Gå til innhold

Hvilken hunderase?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp. Jeg og samboer vil anskaffe oss hund, men det er vanskelig å finne en rase vi begge vil ha. Vi bor i leilighet, så et av mine kriterier er en rase som ikke er kjent for å bjeffe (evt. lettere å trene det bort). Jeg skjønner det blir noe bjeffing altså, men vil ikke ha en utpreget bjeffehund som bjeffer hvis naboen lager en liten lyd.

En annen ting er separasjonsangst. Jeg er redd for å få en hund som ikke takler å være alene på dagtid. Dette kan kanskje oppstå med alle hvis de ikke får god trening, men for noen raser vil det vel være større risiko.

Jeg ser nok etter hund som både liker kos, men også til en viss grad er selvstendig. Vil også at den skal være grei å passe av andre, at den slår seg til ro med andre enn eierne. Det viktigste er nok at den er vennlig.

Her er mine tanker (jeg har kopiert en liste brukt i en annen tråd):

Størrelse: Medium, kan ikke være altfor stor da vi bor i leilighet.
Lynne: Mild, intelligent, familiekjær, ikke utpreget varsler. Gjerne litt leken og ertende.
Pels: Ikke så farlig om det krever en del pelsstell og støvsuging. 
Bruksområder: Først og fremst turkamerat. Jeg er ikke redd for å gå lange turer, men jeg er heller ikke den som løper 8 timer i skogen hver helg, så det er mest realistisk med 1,5 times ettermiddagstur sånn i det daglige (+ morgen- og kveldstur), og lengre turer i helgene. Kan gjerne trene en del mentalt. 
Ønsker ikke: Rase med mye bjeffing, nervøse, separasjonsangst. Veldig skeptisk til fremmede folk og hunder.
Raser vi vurderer: Eurasier, Sheltie (men den kan bjeffe en del?), Golden retriever, Finsk lapphund. Tar gjerne i mot tilbakemelding om noen av disse rasene går veldig i mot det vi ønsker. Jeg kjenner ingen med Eurasier eller Sheltie, så her har jeg bare lest, men har erfaring med de to andre. Jeg er også veldig positiv til en blandingshund, men trenger litt tips til hvilken blanding som kan være aktuell.
Raser vi ikke vil ha: Schæfer, Labrador, Puddel, Poo-blandinger, veldig små hunder. 

Vi er forresten veldig motivert for å gå på hundekurs og bruke mye tid på oppdragelse, men det er viktig å finne en hund mest riktig utgangspunkt for oss. 

Anonymkode: d5e67...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så spennende med valg av rase! 

Tror for all del det er mulig å få en ikke-gneldrende sheltie. Min erfaring er at de fleste sheltiene som bjeffer mye, bjeffer i stress og når de er gira. Dette syns spesielt på agilitybanen, og det er noe jeg ikke syns noe om. Derfor ville jeg sett nøye på foreldredyrene, evt tidligere valper fra mor/far før jeg velger. Selv synes jeg Sheltie er veldig fine hunder, men veldig trist at rundt 80% av de jeg møter er stressa hunder. Jeg påstår ingenting her, men kommer bare med mine erfaringer:)
Hva med Cocker Spaniel? 
Anbefaler å dra på treff/turer arrangert av de aktuelle raseklubbene for de rasene dere står igjen med. Dette gjorde vi, før vi endte opp med den rasen vi har i dag:)

Anbefaler også NKKs http://kjopehund.no, som kalkulerer ut raser etter ditt ønske

Lykke til!

 

Anonymkode: ec1de...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Så spennende med valg av rase! 

Tror for all del det er mulig å få en ikke-gneldrende sheltie. Min erfaring er at de fleste sheltiene som bjeffer mye, bjeffer i stress og når de er gira. Dette syns spesielt på agilitybanen, og det er noe jeg ikke syns noe om. Derfor ville jeg sett nøye på foreldredyrene, evt tidligere valper fra mor/far før jeg velger. Selv synes jeg Sheltie er veldig fine hunder, men veldig trist at rundt 80% av de jeg møter er stressa hunder. Jeg påstår ingenting her, men kommer bare med mine erfaringer:)
Hva med Cocker Spaniel? 
Anbefaler å dra på treff/turer arrangert av de aktuelle raseklubbene for de rasene dere står igjen med. Dette gjorde vi, før vi endte opp med den rasen vi har i dag:)

Anbefaler også NKKs http://kjopehund.no, som kalkulerer ut raser etter ditt ønske

Lykke til!

