Gå til innhold

Hjelp.. gravid, abort, amming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. 

Kort fortalt, ventet mensen 6.mai, hadde sex 4 mai hvor han da ikke klarte å trekke seg ut. 

Jeg fødte for 4 mnd siden og har en treåring i tillegg. Det er ikke aktuelt å få en til nå! Uff, dette skulle jo ikke skje. Jeg har fått time i juni til innnsett av spiral hos gynekolog fordi jordmoren ikke klarte å sette den inn på meg. 

Spørsmålet mitt er egentlig om hvordan det går med amming og narkose? Skal jeg gjennomføre en abort må den være kirurgisk. Medisinsk abort er ikke aktuelt da jeg må avstå fra amming i 3(!!) dager 😞 Det er ikke aktuelt for meg. Kan man amme etter narkose? Hvor lenge varer dette inngrepet, og hvordan er formen etterpå? 

Samboer skal selvfølgelig være der for meg og minsten, han tar flaske, men jeg får ikke pumpet ut nok. Kan ikke jeg amme rett før narkosen, og så amme igjen 3 (kanskje 6 hvis jeg får pumpet litt på forhånd) timer etter inngrepet? 

Håper noen har erfaring til en tullete mamma i ammetåke som trodde det skulle gå bra den ene gangen 😞 

Anonymkode: 8ea57...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du gravid da?

 

Anonymkode: 78d81...497

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du gravid da?

 

Anonymkode: 78d81...497

Ja, veldig svak strek. Blødninger ved samleie slik som ved mine tre andre graviditeter.. 

ts

Anonymkode: 8ea57...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. 

Måtte i narkose etter fødsel nr. 3, var ikke noe problem å amme etterpå. 

Lykke til

Anonymkode: 78d81...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. 

Måtte i narkose etter fødsel nr. 3, var ikke noe problem å amme etterpå. 

Lykke til

Anonymkode: 78d81...497

Tusen takk for svar. Bare vet at hvis jeg dropper amming i 3 dager så blir det vel ikke noe mer amming etterpå, det er uaktuelt å kutte amming så tidlig 😞 

ts

Anonymkode: 8ea57...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Bare vet at hvis jeg dropper amming i 3 dager så blir det vel ikke noe mer amming etterpå, det er uaktuelt å kutte amming så tidlig 😞 

ts

Anonymkode: 8ea57...e7a

Man får jo en del preparater, så jeg ville dobbeltsjekket med den aktuelle klinikken.

Basert på mine dagsinngrep (ikke abort, men jeg vil tro det ene kan være noe tilsvarende) så ville jeg klart å pumpe melk stort sett hele dagen bortsett fra 1-2 timer etter oppvåkning. 

Lykke til! Forstår at du velger som du gjør.

Anonymkode: 791f6...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør på tryggmammamedisin.no 

de er mer oppdatert enn legene 

Anonymkode: bae58...bd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør på tryggmammamedisin.no 

de er mer oppdatert enn legene 

Anonymkode: bae58...bd5

Informasjonen jeg fant var vel på Ahus sine nettsider eller NHI.. husker ikke helt, men det var en god kilde i hvertfall. Hvis jeg kan amme rett etter narkose er selvfølgelig valget enkelt. Har vært gjennom en spontanabort før, og det er ikke så ille(synes jeg) så det hadde ikke vært noe problem. Men ofrer ikke ammingen på grunn av en abort. 

Ts

Anonymkode: 8ea57...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden tror du at du må slutte å amme hvis du pumper i 3 dager..? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, addict skrev:

Hvorfor i all verden tror du at du må slutte å amme hvis du pumper i 3 dager..? 

Produksjonen er blitt så stabil nå at jeg får ut Max 60ml på en dag. Og da må jeg faktisk ta et halvt måltid fra babyen min for å få pumpet. + hvis han får flaske i 3 dager er det ikke sikkert han vil ta puppen igjen. 

Anonymkode: 8ea57...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Produksjonen er blitt så stabil nå at jeg får ut Max 60ml på en dag. Og da må jeg faktisk ta et halvt måltid fra babyen min for å få pumpet. + hvis han får flaske i 3 dager er det ikke sikkert han vil ta puppen igjen. 

Anonymkode: 8ea57...e7a

Men du vil jo få ut mer når du ikke ammer samtidig. 

Uansett er det ikke nødvendig å avstå fra amming i 3 dager pga narkose. Men du må sjekke om du skal ha noen medisiner som ikke går overens med amming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Informasjonen jeg fant var vel på Ahus sine nettsider eller NHI.. husker ikke helt, men det var en god kilde i hvertfall. Hvis jeg kan amme rett etter narkose er selvfølgelig valget enkelt. Har vært gjennom en spontanabort før, og det er ikke så ille(synes jeg) så det hadde ikke vært noe problem. Men ofrer ikke ammingen på grunn av en abort. 

Ts

Anonymkode: 8ea57...e7a

Tryggmammamedisin er den offentlige, norske helsetjenesten som hjelper ammende og gravide ifm medisiner. Du kan sende inn spørsmål dit. Mye tryggere enn ahus og nhi. 

Relis er legeversjonen, du kan også be legen om å dobbeltsjekke med relis.

Anonymkode: bae58...bd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan amme etter narkose, men du må vente i 3 timer etter narkosen. Jeg måtte legges i narkose i ammeperioden og det var den informasjonen jeg fikk av anestesilegen på sykehuset. 

Anonymkode: 8cfd5...8c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte ha utskrapning av livmor 2 uker etter fødsel og måtte da bli lagt i narkose. Pumpet etter jeg hadde våknet og kastet melka. Etter det var det bare å amme igjen 😊 Ingen problem! Hen fikk bare 1 måltid med MME.

Anonymkode: 3caaa...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er tungt, men skjønner ikke helt at du kan se på din baby, mens det fosteret som ligger i magen får ikke leve.

Grunnen til at jeg reagerer slik er at jeg var i samme situasjon for 4 år siden. Hadde tre barn fra før, ett var noen måneder. Vurderte abort selv, men ombestemte meg. Nå kan jeg ikke forstå hva jeg tenkte på. Men tror det var blanding av to småbarn, en baby, mye gråting, lite søvn og jævlig fødsel. 

Anonymkode: 090c0...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det er tungt, men skjønner ikke helt at du kan se på din baby, mens det fosteret som ligger i magen får ikke leve.

Grunnen til at jeg reagerer slik er at jeg var i samme situasjon for 4 år siden. Hadde tre barn fra før, ett var noen måneder. Vurderte abort selv, men ombestemte meg. Nå kan jeg ikke forstå hva jeg tenkte på. Men tror det var blanding av to småbarn, en baby, mye gråting, lite søvn og jævlig fødsel. 

Anonymkode: 090c0...3f0

Hva  er vitsen med å si sånn? Selvfølgelig ser jeg på barna mine og tenker at lille frøet i magen blir sånn, men vi kan ikke ha flere akkurat nå, jeg er lei av å gå gravid. Var gravid i 2016,2017 og 2018. Ammet eldste i 18 mnd og ammer nå nummer to. Kjenner jeg trenger å få kroppen min tilbake slik at jeg kan være der for de ungene jeg allerede har. 

Ts

Anonymkode: 8ea57...e7a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Albbas skrev:

Men du vil jo få ut mer når du ikke ammer samtidig. 

Uansett er det ikke nødvendig å avstå fra amming i 3 dager pga narkose. Men du må sjekke om du skal ha noen medisiner som ikke går overens med amming. 

Nei, man må avstå fra mening i tre dager etter man har fått de første pillene ved medisinsk abort. 

Anonymkode: 8ea57...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...