Gå til innhold

Beste måte å avlive hunden på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en gammel hund som snart må få slippe, det er så forferdelig vondt. 

Jeg og samboer blir ikke helt enige med oss selv hva vi skal gjøre. Samboeren min kommer fra en jegerfamilie, der er de vant til å skyte jakthundene selv når de blir gamle og syke. (Han har en onkel som kan ordne det for oss). Argumentene hans er mindre stress for hunden, raskt og ikke minst gratis. Jeg synes det er brutalt, samtidig gruer jeg veldig for siste turen til dyrlegen. Jeg er redd for at jeg skal bryte helt sammen. 

Jeg er veldig i tvil.

Hva hadde dere gjort?

😢

Anonymkode: 841a2...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge vedkommende som skal skyte hunden faktisk veit hva h*n driver med så ser jeg ikke noe galt inn gjøre det på den måten. 

Hvis hunden er redd hos dyrlege kan man be dyrlegen komme hjem og gjøre det der. 

Den vonde følelsen vil komme uansett hvordan dere velger å gjøre det, men dere må bare gjennom det. 

Veldig leit med vovven ❤️

Anonymkode: 1208a...071

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er kanskje mindre stress for hunden å få være i det fri og der den trives inntil siste pust - men spørs om den ikke merker at dere oppfører dere annerledes likevel. I tillegg skal du være veldig god og ha is i magen for å ikke bare skyte din egen hund - men også treffe så det er over på sekundet. Samtidig vil det jo bli et jævla søl og et groteskt skuddhull i kjæledyret ditt.

Hos vetn får dere gjøre det i trygge og rolige omgivelser. Hunden sovner inn før siste nålestikk og ofte fåe man et rom å være på alene til dere er klare til å dra.

Jeg kunne aldri gjort noe slikt med mine egne dyr med mindre de var i utålelige smerter og det var siste utvei. 

Anonymkode: bb9ef...5d2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moreno

Vi fikk dyrlegen på hjemmebesøk. Hunden fikk sovne inn stille og smertefritt, med hele familien rundt seg.

Skal man skyte hunden kreves presisjon og erfaring fra den som skal gjøre det, samt at risikoen for stress og jag er større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med at hunden ble skutt av en kyndig jeger.

Anonymkode: dc8f0...1f4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man setter fram en skål med mat og skyter den i hodet så merker den ingenting av noenting :)

Anonymkode: b3fbc...e22

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner noen som skjøt sin egen hund. Hunden trodde den skulle på jakt, og stod glad og fornøyd blant trærne og spiste pølse før den ikke merket noe mer. For den hunden hadde både bilturen og veterinærebesøket vært mye mer stressende. Ble så klart skutt av en dyktig jeger.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tar med dyret til veterinæren eller får veterinæren til å komme hjem. 

Anonymkode: e69e7...ff5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fått en veterinær til å komme hjem til meg. 

Anonymkode: 170f9...971

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunket ikke imot at man avliver hunden ved å skyte den. Men jeg har opplevd ved et tilfelle at (erfaren)jeger var uheldig og skadeskjøt hunden først, før den ble skutt en gang til og døde. Regner med at hunden din har vært hos veterinær i løpet av sitt liv,det er ikke 'verre' for den å komme dit nå.Hunden sovner rolig inn,det fortjener den. Argumentet om at det er gratis å skyte den, synes jeg er totalt respektløst ovenfor en hund man har hatt i mange år.  

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt jakthund hadde jeg definitivt valgt at noen kunne skyte den. Min hater dyrlegen, hyler, skriker og kaver seg ut, og jeg vurderer det sterkt den dagen dagen kommer. Han er ikke glad i å løpe og jakte, men han trives utendørs og hater dyrlegen. Å tilbringe de siste minuttene i frykt er ikke noe jeg ønsker for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hundeeier

Jeg har selv hatt samme dilemma og jeg trodde jeger var tipp topp. Aldri mer. Det å vite at man ikke får vært der de siste sekundene, no way. Svogeren min er habil jeger men ikke en gang han har hjerte til å ta sine hunde. Den gangen jeg valgte jeger endte det med at det ble de verste sekundene , minuttene og timen u mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt dyrlegen. Husker det som en fin avslutning for hunden vår i hvert fall.Han sovnet i fanget vårt, helt smertefri og rolig.

Anonymkode: 9b2d5...a5a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mange tilfeller kan et skudd være det beste for dyret. Det blir ikke mye søl og gris hvis personen som skal avlive dyret vet å velge riktig våpen og skudd og har peiling på hva han gjør. Det er heller ikke så vanlig at man skyter sin egen hund, men at man har andre til å gjøre det. Vanligvis så bruker ikke eier å stå å se på under avlivingen. 

