Gå til innhold

Hva er det verste du har vært vitne til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det verste du har vært vitne til?

Dette skjedde for flere år siden, og det plager meg fortsatt.

Jeg har en eldre søster. Hun vil av de fleste bli beskrevet som rolig og behersket person. Jeg har aldri hørt henne kjefte, og i stressende situasjoner, om det så er jobb, hverdagsliv, eller mer alvorlige situasjoner som brann eller der noen har skadet seg, så har hun vært helt rolig, behersket og visst hvordan hun skulle takle situasjonen.

I et selskap fikk mannen hennes et illebefinnende og han fallt stygt. Det var ikke tvil om at han var død. Min søster begynte å skrike, og de skrikene er noe av det verste jeg har hørt. I natt "hørte" jeg ekkoene av de enda, og det har plaget meg i hele dag. 

Skrikene hennes gikk mer innpå meg enn å se noen jeg har kjent i flere år dø. 

Noen andre som har opplevd liknende? Hvordan takler du det? 

 

Anonymkode: 0cefe...2e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Historien din skar gjennom kroppen min, skjønner godt at det sitter igjen. Selv sitter jeg enda med de vassne og gurglende skrikene til en 8 år gammel gutt som var i en drukningsulykke og ble dratt opp av vannet, han døde på sykehuset dager senere. Jeg var 11, og jeg ser det enda godt for meg. 

Anonymkode: 03404...12c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl

Faren min som prøvde å drepe moren min x-antall ganger da jeg var barn. Og alle gangene han banket henne. Lydene, skrikene og glass som knuser er ekle minner. Jeg har ofte mareritt om nettene, og jeg får ofte dårlig samvittighet for at jeg gikk å gjemte meg og ikke hjalp mamma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
3 minutter siden, #Rasshøl said:

Faren min som prøvde å drepe moren min x-antall ganger da jeg var barn. Og alle gangene han banket henne. Lydene, skrikene og glass som knuser er ekle minner. Jeg har ofte mareritt om nettene, og jeg får ofte dårlig samvittighet for at jeg gikk å gjemte meg og ikke hjalp mamma. 

Jeg er sikker på at det moren din trengte der og da var at du gjemte deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, #Rasshøl skrev:

Faren min som prøvde å drepe moren min x-antall ganger da jeg var barn. Og alle gangene han banket henne. Lydene, skrikene og glass som knuser er ekle minner. Jeg har ofte mareritt om nettene, og jeg får ofte dårlig samvittighet for at jeg gikk å gjemte meg og ikke hjalp mamma. 

Feel you. Har vært der selv,og som 5 åring prøvde jeg å gå i mellom de,men lille meg hadde ingen å stille opp med. Og det hadde ikke du heller. Vet ordene mine ikke vil fjerne samvittigheten det,men ville bare fortelle deg for det :hug:

Anonymkode: 87d17...35f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen døde personer i mitt liv, heldigvis. 

Det første som falt meg inn da du spurte, var en sykkelulykke jeg var vitne til for 18 år siden. 

Det var sommer, og jeg og en venninne var ute med barnevogner og shoppet og så i butikker. Vi kom akkurat ut av et møbelvarehus, som lå i enden av en lang og svært bratt bakke. Da kommer det noen unge tenåringer på sykkel i 150 km/t, virket det som. Det gikk galt for han ene. Han trynte på sykkel så det smalt. Da støvet la seg, lå han og skrek på bakken med den ene armen formet i en perfekt halvsirkel (!). Det var helt jævlig å se en arm så ødelagt. Han skrek at "Jeg kommer til å miste armen!"

Jeg ble sjokkert over folk rundt. Alle samlet seg bare i en sirkel og sto og glodde! Jeg ropte at noen måtte ringe ambulansen, mitt eget batteri var flatt. Men den eneste som hadde mobiltelefon med batteri, sa perverst nok at han ikke ville bruke opp resten av batteriet på dette! Er det mulig???

Ba venninnen om å passe barnevognen min og løp inn igjen i varehuset og ropte til de bak disken at de måtte ringe 113 pga sykkelulykke. De gjorde det.

Så løp jeg ut igjen og satte meg på kne foran gutten, på den siden den friske armen var, og trøstet den gråtende gutten så godt jeg kunne mens vi ventet på ambulansepersonalet. Heldigvis ligger nærmeste sykehus bare få minutter unna, så de kom ganske raskt. Da de bøyde seg ned over gutten og åpnet koffertene sine, var min jobb gjort, og jeg trakk meg unna.

Vi gikk avgårde med barnevognene i solskinnet, men jeg husker enda hvordan det stakk i hjertet når vi bak oss hørte smerteskrikene til den unge gutten. Han kan ikke ha vært mer enn 13-15 år. Heldigvis rakk jeg å høre den ene ambulansefyren sa at han skulle gi han en sprøyte med smertestillende.

Lurer den dag i dag på hvordan det gikk med armen hans. Den må ha vært knust i hundre biter inni, siden den hadde fasong som en halvsirkel, bøyd opp i lufta....Huff.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være vitne til seg egen far foregripe seg på min lillesøster er på toppen av min liste,tett etterfulgt av pappa bruke mamma som punshingbag

Anonymkode: 87d17...35f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
1 minutt siden, LaptopPute skrev:

Jeg er sikker på at det moren din trengte der og da var at du gjemte deg. 

