Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg driver å lurer på hva jeg skal studere. Har tenkt mye på sivøk og juss, jeg passer til begge deler egentlig, men er vanskelig å velge.

ettersom jeg har studert tidligere, må jeg bare bestemme meg for et av studiene nå, for jeg får bare dekket et masterstudie til av lånekassen, da jeg allerede har studert 3 år. Altså, har bare 5 år igjen som blir dekket av Lånekassen. 

Hva tenker dere om de to studiene og yrkene, hva ville dere valgt og hvorfor?

Anonymkode: 77342...4b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Siv.øk er mer anvendelig enn juss. 

Anonymkode: e8109...5f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jurister trengs over alt, mye mer spennende er det også

Anonymkode: b734e...86d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva du vil jobbe med. Siviløkonom har nok etter min mening både greiere fag (men har dog mye matematikk!), og langt mindre karakterpress. Som siviløkonom kan du få jobb stort sett overalt i det private og statlige. Som jurist så har du også mange muligheter.

Anonymkode: 08da0...5fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hva du vil jobbe med. Siviløkonom har nok etter min mening både greiere fag (men har dog mye matematikk!), og langt mindre karakterpress. Som siviløkonom kan du få jobb stort sett overalt i det private og statlige. Som jurist så har du også mange muligheter.

Vet hvertfall at jeg ønsker å jobbe i privat bedrift, men vet ikke helt eksakt hva jeg vil jobbe med. Jeg liker å være en allsidig arbeider, gjøre flere arbeidsoppgaver og ha stor variasjon i hva jeg gjør, for ellerså blir jeg fort lei. Vil gjerne jobbe med forskjellige prosjekt og utvikle bedrifter ellerno. 

-TS

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siviløkonom har nok etter min mening både greiere fag (men har dog mye matematikk!), og langt mindre karakterpress

Siv.øk har også en del karakterpress, men det er litt mer indirekte enn på jussen. Er ikke til å stikke under en stol at C ikke er spesielt bra på siv.øk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Siv.øk har også en del karakterpress, men det er litt mer indirekte enn på jussen. Er ikke til å stikke under en stol at C ikke er spesielt bra på siv.øk. 

Kommer selvfølgelig an på hva en sikter etter. Du får ikke toppjobb i Finans, eller de meste ettertraktede jobbene i industrien, med rein C-snitt. Men det er dog ikke umulig, da må du kompensere på andre områder. Skal du derimot bli Advokat ved annalkjent firma, sikter etter dommerstilling, osv. så koker det stort sett ned til karakterene for å få en fot innenfor døra. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer selvfølgelig an på hva en sikter etter. Du får ikke toppjobb i Finans, eller de meste ettertraktede jobbene i industrien, med rein C-snitt. 

Slik jeg ser det er det umulig å få en bra jobb med C i snitt, rett og slett fordi konkurransen er for stor. Ta de beste skolene i landet, BI og NHH. Jeg vil anslå at ca 80% av de som går ut med master fra disse skolene har B (3.5) eller bedre i snitt. Så har man et drøss fra andre skoler også, UiA, UiS, OsloMet etc. Tilsammen utgjør det mer enn TUSEN personer som hvert år går ut med gode karakterer. Så må man ikke glemme at siv.øk også møter konkurranse fra andre yrkesgrupper, f.eks ingeniører, realister og til dels jurister. 

Når det gjelder karakterer, så er et nok lettere å jobbe seg opp til gode karakterer på siv.øk. Karakterfastsettelsen virker mer tilfeldig på jussen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer selvfølgelig an på hva en sikter etter. Du får ikke toppjobb i Finans, eller de meste ettertraktede jobbene i industrien, med rein C-snitt. Men det er dog ikke umulig, da må du kompensere på andre områder. Skal du derimot bli Advokat ved annalkjent firma, sikter etter dommerstilling, osv. så koker det stort sett ned til karakterene for å få en fot innenfor døra. 

