Gå til innhold

Hvilken hunderase?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS her. Grunnen til at jeg nevnte blandingshund er at de jeg har møtt har jeg hatt gode erfaringer med. Men jeg syns det er vanskelig å vite hvilken blanding som kan fungere. De jeg har erfaring med har hatt en del fuglehund i seg, og det blir over mitt aktivitetsnivå. 

Anonymkode: d5e67...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurt å styre unna raser med kjent,lav terskel for varsling/bjeffing når dere bor i leilighet (min erfaring er at rasetypiske trekk er vanskelig å trene bort). Er nok mange hunder som kan bli en god match til dere. Jeg vil derimot slå et slag for omplasseringshunder,heller enn en bestemt rase. Det finnes mange voksne og velfungerende hunder der ute som trenger et nytt hjem. Så kan dere ha den på prøve og se hvordan det fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor golden, men ikke labrador? 

Finsk lapphund er kjent for å bjeffe. 

Med rasehund kan man vite ca hva man får. Det kan man ikke med blandingshunder. Det er ingen sannhet i at gode gener triumfer dårlige. Du kan ha en blanding mellom to raser, og blandingen kan få arvelig belastede sykdommer fra begge raser - altså dobbelt opp. Jeg har hatt 3 blandingshunder, og hatt helseproblemer på alle. Hatt 2 renraset, frisk og raske begge to. Jeg har nok vært uheldig som har opplevd sykdom på 3 av mine 5 hunder. Men blanding er INGEN garanti for frisk hund. 

 

Hva med cocker spaniel? 

Anonymkode: ed4c9...a8a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Julie said:

Lurt å styre unna raser med kjent,lav terskel for varsling/bjeffing når dere bor i leilighet (min erfaring er at rasetypiske trekk er vanskelig å trene bort). Er nok mange hunder som kan bli en god match til dere. Jeg vil derimot slå et slag for omplasseringshunder,heller enn en bestemt rase. Det finnes mange voksne og velfungerende hunder der ute som trenger et nytt hjem. Så kan dere ha den på prøve og se hvordan det fungerer. 

Det er absolutt en mulighet! Da vet man jo litt mer hva man får enn med en valp, i alle fall hvis man kan ha den på prøve en stund. :) Er det andre steder enn FOD-gården i Oslo som omplasserer? Evt. på østlandet.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor golden, men ikke labrador? 

Finsk lapphund er kjent for å bjeffe. 

Med rasehund kan man vite ca hva man får. Det kan man ikke med blandingshunder. Det er ingen sannhet i at gode gener triumfer dårlige. Du kan ha en blanding mellom to raser, og blandingen kan få arvelig belastede sykdommer fra begge raser - altså dobbelt opp. Jeg har hatt 3 blandingshunder, og hatt helseproblemer på alle. Hatt 2 renraset, frisk og raske begge to. Jeg har nok vært uheldig som har opplevd sykdom på 3 av mine 5 hunder. Men blanding er INGEN garanti for frisk hund. 

 

Hva med cocker spaniel? 

Anonymkode: ed4c9...a8a

Jeg har vært en del med labradorer, og jeg blir litt gæren av at de er så matvrak. I tillegg syns jeg de er veldig ustyrlige i valpetiden. De er fine når de har blitt voksne og noe roligere, men jeg vet ikke om jeg er så gira på valpetid med en labrador. 

Det med blandingshunder kan nok diskuteres, og jeg ser det du sier med sykdommer. Men jeg tror det er like mye variasjon blant blandinger som med raser. Av de jeg kjenner som har fått hunder med adferdsproblemer, så har de alle vært renraset. Men jeg tror nok det kan være vanskeligere å finne en god blanding, og det er derfor jeg etterlyste det litt her. 

Det er veldig synd med finsk lapphund og bjeffingen, for jeg har falt for den rasen. Jeg tenker det sikkert uansett er lurt å besøke litt oppdrettere/dra på treff, og høre en del.

Ellers er jo golden retrievere veldig fine og kjent for å være lune hunder, så mulig det er de vi undersøker mer om.

Anonymkode: d5e67...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solplassen, de holder til i Akershus. Lurt å følge med på Finn, mange omplasseres/selges direkte fra eier også. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsk lapphund bjeffer mye, og utrolig høyt og skjærende. De maser også mye og krever over gjennomsnittet.. 

Jeg vil anbefale Shiba Inu, det er flotte, selvstendige hunder som bjeffer minimalt, passer godt i leilighet og trenger middels mosjon. Har 2 Shibaer i nær familie, roligere og mer harmoniske hunder har jeg ikke møtt. Den ene bor i rekkehus og den andre bor i blokk, og begge lager veldig lite lyd. 

Anonymkode: c8324...bc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for flere tips! Jeg har lest en del om Shiba nå, og den virker som en spennende hund! Den er litt mindre enn de hundene jeg har tenkt på, men det kan jo være en fordel når man bor i by.

Tollerne syns jeg er veldig fine, men jeg har inntrykk av at mange skaffer seg dem fordi de er så pene, og ikke innser hvor mye aktivisering de trenger. Er usikker på om jeg har nok å tilby en toller. 

Anonymkode: d5e67...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for flere tips! Jeg har lest en del om Shiba nå, og den virker som en spennende hund! Den er litt mindre enn de hundene jeg har tenkt på, men det kan jo være en fordel når man bor i by.

Tollerne syns jeg er veldig fine, men jeg har inntrykk av at mange skaffer seg dem fordi de er så pene, og ikke innser hvor mye aktivisering de trenger. Er usikker på om jeg har nok å tilby en toller. 

Anonymkode: d5e67...7a4

Toller krever MYE mental stimuli for å være tilfredse og harmoniske hunder. Mange tollere med atferdsproblemer, nettopp fordi at de ikke får brukt seg nok. 

Anonymkode: ed4c9...a8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 13.31, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Da skal jeg undersøke litt mer rundt Sheltie i alle fall. Godt tips om å dra på treff! Cocker Spaniel har jeg inntrykk av er litt for glad i selskap, og at separasjonsangst kan bli en utfordring. Ellers veldig fin hund. 

Jeg sjekket kjopehund.no nå, og fikk opp både svensk og finsk lapphund. Finsk lapphund har, etter hva jeg har lest, rykte på seg for å være enklere enn svensk. 

Anonymkode: d5e67...7a4

Jeg har hatt engelsk cocker spaniel i 20 år og har nå min tredje, en fem måneder gammel valp. Har ikke slitt med at noen av mine cockere har hatt separasjonsangst. Har vent de til å være alene fra de var ganske små. Startet med å gå fra dem i kort tid og har gradvis økt og det har fungert. Joda, cockere er glade i selskap og min erfaring er at de holder seg rundt meg når jeg er hjemme og de sitter gjerne på fanget og får kos, eller ligger ved siden av meg på sofaen, men når de blir vent til det fra de er små er det ikke noe problem for dem å være alene hjemme og de har også blitt passet av familie og venner når jeg har vært bortreist uten problemer. 

Anonymkode: 91946...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en cocker spaniel

Anonymkode: 5f73f...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...