Gå til innhold

Vanskelig kollega


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en kollega som jeg har jobbet med i en god del år som det siste året har endret seg til å overse meg fullstendig på jobb (jobber ganske tett sammen) Hvis jeg prøver å innlede til en samtale blir jeg avspist med et sure og korte svar, noe som resulterer i at jeg trekker meg unna.  Vedkommende er også lite interessert i å være behjelpelig på jobb noe som personen har gitt et tydelig inntrykk av.
Men samtidig føler seg opphøyet til å prøve å dirigere folk rundt seg med en ovenfra og ned holdning.. Inkl meg.. Har vært en del episoder opp igjennom som jeg egentlig bare har oversett pga samarbeidet, men fikk til slutt nok en dag da jeg ble overrumplet. Jeg ga klar beskjed på en saklig måte om at jeg ikke finner meg i å bli snakket nedlatende til.. 
Fikk selvfølgelig en beklagelse, noe som jeg tror kun er spill for galleriet, for i etterkant av dette har det bare blitt verre..  Kjenner det vrenger seg på innsiden her, for det
Ingen andre som tør å gi beskjed.
Jeg tenker selv at dette er i kategori mobbing/hersking

Noen andre her som har vært borti lignende? Og hva har dere gjort? 

Anonymkode: 2abf3...0e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville satt kollegaen min skikkelig på plass. En gang for alle. Neste gang hun er ufin så gi klar beskjed. Og aldri gi deg

Anonymkode: 4f9d7...c82

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvfølgelig det optimale og gjøre, men vedkommende har såpass mye innflytelse i bedriften at det føles veldig vanskelig, hvis du skjønner..   I det ene øyeblikket er personen verdens hyggeligste, helst hvis man trenger hjelp eller ønsker å få ut info som i utgangspunktet ikke har noe med personen å gjøre..  Og i det neste er man som luft..   

Anonymkode: 2abf3...0e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje personen har veldig mye på seg av arbeidsoppgaver. Da kan man fort bli litt kort i svarene. 

Anonymkode: e1b9f...54c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje personen har veldig mye på seg av arbeidsoppgaver. Da kan man fort bli litt kort i svarene. 

Anonymkode: e1b9f...54c

Nehhh.. Ikke når man sitter å prater i lunsjen og vedkommende konsekvent later som man ikke hører når jeg stiller et spørsmål.. Men alle andre kan man prate og fjase med..  

Du er den eneste som vedkommende aldri sier god morgen eller god middag til når man går hjem for dagen.. 

Og sier du det selv får du aldri svar.. 

Jeg skjønner at i hektiske perioder kan man være litt mer mutt.. Men jeg har ikke helt feelingen med at det er årsaken her.. 

Anonymkode: 2abf3...0e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nehhh.. Ikke når man sitter å prater i lunsjen og vedkommende konsekvent later som man ikke hører når jeg stiller et spørsmål.. Men alle andre kan man prate og fjase med..  

Du er den eneste som vedkommende aldri sier god morgen eller god middag til når man går hjem for dagen.. 

Og sier du det selv får du aldri svar.. 

Jeg skjønner at i hektiske perioder kan man være litt mer mutt.. Men jeg har ikke helt feelingen med at det er årsaken her.. 

Anonymkode: 2abf3...0e0

Vær slu og lur i svarene dine. Si alltid god morgen og når kollega ikke svarer sier du

«det er vanlig å svare når man sier god morgen vettu» «dårlig humør eller» 

Og andre kommentarer som det. 

De gangene personen overser deg når du spørr om noe kan du vifte med armene mot vedkommende og rope haaalooo. Eller si navnet på vedkommende. Eller du kan spørre om det går bra med vedkommende ettersom personen virker litt borte i seg selv og egne tanker. Eventuelt si at det er vanlig høflighet å svare når noen stiller deg spørsmål. 

Anonymkode: ff1eb...f76

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nehhh.. Ikke når man sitter å prater i lunsjen og vedkommende konsekvent later som man ikke hører når jeg stiller et spørsmål.. Men alle andre kan man prate og fjase med..  

