Gå til innhold

Juss vs sivøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En ting som er ofte kjipt eller kjedelig er at de fleste TS-ere starter tråden uten noen detaljer, så begynner tråden å leve sitt "eget liv" der man må svare egentlig på mye mer enn man skulle. 

For eksempel så bør du utdype videre følgende:

1) Hvor kunne du tenkt deg å ta jussen? La oss kalle UiO eller UiB for "first category", eller tenker du på et annet sted? Hvis det ikke er ved UiO eller UiB så vil du straks være i "second category" på en måte. Så har man tilleggsspørsmålet: Tror du at du vil kunne ende opp med B i snitt?

2) Hvor kunne du tenkt deg å ta Siv-Øk? La oss snakke om "first category" her også. Er det NHH, BI Nydalen eller kunne du tenkt deg eventuelt linjer Ind-Øk ved NTNU eller digital økonomi og ledelse ved UiO? Tilleggsspørsmålet er det samme: Tror du at du vil kunne ende opp med B i snitt? Alle andre alternativer utenfor disse blir igjen "second category". 

Så jeg vet ikke om du konkurrerer med first VS second (eller second VS first) eller first VS first eller second VS second? Så du må nesten utdype litt mer før man kan svare ordentlig.

 

Anonymkode: 0b2c6...89c

Jeg var egentlig mer interessert i å høre andre sine meninger og tanker rundt de to yrkene, spesielt mtp fremtiden. Jurister og sivøker kan være/gjøre så mangt, men jeg har høye ambisjoner, er motivert og veldig hardtarbeidende, så jeg tenker at jeg når så høyt jeg vil, med hardt arbeid og kanskje litt flaks. 🙂 

TS

Anonymkode: 77342...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var egentlig mer interessert i å høre andre sine meninger og tanker rundt de to yrkene, spesielt mtp fremtiden. Jurister og sivøker kan være/gjøre så mangt, men jeg har høye ambisjoner, er motivert og veldig hardtarbeidende, så jeg tenker at jeg når så høyt jeg vil, med hardt arbeid og kanskje litt flaks. 🙂 

TS

Anonymkode: 77342...4b3

Jo, men nå svarte du på noe helt annet enn det jeg spurte deg om. Forøvrig er det ingen garanti for at hardt arbeid blir omsatt til konkrete "resultater". Du har de som "flyter gjennom" på den ene siden og du har de som stresser og leser som en hest, så man stiller dessverre ikke likt på dette området.  Også har du de som har penger (eller foreldre med penger), og det gjør at de kan bruke tiden på andre ting, mens de som ikke har penger, må stresse vilt på den lokale matbutikken eller restauranten / lageret, osv. 

Men med tanke på min kommentar i det forrige innlegget, så lurer jeg på om du kan svare på hvilke kategorier er det som konkurrerer mot hverandre, for de stiller ikke likt. Hvis du har høyt nok snitt for å konkurrere i begge "first categories", så er du heldig og har egentlig bare et såkalt "luksusproblem". Sånn sett kan du ikke ta feil av å velge et av de to valgene det står mellom, så lenge du greier B i snitt. Så da hadde jeg valgt det som interesserer deg mest - der du selv mener det vil være lettest å få B i snitt. 

Men om det står mellom UiT eller UiS / UiA siv-øk VS UiO / UiB jus, så hadde jeg gått for jus. 

Eller så kan du bare gå for BI som nå har linjer som blander både forretningsjus og økonomi.

Bachelor

https://www.bi.no/studier-og-kurs/bachelorstudier/okonomi-og-forretningsjus

Mastergrad

https://www.bi.no/studier-og-kurs/masterstudier/master-i-forretningsjus-og-okonomi/

 

 

Anonymkode: 0b2c6...89c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/14/2019 at 10:16 PM, AnonymBruker said:

Lol det er så teit å si sånne ting. 🙂 

For det første, handler juss om mye mer enn å kunne bla opp riktig paragraf, for det andre så er det blitt mye enklere å finne fram til paragrafer og lovverk nå når lovdata.no er på banen.

Anonymkode: 77342...4b3

Jeg mener ikke at juss er tørt eller noe sånt, men man får faktisk et inntrykk av hva det dreier seg om ved å lese noen lover. Det er en litt egen verden, selv om den omhandler oss alle, og det er nok ikke alle som passer til å studere juss. For eksempel meg. Selv om jeg er god på andre områder, og i teorien burde hatt intelligens nok.

Anonymkode: e07d3...735

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke at juss er tørt eller noe sånt, men man får faktisk et inntrykk av hva det dreier seg om ved å lese noen lover. Det er en litt egen verden, selv om den omhandler oss alle, og det er nok ikke alle som passer til å studere juss. For eksempel meg. Selv om jeg er god på andre områder, og i teorien burde hatt intelligens nok.

Anonymkode: e07d3...735

Jeg har grei nok erfaring med lovverket fra før av, vet hva det går ut på, og kan også skrive juridisk metode 🙂 

Anonymkode: 77342...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sivøk er mest tall, juss er mest (bare) skriving. Velg det du liker best. Har studert begge. 

Anonymkode: 2e8fe...764

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har grei nok erfaring med lovverket fra før av, vet hva det går ut på, og kan også skrive juridisk metode 🙂 

Anonymkode: 77342...4b3

Vel, da har du en viss peiling. Dersom du ønsker å nå virkelig langt, bør du lære deg både juss og økonomi - eller skaffe deg partnere med kompletterende kunnskap.