Dommerstilling kan man få også med lavere karakterer enn det, dersom man har noen års erfaring med gode tilbakemeldinger. Det er stort sett kun Lovavdelingen, Høyesterett og de store firmaene som i stor grad går etter karakterer. 

Anonymkode: 5f5da...633

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok valgt Siv.øk om jeg var deg. Rett og slett fordi det er flere interessante jobber tilgjengelig i privat sektor med den utdanningen. 

Men juss er også et veldig bra alternativ. 

Karakterpresset på jussen er nok hardere enn på NHH eller BI. Det er i og for seg ikke så rart heller. Med et C-snitt fra jussen er det veldig begrenset hva du kan få til karrieremessig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Les femti sider i Norges Lover, og jeg tror du har bestemt deg.

Anonymkode: e07d3...735

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les femti sider i Norges Lover, og jeg tror du har bestemt deg.

Anonymkode: e07d3...735

Lol det er så teit å si sånne ting. 🙂 

For det første, handler juss om mye mer enn å kunne bla opp riktig paragraf, for det andre så er det blitt mye enklere å finne fram til paragrafer og lovverk nå når lovdata.no er på banen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte siv.øk, har tenkt en del i det siste om jeg heller skulle valgt juss. For sent nå..

Anonymkode: e9e5b...236

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg valgte siv.øk, har tenkt en del i det siste om jeg heller skulle valgt juss. For sent nå..

Anonymkode: e9e5b...236

Hvorfor valgte du sivøk i utgangspunktet? Hvorfor angrer du nå, og hvorfor tror du juss hadde vært bedre?

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Ingen flere synspunkter??

AnonymBruker
Skrevet
På 14.5.2019 den 19.46, AnonymBruker skrev:

Dommerstilling kan man få også med lavere karakterer enn det, dersom man har noen års erfaring med gode tilbakemeldinger. Det er stort sett kun Lovavdelingen, Høyesterett og de store firmaene som i stor grad går etter karakterer. 

Anonymkode: 5f5da...633

Det er ikke helt riktig. Det stemmer at Lovavdelingen, HR og de store firmaene kun ansetter kandidater med minst B- i snitt. Men også generelt i det offentlige. Si eksempelvis en saksbehandlerstilling i kommunen. At det er karakterfokus også her, ser en ved et raskt søk på juriststillinger på finn.no. De fleste stillingsannonsene presiserer at de ønsker kandidater med gode resultater. 

Jeg har mange bekjente fra jussen da jeg selv gikk der i to år. Flere av disse hadde C-snitt og søkte jobber i kanskje 1 år før de fikk fast jobb. 

Du kan tjene gode penger som advokat, men generelt er ikke lønnen for jurister særlig høy sammenlignet med siviløkonom eller sivilingeniør. Det er mye jobb på jusstudiet. Ikke bare i eksamensperioden, men folk sitter generelt mye på lesesalen. I tillegg har man på jussen en kvoteordning for beståtte emner, der du kun kan forbedre karakteren din i 4 emner i løpet av hele studiet. Dette bidrar til mer press. 

Anonymkode: dcdd1...330

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke helt riktig. Det stemmer at Lovavdelingen, HR og de store firmaene kun ansetter kandidater med minst B- i snitt. Men også generelt i det offentlige. Si eksempelvis en saksbehandlerstilling i kommunen. At det er karakterfokus også her, ser en ved et raskt søk på juriststillinger på finn.no. De fleste stillingsannonsene presiserer at de ønsker kandidater med gode resultater. 

Jeg har mange bekjente fra jussen da jeg selv gikk der i to år. Flere av disse hadde C-snitt og søkte jobber i kanskje 1 år før de fikk fast jobb. 

Du kan tjene gode penger som advokat, men generelt er ikke lønnen for jurister særlig høy sammenlignet med siviløkonom eller sivilingeniør. Det er mye jobb på jusstudiet. Ikke bare i eksamensperioden, men folk sitter generelt mye på lesesalen. I tillegg har man på jussen en kvoteordning for beståtte emner, der du kun kan forbedre karakteren din i 4 emner i løpet av hele studiet. Dette bidrar til mer press. 

