Gå til innhold

Bunad til dyrene - hva synes vi om det?


Gnå

Anbefalte innlegg

Nei. Bare nei. Veldig stort nei. 

En 17.mai sløyfe er ok, så lenge dyret aksepterer den. Alt annet er BIG NO. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På dyr som vanligvis bruker klær pga praktiske årsaker som kulde/vind/regn etc helt greit. Så lenge hunden uansett ville gått med dekken, så er det helt greit om man velger ett dekken som matcher anledningen. 
Men å kle på dyrene kun for utseende, det er jeg i mot. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i heite kan noen la seg provosere over at noen har kledd opp veskehunden sin i bunad??   Samma det vel, herregud. Er DEEEEET virkelig noe å henge seg opp i??????

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, _popcorn_ skrev:

På dyr som vanligvis bruker klær pga praktiske årsaker som kulde/vind/regn etc helt greit. Så lenge hunden uansett ville gått med dekken, så er det helt greit om man velger ett dekken som matcher anledningen. 
Men å kle på dyrene kun for utseende, det er jeg i mot. 

 

Hvorfor det?  Blir dyret krenka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, SupaWoman said:

Hvorfor det?  Blir dyret krenka?

For mange dyr vil det faktisk være negativt. Ikke at det krenker det, men en redd hund eller katt vil ofte reise bust for å kommunisere til omgivelser at det er redd, dette vil være en kommunikasjonsmetode vi fratar dem kun for vår egen glede. 
Mange dyr bruker også det å heve/senke pelsen for å regulere varme, og man vil frata dem sin naturlige varmeregulering. 


 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.png.97750a0eed429e58da904439eac0cf3a.png

Denne var jo faktisk ganske kul, det er jo bare dekken også så det er kanskje innafor, hvertfall på en kald 17.mai 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanten min sydde bunadsdekken til hunden min. Han må ha på dekken uansett, så om den er helblå og vanlig eller blå med broderier så driter han ordentlig hardt i det så lenge han slipper å bli solbrent. 

Anonymkode: 68413...b59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, _popcorn_ skrev:

For mange dyr vil det faktisk være negativt. Ikke at det krenker det, men en redd hund eller katt vil ofte reise bust for å kommunisere til omgivelser at det er redd, dette vil være en kommunikasjonsmetode vi fratar dem kun for vår egen glede. 
Mange dyr bruker også det å heve/senke pelsen for å regulere varme, og man vil frata dem sin naturlige varmeregulering. 


 

Det kan også være ganske pinlig for en hund å se slik ut: image.png.b5992dfcdc083a13e91b8be6fb1b7e2d.pngLike pinlig som å gå med skjerm 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe jeg bryr meg null og niks om. Folk får dille så mye de vil, bare de ikke plager dyra (noe jeg heller ikke tror der gjør)

Mine dyr bruker bare klær av praktiske hensyn, som potesokker i klabbesnø og dekken i 15 minus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hundeklær hemmer språket og bevegelsen til hunden. Hunder har ingenting i 17. mai tog å gjøre, og jeg ser heller ikke poenget med å ikle hunden bunad på tur i skogen.  La dyr være dyr og mennesker være mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 17.02, SupaWoman skrev:

Hvorfor det?  Blir dyret krenka?

Det kan hemme bevegelsesmønster, hemme kommunikasjon mellom dyrene, gjøre dyret for varm og det ser tåpelig ut.

Hunder/katter uten pels som trenger varmedekken/solskjerming kan gjerne matche anledningen, men da er det igjen stor forskjell på et dekken eller tilsittende og bevegelig 'genser' og full bunad komplett med puffermer og stakk. 

Jåleantrekk til dyr signaliserer først og fremst at eier er mer opptatt av fasade enn av godt dyrehold.

Det trenger ikke nødvendigvis alltid stemme, men mitt inntrykk er at hunder med strutteskjørt, full bunad eller annet uhensiktsmessig jåleantrekk som regel er av typen som svinser rundt i fleksibånd og knyter seg rundt alt mulig mens den napper folk i buksene fordi eieren ikke ser behovet for å oppdra er dyr som kan stappes på innerlomma hvis det kniper om.

Anonymkode: 37f44...b01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig kult, jeg har bunad til både katt, hund og kanin 🙂

Kan mennesjer presse på seg bunaden en dag, så kan de firbeinte det også. Litt må man ofre for landet vårt 🙂

Anonymkode: fa635...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig kult, jeg har bunad til både katt, hund og kanin 🙂

Kan mennesjer presse på seg bunaden en dag, så kan de firbeinte det også. Litt må man ofre for landet vårt 🙂

Anonymkode: fa635...d78

Hva faen 😂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min labrador hadde nok ikke likt å måtte gå med bunad eller klær generelt, mest pga at det hadde blitt altfor varmt for hun. Vi har en liten sløyfe i halsbåndet bare, den står i fin kontrast til den svarte pelsen 

Anonymkode: b08b2...9c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge hunden pleier å bruke plagg til vanlig, ser jeg ingen problemer med det, men om hunden tydelig ikke er komfortabel, og ikke liker å ha klær på seg, så nei.

Anonymkode: 461bb...938

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke det fryktelig varmt for dem når det er 20 varmegrader?

Anonymkode: 366bd...e74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt imot klær på hunder generelt. Med unntak av et varmende dekken når det er veldig kaldt. Dekken er heller ikke klær sånn jeg ser det.

Nesten alltid når jeg ser bilder av hunder med klær på seg, har de halen rett ned. Hale rett ned symboliserer at hunden ikke trives/har det bra.

Anonymkode: cf0c4...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fått høylytte protester av katten om hun måtte gå med det. Pynter henne med en real børsterunde og sløyfe på halen (hun elsker å leke med de)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...