis du har planer om å gå tilbake til det du spiste før. Du må gjøre endringer. Det betyr ikke at du må spise som du gjorde for å gå ned i vekt resten av livet, men du må gjøre endringer. Jeg tillater meg litt mer nå enn da jeg var i vektnedgangsfasen, men de aller fleste vil fortsatt si at jeg har et "strengt" kosthold.
 
En kollega sa det fint en gang han berømmet meg for den gode forandringen jeg hadde hatt og han ønsket det samme. Men han ville spise som før, han ville ikke måtte kutte ut noe han likte, han ville kunne spise det andre serverte, han ville ikke gå sulten. Typisk folk... Lykke til med den...

Anonymkode: 75d3c...ab8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan finne mange studier på at ulike kosthold gjør at mennesker mister vekt. Det er ikke snakk om 1 studie som tok for seg mange kosthold. Leser du om plantebasert (vegansk) kosthold vil du finne at 1. de har lavere BMI i snitt enn andre og 2 de som går over til et plantebasert kosthold mister vekt. Du kan finne lignende vekttap resultater når det gjelder paleo, periodisk fasting, lavfett med mer.  

Så lenge mennesker klarer kvitte seg med uvanene sine går de selvsagt ned i vekt. Man trenger ikke sulte for det heller. Man trenger ikke spise mye fett for å være mett. Jeg gikk selv over til plantebasert og forsøkte ikke miste vekt, men jeg mistet magefett selv om jeg ikke trente mer enn vanlig. Det er ikke noe magisk her, jeg spiser mindre bakst (ferdigboller, kake, hvitt brød og pasta osv) enn før. Mer av maten er kalorifattig som for eks mye grønnsaker til nesten hvert eneste måltid. 

Anonymkode: de0b0...840

Veganisme er bare bedre enn "normalt kosthold" fordi "normalt kosthold" er så sinnsykt dårlig. Nesten uansett hva du sammenligner med "normalt kosthold" så vil du se en forbedring. Det betyr ikke at det er bra. Hvis du bytter ut marshmallows med iskrem, så er iskrem sunnere, det betyr ikke at iskrem er sunt.

Og de fleste av studiene som går på veganisme er observasjonsstudier som ikke kan bevise noe som helst. Den gjennomsnittlige vegetarianeren er sunnere enn den gjennomsnittlige alteteren, og den gjennomsnittlige veganeren er sunnere enn den gjennomsnittlige vegetarianeren. Hadde det bare vært kjøtt og andre dyreprodukter som var eneste forskjellen, men det er det ikke. Her må man tenke på noe som kalles "healthy user bias". Veganeren er mer helsebevisst enn vegetarianeren som er mer helsebevisst enn alteteren. Dette viser seg i veldig mange variabler. Trening, røyking, alkohol, søvn. Jo mer helsebevisst, jo flinkere til å trene jenvlig, ikke røyke, ikke drikke alkohol, få nok søvn, Studiene sier at de "tar høyde for disse" - som om vi vet nøyaktig hvor mye hver av variablene forandrer risikoen for ditt og datt og ikke minst sammen (altså trener jevnlig, røyker ikke, men drikker to glass vin her og der for eksempel). Det vet vi ikke. Og så er det variablene som ikke blir målt en gang fordi de ikke kan måle alt. Derfor kan man aldri bevise noe som helst utifra observasjonsstudier, bare antyde sammenhenger.

Hadde man kunnet bevise noe fra observasjonsstudier, så kunne man si at jo mer iskrem du spiser, jo større risiko har du for å drukne fordi vi ser på statistikker at i måneder med høyere iskremsalg er det også flere druktningsulykker. Dette er sannsynligvis på grunn av fellesnevneren varmt vær, som gjør at flere kjøper iskrem og flere bader. Men vi kan ikke vite uten å kjøre noen gode intervensjonsstudier.

Men det er en interessant studie på fattige skolebarn i Afrika som var defacto vegetarianere som opplevde en signifikant forbedring i kognitive evner når de fikk kjøtt. Det samme skjedde ikke med de som fikk samme antall kcal vegansk.

Selvfølgelig er det ikke bare den studien jeg nevnte, men det er den studien motstanderne liker å dra frem og påstå at det ikke spiller noen rolle hva du velger for vektnedgangens skyld.

Lavkarbo Vs lavfett.jpg

Her har jeg brukt en oversikt jeg lagde for lenge siden fra Andreas Eenfeldts bok "Matrevolusjonen". Jeg har fargekodet vinnerne, og om forskjellen var statistisk signifikant. Det er verdt å merke seg at lavfett aldri vant med en forskjell som var statistisk signifikant. Ikke på én eneste markør. Det var mye grønt der... ;) Som altså betyr at lavkarbo vant og forskjellen var statistisk signifikant.

Noen av disse sammenlignet også vegetarkosthold, men det er ikke med i denne sammenhengen fordi det var ikke grunnen til at jeg lagde tabellen.

Man trenger å spise fett for å bli mett på lavkarbo. Man skal jo spise lite karbohydrater. Proteiner er en viktig byggestein, men en dårlig energikilde og faktisk blir vi proteinforgiftet hvis vi kutter både fett og karbohydrater, såkalt rabbit starvation.

Anonymkode: 75d3c...ab8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...