Du er den eneste som vedkommende aldri sier god morgen eller god middag til når man går hjem for dagen.. 

Og sier du det selv får du aldri svar.. 

Jeg skjønner at i hektiske perioder kan man være litt mer mutt.. Men jeg har ikke helt feelingen med at det er årsaken her.. 

Anonymkode: 2abf3...0e0

Dette kalles hersketeknikk og utfrysning. Har du tråkket vedkommende på tærne? Denne personen hadde jeg vært forsiktig med. De er ustabile, splitt og hersk, og evner å ødelegge og snu hele arbeidsmiljøet. Har du mulighet til å samarbeide med andre istedet?

Anonymkode: 0152f...b08

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste metoder som funker er å være litt kald og lur tilbake, . Si til deg selv at personen ikke er verdt en dritt og du driter i hva hn mener og sier. Hold tilbake litt informasjon, er det sladder så si alltid at du ikke vet noe. Osv

Eller bytt jobb.

Du får aldri retta opp en sånn person. 

*Men husk å spill trivelig. Si feks god morgen, takk for idag osv - men litt formelt/som om du snakker til en fremmed., så personen skjønner at du ikke bryr deg om hn ;-) 

Endret av Gent82
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig manipulerende atferd. Har ikke hatt kollegaer som har vært slik, men en venninne. 

Det tapper en for energi når man må omgås slike mennesker. Enten må du lære deg "teknikker" på hvordan du skal oppføre deg ovenfor/takle slike mennesker, ta det opp med ledelsen eller vurdere å finne noe annet. Du må ihvertfall ikke godta slik oppførsel, du er bedre enn som så. Samma hvilken posisjon hun sitter i så er du ikke dårligere person eller mindre verdt, og det er du nødt å vise. 

Anonymkode: 09df1...b7c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2019 den 1.27, AnonymBruker skrev:

Vær slu og lur i svarene dine. Si alltid god morgen og når kollega ikke svarer sier du

«det er vanlig å svare når man sier god morgen vettu» «dårlig humør eller» 

Og andre kommentarer som det. 

De gangene personen overser deg når du spørr om noe kan du vifte med armene mot vedkommende og rope haaalooo. Eller si navnet på vedkommende. Eller du kan spørre om det går bra med vedkommende ettersom personen virker litt borte i seg selv og egne tanker. Eventuelt si at det er vanlig høflighet å svare når noen stiller deg spørsmål. 

Anonymkode: ff1eb...f76

Husk at dette er en kollega. Ikke en veninne eller en venn. 

Jeg synes det blir veldig tøysete å drive på sånn og tvinge på et vennskapelig forhold med en kollega som knapt orker å si hei. Jeg hadde selv speilet oppførselen tror jeg, ikke begynt å tvinge på en vennskapelig tone. Eller hva?

Anonymkode: aaac3...bc7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gent82 skrev:

er det sladder så si alltid at du ikke vet noe.

sladder er ikke noe som burde finnest på en arbeidsplass, uansett.

Anonymkode: aaac3...bc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2019 den 1.07, AnonymBruker skrev:

Du er den eneste som vedkommende aldri sier god morgen eller god middag til når man går hjem for dagen

Jeg lærte en gang at hvis man sier hei - og navnet på den man hilser på, så er det vanskeligere ikke å svare. Hvis kollegaen heter Anne så hilser du: God morgen Anne! Da er det ingen tvil om at du hilser på Anne, og ikke bare sier God morgen ut i lufta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

sladder er ikke noe som burde finnest på en arbeidsplass, uansett.

Anonymkode: aaac3...bc7

rykter eller sladder eller siste nytt om noen finnes på alle arbeidsplasser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kalles hersketeknikk og utfrysning. Har du tråkket vedkommende på tærne? Denne personen hadde jeg vært forsiktig med. De er ustabile, splitt og hersk, og evner å ødelegge og snu hele arbeidsmiljøet. Har du mulighet til å samarbeide med andre istedet?

