Gå til innhold

Juss vs sivøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, vil tro menneskene og miljøet på NHH og UiB er relativt likt, mens BI skiller seg ut. 

Anonymkode: 204b1...05c

Jeg ville heller sagt at NHH og BI har mye av de samme folkene, men ambisjonsnivået er nok høyere blant NHH-studenter. Universitetene pleier å ha mer jordnære studenter. I grunn vil jeg si at beskrivelsen "tørr" passer bedre til samfunnsøkonomer enn siv.øk. 

Anonymkode: e8109...5f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 14.5.2019 den 17.05, AnonymBruker skrev:

Kommer selvfølgelig an på hva en sikter etter. Du får ikke toppjobb i Finans, eller de meste ettertraktede jobbene i industrien, med rein C-snitt. Men det er dog ikke umulig, da må du kompensere på andre områder. Skal du derimot bli Advokat ved annalkjent firma, sikter etter dommerstilling, osv. så koker det stort sett ned til karakterene for å få en fot innenfor døra. 

Anonymkode: 08da0...5fd

Men gjelder ikke det kun den første jobben man får? Etterhvert vil vel erfaring telle mer? Noen blir jo bedre i arbeid enn de var under studiet, og dessuten modnes man jo. 

Det er greit å sikte høyt, men det er vel heller sjeldenhetene at man får toppjobbene ved første forsøk.

Anonymkode: d0e0b...2ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2019 den 12.45, AnonymBruker skrev:

Men gjelder ikke det kun den første jobben man får? Etterhvert vil vel erfaring telle mer? Noen blir jo bedre i arbeid enn de var under studiet, og dessuten modnes man jo. 

Anonymkode: d0e0b...2ec

Ja og nei. Erfaring vil telle mest i lengden, men hvis du ikke har "rett erfaring", så er det ikke sikkert du noensinne tar igjen det du "tapte" ved å få dårligere karakterer på studiet. 

Anonymkode: e8109...5f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/14/2019 at 5:31 PM, AnonymBruker said:

Slik jeg ser det er det umulig å få en bra jobb med C i snitt, rett og slett fordi konkurransen er for stor. Ta de beste skolene i landet, BI og NHH. Jeg vil anslå at ca 80% av de som går ut med master fra disse skolene har B (3.5) eller bedre i snitt. Så har man et drøss fra andre skoler også, UiA, UiS, OsloMet etc. Tilsammen utgjør det mer enn TUSEN personer som hvert år går ut med gode karakterer. Så må man ikke glemme at siv.øk også møter konkurranse fra andre yrkesgrupper, f.eks ingeniører, realister og til dels jurister. 

Når det gjelder karakterer, så er et nok lettere å jobbe seg opp til gode karakterer på siv.øk. Karakterfastsettelsen virker mer tilfeldig på jussen.

Anonymkode: e8109...5f1

Nåja, snittet på både juss og økonomifag ligger rundt C. Og det finnes mange tusen stillinger ute på Finn.no og NAV.

Anonymkode: 08da0...5fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp hvor mange som utdanner seg innen feks økonomi, hvordan skal jeg klare å skille meg ut blant andre jobbsøkere? Hva kan jeg supplere med?

TS

Anonymkode: 77342...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...