Hvis hunden er trygg i bilen så kan man få veterinæren til å avlive hunden i bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått dyrlegen hjem for å avlive. Da kan dyret ligge i egen seng i eget miljø.

Alle hunder i vårt miljø vet hva skytevåpen er, så det hadde vi aldri rettet mot de.

Anonymkode: 568fc...e30

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få veterinæren til å komme hjem til en syns jeg er best. Hadde ikke orka at det blir søl og at man sitter der og venter på smellet, og sikkert hører det igjen og igjen i hodet til evig tid. Om veterinæren kommer hjem får hunden noe beroligende først, så kan man sitte sammen og ta avskjed, og alt er veldig rolig.

Mindre stress for alle. Hunden vil jo også merker om dere blir stressa pga at det skal komme et skudd, hva hvis han prøver å komme seg unna og får panikk? Hva om samboeren din, til tross for jegererfaringen, får panikk/ikke klarer det - og til og med får skyldfølelse etterpå.

Om veterinæren kommer hjem kan dere også sende med hunden og få tilbake en urne.

Anonymkode: 8c24f...141

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Å få veterinæren til å komme hjem til en syns jeg er best. Hadde ikke orka at det blir søl og at man sitter der og venter på smellet, og sikkert hører det igjen og igjen i hodet til evig tid. Om veterinæren kommer hjem får hunden noe beroligende først, så kan man sitte sammen og ta avskjed, og alt er veldig rolig.

Mindre stress for alle. Hunden vil jo også merker om dere blir stressa pga at det skal komme et skudd, hva hvis han prøver å komme seg unna og får panikk? Hva om samboeren din, til tross for jegererfaringen, får panikk/ikke klarer det - og til og med får skyldfølelse etterpå.

Om veterinæren kommer hjem kan dere også sende med hunden og få tilbake en urne.

Anonymkode: 8c24f...141

TS og samboeren vil naturligvis ikke være til stede når hunden skytes.

Måtte jeg velge mellom hode/nakkeskudd og å bli avlivet med kjemikalier, ville jeg nok valgt å bli skutt, med mindre det var snakk om heroin (og det er ikke det dyret blir avlivet med).

Anonymkode: dc8f0...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som sier at dyret sovnet stille inn hos dyrlegen, er det normalt? 

Avlivet katt hos dyrlegen en gang, og det vil jeg helst slippe igjen. Katten skalv og ristet, kasta opp og så ut til å ha det ganske jævlig. Dyrlegen sa det var normalt, men alle snakker jo om at det foregår så rolig og fint. Tror nesten jeg ville latt pappa skyte den fremfor å gå igjennom det der igjen. Håper min opplevelse er unik, og at det ikke er så vanlig som dyrlegen mente. 

Har ikke dyr nå, men håper at innen den tid når tiden kommer for min fremtidige familiehund, så er avlivingsmetoden mer human hos dyrlegen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Muscae skrev:

Alle dere som sier at dyret sovnet stille inn hos dyrlegen, er det normalt? 

Avlivet katt hos dyrlegen en gang, og det vil jeg helst slippe igjen. Katten skalv og ristet, kasta opp og så ut til å ha det ganske jævlig. Dyrlegen sa det var normalt, men alle snakker jo om at det foregår så rolig og fint. Tror nesten jeg ville latt pappa skyte den fremfor å gå igjennom det der igjen. Håper min opplevelse er unik, og at det ikke er så vanlig som dyrlegen mente. 

Har ikke dyr nå, men håper at innen den tid når tiden kommer for min fremtidige familiehund, så er avlivingsmetoden mer human hos dyrlegen. 

De fleste dur blir stress, redde og oppkava av å reise til dyrlegen. Dyrlegen har rett i at det er helt normalt dessverre...

Anonymkode: 568fc...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De fleste dur blir stress, redde og oppkava av å reise til dyrlegen. Dyrlegen har rett i at det er helt normalt dessverre...

Anonymkode: 568fc...e30

Ja, selvfølgelig er det stress med i bildet for dyret hos dyrlegen, men her snakker vi etter at han fikk sprøyta. Dyrlegen gikk ut så vi var alene, men jeg måtte løpe ut på gangen å hente henne, for det der stemte ikke overens med hva jeg har hørt om å "sovne stille inn". Det gjorde alt så utrolig mye verre for meg i alle fall. For det så ut som at katten hadde det vondt, etter at sprøyta var satt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...