Gå til innhold

Bunad til dyrene - hva synes vi om det?


Gnå

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei.Bare nei.

Anonymkode: 8f051...731

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om dyret er komfortabelt med å ha på seg dette. Hvis det ikke strammer eller blir for varmt etc. så spiller det jo ingen rolle. Jeg har flagg-bånd på selen til min hund på 1. og 17. mai og synes det er koselig :)  Men hadde aldri giddet bunad 😛 

Anonymkode: 9e93e...ecd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så dumt! La dyr være dyr, og de går ikke med klær!

Anonymkode: d640c...69a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært fordi den selvsagt må være «bak frem» for at det skal være noe vits i kunne det jo vært litt søtt, men av akkurat samme grunn blir det egentlig mest teit. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen for klær på dyr går ved det som er nødvendig av praktiske hensyn, som hestedekken og kuldebeskyttelse forøvrig. Bunad er ikke i den kategorien. Ikke halstørklær heller.

Anonymkode: 87008...c81

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg har aldri forstått dette behovet for å ha på dyr klær. Nå mener jeg selvsagt ikke i de tilfellene der det er nødvendig på grunn av for eksempel kulde. Nå mener jeg som i å kle på dyr klær som de var en dukke. Så jeg synes det er tåpelig.

Man kan heller ha på en 17. maisløyfe eller lignende om man absolutt må ha noe på.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 mai sløyfe er helt greit. (Men ikke ta med hunden for å se 17 mai toget.) Men klær som ikke har en nytteverdi, som dekken og potesokker, er bare tull. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for klær på dyr kun når det er nødvendig. Slik som dyr med lite pels midtvinters feks. Det å jåle opp dyrene slik at de «matcher» eieren ser bare dumt ut 

Anonymkode: 81940...ddd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nasse Nøff ❤ said:

Generelt sett: Unødvendig! Men.
Er det varmt ute og hunden har pels - da er det dyremishandling. 
Er det regn og/eller kaldt - OK så lenge den er vanntett, er den ikke det så skaper det bare problemer og er dyremishandling. 
Er det nakenhund - OK og helt innafor, og det motsatte blir nesten dyremishandling med tanke på at de tåler ikke kulde og de trenger beskyttelse mot solen. Bunad eller vanlig, stygg dekken spiller da ingen rolle. 

Min bruker dekken om vinteren og jeg liker å kjøpe de som ser fine ut. De er praktiske OG fine. Jeg kjøper aldri dekken som bare er fin, de må være praktisk og tilegnet det bruket de skal brukes til. Som da er beskyttelse mot kulde, regn eller refleksvest. Halstørkle og sløyfer, så lenge de ikke plager hunden er greit.  
 

Jeg modererer meg: Halstørkle plager neppe dyret, så det bør være greit, selv om jeg misliker det.

Anonymkode: 87008...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er finere med en 17.mai sløyfe. Dyr skal slippe å gå i "bunad".

Anonymkode: a6300...6a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kun greit om klærne er for å beskytte mot kulde eller regn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hang meg mest opp i overskriften på innlegget jeg. Hva vi mener.... Si det.

Hva jeg mener derimot, er kanskje noe helt annet. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften på avstemningen burde vært: Bør hunder få slippe å ha på bunad. For det er vel ingen hunder som ønsker å pynte seg. Min hund kommer til å gå en lang tur tidlig før korpsene varmer opp. Den hater hornmusikk og kommer til å ligge inne til det hele er over.

Sløyfe holder i massevis!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen hunder som er vant med klær (genser/jakke) pga lite pels f.eks. Disse godtar klær helt fint og hadde nok ikke gjort noe forskjell på en «bunad» om det ikke ble for varmt eller var ekkel å ha på. 

Katten vår slutter å fungere med klær.. måtte ha på henne en slags vest en gang pga operasjonssår, og hun mistet helt balanse og var ikke seg selv så lenge denne vesten var på. 

Ville nok ikke kledd på hverken en hund eller katt en bunad da.. men tenker at det ikke er like ille for de hundene som allerede pleier å bruke noe klær.. 🤔

Anonymkode: 76ea5...fe1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 14.5.2019 den 15.07):

Jeg modererer meg: Halstørkle plager neppe dyret, så det bør være greit, selv om jeg misliker det.

Anonymkode: 87008...c81

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg så en hund som barn som hadde bunad sydd av damen i huset og syntes den var så søt. Tenker at det går greit så lenge dyret ikke plages av det. Syntes ikke de man får kjøpt er noe fine, men vet om noen som har strikket genser med festdraktmønster og det er helt greit syntes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Diamant20 said:

Husker jeg så en hund som barn som hadde bunad sydd av damen i huset og syntes den var så søt. Tenker at det går greit så lenge dyret ikke plages av det. Syntes ikke de man får kjøpt er noe fine, men vet om noen som har strikket genser med festdraktmønster og det er helt greit syntes jeg.

Jeg tilter av dyr som kles og fotograferes som små mennesker. Dette er kanskje fordi det finnes så mange dyreeiere som ikke forstår at det er forskjell på mennesker og dyr. Det viktigste er naturligvis at dyret har det bra, og at det ikke blir ukomfortabelt for det med bunad eller annen påkledning.

Anonymkode: 87008...c81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tilter av dyr som kles og fotograferes som små mennesker. Dette er kanskje fordi det finnes så mange dyreeiere som ikke forstår at det er forskjell på mennesker og dyr. Det viktigste er naturligvis at dyret har det bra, og at det ikke blir ukomfortabelt for det med bunad eller annen påkledning.

Anonymkode: 87008...c81

Jeg vet at vet at det er forskjell på dyr og bruker ikke bunad på dyra mine, poenget mitt er egentlig at mange hunder bruker dekken så ofte at om de går i bunad et par timer på 17. mai så tenker ikke dyret over det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...