Gå til innhold

Forbud mot sjal?

*Lillian*

Synes du det skal bli forbudt at utenlandske jenter i barneskolen bruker sjal?  

1. 1. Synes du det skal bli forbudt at utenlandske jenter i barneskolen bruker sjal?

• Nei
      30
    • Ja
      10

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/2088257.html

Hva mener du? Er du enig/uenig? Hvorfor?

Jeg mener ikke det skal bli forbud mot dette. Det at jenter og kvinner bruker sjal er faktisk både religion og kultur i mange land. Jeg tror heller ikke det at noen jenter bruker sjal fører til mer mobbing.

Tenk om Sverige skulle nekte nordmenn som bor der og bruke bunad på 17.mai... DA hadde det blitt rabalder, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er kanskje ingen dum tanke!

Sammenligningen slør kontra bunad er vel ikke helt reell vel? Bunad er ikke noe vi MÅ gå med, ellers ser familie og andre på oss som dårligere mennesker! Bunaden er ikke en tvang i samme forstand som sjalet.

Dersom vi velger å innføre forbud mot dette, så er vi faktisk ikke de første heller! Jeg var i Tunisia for kanskje 4-5 år siden, Tunisia er ett arabisk land, muslimsk hovedsaklig. DER hadde de lagt ned forbud for alle å gå med slør!

Hvorfor? pga at hele greia rundt slør gir kvinnen mindre selvbestemmelse, mannen og familien bestemmer at hun skal ha det på! Det er da likegyldig for alle andre om HUN virkelig ønsker dette selv!

De hadde først prøvd å fjerne loven om at kvinnen MÅTTE bære sjal, men det hjalp i liten grad, da familie og venner fremdeles påtvang kvinnene å bruke det. Derfor hadde de funnet ut at eneste måten å bli kvitt det på, var å forby det. Og det gjorde di!

Det var ett av tiltakene som ble gjort for å gi tilbake kvinnen eget liv og egne bestemmelsesmuligheter.

(Jeg skal ikke påstå at dette er lover for hele landet, det vet jeg rett og slett ikke, men i det området jeg var, Monastir og rundt, var dette innført. Pratet også med endel menn og kvinner om akkurat det, og de var blitt mye mer frigjort når det kom til kvinnene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, muslimske jentebarn må få gå med sjal hvis de vil. Alle muslimer ser ikke på dette som påtvunget. Sjalet gir kvinner respekt. Men i Norge er det faktisk et fåtall muslimer som bruker det!!

Jentene kan ta av seg dette når de kommer på skolen hvis de føler for det. Det er jo ikke limt fast på de... Foreldrene er jo ikke der en gang! Men noen vil bruke sjal, jeg synes ikke vi skal nekte noen det. Norske jenter bruker jo av og til skaut eller hodeplagg selv, så å forby muslimer å bruke sjal blir urettferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aline, jeg vet at det ikke er tvang å bruke bunad i Norge, men det var et eksempel. For sjalet er også en del av kulturen til noen av disse muslimene som bruker det. Bunad er kultur og tradisjon her. Derfor jeg brukte det som eksempel.

Du skrev at i Tunisia var det innført forbud, men det ser jeg på som litt annet. Enkelt og greit for der brukte vel de fleste sjal? (correct me if I'm wrong) Det at de vil innføre forbud mot det her i Norge, vil jeg si er å bryte inn i deres tradisjoner og rive ned dem. Det synes ikke jeg noe om.

Dette er mennesker som har kommet hit til Norge, og naturlig nok har de tatt med sin kultur, sin religion og sine tradisjoner. Skal vi da forby dem å ha disse? (Det hadde vært noe helt annet om det hadde vært tvangsekteskap og omskjæring, men det er en annen diskusjon)

La oss ta et eksempel. I Spania er det en del nordmenn som har bosatt seg, spesielt er det et område hvor "alt" er norsk der. Skulle spanjolene begynt å bryte inn der og sagt at "dere får ikke bruke bunad som ikke tilhører vår kultur" så hadde det vel blitt rabalder fra de som faktisk liker å bruke bunad ved spesielle anledninger? Hvis du ser det på denne måten så er det faktisk ikke så teit sammenligning.

Jeg må si meg temmelig enig med Eminel her, for alle muslimer ser ikke på dette som påtvunget. Jeg kjenner noen muslimer hvor jentene ikke bruker sjal, enkelt og greit fordi de ikke vil. Da ser ikke jeg poenget med å forby det for dem som faktisk ønsker å bruke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbudt?!?!?! Er det mulig.... Hva skulle det være godt for?? Folk bør da få ha på seg hva de vil! det burde ikke være tvang å bruke sjal, men det er en annen sak. Men forbudt?! Er dette alvorlig ment?! Ærlig talt...

Forbud, lover og regler er til for å hindre at folk gjør ting som går ut over andre. Men går dette utover andre? Det finnes så utrolig mange patetiske og usaklige lover og regler omkring at det er helt sjukt! Jeg blir kvalm bare ved tanken! Når skal fol lære seg å passe på seg selv og å finne ut hva som er greit og hva som ikke er greit og HANDLE DER ETTER uten at det er en lov som dytter dem i ryggen??

Dette er bare en bekreftelse på det jeg skrev om braneoppdragelse angående om de bør ta igjne eller ikke.... det ser ikke ut til at forrige generasjons foreldre lærte barna sine å tenke selv for å se hva som er greit og hva som ikke er det. Alt ble vel bare tredd ned over hodet på dem....

Hvis det ikke finnes en lov om noe er det noen som ser ut til å bli helt forvirra og ikke skjønne hva i all verden de skal gjøre. Når skal de lære?! TENK SELV OG VÆR SELVSTENDIG!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

->haugtussa: det finnes en helt fin lov også -loven om religionsfrihet i Norge! Sjal er religion, så sammenlikningen med bunad blir vel heller ikke helt riktig.

Uansett synes jeg ikke et forbud løser noe som helst, det er jo mobberne som er problemet, ikke sjalene.....

*Lisa*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...