 

Anonymkode: ec1de...a8b

Takk for svar! Da skal jeg undersøke litt mer rundt Sheltie i alle fall. Godt tips om å dra på treff! Cocker Spaniel har jeg inntrykk av er litt for glad i selskap, og at separasjonsangst kan bli en utfordring. Ellers veldig fin hund. 

Jeg sjekket kjopehund.no nå, og fikk opp både svensk og finsk lapphund. Finsk lapphund har, etter hva jeg har lest, rykte på seg for å være enklere enn svensk. 

Anonymkode: d5e67...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men det er puddel som passer. Vær klar over at den ikke trenger å puddelklippes, og da er den ikke så "puddel".

Anonymkode: aa54e...85f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde noenlunde de samme ønskene for hund som dere, bortsett fra at vi bor i tomannsbolig og tenker å gå enda mer tur de fleste dagene. Vi vurderte eurasier, men slo det fra oss fordi de visstnok kan være litt nervøse og lett få separasjonsangst (dette varierer sikkert veldig, men fikk høre at det var rasetypisk).

Bi endte med samojed - som jo er ca. samme størrelse, men enda mer familievennlige, litt selvstendige og veldig glade i tur :) 

Anonymkode: 29704...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

familien min har en papillon. Aktiv turkamerat og rolig når det trengs. Har mye pels og røyter. klarer seg fint alene en hel arbeidsdag enten det er i bur eller vandrende i huset. Bjeffer ikke stort og er veldig kosete, men er også flink til å vise at han ønsker å være alene (ved at han legger seg i buret eller flytter forsiktig på seg når vi klapper)

den er aldeles ikke så jålete som de ser ut som på bilder. 

 

Anonymkode: 8535f...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Arabella skrev:

Jeg vil anbefale deg å vurdere om australian cobberdog kunne være noe for deg. Det er en herlig hunderase.

Kennel Cunard - oppdrett Australian Cobberdogs - Nesoddtangen

"Jeg vil ikke ha poo-blandinger" hilsen TS.

Dette er en blandingsdoodle gjemt bak et fancy navn.

Anonymkode: 130a1...81e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arabella skrev:

Jeg vil anbefale deg å vurdere om australian cobberdog kunne være noe for deg. Det er en herlig hunderase.

Kennel Cunard - oppdrett Australian Cobberdogs - Nesoddtangen

Ok, jeg tok meg en titt på denne "oppdretteren" og jeg finner dette HÅRREISENDE!

14.... FJORTEN...! planlagte kull fra tidlig sommer 2019 til starten av 2020, altså på et halvt år. Dette er en valpefabrikk! Enhver som velger å kjøpe herfra støtter en produksjon som er til å spy av! Dette skulle vært ulovlig! 

Jeg anbefaler ALLE å styre unna oppdrettere av disse doodlene. Fy faen.

Anonymkode: 130a1...81e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Ja, jeg er ganske skeptisk til poo-blandingene. Har møtt et par, og de har ikke hatt et spesielt bra gemytt. Jeg har inntrykk av at man vet veldig lite om hva slags hund man faktisk får. Har også hørt om mange useriøse oppdrettere. Ikke sikkert det stemmer for alle poo-hunder, men jeg kommer nok til å styre unna den rasen selv.

Papillon blir litt liten, men det er en herlig hund, ja! 

Samojed har jeg egentlig tenkt blir for krevende, men muligens ikke? Får lese litt mer om den.

Anonymkode: d5e67...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojeden trenger en del mosjon, ja. Men ellers har jeg inntrykk av at den ikke er så krevende. Vi har ikke kjøpt ennå, så skal ikke være for bastant ;) 

Både sheltie og finsk lapphund er kjent for å bjeffe mye, forresten.

Anonymkode: 29704...fcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojed kan også bjeffe endel, det er en spisshund tross alt.

Jeg tenker golden retriever passer dere fint, labrador også. Jeg tenkte også whippet, men da må man like den type hund, og være nøye med alene hjemme-trening. Bichon havanaise kan passe også. Collie og sheltie også, sheltien kan ha lettere for å bjeffe. 