Anonymkode: e07d3...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, da har du en viss peiling. Dersom du ønsker å nå virkelig langt, bør du lære deg både juss og økonomi - eller skaffe deg partnere med kompletterende kunnskap.

Anonymkode: e07d3...735

Har hørt at BI har en bachelor som heter økonomi og forretningsjus eller noe lignende, tror du det kan være en fordel å velge det fremfor ren juss eller ren økonomi?

Anonymkode: 77342...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har hørt at BI har en bachelor som heter økonomi og forretningsjus eller noe lignende, tror du det kan være en fordel å velge det fremfor ren juss eller ren økonomi?

Anonymkode: 77342...4b3

Aner ikke. Kjenner ikke studiet eller noen som har tatt det.

Anonymkode: e07d3...735

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hørt at BI har en bachelor som heter økonomi og forretningsjus eller noe lignende, tror du det kan være en fordel å velge det fremfor ren juss eller ren økonomi?

Anonymkode: 77342...4b3

Bachelor vil uansett være for tynt. Mener å ha hørt at BI skulle komme med et masterstudium innen forrettningsjuss. Mulig det allerede har kommet.

Anonymkode: e8109...5f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke skoler tenker du å søke, TS? 

Anonymkode: 204b1...05c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Bachelor vil uansett være for tynt. Mener å ha hørt at BI skulle komme med et masterstudium innen forrettningsjuss. Mulig det allerede har kommet.

Anonymkode: e8109...5f1

Kan være noe der. Er du eksepsjonelt flink, klarer du deg uten de riktige papirene uansett. Er du flink, men ikke eksepsjonelt flink, er det greit å ha papirene i orden. For en topposisjon i næringslivet betyr dette gjerne et prestisjestudium.

Anonymkode: e07d3...735

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bachelor vil uansett være for tynt. Mener å ha hørt at BI skulle komme med et masterstudium innen forrettningsjuss. Mulig det allerede har kommet.

Anonymkode: e8109...5f1

Ja, jeg la ut begge linker øverst, her på side 2, så mastergraden har kommet på plass. Det hadde vært en perfekt blanding om TS sliter med å bestemme seg. 

Anonymkode: 0b2c6...89c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke skoler tenker du å søke, TS? 

Anonymkode: 204b1...05c

UiB, NHH eller BI, blir hvertfall Bergen😄

TS

Anonymkode: 77342...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

UiB, NHH eller BI, blir hvertfall Bergen😄

TS

Anonymkode: 77342...4b3

Okei! Går ikke å ta siv.øk på BI Bergen, bare så du er klar over det. Da må du ta en bachelor i øk.ad, også kan du søke deg inn på master et annet sted 😊 NHH har imidlertid integrert master. 

Anonymkode: 204b1...05c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

UiB, NHH eller BI, blir hvertfall Bergen😄

TS

Anonymkode: 77342...4b3

Ja, da er endelig svaret jeg etterlyste på plass. Om du ikke vil til BI Nydalen, (forretningsjus), så har BI Bergen forretningsjus på bachelornivå, men ikke mastergraden. Den er i Oslo. Så er bare å se det an hva som passer deg i forhold til NHH VS UiB VS BI Bergen. Da velger du på bakgrunn av interesser, for det slår ikke feil uansett når du har dette å velge mellom.

Anonymkode: 0b2c6...89c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da er endelig svaret jeg etterlyste på plass. Om du ikke vil til BI Nydalen, (forretningsjus), så har BI Bergen forretningsjus på bachelornivå, men ikke mastergraden. Den er i Oslo. Så er bare å se det an hva som passer deg i forhold til NHH VS UiB VS BI Bergen. Da velger du på bakgrunn av interesser, for det slår ikke feil uansett når du har dette å velge mellom.

Anonymkode: 0b2c6...89c

Vet ikke helt hva forskjellen på de skolene er jeg, men de jeg kjenner fra NHH, virker som litt «tørre» folk😅 jeg liker litt de livsnyterne med god arbeidsmoral, for de er litt av begge verdener, og det synes jeg er kult😅 så tenker kanskje BI sekker UiB passer meg bedre?

TS

Anonymkode: 77342...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hva forskjellen på de skolene er jeg, men de jeg kjenner fra NHH, virker som litt «tørre» folk😅 jeg liker litt de livsnyterne med god arbeidsmoral, for de er litt av begge verdener, og det synes jeg er kult😅 så tenker kanskje BI sekker UiB passer meg bedre?

TS

Anonymkode: 77342...4b3

Du finner nok disse på NHH også... Jeg vil si at deler av miljøene på alle handelshøyskoler er ganske homogent. 

Anonymkode: e8109...5f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hva forskjellen på de skolene er jeg, men de jeg kjenner fra NHH, virker som litt «tørre» folk😅 jeg liker litt de livsnyterne med god arbeidsmoral, for de er litt av begge verdener, og det synes jeg er kult😅 så tenker kanskje BI sekker UiB passer meg bedre?

TS

Anonymkode: 77342...4b3

Hmm, vil tro menneskene og miljøet på NHH og UiB er relativt likt, mens BI skiller seg ut. 

Anonymkode: 204b1...05c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, vil tro menneskene og miljøet på NHH og UiB er relativt likt, mens BI skiller seg ut. 

Anonymkode: 204b1...05c

Det kan være, men jeg har ganske god erfaring med studenter fra BI, mange av de er ikke klyser, men ganske normale og kule folk egentlig. Synes BI-studenter har ufortjent dårlig rykte:/ 

TS

Anonymkode: 77342...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...