Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Finner mange oppskrifter på Pavlova på nett.

Hvorfor er noen med edikk og andre uten?

Hva blir forskjellen?

Er forskjellen i smak eller konsistens?

Hvilken oppskrift er du glad i?

Videoannonse
Annonse
Gjest Zeitgeist
Skrevet (endret)

Eddiken brukes for å tilføre syre som igjen visstnok påvirker molekularstrukturen til eggehviten (proteinet). Personlig synes jeg pavlova laget med eddik smaker altfor mye eddik. Jeg har prøvd med flere typer eddik, men eddiksmaken er alltid for fremtredende. I stedet for eddik bruker jeg derfor sitronsaft. Det er også en syre, og oppfyller alle oppgavene som eddik - men etterlater ikke noe egensmak. 

Forholdet er 1/2 teskje sitronsaft per eggehvite - altså bruker du fire eggehviter, trenger du to teskjeer sitronsaft.

Dette er oppskriften som jeg bruker:

4 eggehviter
1 ts salt
2 ts sitronsaft
2,5 dl finkornet sukker (mal vanlig sukker i ei matmølle hvis du ikke får tak i finkornet sukker)
1 ss maizena
1/2 ts vaniljeekstrakt (hvis du har)

1) Varm opp ovnen til 120° C. Kle et stekebrett med papir. Tegn opp en sirkel omtrent like stor som en vanlig middagstallerken eller sirkler (ca. 7-10 cm) hvis du vil lage porsjonsstykker.

2) I en gullende ren bolle, pisk sammen eggehviter og salt. Først på lav hastighet, etterhvert med middels høy hastighet. Når det begynner å danne seg skum, tilsettes sitronsaften.

3) Tilsett sukkeret - en spiseskje om gangen. Fortsett å tilsette sukker og piske til alt sukkeret er oppløst* og massen er så stiv at bollen kan vendes på hodet uten at innholdet faller ut.  

4) Tilsett vaniljeekstrakt og sikt inn maisennaen, og vend den forsiktig inn i massen. 

5) Ha massen på den bakepapirkledte stekebrettet. Bruk sirkelen/sirklene som mal. Tenk på at du bør ha litt høye kanter for evt. fyll.

6) Plasser stekebrettet midt i ovnen, og stek pavlovaen i 15 minutter. Deretter skrur du ned ovnstemperaturen til 100° C og steker videre i en time. Skru av varmen, sett ovnsdøra på gløtt, og la pavlovaen stå i ovnen til den er avkjølt.

---------

• Pavlovaen kan du gjøre ferdig et par dager før den skal brukes. Bare pakk den inn i plastfolie/kakeboks, og sett den kjølig.
  • Eggeplommene som blir til overs kan du bruke til f.eks. hjemmelaget vaniljekrem som du så pisker sammen med pisket krem. Dette kan også forberedes noen dager i forveien. Det eneste du da trenger å gjøre rett før servering, er å montere kaken. Altså pavlovabunn+vaniljekrem+bær.

*Med rene fingre: Ta litt masse mellom tommel og pekefinger, og gni fingrene sammen. Hvis du fortsatt kjenner sukkerkornene, må du fortsette piskingen.

Endret av Zeitgeist
Hadde glemt å legge til sitronsaften i oppskrifta
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har eddik i sp blir den seig, hvis ikke blir den helt sprø (som pikekyss). Jeg foretrekker seig. Jeg bruker hvitvinseddik pg har aldri smake noe til den. 

Bruker denne oppskriften (ser den er større enn den over meg) http://oppskrift.klikk.no/pavlova-til-17.-mai/3060/ 

Anonymkode: 3dcba...4c0

Skrevet

Takk for utfyllende svar! :) :tommelsmil:

Gjest Zeitgeist
Skrevet (endret)
På 16.5.2019 den 14.12, AnonymBruker skrev:

Hvis du har eddik i sp blir den seig, hvis ikke blir den helt sprø (som pikekyss). Jeg foretrekker seig. Jeg bruker hvitvinseddik pg har aldri smake noe til den. 

Bruker denne oppskriften (ser den er større enn den over meg) http://oppskrift.klikk.no/pavlova-til-17.-mai/3060/ 

Anonymkode: 3dcba...4c0

Dette er feil. Syre - være seg eddik eller sitronsaft - bidrar til å stabilisere eggehviten. Den tilfører positivt ladede hydrogen-atomer til negativt ladede proteinkjeder. Dette fører til at det tar lengre tid før nye forbindelser dannes mellom aminosyre-kjedene. Jo lengre tid mellom hver aminosyrekjede-forbindelse, desto mer luft kan piskes inn i eggehviten. Og det er akkurat det man ønsker - mest mulig luft for et voluminøst resultat.

Det som faktisk bestemmer hvorvidt massen er seig eller ikke, er sukker, varme, og høyde. Jo mer sukker, desto hardere blir det ferdige resultatet. Når det kommer til varme, så vil steking på lav varme (> 120° C) føre til at sukkeret ikke karamelliseres (blir brunt), noe som igjen gir en hvitere Pavlova. Sukkeret er allerede oppløst i massen, og steking ved lav varme fører til at sukkeret smelter før det rekker å karamelliseres. Og til slutt - når Pavlova-massen has på bakebrettet, er det viktig å få litt høyde. "Bygg" oppover i stedet for utover. Jo høyere bakverket er, desto mindre stekt blir det i midten - altså seigere. Og det er jo det mange vil ha - denne seige marshmallow-lignende midten. 

Endret av Zeitgeist
Endret på ordlyd
Skrevet
På 15.5.2019 den 20.53, Thomasine skrev:

Finner mange oppskrifter på Pavlova på nett.

Hvorfor er noen med edikk og andre uten?

Hva blir forskjellen?

Er forskjellen i smak eller konsistens?

Hvilken oppskrift er du glad i?

Jeg pleier å bruke plsene fra Toro. Bare å blande med vann og piske. Lettvindt, og like godt. 

Skrevet

Jeg bruker rødvinseddik i pavlovaen min, og har aldri opplevd eddiksmak.

Skrevet

Så nettopp en gærning lage det på NRK, bare heiv alt på, kaka så ut som et takras. :ler: 

AnonymBruker
Skrevet

Er pavlova veldig moderne nå? Synes det er snakk om det overalt.

Anonymkode: 2cca8...424

Gjest Peanut
Skrevet

Bruker bare eggehvite og sukker til marengsen jeg. Blir sprø ytterst og yummy inni  ^^, og så pisket krem med vaniljeekstrakt og vaniljefrø og bamsebær :strix:

Skrevet
4 minutter siden, Peanut skrev:

Bruker bare eggehvite og sukker til marengsen jeg. Blir sprø ytterst og yummy inni  ^^, og så pisket krem med vaniljeekstrakt og vaniljefrø og bamsebær :strix:

Ååå- nammme nammm🥰 kos deg masse med kaka di🥳 

🇳🇴🇳🇴🇳🇴🇳🇴

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er pavlova veldig moderne nå? Synes det er snakk om det overalt.

Anonymkode: 2cca8...424

Har vært poppis i mange år nå, så ikke noe nytt akkurat :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...