Gå til innhold

Beste måte å avlive hunden på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tok henne til dyrlege, med kroppen full av kreft. Hun fikk først beroligende så hun sovnet og så en sprøyte så hun sovnet inn. Rolig og så bra det kunne bli. Men hun var da heller ikke redd for å dra til dyrlegen.

Var det riktige for oss.

Anonymkode: ac163...ba1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Muscae skrev:

Alle dere som sier at dyret sovnet stille inn hos dyrlegen, er det normalt? 

Avlivet katt hos dyrlegen en gang, og det vil jeg helst slippe igjen. Katten skalv og ristet, kasta opp og så ut til å ha det ganske jævlig. Dyrlegen sa det var normalt, men alle snakker jo om at det foregår så rolig og fint. Tror nesten jeg ville latt pappa skyte den fremfor å gå igjennom det der igjen. Håper min opplevelse er unik, og at det ikke er så vanlig som dyrlegen mente. 

Har ikke dyr nå, men håper at innen den tid når tiden kommer for min fremtidige familiehund, så er avlivingsmetoden mer human hos dyrlegen. 

Ikke normalt,jeg har vært tilstede ved mange avlivninger av katt og hund,så det er noe jeg vet er uvanlig.Ville nok ha byttet dyrlege om man skulle komme i en slik situasjon igjen. Sikkert greit for veterinæren å si at slikt er  normalt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Muscae said:

Ja, selvfølgelig er det stress med i bildet for dyret hos dyrlegen, men her snakker vi etter at han fikk sprøyta. Dyrlegen gikk ut så vi var alene, men jeg måtte løpe ut på gangen å hente henne, for det der stemte ikke overens med hva jeg har hørt om å "sovne stille inn". Det gjorde alt så utrolig mye verre for meg i alle fall. For det så ut som at katten hadde det vondt, etter at sprøyta var satt. 

Jeg er ingen ekspert på dette, men dyret var nok bevisstløst, slik at det ikke led, selv om det virket slik for deg. For å få dyret til å bli bevegelsesløst går det an å bruke muskellammende gift (Curacit), men da er det en risiko for at dyret faktisk kveles til døde. Det er nok en grunn til at de som henrettes etter dødsdom i USA, ofte har spasmer etc.

Anonymkode: dc8f0...1f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Muscae skrev:

Avlivet katt hos dyrlegen en gang, og det vil jeg helst slippe igjen. Katten skalv og ristet, kasta opp og så ut til å ha det ganske jævlig. Dyrlegen sa det var normalt, men alle snakker jo om at det foregår så rolig og fint. Tror nesten jeg ville latt pappa skyte den fremfor å gå igjennom det der igjen. Håper min opplevelse er unik, og at det ikke er så vanlig som dyrlegen mente. 

Har ikke dyr nå, men håper at innen den tid når tiden kommer for min fremtidige familiehund, så er avlivingsmetoden mer human hos dyrlegen. 

Når katten får bedøvelsesprøyten er det helt normalt at den skjelver litt og lager en liten lyd, og kanskje kaster opp før den sovner. Men altså det er samme reaksjonen alle dyr får av en bedøvelsesprøyte, om de skal avlives , ha en kloklipp, eller kastreres. 
 Jeg er dyrlege og har avlivet en del hundre dyr, og det er veldig forskjellig på hvordan eierne takler det..men noen blir utrolig stresset hver gang dyret lager den minste lyd, eller reagerer litt på stikket for bedøvelsen. Det kan faktisk ingen gjøre noe med, og rutinene er så humane som det er mulig å være til dags dato. 

Anonymkode: 36ae1...fcb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dyrlegen. Helt klart. Og vær der for hunden din, ikke bare lever den fra deg "fordi det er så vanskelig". Såpass fortjener en hund som har betydd mye synes jeg.

Jeg tok denne tunge turen med ei gammel syk tispe i fjor. Dyrlegen satte først en slags sterk sovesprøyte, så luftet jeg henne utenfor til den begynte å virke, og deretter inn på et rom hvor hun fikk den sprøyta som avslutter det hele.

Det var en veldig fin avslutning. Jeg hadde gruet meg til den dagen lenge, men det var ikke så ille som jeg hadde sett for meg.

Anonymkode: 5910c...ba0

• Liker 2
Skrevet

Om hunden er redd for dyrlegen, så kan enten dyrlegen komme hjem eller ta beroligende sprøyte i bilen utenfor. 

Jeg hadde ALDRI latt noen skyte min hund ihvertfall... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. 

Har bestilt time hos dyreklinikken i morgen, tror det er det beste. Da slipper vi å komme på drop-in, så da er det ikke så mange andre der, bra med mindre stress. 

Gruer meg skikkelig, men vet det er riktig. 

TS. 

Anonymkode: 841a2...09c

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har bestilt time hos dyreklinikken i morgen, tror det er det beste. Da slipper vi å komme på drop-in, så da er det ikke så mange andre der, bra med mindre stress. 

TS. 

Et godt valg etter min mening. Du kan be veterinæren komme ut i bilen for å sette bedøvelsesprøyten hvis hunden er redd. Så bærer dere hunden inn når den har sovnet. 

Jeg har avlivet fire hunder hos veterinæren, og det har vært en rolig og verdig seanse hver gang. 

:hug:❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer selv fra en jegerfamilie på et lite sted på Vestlandet. Når min hund ble gammel og syk, og avliving var et tema, var det dyrlegen selv som sa jeg skulle ta ham med hjem og la noen i familien min skyte den, det var for å slippe å dra en gammel og syk hund inn i bilen, inn på et kontor med bråk, mennesker, og andre dyr, så inn i et ukjent rom med ukjent person og dø via sprøyte. Her på bygda anbefaler de alle, som har mulighet, til å få avlivet dyrene sine i rolige vante omgivelser med minst mulig stress. 