Siterer denne. En venn av meg gikk ut med rent C-snitt i jus. Tok 8 måneder før han fikk jobb, og det var da et 1-årig vikariat som saksbehandler hos NAV. Så gikk han arbeidsledig i 3 måneder etter dette før han fikk fast jobb som saksbehandler på et annet NAV-kontor. Han søkte på hundrevis av stillinger begge ganger. Ville mye heller gått for sivøk.

Anonymkode: 9e3e9...c76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siterer denne. En venn av meg gikk ut med rent C-snitt i jus. Tok 8 måneder før han fikk jobb, og det var da et 1-årig vikariat som saksbehandler hos NAV. Så gikk han arbeidsledig i 3 måneder etter dette før han fikk fast jobb som saksbehandler på et annet NAV-kontor. Han søkte på hundrevis av stillinger begge ganger. Ville mye heller gått for sivøk.

Anonymkode: 9e3e9...c76

Hva tenker dere om sivøk da? Mtp at det blir utdannet så utrolig mange økonomer, er ikke arbeidsmarkedet ganske stappet? 

Jeg tror kanskje at fordi sivøk er så allsidig, så er arbeidsmarkedet såpass bredt, at det fremdeles om 5 år vil vere relativt gode jobbmuligheter?? 

Men jeg vet ikke da, er det jeg har tenkt?

TS

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tilbud og etterspørsel som med det meste annet. Dette er likevel ikke hele sannheten. C i snitt er stort sett greit mange steder. De fleste C i snitt eller dårligere og det er få som ikke finner jobb. Det er også fullt mulig å jobbe seg oppover når man først får litt erfaring. 

Jeg har litt under ren C i snitt. Startet med en ganske enkel saksbehandlerstilling, men har gjort en god jobb, fått mer og mer ansvar og gode referanser. Nå 5 år etter har jeg kapret en populær jobb i det offentlige med 124 andre søkere og 2 interne på intervju. 

Det er nok mange jobber jeg aldri vil få, men nok av spennende muligheter likevel. Ikke svartmal situasjonen helt. 

Til TS vil jeg si at hvilken jobb man ender opp med ofte er litt tilfeldig og at det er mange spennende muligheter innen begge fagfelt. Jeg ville valgt det faget du synes er mest spennende. 

Anonymkode: 2a19b...b6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om sivøk da? Mtp at det blir utdannet så utrolig mange økonomer, er ikke arbeidsmarkedet ganske stappet? 

Jeg tror kanskje at fordi sivøk er så allsidig, så er arbeidsmarkedet såpass bredt, at det fremdeles om 5 år vil vere relativt gode jobbmuligheter?? 

Men jeg vet ikke da, er det jeg har tenkt?

TS

En ting som er ofte kjipt eller kjedelig er at de fleste TS-ere starter tråden uten noen detaljer, så begynner tråden å leve sitt "eget liv" der man må svare egentlig på mye mer enn man skulle. 

For eksempel så bør du utdype videre følgende:

1) Hvor kunne du tenkt deg å ta jussen? La oss kalle UiO eller UiB for "first category", eller tenker du på et annet sted? Hvis det ikke er ved UiO eller UiB så vil du straks være i "second category" på en måte. Så har man tilleggsspørsmålet: Tror du at du vil kunne ende opp med B i snitt?

2) Hvor kunne du tenkt deg å ta Siv-Øk? La oss snakke om "first category" her også. Er det NHH, BI Nydalen eller kunne du tenkt deg eventuelt linjer Ind-Øk ved NTNU eller digital økonomi og ledelse ved UiO? Tilleggsspørsmålet er det samme: Tror du at du vil kunne ende opp med B i snitt? Alle andre alternativer utenfor disse blir igjen "second category". 

Så jeg vet ikke om du konkurrerer med first VS second (eller second VS first) eller first VS first eller second VS second? Så du må nesten utdype litt mer før man kan svare ordentlig.

Anonymkode: 0b2c6...89c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...