Jeg veit ikke.. Det føles ikke riktig. Jeg gjorde det hos søsteren min også, i voksen alder da hun ble banket av typen sin. Jeg har dårlig samvittighet for det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feel you. Har vært der selv,og som 5 åring prøvde jeg å gå i mellom de,men lille meg hadde ingen å stille opp med. Og det hadde ikke du heller. Vet ordene mine ikke vil fjerne samvittigheten det,men ville bare fortelle deg for det :hug:

Anonymkode: 87d17...35f

Jeg veit jo egentlig det. Men det gjør så vondt å vite hva mamma gikk igjennom hver jævla dag, i så mange år. 

Takk🖤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, #Rasshøl skrev:

Jeg veit jo egentlig det. Men det gjør så vondt å vite hva mamma gikk igjennom hver jævla dag, i så mange år. 

Takk🖤

Som sagt jeg kjenner smerten din og vet alt om ha dårlig samvittighet,men noen ganger hjelper det bitte litt å høre fra en uavhengig fremmed at det ikke er være skyld ❤️

Anonymkode: 87d17...35f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, #Rasshøl skrev:

Jeg veit ikke.. Det føles ikke riktig. Jeg gjorde det hos søsteren min også, i voksen alder da hun ble banket av typen sin. Jeg har dårlig samvittighet for det også. 

Når man har har opplevd det vi har som barn er det ikke uvanlig at vi fryser og vi går rett tilbake til å være det lille redde barnet når vi opplever lignende situasjoner som voksne

Anonymkode: 87d17...35f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg så en pasient ligge på gulvet i en svær blodpøl mens pleiere prøvde å gjenopplive henne. 

Hadde lagt meg inn på psyk pga det som skulle vise seg å være PTSD pga voldelig ex. Hadde allerede opplevd pleierne som "manglende", og dette forsterket selvfølgelig denne troen da pasienten allerede hadde 24/7 vakt. Vakten hadde gitt henne ett glass vann, gått ut og lot glasset stå igjen som hun brukte til å ta livet sitt. Fikk vite dette fordi jeg hadde en venninde som jobbet på akutten når de kom inn med henne.

Noen dager senere satt en pasient for seg selv kollapset i ett hjørne på røykerommet, var ikke bevisst, siklet og hadde et anfall. Det var jeg som måtte varsle pleierne fordi de ikke hadde hatt kontroll på vedkommende. 

Anonymkode: a873e...c5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, LaptopPute skrev:

Jeg er sikker på at det moren din trengte der og da var at du gjemte deg. 

Jeg erstatning til to barn, og i de fire første leveårene til mine barn var de vitne til det du beskriver. Jeg er sjeleglad for at mine barn også løp å gjemte seg da dette skjedde. Du skal ikle ha dårlig samvittighet! Ditt overlevelsesinstinkt er sterkt, og det var riktig av deg å gjemme deg. Det er trost å høre at du sliter Med disse minnene enda, men vit at du gjorde alt rett som barn!

Anonymkode: 1c083...412

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å sitte på bakken med en person som holdt på å dø, er nok høyt oppe. Jeg kunne ikke gjøre noe annet enn å legge personen i stabilt sideleie, mens jeg ventet på ambulanse. Å se de voldsomme anfallene hn fikk, fråden, å det å kjenne at pust og puls blir svakere mens jeg forbereder på hjerte/lungeredning, det var rett og slett grusomt. Heldigvis kom ambulanse kjapt til stedet. 

Men det som virkelig har tatt meg, var å stå på utsiden å se på at et hus brant ned, med en jeg var utrolig glad i inni. De skrikene kommer jeg aldri til å glemme. Og jeg kunne ikke gjøre noenting. Hn kom seg heldgivis ut til slutt, men selve opplevelsen var helt grusom. 

Anonymkode: 18beb...660

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt jeg kjenner smerten din og vet alt om ha dårlig samvittighet,men noen ganger hjelper det bitte litt å høre fra en uavhengig fremmed at det ikke er være skyld ❤️

Anonymkode: 87d17...35f

Ja, du har rett! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man har har opplevd det vi har som barn er det ikke uvanlig at vi fryser og vi går rett tilbake til å være det lille redde barnet når vi opplever lignende situasjoner som voksne

Anonymkode: 87d17...35f

Det er rart det der. Jeg kontaktet i hvert fall politiet, da jeg var hos søsteren min den gangen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At pappa ga stemoren min juling julekvelden er ikke akkurat et av de beste minnene. Og at han kjørte min da høygravide storesøster i veggen og fortalte henne hvor ubrukelig hun var. Flott far gitt 

Anonymkode: 698e6...3dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg opplevde var da jeg var 10 år, vi fikk telefon om at bestefar lå på dødsleie. Jeg ville ikke reise ifra bestefar når jeg viste han kom til å dø. Så jeg sov over på sykehuset ved sykesengen. Neste dag satt jeg ved hans side da jeg merket at pusten ble kortere og kortere og øynene rullet bakover i hodet, glemmer ikke hvor mye han prøvde å trekke pusten for oksygen å hvor vondt det så ut som han hadde det den siste tiden. 
Er veldig glad den dag i dag for at jeg valgte å bruke tiden min med han de siste timene og døgnet. Men det var vondt å se han dø. 
 

Anonymkode: 4ff7b...94e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, #Rasshøl skrev:

Jeg veit ikke.. Det føles ikke riktig. Jeg gjorde det hos søsteren min også, i voksen alder da hun ble banket av typen sin. Jeg har dårlig samvittighet for det også. 

Har du snakket med mammaen din om dette?💗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte på motorveien i England og en lastebil hadde frontet inn i en betongsøyle på en bro og veltet. Jeg snudde meg for å se når vi kjørte forbi (jeg var 11-12 år) og da sa jeg rett på sjåføren som satt skrått i setet mens bilen lå på siden. Han var fastklemt så derfor satt sidelengs. Så at han var død

Anonymkode: e69b5...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...