Gå til innhold

Kaloriunderskudd og styrketap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 timer siden, Pierre Gynt skrev:

TS, jeg synes opplegget ditt høres fornuftig ut.

Så lenge du trener med høyt volum og spiser nok proteiner, så vil du tape minimalt med muskler med 600 kcal i underskudd.

Dette er fundamentalt feil. Gawd, slutt og snakk om ting du ikke har peil på. Volum er noe du vil begrense på def. Intensitet er noe du vil opprettholde, dvs at volum må minskes når energiinntaket er lavere.

Anonymkode: 560b6...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tranedatter

Jeg tipper det handler mye om lokal aerob kapasitet som er svekket pga kaloriunderskudd.

Vet ikke bra begrep på dette på norsk, men finns på svensk Den lokale glemmes ofte, altså utholdenheten i muskler (feks). Man kan ha bra lungekondisjon, men dårlig kondisjon i musklene. Denne svekkes lett med for lite mat, sykdom etc. Bare tenk så svak man kjenner seg om man ikke har spist på lang tid!

 

Dårlig forklart… google it!

https://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=29986

http://planetanders.blogspot.com/2011/01/lokal-kapacitetstraning-idag-jammi.html

http://cykla.se/artiklar/aktivitus-stora-traningsguide-del-3-traningseffekter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er fundamentalt feil. Gawd, slutt og snakk om ting du ikke har peil på. Volum er noe du vil begrense på def. Intensitet er noe du vil opprettholde, dvs at volum må minskes når energiinntaket er lavere.

Anonymkode: 560b6...4bb

Det er jo selvsagt et spørsmål om hvordan man definerer "høyt". Det ville vært mye mer fruktbart hvis du faktisk kom med konkrete tall, hvis du vil bestride at "høyt volum" er en av de viktigste faktorene for både muskelvekst (og muskelvedlikehold). Dette blir mer og mer tydelig, sist fra Schoenfeld sin mye omtalte volumstudie.

Siterer Eric Helms fra muscle and strenght pyramid:

Sitat

A final consideration for your training plan is how to modify it if you are cutting. If it is a brief or non-aggressive cut to sustainable levels of leaness, you probaby don't need to modify training at all"

Men det stemmer at man takler mer enda mer volum på kalorioverskudd. Sånt sett burde jeg heller ha skrevet "høyt nok" volum. Men det forandrer igjen ikke at de fleste kan ha nytte av 10-20 sett pr muskelgruppe minst, hvilket var det jeg mente med "høyt volum". Jeg tar gjerne en titt på informasjon som anbefaler å gå under dette for å opprettholde muskelmasse og samtidig forebygge at skader dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
På 17.5.2019 den 8.50, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke skjønt det jeg heller. Skriver ganske klart flere steder at jeg ønsker å gå ned i fettprosent, ikke bygge muskler. Bygge muskler og ligge i et lite overskudd har jeg gjort i snart to år nå med gode resultat.

Anonymkode: a4329...6a0

Er du skikkelig lur, vettu, så legger du ved all info i trådstarten og ikke nedover i innleggene. Så slipper vi andre å kaste bort tiden vår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
På 17.5.2019 den 7.30, LittleMermaid skrev:

Protein ER energi. Det er faktisk en av de tre energikildene man har.

Men enig i at man bør ligge med overskudd. Synes det er rart at mange kommer med så mange råd uten egentlig å ha peiling, eller vite hva Ts sitt mål er og hva hun ligger på i BMI. 

Synes det er enda rarere at ikke TS kan legge ved all info i trådstarten i stedet for å komme med sånt lengre ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dævendøtte skrev:

Synes det er enda rarere at ikke TS kan legge ved all info i trådstarten i stedet for å komme med sånt lengre ned. 

Kunne godt vært litt mere infor i HI, ja 🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg beklager hvis dere syntes det var for lite info i det første innlegget, jeg trodde det var ganske åpenbart at jeg ville ned i fettprosent og ikke bli sterkere da jeg skrev at jeg lå i kaloriunderskudd. 

Anonymkode: a4329...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...