Anonymkode: ebbba...d36

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS. 

Jeg sender deg en god klem :klem:  det er tøft å ta slike avgjørelser ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når hunden familien min hadde skulle avlives etter 7 fantastiske år, kom veterinæren hjem til oss slik at han ble avlivet i huset vårt. Han var svært syk, derfor måtte han avlives. Han kunne blitt mye eldre. Jeg husker ikke hendelsesforløpet eksakt, men jeg vet at hunden lå på et teppe og hun satte en sprøyte. Jeg tror hun satte en sprøyte først, beroligende for at hunden skulle roe seg. Han var stresset. Skjønte at noe skulle skje, for vi alle gråt og var lei oss. Så fikk han sprøyten med det som tok livet av han. Hunden sovnet ikke fredfullt inn, men fikk noen rykninger og grynt. Som indikerte at han holdt på å dø. Dette var litt spesielt, og svært vondt. Husker jeg gråt så mye at jeg trodde jeg selv skulle dø, gråter når jeg skriver dette, for det var så trist og vondt. Det er flere år siden nå. Men uansett, hunden gryntet og rykte litt, og til slutt så ble det store hodet hans enda tyngre i fanget mitt. Da hadde han sluttet å puste, og var død. 

Samtidig som det var fint så var det fælt. Jeg har også tenkt i ettertid at stresset i forkant var unødvendig, men det var vanskelig å skjule for hunden at noe skulle skje. Jeg tror også valg av sted i huset hadde noe å si - han ble avlivet i gangen. Det hadde vært bedre om han ble avlivet på soverommet der han var vandt til å sove, eller på en av de stedene han vanligvis ligger for slappe av. 

Du må nesten finne ut hva du selv vil, TS. Noen hunder hyler når de får sprøyta. Det har jeg selv hørt på veterinærkontoret når jeg har vært der. Det var ekkelt og hjerteskjærende. Å skyte hunden er brutalt, men det skjer fort og er ikke stressende for hunden. Men det kan være stressende og vondt for deg. Sender deg en klem, det er vondt å avlive ens beste venn. ❤️❤️❤️ 

Anonymkode: 25bd2...bd2

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Muscae skrev:

Ble katten bedøvet først? Tidligere tror jeg ikke de ble bedøvet, og det er smertefullt (har sett det på en fugl en gang). Nå bedøver de først så dyret sover når de setter sprøyten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ENHVER  med et hjerte drar til veterinær ELLER betaler *! og får veterinæren til å komme hjem.

Man er jækli kald f om man skyter og sprenger kroppen til hunden sin. De som med glede gjør det har aldri vært glad i den.

TYPISK hooligans, white trash som selv dreper dyrene sine.

Anonymkode: d2995...537

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ENHVER  med et hjerte drar til veterinær ELLER betaler *! og får veterinæren til å komme hjem.

Man er jækli kald f om man skyter og sprenger kroppen til hunden sin. De som med glede gjør det har aldri vært glad i den.

Har aldri hørt om noen som sprenger kroppen til hunden sin. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva feiler det dere mennesker som syntes det er greit å skyte hunden????? Man tar dyret til VETERINÆR om det skal avlives!!!! Tenk om man skyter feil!! Tenk den ekstra smerten om det har vondt allerede!!! Jeg klarer ikke enn gang tanken på å ikke la en dyrlege ta seg av mine egne når den tiden kommer! Jeg var selv til dyrlege med hamsteren min for avliving!!! Noen vil sikkert si det er unødvendig og bare slå den med en hammer!!! Men det er jo vanvittig og gjøre det på den måten!!!!!

Anonymkode: 56bb7...136

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Kvartz said:

Har aldri hørt om noen som sprenger kroppen til hunden sin. 

Det er 100% simple korte hooligans som i det hele tatt vurdere å skyte hunden sin.

Ta det fra en som bor i en av verdens (!)sjekk online!!!!mest hundevennlige byer med utdannelsesnivå , inntekt langt over gjennomsnittet. Laaaangt over norsk gjennomsnitt. Har aldri møtt et normalt utrustet menneske som insistere på å drepe hunden sin.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg ville valgt dyrlegen. Ingen blodige skuddhull i dyret, og ingen risiko for feilskudd som øker lidelsen.

Det er nok mange som velger å skyte hunden selv for å spare penger også. Det koster et par tusen å avlive hos veterinær, men bare en kule å skyte den selv. Sikkert mange som ser det på den måten også....

Har avlivet to hunder og en katt selv i min tid, alle hos veterinær. Kunne ikke tenke meg å gjøre det på noe annet vis. Man kan evt få dyrlegen til å komme på hjemmebesøk, og så kan man gå ut i hagen og sette sprøytene der, så hunden er glad og fornøyd til det siste, trygt hjemme.

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må roe ned....

Anonymkode: 1208a...071

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jakter selv, men velger dyrlege. 

Hos dyrlegen får dyret en eller to sprøyter, du kan sette deg på gulvet med dyret og stryke på det, gi dyret en siste klem og mimre over alle de gode stundene dere har hatt sammen gjennom årene. Det får man ikke med et skudd i nakken når det bøyer seg ned for å ta opp en pølsebit. I tillegg håndterer dyrlegen alt med kremering og slikt, så du slipper å grave det ned.. Mye blod blir det også av å skyte dyret selv. Uff, nei, jeg velger dyrlegen uten tvil. 

Anonymkode: 624ae...7cc

• Liker 2
Skrevet

Utrolig stor klem til deg TS ❤️

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...