Anonymkode: 0152f...b08

Nei jeg har ikke trakket på noen sine tær her.  Derfor jeg ikke klarer å se helt hva greien er,  eneste jeg kan sette fingen på er at jeg verner om privatlivet mitt på jobb og gir derfor lite informasjon av den karakter..  Det vet jeg er noe som har irritert vedkommende... Jeg blir automatisk forsiktig med info når jeg blir usikker på folk.. 

Men hvis en  person er manipulerende kan det da være årsak til oppførsel i og med at vedkommende ikke får kontroll på meg?  For jeg følger ikke strømmen alltid.. 

En tanke jeg har tenkt. 

Anonymkode: 2abf3...0e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Husk at dette er en kollega. Ikke en veninne eller en venn. 

Jeg synes det blir veldig tøysete å drive på sånn og tvinge på et vennskapelig forhold med en kollega som knapt orker å si hei. Jeg hadde selv speilet oppførselen tror jeg, ikke begynt å tvinge på en vennskapelig tone. Eller hva?

Anonymkode: aaac3...bc7

Det er ikke snakk om å tvinge seg på noe vennskap her, men å omgåes kollegaer på en oppegående måte på jobb. 

Ting har vært vennskapelig tone tidligere til å gå til total isfront.. Kun bli smisket med når det er noe på gang..  

Anonymkode: 2abf3...0e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, petterm skrev:

Jeg lærte en gang at hvis man sier hei - og navnet på den man hilser på, så er det vanskeligere ikke å svare. Hvis kollegaen heter Anne så hilser du: God morgen Anne! Da er det ingen tvil om at du hilser på Anne, og ikke bare sier God morgen ut i lufta.

Dette er prøvd og funker ikke..  Later som man er opptatt eller ikke hører. 

Anonymkode: 2abf3...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var i en jentegjeng på studiet mitt der én av jentene oppførte seg slik mot meg. Akkurat slik du beskriver. Hun var hyggelig og blid mot samtlige i gjengen, men ikke mot meg. Svært korte og nedlatende svar, virket sur og mutt mot meg. Så ikke på meg når hun snakket, men alle andre.  Det var ekstremt stor forskjell og jeg kunne føle at noe var galt. Jeg syntes dette var ufattelig ubehagelig, så jeg skjønner hvordan du har det. I tillegg når du omgås denne personen svært ofte. Jeg ble etter 2.studieår syk slik at jeg måtte ta en pause. Da jeg kom tilbake var jeg på et annet kull, og mistet kontakten med gjengen, inkludert denne personen. 

Anonymkode: b02b0...004

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg har ikke trakket på noen sine tær her.  Derfor jeg ikke klarer å se helt hva greien er,  eneste jeg kan sette fingen på er at jeg verner om privatlivet mitt på jobb og gir derfor lite informasjon av den karakter..  Det vet jeg er noe som har irritert vedkommende... Jeg blir automatisk forsiktig med info når jeg blir usikker på folk.. 

Men hvis en  person er manipulerende kan det da være årsak til oppførsel i og med at vedkommende ikke får kontroll på meg?  For jeg følger ikke strømmen alltid.. 

En tanke jeg har tenkt. 

Anonymkode: 2abf3...0e0

Det kan godt stemme det, det er nemlig ofte vanskeligere å manipulere noen man ikke har info om. Ikke minst sa du jo også ifra om at du ville ha deg frabedt den nedlatende tonen, og det er jo irriterende for noen som tråkker på andre for å føle seg vel selv. Jeg pleier å synes det er enklere å håndtere sånne folk om jeg stadig minner meg selv på at det er de det er noe feil med, ikke meg. For ett trist liv det må være å leve, når man må manipulere, tråkke på og være nedlatende for å føle seg bra selv. Da må man jo føle seg ganske bitteliten om det er strategien man har valgt. 

