Gå til innhold

Hvorfor ikke stemme rødt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 timer siden, Stina234 skrev:

Heldigvis er det fleste fornuftige nok til å ikke gjøre det.

Regner meg som et absolutt fornuftig menneske. Kan du fortelle meg hvorfor det vil være ufornuftig av meg å stemme Rødt?

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Zienna skrev:

Regner meg som et absolutt fornuftig menneske. Kan du fortelle meg hvorfor det vil være ufornuftig av meg å stemme Rødt?

Hvis du ikke forstår det selv bør du, av hensyn til oss andre, frasi deg stemmeretten. Friheten til å velge ufriheten sto aldri på agendaen til menn og kvinner om kjempet frem stemmeretten for kvinner i 1913.

• Liker 1
Skrevet
På 14.5.2019 den 23.10, Capt. Obvious skrev:

Satt på spissen er dette feil. "Litt kommunisme" har man jo allerede i Norge i dag, med f. eks. staten som eier elle deleier av enkelte viktige institusjoner eller bedrifter. 

Så før folk snakker om at andre bør lese historie, bør man muligens lese litt selv også ;)

Dette er jo reinspikka forfalskning av virkeligheten.

Skrevet
2 minutter siden, A-hunter skrev:

Fortell. fortell!   Jeg er lutter øre...

Skrevet
2 minutter siden, Zienna skrev:

Fortell. fortell!   Jeg er lutter øre...

Fordi delstatlig eierskap i viktig infrastruktur ikke er kommunisme. Dette blir jo akkurat som å si at arbeidslinja til NAV er som nazistenes "arbeit macht frei" og at Norge derfor er et nazisamfunn. Politisk diskusjon fungerer ikke slik. Man kan ikke hente ut en begrenset detalj - og så si at "se her - vi har det jo allerede". Slikt tilhører barnehagen.

Så enkelt - og over her kaller du deg selv "absolutt fornuftig" - da bør dette være elementærkunnskap.

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 timer siden, A-hunter skrev:

Nei, staten eier helt eller delvis enkelte bedrifter i dag. Les litt historie før du uttaler deg. At det går an å være så lite opplyst. 

Endret av Capt. Obvious
Skrevet
9 timer siden, Zienna skrev:

Hvor skal man begynne å forklare deg dette siden det er så mye.  Foreslår at du starter med å studere nasjonaløkonomi så ser du at det ikke vil henge sammen rødt sin ideoligi og norge ville på kort tid bli dratt ned kraftig økonomisk som igjen ville forårsake øket fattigdom i Norge.

Skrevet

Kunnskapsløs debatt. Kommunisme som ideologi har enda ikke vært satt ut i livet i praksis. De totalitære statene bak jernteppet under den kalde krigen var ikke kommunistiske. Det var en steinhard, totalitær statskapitalisme. Kommunisme som ideologi er antakeligvis likevel en utopi og det er fordi menneskets natur er grådighet.

Så er det et spørsmål om definisjoner. Rødt er jo ikke helt enige med seg selv om de er sosialistiske eller kommunistiske. Kommunismen, slik den teoretisk var innrettet hadde elementer av demokrati. Men det funket ikke i praksis. Rødt har derimot programfestet at de er et demokratisk parti som ønsker makt gjennom demokratiske prinsipper. Væpnet revolusjon er ikke en del av dette partiets politikk.

Det Rødt egentlig står for er mer statlig eierskap, mindre privatisering og ikke minst en annen og jevnere fordelingspolitikk. Etter min mening er de antakeligvis litt for ekstreme og vil ikke lykkes fordi vi er avhengige av nyskaping og innovasjon, noe som krever motivasjon.

Nå kaller visse kretser i USA vår blandingsøkonomi kommunisme. Det er bare tull, selvfølgelig. Men det er like tåpelig å sammenligne Røde KHMER, Pol POT med Rødt. Som vanlig er det beste en god balanse mellom statlig styring (demokrati) og privat initiativ, slik vi i moderate varianter har hatt i mange tiår.

• Liker 4
Skrevet

Fordi jeg ønsker mindre statlig eierskap og mer frihet for individet, og jeg mener at profitt er en utmerket drivkraft for mange mennesker.

Skrevet

Men altså, TS - du kan jo ikke la deg styre av hva alle andre stemmer. Om du identifiserer deg med Rødt sine verdier og vedtekter, så stemmer du Rødt, slik andre også stemmer på sine partier. 

• Liker 2
Gjest Parkeringsvakt
Skrevet
On 5/15/2019 at 6:28 AM, ElinX0Xpoliti said:

Det var bra skummelt svart av deg. 

Takk? Jeg er ganske skummel på privaten. En gang gav jeg 26 personer bøter på 1 dag!