Anonymkode: 130a1...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en golden retriever, og han er veldig glad i folk og vennlig, bjeffer aldri (kanskje et bjeff i halvåret), klarer seg fint alene hjemme en arbeidsdag, og er fornøyd med den mengden tur du nevner 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor dachs. Min onkel har den og det er ganske enkel hund. Veldig snill, ikke seperasjonsangst og tolererer alt av voksne, barn og hunder, vet ikke katter. Den bjeffer hver gang det ringer på døren, men ellers er den stille. Den er ikke så lydig da.

Staffordshire Bull terrier

Novia scotia duck toller retriever

Irsk terrier

Wheaten terrier

Anonymkode: fa878...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingshund- ingen over og ingen ved siden! Mine hunder har ca 6 raser i seg, de er store, atletiske,  snille som kan, smarte og kommer til å leve mye lenger enn renrasede i samme vektklasse !

Folk steiler og tar bilder nærmest daglig pga deres unike vakre utseende. 

Ingen genetisk uhyggelige markører. 

Anonymkode: 8479d...198

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier spaniel 😍 vi har det, fantastisk godt lynne, bjeffer aldri, veldig glad, kan være hjemme alene 6 timer alene uten noe problem

Anonymkode: d91e2...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blandingshund- ingen over og ingen ved siden! Mine hunder har ca 6 raser i seg, de er store, atletiske,  snille som kan, smarte og kommer til å leve mye lenger enn renrasede i samme vektklasse !

Folk steiler og tar bilder nærmest daglig pga deres unike vakre utseende. 

Ingen genetisk uhyggelige markører. 

Anonymkode: 8479d...198

Ja, bare et problem; TS vil ha en forutsigbar hund som oppfyller hennes ønsker i hundehold. Det er ikke lett med blandinger, der kan alt dukke opp. 

Har en sjelden rase, blir stoppet ofte jeg og pga utseende. 😉 

Anonymkode: 130a1...81e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, bare et problem; TS vil ha en forutsigbar hund som oppfyller hennes ønsker i hundehold. Det er ikke lett med blandinger, der kan alt dukke opp. 

Har en sjelden rase, blir stoppet ofte jeg og pga utseende. 😉 

Anonymkode: 130a1...81e

Blandingshunder har ikke spissede egenskaper, så selvfølgelig oftere enklere å trene. 

Forøvrig så er det en enorm forskjell på hvorfor man har hund.  Gjett hvilken gruppe jeg tilhører. .

Anonymkode: 8479d...198

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke link. 

Men jeg har ikke hunder pga ego behov og forventninger. Jeg har hunder fordi jeg vil gi de det beste livet de overhodet kan få.

Anonymkode: 8479d...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blandingshunder har ikke spissede egenskaper, så selvfølgelig oftere enklere å trene. 

Forøvrig så er det en enorm forskjell på hvorfor man har hund.  Gjett hvilken gruppe jeg tilhører. .

Anonymkode: 8479d...198

Enklere å trene? Det kommer jo helt an på miksen. Om du blander azawakh, faraohund, samojed, shiba, alaska husky og jack russel terrier så får du mest sannsynlig ikke en lettrent hund.

 

Jeg har forsåvidt hund fordi jeg brenner for dem, jeg vil akkurat som deg gi dem det beste livet de kan få gjennom mosjon, ernæring, stimulering, kjærlighet, trygt hjem og kos. Men jeg har likevel rasehund. 

Men forutsetningen for å kunne gi hunder det beste hjemmet er å skaffe seg en hund som passer med livsstilen, eller "forventningene" som du kanskje kaller det. Du kjøper ikke en huskyblanding om du har et hjem som vil passe best for en mindre hund som ikke er avhengig av lange treningsbaserte turer og trekk. Derfor er raser så greit å ha, for da kan man faktisk velge seg fram til en hund som man vil få best mulig hundehold med.

Jeg har ingenting imot blandingshunder, men jeg synes det er feil å vinkle det som at blandingshunder alltid er sunnere, lettere å trene, og at folk som skaffer seg rasehunder gjør det med ego og forventninger.

Når sant skal sies har vel alle forventninger når de skaffer seg hund? 

Anonymkode: 130a1...81e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...