Jeg tenker også at grunnen til at vedkommende gjør seg vanskelig nå, er at etter du sa ifra, er det en slags straff for at du ikke lot deg underkue. Så nå prøver vedkommende vel å skru opp temperaturen/ubehaget, for å se om du lar deg underkue likevel. Ikke vis at det går innpå deg, lat som ingenting, hils som vanlig (gjerne med navn som noen over her nevnte), ikke gi noe av det de ber om (sladder, personlig info), og oppretthold ellers ett ok samarbeid på jobb. En kan ikke forandre slike mennesker, men en kan forandre i hvilken grad man lar det gå innpå seg. Dette er selvfølgelig ikke så lett eller hyggelig over tid, så om det blir for slitsomt ville jeg vurdert å finne meg en ny jobb :) 

Her er forresten også en teknikk du kan bruke: https://www.google.no/amp/s/luckyottershaven.com/2016/07/06/grey-rocking-if-you-cant-go-no-contact/amp/

Det står spesifikt om jobb-situasjoner ett stykke ned i linken :) 

Endret av Barnavregnbuen
La til link, + et par ekstra settninger
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Barnavregnbuen skrev:

Det kan godt stemme det, det er nemlig ofte vanskeligere å manipulere noen man ikke har info om. Ikke minst sa du jo også ifra om at du ville ha deg frabedt den nedlatende tonen, og det er jo irriterende for noen som tråkker på andre for å føle seg vel selv. Jeg pleier å synes det er enklere å håndtere sånne folk om jeg stadig minner meg selv på at det er de det er noe feil med, ikke meg. For ett trist liv det må være å leve, når man må manipulere, tråkke på og være nedlatende for å føle seg bra selv. Da må man jo føle seg ganske bitteliten om det er strategien man har valgt. 

Jeg tenker også at grunnen til at vedkommende gjør seg vanskelig nå, er at etter du sa ifra, er det en slags straff for at du ikke lot deg underkue. Så nå prøver vedkommende vel å skru opp temperaturen/ubehaget, for å se om du lar deg underkue likevel. Ikke vis at det går innpå deg, lat som ingenting, hils som vanlig (gjerne med navn som noen over her nevnte), ikke gi noe av det de ber om (sladder, personlig info), og oppretthold ellers ett ok samarbeid på jobb. En kan ikke forandre slike mennesker, men en kan forandre i hvilken grad man lar det gå innpå seg. Dette er selvfølgelig ikke så lett eller hyggelig over tid, så om det blir for slitsomt ville jeg vurdert å finne meg en ny jobb :) 

Her er forresten også en teknikk du kan bruke: https://www.google.no/amp/s/luckyottershaven.com/2016/07/06/grey-rocking-if-you-cant-go-no-contact/amp/

Det står spesifikt om jobb-situasjoner ett stykke ned i linken :) 

Takk for link 😊 må nok lage meg en liten strategiplan her og bli litt mer bevist på hvordan jeg skal håndtere det. I utgangspunktet tenker jeg at det er hun som har et problem, men det er likevel ikke så enkelt å ikke la seg påvirke av det, spesielt når det blir så åpenlyst og tett på meg. 

Vedkommende har hatt seg noen utbrudd på meg pga helt normale spørsmål i full åpenlyshet.. Så folk har sperret opp øynene pga oppførsel..  Så stemningen blir jo så som så når andre kollegaer blir vitne til hva som foregår. 

Anonymkode: 2abf3...0e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for link 😊 må nok lage meg en liten strategiplan her og bli litt mer bevist på hvordan jeg skal håndtere det. I utgangspunktet tenker jeg at det er hun som har et problem, men det er likevel ikke så enkelt å ikke la seg påvirke av det, spesielt når det blir så åpenlyst og tett på meg. 

Vedkommende har hatt seg noen utbrudd på meg pga helt normale spørsmål i full åpenlyshet.. Så folk har sperret opp øynene pga oppførsel..  Så stemningen blir jo så som så når andre kollegaer blir vitne til hva som foregår. 

Anonymkode: 2abf3...0e0

Ja, den ser jeg :) Heldigvis ser det jo ut til at dine andre kollegaer forstår at hun er problemet, det hjelper jo forhåpentlig litt :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...