Gjest Parkeringsvakt
Skrevet

Så en stemme for rødt er en stemme for de av oss som er på laveste rangstige i samfunnet? Jeg stemmer rødt

Noen som har argumenter for at bunnslammet i samfunnet burde stemme annet?

Skrevet

Fordet jeg ikke kan støtte ismer som oppfordrer til drap

Skrevet (endret)
På 14.5.2019 den 23.10, Capt. Obvious skrev:

Satt på spissen er dette feil. "Litt kommunisme" har man jo allerede i Norge i dag, med f. eks. staten som eier elle deleier av enkelte viktige institusjoner eller bedrifter. 

Så før folk snakker om at andre bør lese historie, bør man muligens lese litt selv også ;)

Endret av Fru Uperfekt
Skrevet

Jeg tenker å stemme rødt

• Liker 4
Annonse
Skrevet
På 14.5.2019 den 20.54, Parkeringsvakt skrev:

Å være en påvirkning på et samfunn er noe ganske annet enn å være dominerende, da. Hva har nåværende regjering gjort for oss? Hvorfor ville ikke litt rødt-krydder være bra?

Jeg hørte intervju med nestleder i Rødt, jeg ble litt sjokkert. De vil f.eks at staten skal overta store bedrifter. I mindre bedrifter er det ikke lov å være arbeidsgiver, de ansatte skal styre og eie bedriften. F.eks om du er en dyktig ingeniør som ønsker å starte eget firma og ansette snekkere etc, er ikke dette lov.

Med andre ord rødt vil følge i venezueleas fotspor, her har har staten tatt over i stor still og store bedrifter styres av medlemer av sosialist partiet. Bla har de tatt over flere mat bedrifter, medlemene av sosialsit partiet tror de vet bedre en økonomer og Ingeniører og bedriftene har havarert.

Rødt vil øke antall asylsøkere og flyktninger til Norge drastisk, de skal også få muligheten til å jobbe, selv om de ikke er ekte asylsøkere. Det vil føre Norge ut i kaos. Rødt mener også at vi ikke skal ha grenser, man skal kunne bevege seg fritt over grensene forutsatt at man søker om asyl. Norge vil kollapse.

• Liker 2
Skrevet
På 16.5.2019 den 5.56, Capt. Obvious skrev:

Nei, staten eier helt eller delvis enkelte bedrifter i dag. Les litt historie før du uttaler deg. At det går an å være så lite opplyst. 

Men det er jo ikke fordi det er kommuisme. Du er jo fantastisk blåst hvis du tror at det er det å eie aksjer i noen store foretak automatisk er kommunisme.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, A-hunter skrev:

Men det er jo ikke fordi det er kommuisme. Du er jo fantastisk blåst hvis du tror at det er det å eie aksjer i noen store foretak automatisk er kommunisme.

Jeg sa ikke at det er kommunisme heller av det, men et sosialdemokrati er inspirert av enkelte deler av kommunismen, som f. eks. statlig eierskap av noen viktige foretak. 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, kat-e skrev:

Jeg hørte intervju med nestleder i Rødt, jeg ble litt sjokkert. De vil f.eks at staten skal overta store bedrifter. I mindre bedrifter er det ikke lov å være arbeidsgiver, de ansatte skal styre og eie bedriften. F.eks om du er en dyktig ingeniør som ønsker å starte eget firma og ansette snekkere etc, er ikke dette lov.

Med andre ord rødt vil følge i venezueleas fotspor, her har har staten tatt over i stor still og store bedrifter styres av medlemer av sosialist partiet. Bla har de tatt over flere mat bedrifter, medlemene av sosialsit partiet tror de vet bedre en økonomer og Ingeniører og bedriftene har havarert.

Rødt vil øke antall asylsøkere og flyktninger til Norge drastisk, de skal også få muligheten til å jobbe, selv om de ikke er ekte asylsøkere. Det vil føre Norge ut i kaos. Rødt mener også at vi ikke skal ha grenser, man skal kunne bevege seg fritt over grensene forutsatt at man søker om asyl. Norge vil kollapse.

Er du sikker på at dette er Rødts innvandrerpolitikk? Selv er jeg usikker og tror partiet er veldig oppdelt med tanke på innvandringspolitikken.

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Fordet jeg ikke kan støtte ismer som oppfordrer til drap

Kapitalismen oppfordrer til drap.  Tenk på Russland, når de innførte kapitalismen så var det fryktelig mye dreping i forbindelse med å skaffe seg rikdommer, og de mest vellykkede av bandittene som overlevde ble styrtrike oligarker. Systemet legger opp til drap når det er lønnsomt, men det finnes i etablerte kapitalistiske samfunn bremser f.eks. av typen politi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...